Archief - [ART] 3ds Max

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Verata

Legacy Member
Hey iedereen,

Mijn eerste level bestond grotendeels uit Basic Geometry en Meshes (uit de UT directory)

Nu wil ik in mijn tweede level enkele meshes zelf maken.
Ik ben begonnen met een brug.

nu, ik heb 3ds belange nog niet onder de knie. Ik heb enkele weken terug 3ds max 9 bible gekocht, op zich wel een goed boek, maar eigenlijk meer naar advanced users gericht. zo is het boek een heel goede informatiebron, het legt elk knopje stuk voor stuk uit, maar het zegt niet wat je wanneer moet gebruiken. En de tutorials vind ik ook maar nix, het is allemaal pre-made stuff waar jij dan een miniscule aanpassing op moet maken (geeft de indruk dat de tutorials erin gezet zijn, om maar wat tutorials in het boek te hebbe...)

Nu is mijn vraag:
Hoe hebben jullie 3ds geleerd? (vooral modelling en texturing dan, want dat heb ik het meest nodig)

ik wou eerst de brug wat buigend maken, maar mijn beperkte kennis van het programma heeft me verhindert dit te doen.

Hier een screen van mijn untextured brug:
brugkv3.jpg


iets zegt me dat ik totaal verkeerd bezig ben, want ik vind het eerlijk gezegd op nix trekke. Ik weet het, modellen vergt veel oefening, maar als je al niet weet wat wanneer te gebruiken e.d. sta je ook nergens...

Alvast Bedankt,
Greets,
Tim

Jeroen_HD

Legacy Member
Ik heb de dvd van Linda van 3Ds max 9 gekocht. Die trainingsdvd.
Als je die volgt heb je alles basistechnieken perfect onder de knie en kan je meteen beginnen. Ikzelf ben er ook nog niet lang mee bezig maar ben atm bezig aan een wii te maken. Onlangs ook nog een slak gemaakt.

Veel tutorials maken, leer je veel mee. Proberen proberen en proberen, gewoon veel mee bezig zijn.

Het buigen zal je kunnen doen met soft selection denk ik.

Xoliul

Legacy Member
Btw, ik zou het je keihard afraden om je eigen art voor je UT3 maps te gaan maken. Als je iets wil maken dat past tussen de UT3 assets en de grafische kwaliteit daarvan haalt, dan ga je al een paar jaar ervaring nodig hebben. Als ik dit zo zie, vrees ik dat je niets eens weet hoe te unwrappen, texturen, weet je waarschijnlijk niets van normal of specular maps, etc...

Verata

Legacy Member
Het buigen zal je kunnen doen met soft selection denk ik.
Natuurlijk! lol, thx :)

Btw, ik zou het je keihard afraden om je eigen art voor je UT3 maps te gaan maken. Als je iets wil maken dat past tussen de UT3 assets en de grafische kwaliteit daarvan haalt, dan ga je al een paar jaar ervaring nodig hebben. Als ik dit zo zie, vrees ik dat je niets eens weet hoe te unwrappen, texturen, weet je waarschijnlijk niets van normal of specular maps, etc...
Ben atm in ut2004 bezig, maarja da maakt ni veel uit. Het plan is UED3 onder de knie krijgen tot ik mn nieuwe pc heb om dan aan ut3 te beginne prutse :p . En ja ik weet het, daarom deze post :p , ik vind het echt op niks trekke die brug. Ma kga me er eens goed aanzette. moet er van profitere dat het nu vakantie is, anders komt het schoolwerk er ook nog eens bijkijken waardoor ik veel minder tijd heb om te oefenen.

ff een vraagje tussendoor:
is het mogelijk om height/length/width segments toe te voegen eens je je object geconvert hebt naar een editable mesh/poly/patch?

Greets,
Tim

Hourences

Legacy Member
Ja, via Slice Plane.

Ik zou je eigenlijk ook afraden nu al een brug proberen te maken. Je bent nog maar net met de editor begonnen, en dan ook dit er nog eens bij maakt het mss te moeilijk en teveel in eens. Daarbij als je 1 keer een basis opbouwd in 3D in the editor, ga je later Max ook beter begrijpen, en de soorten vormen die meestal goed werken, en hoe dingen als dit interessant te maken.

Werk genoeg met BSP in editor om basis vormen te maken zodat je gevoel kweekt met vorm.

Verata

Legacy Member
Ok,
Ik ga doen zoals je zegt hourences, eerst UED oefenen tot ik het programma als mijn broekzak ken. Ik ga eerst proberen wat levels na te maken (eerst degene die er makkelijk uitzien, dan de moeilijke) en ondertussen ook level design op zichzelf wat leren. En dan mischien als alles goed gaat, een nieuw level ontwikkelen :) .

Greets, Tim

Verata

Legacy Member
Ik denk dat ik iets zoals DM-Rankin ga make,
Niet omdat het er simpel uitziet, verre van, maar gewoon, om de simpele reden dat dat het enige level is dat ik zowat uit mijn hoofd ken (ik heb heel lang de demo gespeeld)
Zal geen kopie worden, gewoon iets dat er op lijkt (textures, meshes,...) want als ik eender welke map uit de UT2004 folder open op mijn pc vertraagt hij enorm, zelf als perspective op wireframe of textured staat, wat het onmogelijk maakt om erin te werken. :s
of heeft er iemand een idee, wat een goed level zou zijn om mee te beginnen? niet te groot ook want mijn pc vertraagt echt enorm, muziek begint te haperen, muis loopt vast,...

Greets,
Tim

P.S. ik ben Surion op beyondunreal forums

Hourences

Legacy Member
Klinkt beetje als memory prob, te kort aan geheugen waardoor hij continue dingen terug moet inladen, waardoor hij heel de tijd weer paar sec hangt. Texture detail loweren mogelijk. Of ram komen, kost niet zo veel.

Rankin klinkt als degelijk begin, zit ook veel BSP in, en gameplay principes, dus iets in die stijl kan zeker helpen.

Verata

Legacy Member
Zo, ben nu al een paar uurtjes aan rankin bezig, ik moet toegeven, het is moeilijk :p .
Ben bezig met eerst alle kamers te maken, dan eventuele aanpassingen, meshes, textures,...
Wist eerst niet goed wat ik als hoogte en breedte moest nemen, maar heb al eens getest, en valt allemaal nog goed mee. Basis ga'k zeker hetzelfde proberen houden (voor zover ik dat kan) en van textures/meshes ga'k mischien andere dingen gebruiken.
Het irritante aan die texture/mesh packs is wel dat je niet weet wat waar zit wat vaak uitdraait op openen, doorbladen, sluiten, openen, weer doorbladen, sluiten,...
Hier een screenie van top VP van wat ik tot nu toe heb.
http://img241.imageshack.us/img241/1811/rankinnieuwtopvplw0.jpg

kga nu ff pauze nemen denkik :p

Over het RAM, ik ga nu nog geen ram bijkopen denkik, eerst nog wat wachten op een nieuwe pc (krijg ik alsk 70% op school heb, en al mijn vorige rapporten zijn meestal een 69 geweest...)
Ik denk zelf dat mijn moederbord te oud is, dat het niet zoveel RAM aankan.
atm heb ik 512 zitten denkik.

Greets, Tim

Verata

Legacy Member
Hey,
ik heb weer 2 nogal basic vraagjes:
1) als ik een bestaande map open in UED, zie ik dat bijna iedereen aan iedere doorway een sheet zet. waarom is dit? ik heb gelezen (als ik het juiste gevonden heb) dat dat enkel is om het deel erachter niet te renderen in je VPs, is dit juist, of is dit iets anders?
2) stel: ik heb 1 vloer, maar in het midden ervan wil ik een strook met een andere texture op. mag ik dan een sheet adden op 1UU boven de grond? of is dit te vermijden? of moet ik van mijn kamer dan eigenlijk 3 stukken maken?

Greets,
Tim

Tyfius

Legacy Member
1. Zoning enzo
2. Ik zou niet meteen een sheet gebruiken, eerder een andere kubus die je in de grond add, zodat alleen de top ervan zichtbaar is. Die moet dan maar 16 of 32 hoog zijn ofzo.

Verata

Legacy Member
ok, thx :)

Is het mogelijk om 1 lampje te zetten om heel de map te verlichten?
dit om de map te testen op eventuele BSP holes/glitches,...
heb hier al mee zitten prutsen, zoals sunlight enzo, maarja, dit gaat niet door muren.
vind er ook nix over op wiki :( , zou wel veel werk uitsparen, anders al die lampjes zetten :)

Greets,
Tim

Hourences

Legacy Member
Actor browser - info - zone info - plaats ergens in kamer - properties - zonelight - ambientlight.

Full Rebuild daarna.

Sheets zijn zone portals. Als alle in en uitgangen van kamer zijn afgesloten met die onzichtbare sheets, dan wordt de kamer een op zichzelf staande zone. Elke zone die niet zichtbaar is, valt volledig weg, win je dus FPS mee.

Verata

Legacy Member
Ok, cool thanks, helpt inderdaad :)

the basics (gangen, kamers,...) zijn af!
nu kan het texturen, lighting en meshes zetten beginnen, denk dat ik iets in de alleria stijl ga doen :)
hier een screen van top vp, heb de dingen waar ik vooral veel aan heb zitten knoeien/prutsen met rood omcirkeld:
http://img220.imageshack.us/img220/817/rankinnieuwtopvpgk2.jpg

Er was een groot hoogteverschil met de bovenste gang in de rocket launcher kamer, dat heeft voor enkele problemen gezorgd, maar ik denk dak ze grotendeels goedgemaakt heb. heb hoogteverschil niet verandert, want dat staat gelijk aan opnieuw beginnen, heb de gangen enzo wat verandert.
Post gerust als je problemen ziet, wat je ervan vindt,... je ziet er nog niet veel op, maar ik hoop dat je het level herkent :p

Greets,
Tim

Verata

Legacy Member
bij nader inzien, toch geen alleria :)
past niet goed bij het level,
denk dat ik ook maar ga voor humanoidarch...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan