Archief - [ALG]Game desing-hoe beginnen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

stekke77

Legacy Member
hi, zoals iedereen wil ik eens een spelletje bouwen. ik weet dat dit veel tijd kost enz enz maar dit hoef ik NIET te weten. Hoe begin ik eraan?

Hellsgamerz

Legacy Member
Google?

Game design is een heel breed onderwerp. Je moet eerst beslissen waarin je je wil specialiseren, want zelf een compleet game ontwerpen is onmogelijk. De 2 soorten mensen die games maken zijn programmeurs (engine, AI, ...) en designers (textures, characters, het visuele). Kies maar waar je mee wil beginnen en leer (programmeren of designen). Doe dat een paar jaar en je kan al es iets simpels maken.

XSIpriest

Legacy Member
Doorgaans wordt er begonnen aan een gamedesign document waarin alle eigenschappen en functies van het spel beschreven zijn (dus zowel verhaal, technische specificaties van de engine, stijl en specs voor art, etc).

Nu, om "wel eens een spelletje te bouwen" zijn er verschillende mogelijkheden.
bvb:
A. ge leert programmeren en/of graphics maken (of ge zoekt indien nodig hulp in de vriendenkring). Dit is echter een traject van lange duur en grote inspanningen.
B. ge gebruikt een bestaande (grafische) engine zoals Torque, Ogre, etc. om het process te versnellen, maar nog steeds is een (basis)kennis van programmeren vereist. Een uitgebreide lijst met 3d engines is te vinden op devmaster.
C. ge gebruikt een programma als 3dgamestudio, rpgmaker, fpscreator, etc

Check zeker gamedev.net voor een groot aantal artikels en het forum. Het is een gigantische schat van informatie!

Cheers,

K.

Vich

Legacy Member
Game design is een vak op zich. Dat is dan opgesplitst in level design en game design in het algemeen. Het enige wat die mensen doen zijn spellen bedenken waarna vervolgens anderen het concept gaan uitwerken. In vele gevallen is een level designer ook een scripter of mapper. Dat wil zeggen dat hij ook dingen gaat implementeren en hij gaat dan dus een beetje buiten zijn vak. (dit is het meest voorkomende)
In bedrijven werken de game/level designers vaak in opdracht van één of meerdere producers.

Voor de rest heb je verschillende groepen: programmeurs, tekenaars(voor schetsen), mappers, sound engineers, animators, modellers, etc.
Als je echt zelf een simpele game vanaf 0 wil maken ben je het beste af om programmeur te zijn, omdat je dan - als je goed kan programmeren - heel wat simpele games zonder hulp in elkaar kan zetten.

Voor eender welke optie je kiest, je hebt altijd ervaring nodig vooraleer je aan games kan beginnen. Ervaring dat kan varieren tussen een 3-tal en een 10-tal jaren. Als je programmeur wil worden, dan zal het eerder een 5 a 10-tal jaren duren.
[edit]Kies je voor game design op zich, dan kan ik je nu al zeggen dat je pech hebt. Er zijn duizenden mensen voor u met een briliant idee en niemand gaat je serieus nemen tot je jezelf bewezen hebt. Het beste dat je kan doen als game designer is dus ook nog iets anders constructiefs bijdragen aan een project dan enkele designen.

Belgianbonzai

Legacy Member
probeer anders ook eens een mod te maken voor uw lievelingsgame...

als dat u al zou tegensteken of frustreren voor hij af is, dan weet je dat dit langs geen kanten iets voor u is...

Da Turtle

Legacy Member
Als je zelf een simpel spelleke wil maken zal je zoals al gezegd wel best af zijn als programmeur (C++ is nog altijd de populairste voor games).
Voor hoe lang het duurt is het natuurlijk te zien wat je verstaat onder 'simpel'.
Als je iets text-based wil maken duurt da nie lang, je hebt gewoon wa inzicht en kennig nodig, als je daarentegen bitmaps wil gebruiken, dan moet je al overschakelen op windows en is het best om een engine te gebruiken. Dit is al een hele stap verder. Dan zwijg ik nog van 3D...

fartbunny

Legacy Member
mag ik hier ook nog 2 vraagjes stellen over Gamedesign?
- bestaan er nog van de fameuse kelder-designers? Die dus een redelijk goe spel in hun vrije tijd kunnen/willen maken?
- isser een toekomst voor gamestudiootjes in Belgie?

Vich

Legacy Member
fartbunny zei:
mag ik hier ook nog 2 vraagjes stellen over Gamedesign?
- bestaan er nog van de fameuse kelder-designers? Die dus een redelijk goe spel in hun vrije tijd kunnen/willen maken?
- isser een toekomst voor gamestudiootjes in Belgie?

- Off course, check alternova.be ;) Alhoewel ge "kelder" niet letterlijk moet opvatten. Zowat al m'n collega-programmeurs zijn op die manier begonnen (en meestal ook nog bezig) met zo'n projecten. Meestal zijn het wel kleinere projectjes en geen commerciële stuff.
- Microsoft heeft dit reeds proberen stimuleren, maar met weinig resultaat. In België en Nederland is er zeer weinig know-how op dit vlak. De meeste mensen die in de industrie werken zijn self-made (behalve dan art-mensen) en daardoor - bij ons althans - is men verplicht om een groot deel van de werkkrachten in het buitenland te gaan zoeken.
Er is dus weinig toekomst op dit ogenblik, omdat er gewoonweg geen games-industrie in België bestaat. Kan dat veranderen? Natuurlijk kan dat, maar dat zie ik in de komende 5 jaar nog niet gebeuren.

WhiteDragon.BE

Legacy Member
Vich zei:
- Off course, check alternova.be ;) Alhoewel ge "kelder" niet letterlijk moet opvatten. Zowat al m'n collega-programmeurs zijn op die manier begonnen (en meestal ook nog bezig) met zo'n projecten. Meestal zijn het wel kleinere projectjes en geen commerciële stuff.
- Microsoft heeft dit reeds proberen stimuleren, maar met weinig resultaat. In België en Nederland is er zeer weinig know-how op dit vlak. De meeste mensen die in de industrie werken zijn self-made (behalve dan art-mensen) en daardoor - bij ons althans - is men verplicht om een groot deel van de werkkrachten in het buitenland te gaan zoeken.
Er is dus weinig toekomst op dit ogenblik, omdat er gewoonweg geen games-industrie in België bestaat. Kan dat veranderen? Natuurlijk kan dat, maar dat zie ik in de komende 5 jaar nog niet gebeuren.



haha, joeee de ken.. lang geleden joh :-)
Hoe zit het met u alternova project? kzen der overtlaatst nog gaan kijken :-)
Ja, gamedesign, het is niet simpel en ge moet er wel wa tijd insteken :D

Vich

Legacy Member
WhiteDragon.BE zei:
haha, joeee de ken.. lang geleden joh :-)
Hoe zit het met u alternova project? kzen der overtlaatst nog gaan kijken :-)
Ja, gamedesign, het is niet simpel en ge moet er wel wa tijd insteken :D
Hoi hoi :)
AlterNova bestaat nog en er wordt nog aan gewerkt. Ik spreek dan vooral over de engine en minder over het FPS spel. Die FPS kán er nog wel komen, maar eerst wil ik wat andere projecten een hogere prioriteit geven.
Binnenkort wordt de engine waarschijnlijk open-source geplaatst en 2 collega's van me gaan hem eens bekijken en hem misschien voor hun eigen project gebruiken.
Zelf ga ik het gebruiken voor een AI project(en daarna vr wat games natuurlijk ;) ).

WhiteDragon.BE

Legacy Member
Vich zei:
Hoi hoi :)
AlterNova bestaat nog en er wordt nog aan gewerkt. Ik spreek dan vooral over de engine en minder over het FPS spel. Die FPS kán er nog wel komen, maar eerst wil ik wat andere projecten een hogere prioriteit geven.
Binnenkort wordt de engine waarschijnlijk open-source geplaatst en 2 collega's van me gaan hem eens bekijken en hem misschien voor hun eigen project gebruiken.
Zelf ga ik het gebruiken voor een AI project(en daarna vr wat games natuurlijk ;) ).


spijtig, die fps zag er nochtans anders wel chill uit :p
Kzal wel regelmatig komen checke dan voor updates enzo :-)

Hourences

Legacy Member
Vich zei:
- Off course, check alternova.be ;) Alhoewel ge "kelder" niet letterlijk moet opvatten. Zowat al m'n collega-programmeurs zijn op die manier begonnen (en meestal ook nog bezig) met zo'n projecten. Meestal zijn het wel kleinere projectjes en geen commerciële stuff.
- Microsoft heeft dit reeds proberen stimuleren, maar met weinig resultaat. In België en Nederland is er zeer weinig know-how op dit vlak. De meeste mensen die in de industrie werken zijn self-made (behalve dan art-mensen) en daardoor - bij ons althans - is men verplicht om een groot deel van de werkkrachten in het buitenland te gaan zoeken.
Er is dus weinig toekomst op dit ogenblik, omdat er gewoonweg geen games-industrie in België bestaat. Kan dat veranderen? Natuurlijk kan dat, maar dat zie ik in de komende 5 jaar nog niet gebeuren.


In welke zin zijn art mensen niet self made ?

En der is vanallerlei stuff bezig achter scherme ivm game indus in belgie, en wie weet loopt het allemaal los binne jaar of maybe 2 ofzo. Zult wel zien zeker :)
Tis allesinds nog ni verloren hier, der is nog hoop :)

En der is hier evenveel toekomst voor als in ander landen min of meer, tis iets internationaal dus eigelijk maakt het niet zo mega veel uit waar ge zit weete, tzal zo en zo al moeilijk genoeg zijn om uw hoofd bove water te houde en geld binne te kunne krijge als beginnend studio

Vich

Legacy Member
Hourences zei:
In welke zin zijn art mensen niet self made ?

En der is vanallerlei stuff bezig achter scherme ivm game indus in belgie, en wie weet loopt het allemaal los binne jaar of maybe 2 ofzo. Zult wel zien zeker :)
Tis allesinds nog ni verloren hier, der is nog hoop :)

En der is hier evenveel toekomst voor als in ander landen min of meer, tis iets internationaal dus eigelijk maakt het niet zo mega veel uit waar ge zit weete, tzal zo en zo al moeilijk genoeg zijn om uw hoofd bove water te houde en geld binne te kunne krijge als beginnend studio

Art mensen hebben veel vaker een opleiding genoten voor wat ze kunnen. Natuurlijk moet je zelf ook werken aan je "gave" en heb je natuurlijk de skill nodig, maar toch valt het me op dat de meesten ook een opleiding hebben hieromtrent.

Wat gebeurt er achter de schermen in België? *nieuwsgierig* Bedoel je het MS-initiatief?

Er is volgens mij niet evenveel kans op een toekomst(en dus op een heus games industrie) als in andere landen, gewoonweg omdat de goodwill (oprichters) en kennis(les-bronnen) niet overal hetzelfde zijn. Natuurlijk is er bijna overal wel een kans, alleen is dat dus verschillend per land.

XSIpriest

Legacy Member
Er zijn idd een pak mensen bezig in hun kelders... alleen weten de meesten van mekaars bestaan niet af. ;)

Maar om een spel echt commercieel uit te werken zijn het vooral de financien die voor problemen zorgen. Die budgetten zijn zo gigantisch dat ze niet alleen te dragen zijn, en financiers vinden het een te groot risico.
Mss dat door goed betaalde randprojecten (reclame, sites, etc) het spel financieren nog het meeste kans op succes heeft.
Als je kijkt naar de gamestudios in ons landje:
Elsewhere (het nieuwe appeal) heeft bvb indertijd serieus wat geld van de overheid gekregen.
En Larian... rijke familieleden hebben en het personeel uitbuiten is ook een oplossing. :x

En zoals Hourences al zei, ik denk ook dat alle capabele artists in dit landje selfmade zijn. Wat ze geven in scholen als rits, st lukas, kask en die richting in Genk is echt bedroevend.

Holy Paladin

Legacy Member
Vich zei:
Art mensen hebben veel vaker een opleiding genoten voor wat ze kunnen.
mag ik vragen welke opleiding dat is?

enfin ik bedoel geen avondschool ofzo, daar weet ek van ma wie doet da nu :p

Hourences

Legacy Member
Meeste zijn ook helemaal selfmade ze, de bestaande opleiding voort artistic stuff en dan denk ik aan beeldende kunsten, architecturale stuff, reclame en zaken als productdesign en multimedia gaan u echt niet enorm helpe bij gamedesign. Als ge da wilt doen gade het nog altijd zelf moette doen...
Ge kunt hoogstens basis krijge op school maar het merendeel is dus nog selfmade

Kunt zelfde zegge van programmeurs he, zullen er ook wel veel zijn die bv informatica volge op school ma tis ni omda ge inf volgt da ge bv ne engine kunt schrijve :)
Gade nog serieus zelf voor moette werke of ge kunt het vergete

School heeft mij amper geholpe, in tegendeel.
Heb wel sterker gevoel voor compositie en kleuren en lijnen ervan over gehouden maar meer dan een basis is da echt nie en de belangrijkste zaken zoals hoe photoshop ofzo te gebruiken heb ik ook nooit van mijn leven op school gehad ze

Ni het MS ding trouwens, ander spul ma ge zult nog wel zien, tis zo vroeg nog..

Lesbronnen zijn er zo en zo niet heel veel,nergens, mensen met kennis zijn er hier evenveel als in ander landen..enkel meer verborge. Het helpt ook echt nie da belgie zo klein is en dan ook nog eens gesplitst is in 2 stukke, dan hebde nog minder mense
In duitsland vinde bv 500 artists en in belgie maar 10 maybe (ff willekeurige voorbeeld nummers he) maar duitsland is ook wel serieus groter he..
En ge gaat zo en zo altijd internationaal volk moette zoeke anyway..

Vich

Legacy Member
De artists waar ik het over heb zijn dan ook geen beneluxers ;) Maar natuurlijk kom je er zonder zelf hard aan te werken nooit. Als programmeur kan je natuurlijk bvb unief informatica ofzo gaan volgen, als je dat doet vind ik de term "self-made" al niet meer op z'n plaats. Maar dat is slechts m'n mening ;)

Ni het MS ding trouwens, ander spul ma ge zult nog wel zien, tis zo vroeg nog..
Als het over een game-project gaat: 1 game-project maakt geen industrie hee, zelfs 5 gamesbedrijven maken geen industrie. Nederland telt al heel wat spelontwikkelaars, maar kan je dat een industrie noemen?

Hourences

Legacy Member
Ik ken geen enkele artist die specifiek spul daaromtrend op school heeft gehad ze...sommige met een klassieke kunstopleiding, schilderen enzo, ma da kunt ge nu ni echt gamedesign related spul noemen he...
Der besta amper een specifieke game art opleiding dus nja..en die er zijn zijn soms/meestal complete boecht

NL heeft min of meer een industrie, meerdere bedrijven, sommige vrij groot, vrij specifieke opleidingen, regelmatig publiciteit in krant/tv en lokale games voor de binnelandse markt
Vind ik toch kernmerke ervan
En nee 1 of 2 bedrijven gaan geen industrie maken maar gaan wel serieus helpe, want na 2 komt 3, en dan 4 etc..
Moet ergens beginnen

blackman

Legacy Member
probeer eerst eens een spelletje te vinde(bij mij morrowind) probeer daar je eigen kamer of zo in te maken probeer steeds meer en meer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan