Archief - [ALG] hoe verder gaan

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GuntherDW

Legacy Member
dJeez zei:
Ik vind het ronduit belachelijk van talen zomaar als kindertaal te gaan bestempelen omdat hun syntax eenvoudig is. Er is ook wel wat degelijke soft geschreven in VB(.Net). Precies of de taal die je gebruikt doet ertoe, het is het resultaat dat telt. En ja, VB heeft zo zijn beperkingen en kàn slecht gebruikt worden (en ja, ik durf het zelf ook al eens Viezen Basic te noemen), maar dat belet niet dat het ook op een correcte manier benut kan worden. Net zoals je in C# pokkeslechte code kan schrijven, wat programmatie betreft ligt de eindverantwoordelijkheid bij de programmeur en niet zozeer bij de taal die je hanteert.

Ik heb trouwens maar 1x zelf VB gebruikt, in 't kader van een groepsproject op school omdat de anderen in de groep niets anders kenden (dat was VB3 denk ik - 't is al lang geleden...).

Zo zijn er ook behoorlijk wat die neerkijken op scripting talen (Javascript, PHP, Perl, Python ed meer), welnu die hebben ook hun nut, en kunnen inderdaad slecht, maar ook goed gebruikt worden. Dat hoeft daarom niet te betekenen dat je direct maar moet spreken over een kindertaaltje (dat is eerder iets als Logo in mijn ogen - maar zelfs dat taaltje heeft dan weer zijn nut om kinderen spelenderwijs wat logica bij te brengen). Ik vind het eerder getuigen van een gebrek aan respect voor anderen en een iets te groot aangemeten ego.

Viezen basic :lol:
Ik doe alles via zelfstudie (en boeken), want als ik da via het school moet gaan volgen kan ik nog lang wachten eer ik C/C++ kan :p
Ik heb nu ong 2jaar en 3maand ervaring me PHP (kleerde ENORM snel).
Nu ik stapsgewijs C/C++ aan het leren ben (kben eerder een voorstander van C dan voor C++ :)),
moet ik wel zeggen da de syntax vrij veel overenkomt me PHP (mja, da is dan ook gebaseerd op C eh :p)

Mij zult ge nooit iets zien coden in VB, als ik het zelfs programmeren MAG noemen :lol:
ik heb toen ik nog klein was mij bezig gehouden me batch scriptjes in DOS omda ik ni beter wist, dees is dan uitgegroeid naar PHP, shell scripting en nu C/C++ :)

Ma om eerlijk te zijn gaat C/C++ wa moeizaam, wa is een goei boek daarvoor?

mijn visie over OOP:
Zoals al aangehaald is in deze thread, OO in PHP is het meeste van de tijd nutteloos omda veel delen van een site uniek zijn.
Ik heb maar een aantal OOP delen in m'n "project", maar meestal gebruik ik geen OO omda ik toch meestal maar kleine dingen maak.
Als ik nog eens een grote site ga moeten coden (wa ik bezig ben tbh, ME OO :woohoo: ), ga ik zoveel mogelijk gebruik maken van OOP :).

Unzip Attack

Legacy Member
vb is trager, beperkter en is zeker niet de beste taal om OO aan te leren. Dus het KAN slecht zijn als bodem, als het niet goed gegeven wordt... In mijn ogen is C++ nog steeds de beste taal om OO principes aan te leren.

Vindt het trouwens vrij lachwekkend dat sommige mensen na hun opleiding nog geen OO snappen ;D *ik denk dat ik dat zo op een 2 tal dagen volledig door had ;-)*

eneuhm 2 jaar en 3 maand snel voor PHP ? lol :D

Jormungand

Legacy Member
Unzip Attack zei:
vb is trager, beperkter en is zeker niet de beste taal om OO aan te leren. Dus het KAN slecht zijn als bodem, als het niet goed gegeven wordt... In mijn ogen is C++ nog steeds de beste taal om OO principes aan te leren.

Vindt het trouwens vrij lachwekkend dat sommige mensen na hun opleiding nog geen OO snappen ;D *ik denk dat ik dat zo op een 2 tal dagen volledig door had ;-)*

eneuhm 2 jaar en 3 maand snel voor PHP ? lol :D

Over het VB aspect ben ik het volledig eens, zoals ik reeds eerder aanhaalde.

Ik vind het echter wel overbodig om met anderen te spotten.

Persoonlijk vind ik uw uitspraak "ik denk dat ik dat zo op een 2 tal dagen volledig door had" de beste mop die ik in lange tijd heb gehoord. Het is onmogelijk om OO design op 2 dagen te leren. Zoiets leer je alleen door vele boeken over het onderwerp te bestuderen en die dingen proberen toe te passen. Niet van het minste belang, door te leren uit je fouten die je hebt begaan tijdens het toepassen van de materie. Als jij denkt dat je ne 2 dagen goede OO systemen kan ontwerpen omdat je weet wat een class is dan moet ik je toch teleur stellen. Toch bedankt om me eens te laten lachen.

killgore

Legacy Member
Unzip Attack zei:
*ik denk dat ik dat zo op een 2 tal dagen volledig door had ;-)*

eneuhm 2 jaar en 3 maand snel voor PHP ? lol :D

1e: dan ben jij effe fuckin geniaal zeg, oop is meer als de basis regeltjes, het is gewoon een manier van programmeren, leer je niet op 2 dagen.

2e: 2j en 3 maand voor echt supergoed php te kennen valt goed mee, is niet super ma is wel mooie periode, zonder opleiding natuurlijk ;). Alle kleine kantjes (hijacking, snelheidsleaks, ...) van php (& (my)sql erbijw rsch) kennen is echt nog vrij zwaar om te leren hoor, zelfs zwaarder dan een gewone programmeertaal aanleren vind ik :). (programmeertaal is meer nog afhankelijk van inzicht en php iets meer van kennis)

Tyfius

Legacy Member
Unzip Attack zei:
eneuhm 2 jaar en 3 maand snel voor PHP ? lol :D

Depends hoe sterk uw PHP kennis is. Hello World en een simpele crappy site zoals die 12.000.000.000 CounterStrike clansites daar, dat leer je op een middag. Eens je professioneel PHP moet gaan proggen ben je toch wel even zoet.

Ik "programmeer" al sinds versie 3.0 in PHP, en geen domme crappy sites, maar sinds ik eind september aan m'n stage begonnen ben heb ik 100den dingen herleerd, vooral kwa management, security, performance, ...

Die 2 jaar en 3 maand gaat ook met een serieuze korrel zout moeten worden genomen, pak dat hij daar zondagmiddag 2-3 uurtjes mee bezig is op een week.
Ik ben nu iets van een 8-9 weken ver met m'n stage, ben van 9-18u met PHP bezig en leer nog elke dag vrij veel bij.

Over uw OO kennis. Zoals reeds gezegd, een klasse kunnen maken, overerving, en dergelijke, het idee daar achter had ik op 3 uur les al door, maar om een friggin giant OO based killer app te schrijven, reken daar maar een aantal maand-jaar voor uit. Als je alle principes die OO inhoud echt wil kennen, moet je er ook de engeneering aspecten bijnemen, en geloof me, als je die op 2-3 dagen doorhebt, stap naar MS en wordt het nieuwe wonderkind !

.Acku.

Legacy Member
Alleen al de Enterprise Design Patterns leren correct toepassen vergt een paar weken ;)

H@voc_!nc.

Legacy Member
Als je goed wil leren programmeren leer dan C# of Java. Dat zijn 2 zeer goed gedocumenteerde en duidelijke talen. C++ moet je rekening houden met memoryleaks en heel de bazaar en ge moet dat NIET onderschatten. de beste keuze is imo .NET kan je ook VB in programmeren maar zoals het hoort.

De meeste mensen die hier de 1 programmeertaal tegen de ander liggen vergelijken bewijzen gewoon dat ze nog niks fatsoenlijk hebben gemaakt! ELke taal heeft zijn sterke en zijn zwakke punten en zijn toepassingsgebieden. Maar zoals stated ealier raad ik elke beginner aan te beginnen met .NET... het zicht echt mooi in elkaar en ge kunt er zo bijna alles mee...

killgore

Legacy Member
H@voc_!nc. zei:
Als je goed wil leren programmeren leer dan C# of Java. Dat zijn 2 zeer goed gedocumenteerde en duidelijke talen. C++ moet je rekening houden met memoryleaks en heel de bazaar en ge moet dat NIET onderschatten. de beste keuze is imo .NET kan je ook VB in programmeren maar zoals het hoort.

De meeste mensen die hier de 1 programmeertaal tegen de ander liggen vergelijken bewijzen gewoon dat ze nog niks fatsoenlijk hebben gemaakt! ELke taal heeft zijn sterke en zijn zwakke punten en zijn toepassingsgebieden. Maar zoals stated ealier raad ik elke beginner aan te beginnen met .NET... het zicht echt mooi in elkaar en ge kunt er zo bijna alles mee...
n/o, ma ge spreekt u zelf ergens tegen :p, talen niet vergelijken (wnt das stom), maar als ge GOED wilt leren programmeren leer dan c# of java :ironic:.
Maar je hebt mssch wel gelijk :), java & c# is het "simpelste" om goed in te leren proggen omdat het op sommige vlakken vrij beperkt is (computergeheugen dus :p).

H@voc_!nc.

Legacy Member
killgore zei:
n/o, ma ge spreekt u zelf ergens tegen :p, talen niet vergelijken (wnt das stom), maar als ge GOED wilt leren programmeren leer dan c# of java :ironic:.
Maar je hebt mssch wel gelijk :), java & c# is het "simpelste" om goed in te leren proggen omdat het op sommige vlakken vrij beperkt is (computergeheugen dus :p).

ga der gewoon nie op reageren... is ier weer een discussie zoals ik er al 100en gehad heb

C# is alles behalve beperkt...

killgore

Legacy Member
H@voc_!nc. zei:
ga der gewoon nie op reageren... is ier weer een discussie zoals ik er al 100en gehad heb

C# is alles behalve beperkt...
beperkt was zeker niet in de negatieve zin bedoelt ;), eerder in zin van : strikt. Bij talen als C en C++ heb je nog "direct" toegang tot het computergeheugen, terwijl dit bij een taal als C# "onmogelijk" is en je maar op zeer rare manier aan erge geheugenfouten zal geraken :). Ik bedoel zeker niet dat c# weinig kan, het was mssch gewoon een slechte woordkeuze ;).

killgore

Legacy Member
H@voc_!nc. zei:
dit is in C# wel mogelijk :p
via unsafe code
en in std (safe, normale, whatever) C# niet, waardoor je geen (of toch veel minder :p) risico loopt op memory leaks en de taal dus toch veilliger is en idd beter om aan te leren atm ;). Het beperkt sloeg echt niet op dat C# minder zou kunnen & was zoals gezegd verkeerde woordkeuze, khad het eerder op het feit dat c# (in normale code dus :p) vrij strikt is en dan vooral op het vlak van geheugenbeheer ;).

(merk trouwens de " rond onmogelijk op in men vorige post :p)

H@voc_!nc.

Legacy Member
dus in uw mening kunt ge niet goed leren proggrammere in een moderne programmeertaal zoals java of .NET? C en C++ hebben hun toepassingen no doubt about that maar ze zijn nie heilig en voor het merendeel van de applicaties kan da gewoon niet dienen... alles gaat... maar ten koste van wat? I vindt de 1 programmeertaal is de ander niet... ik heb zelf voorkeuren de laatste tijd is .NET 1 van de beste dingen op de markt omdat het gewoon goed is...

Ik ken Java, VB, VB .NET, perl, php, C++, C# en delphi dus ik weet waar ik het over heb (sommige heb ik gewoon basiskennis)

de programmeertaal doet er weinig toe alles staat of valt met het CONCEPT. waar ik mee bezig ben hoe kan ik dingen schrijven in zo weinig mogelijk regels code. ik denk dat het grootste deel van de mensen hier nog nooit een fatsoenlijk programma hebben geschreven en zouden is moetten stoppen met denken dat ze kunnen programmeren...

Jormungand

Legacy Member
ik denk dat het grootste deel van de mensen hier nog nooit een fatsoenlijk programma hebben geschreven en zouden is moetten stoppen met denken dat ze kunnen programmeren

Let op uw woorden makker, of ik zal ook eens veronderstellingen beginnen maken over jou.


Ik weet ook niet vanwaar plots de discussie komt dat C en/of C++ zogezegd de belangrijkste talen zijn? Er is gezegd geweest dat VB een kindertaaltje is en daar blijf ik ook bij. En ik ben ook nog steeds ervan overtuigd dat OOP voor elk project nuttig is, zeker op lange termijn. Persoonlijk heb ik nooit zitten beweren dat C++ de enige echte volwaardige taal is. Die keuze ligt aan het soort project. Soms is het zelfs nuttig om in een project stukken in verschillende talen worden ontwikkeld. Keuzes van talen, tools en dergelijke worden in een vroeg project stadium normaal vastgelegd op basis van functionele en niet-functionele requirements. In mijn geval is deze keuze gevallen voor C++ omdat voor ons performance zeer belangrijk is.

Voor de nieuwsgierigen onder jullie, ik werk aan het software systeem dat op een wafer inspector machine (750000 EUR per stuk(!)) draait. Maw, wij schrijven low-level machine vision algorithms enerzijds, maar ook GUI stuff en andere dingen, anderzijds. Hier is performance zeer belangrijk omdat elke seconde extra inspection time geld kost voor onze klanten die deze machines in hun productie process in gebruik hebben.

H@voc_!nc.

Legacy Member
ik heb het niet over iedereen alleen over de meesten :)

hebbet ook nie over C en C++ alleen talen "zoals" C en C++ (ge hebt nog COBOL FORTRAN ETC ETC)

ben ook geen VB voorstander verre van (ben ooit fervente m$ tegenstander geweest:))
Maar VB een kindertaaltje sorry nie mee eens daar worden ook wel dingen in geschreven die echt wel de moeite zijn... een hoe degelijk een programma is ligt niet aan de programmeertaal maar aan het ventje...

ge moet u nie persoonlijk gepakt voelen... wil niemand persoonlijk aanvallen of zo

anyway pak men woorden trug wil ier genne flame opstarten of zo... zal int vervolg is nadenken voordak iet post ;) allez proberen

GuntherDW

Legacy Member
Unzip Attack zei:
vb is trager, beperkter en is zeker niet de beste taal om OO aan te leren. Dus het KAN slecht zijn als bodem, als het niet goed gegeven wordt... In mijn ogen is C++ nog steeds de beste taal om OO principes aan te leren.

Vindt het trouwens vrij lachwekkend dat sommige mensen na hun opleiding nog geen OO snappen ;D *ik denk dat ik dat zo op een 2 tal dagen volledig door had ;-)*

eneuhm 2 jaar en 3 maand snel voor PHP ? lol :D

nee, het duurde ni 2 j en 3m voor ik PHP kon, maar ik leerde snel voor iemand die nog nooit een 'programmeertaal' echt heeft geleerd :p

KeaTs

Legacy Member
Veralgemenen is heel gevaarlijk, ik denk dat ge hier alle soorten programmeurs vind, van beginners tot toch wel vrij gevorderde programmeurs. Iedereen begint ergens hoor, waar of met welke taal is een kwestie van welke informatie je hebt of welke leercurve je aankan.

Wat de talen betreft, sommige talen kan je in de regel wel als inferieur beschouwen, maar meestal heeft elke taal zijn eigen onderliggende design principles, zn voor- en nadelen en zn betere toepassingen. Zelf ben ik C++-aanhanger, met en zonder MFC (anti-m$ jockeys: MFC heeft best wel voordelen hoor, als je er maar mee leert werken). Ik heb andere talen geleerd en bestudeerd, maar zeker voor mijn doeleinden (maximale vrijheid en performantie) is C++ the way to go. Andere talen zoals Java kiezen dan weer voor meer gemak voor de programmeur ten koste van redelijk wat vrijheid en een beetje performantie (alhoewel er studies bestaan die aantonen dat Java C benadert en soms inhaalt).

Als je meer achtergrond wilt over een taal (zeker dan Java en C++), over wat de sterke/minder sterke kanten ervan zijn en met welke onderliggende principes ze ontworpen is, dan raad ik de boeken aan van Bruce Eckel, die trouwens gratis te downloaden zijn op http://www.bruceeckel.com/ .

killgore

Legacy Member
H@voc_!nc. zei:
dus in uw mening kunt ge niet goed leren proggrammere in een moderne programmeertaal zoals java of .NET? C en C++ hebben hun toepassingen no doubt about that maar ze zijn nie heilig en voor het merendeel van de applicaties kan da gewoon niet dienen... alles gaat... maar ten koste van wat? I vindt de 1 programmeertaal is de ander niet... ik heb zelf voorkeuren de laatste tijd is .NET 1 van de beste dingen op de markt omdat het gewoon goed is...

Ik ken Java, VB, VB .NET, perl, php, C++, C# en delphi dus ik weet waar ik het over heb (sommige heb ik gewoon basiskennis)

de programmeertaal doet er weinig toe alles staat of valt met het CONCEPT. waar ik mee bezig ben hoe kan ik dingen schrijven in zo weinig mogelijk regels code. ik denk dat het grootste deel van de mensen hier nog nooit een fatsoenlijk programma hebben geschreven en zouden is moetten stoppen met denken dat ze kunnen programmeren...
n/o, ma ZOEKTE gij echt een discussie??? ik zeg 3x op rij dak gewoon een verkeerd woord gebruikt heb en dat ik akkoord ga met u, en toch blijf je doen alsof ik c# zit af te breken. Ge kunt toch niet zeggen dat een taal strikt noemen hetzelfde is als ze afbreken :s (vooral nie als ek vrij zwaar laat uitschijnen dat ik het beter vind zo voor het grootste deel van de applicaties).

ik geef toe dat ik vroeger, en achteraf gezien onterecht, ook veel meer C++ ging verkiezen en verdedigen, maar van die visie ben ik al een tijdje afgestapt hoor ;). zoals hier al eerder gepost is: Elke taal heeft wel zijn sterke en zwakke punten, uiteindelijk ligt het belangerijkste hem in het algemeen opstellen van je concept en dit dan vertalen naar de specfieke programmeertaal. Vergelijk het met 1 v/d kleine onderdeeltjes: een algoritme moet onafhankelijk van een programmeertaal kunnen werken, eenzelfde algoritme moet zonder problemen kunnen worden omgezet van java -> c -> c# -> zelfs php en vb en consoorten ;). De taal is maar een hulpmiddel :).
Het zal slechts zelden zijn dat je de echt specifieke low-level aanpak van C/C++ (of onveiligere c# code) nodig hebt en naar deze moet teruggrijpen. Dan kan je evengoed voor een "programmeursvriendelijke" taal als c# of java kiezen ;). Zelfde met mensen die zo basic mogelijk editors ophemelen (ik ken nog steeds mensen die je noob noemen als je php NIET in notepad of linux varianten ervan code), uiteindelijk is al wat je het als programmeur makkelijker maakt beter he ;). Natuurlijk mag er niet in overdreven worden, je moet nog steeds weten wat er juist gebeurd met het programma (bv. het is goed te weten hoe gc werkt, maar je moet je bijna geen zorgen maken omtrent geheugenbeheer).

Unzip Attack

Legacy Member
Jormungand zei:
Persoonlijk vind ik uw uitspraak "ik denk dat ik dat zo op een 2 tal dagen volledig door had" de beste mop die ik in lange tijd heb gehoord. Het is onmogelijk om OO design op 2 dagen te leren. Zoiets leer je alleen door vele boeken over het onderwerp te bestuderen en die dingen proberen toe te passen. Niet van het minste belang, door te leren uit je fouten die je hebt begaan tijdens het toepassen van de materie. Als jij denkt dat je ne 2 dagen goede OO systemen kan ontwerpen omdat je weet wat een class is dan moet ik je toch teleur stellen. Toch bedankt om me eens te laten lachen.

1. ik heb nergens gezegd dat ik op 2 dagen GOEDE OO systemen kon ontwerpen, dat heb jij er van gemaakt.

2. ik had het over het PRINCIPE van OO, dat had ik op 2 dagen volledig door. Dat is niet meer dan een klik die je moet kunnen zetten. Toch blijkt die niet zo heel eenvoudig blijkbaar. Als ik soms zogezegde OO code zie op internet staat die toch nog vol met imperatieve code gemengd met een paar classes enzo. Excuse me maar zo'n code kwam er bij mij na 2 dagen niet meer uit...

3. plz spreek me niet over boeken bestuderen en UML diagrammen en collaboratiediagrammen en use cases en software engineering en aplicaties van 1000den regels code, refactoring, ik heb het allemaal gezien en gedaan...
daarmee moet ik je teleurstellen ja maar in die eerste 2 dagen heb ik toch meer opgedaan van OO programming dan die volgende 30 boeken later, dat zijn details, de fundamenten liggen in die eerste 2 dagen voor mij...

@ H@voc_!nc. :

jij bent wel lachen "waar ik mee bezig ben hoe kan ik dingen schrijven in zo weinig mogelijk regels code."... Weetje dat dat argument nog maar voor 1 soort programmeren geldt en dat is wanneer je puur op performance en da's enkel STUKKEN uit game code en enkele zeer specifiek gerichte zaken die performance nodig hebben (OS design enzo) ... BIJ AL DE REST IS DAT DIKKE BULLSHIT.
'Any fool can write code that a computer can understand. Good programmers write code that humans can understand.' , dus bol em eens af met uw "zo weinig mogelijk regels code" als ge het hebt over alle soorten programma's...
Trouwens die regel gaat helemaal niet op, zo kan je stukken veel korter gaan schrijven met recursie ofzo, en noem je dat dan performance gericht ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan