Archief - Beginner: eerste wallpaper

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DarkBone

Legacy Member
rbn- zei:
Vroeger werd er tenminste eerlijk gezegd dat het op geen bal trok. Ik ben zelf ook niet gespaard geweest door Lunchbox, Cerbellum, ...
Deze mening werd dan wel op een andere manier naar voor gebracht, dan hoe jij ze hier kwam uiten... En dat was eerder het punt van Floyd.

Granted, uw volgende reply is al stukken beter EN een grotere hulp voor de topic starter.

enj0i^

Legacy Member
probleem in photoshop vind ik is om verder te kijken dan de filters :p

echt waar, ze zijn zo aanlokkelijk en tis moeilijk om de photoshop buiten de filters te vinden. (kheb em ook nog nie gevonden met andere woorden :p)

Bolteh

Legacy Member
Proficiat, u bent de eerste die de filters van photoshop aantrekkelijk vindt :p

Ja nee.. Zoals ik ga me (jammergenoeg voor u denkek) ook aan rbn- zijn kant zetten, welliswaar met kritiek en opmerkingen.

Dus @ OP:

Ik vindt het dus ook lelijk en totaal niet passend als een wallpaper.
1) Screenshots zonder enige deftige bewerking passen niet als bureaublad.. Een bureablad moet rust uitstralen, het moet de kans bieden om uw ogen even te rusten. Gamescreenshots hebben overal details waardoor er geen echt rustpunt is.
2) Uw bureaublad heeft als thema oorlog (voor zover ikhttp://games.telenet.be/forum/editpost.php?do=editpost&p=6800824
Edit/Delete Message zie toch).. Daar passen neoflashy text-effectjes niet echt bij, tenzij de clan een vereniging is van gepensioneerde hoeren?
3) De vettige zwarte brushstrokes rechtsboven.. Leg me aub even uit waaraan je dacht toen je die toevoegde? Wat is de reden van die .. vlek daar? Om de tekst leesbaar te maken? Wel, het was al op voorhand een failure die tekst.. de effecten daarop maken het geheel moeilijk te lezen.
4) De tweede versie heeft die lelijke photoshop fracture filter, en dat brengt me tot m'n eerste zin.. Bijna niemand houdt van de photoshop filters, gebruik ze zo weinig mogelijk, photoshop heeft genoeg mogelijkheden, veel meer dan wat filters kunnen bereiken.

Lo_fi

Legacy Member
om on topic te blijven ff vlug dit : beginnerswerk-veel oefenen-veel tonen en kritiek slikken makes you strong.
-----------------------------------------------------------------
Goed. Nu wat betreft filters...Ik dacht eerst zoiets als "hebben die nu echt zo weinig nut?" en moet ik niet eens bekijken of we ze niet verkeerd gebruiken om zo met het super besluit kunnen komen dat filters extreem nuttig zijn...
Ik heb ze echt nog eens stuk voor stuk overlopen en dik 3/4 van alle standaard filters zijn utter rubish als je ze zomaar over een beeld gooit. dingen als 'patchwork' of 'stained glass'..tja..vermijden die handel.

Maar..laten we niet het kind met het badwater weggooien. Er zijn absoluut een reeks filters die nuttig zijn als je ze maar juist gebruikt. Ik denk dat er van de +/- 100 filters zeker een 50-tal zijn die ik echt gebruik of ooit eens nuttig kon gebruiken. Ik denk hierbij aan:

-de Blur-reeks
- Liquify (bij goed gebruik vrij krachtig)
- Vanishing point (met wat extra hints en inside-tips een wonder-tool)
- Extract (kan sommige selecties heel erg veel vooruit helpen)
- unsharp mask
- een heleboel van de Render-reeks..
- facet : kan een scan van een magazine redelijk opkuisen als er van die mooie-rastereffecten verschijnen



Niet te onderschatten bij sommige effecten als je aan digital painting/grunge/pixelart/plain dirty design zou doen:

- Noise-filters (grasveld bij pixel-art is in een wip klaar met wat gerichte color-noise over een groen vlak.)
- Color halftone
- distort (smoke effecten bij digital painting)


Komt er dus op neer dat er echt wel overbodige filters zijn (die sketch-serie heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt) maar dat je bij dagelijks gebruik gaat zien dat een aantal filters bij goed gebruik best nuttig zijn. Je moet ze alleen subtiel toepassen als hulpmiddel bij het ontwerpen en niet gebruiken als 'cheap magic effect'.

dresse

Legacy Member
jah tuurlijk, ik gebruik ook constant filters (vooral dan den offset filter om repeatable textures te maken, of de cutout als leiddraad voor stencilwork ofzo...), maar floyd heeft het mooi geformuleerd:

"Het zijn leuke dingen maar gebruik ze om te bereiken wat jij als resultaat wil zien, laat ze niet het resultaat zelf zijn"

verder valt er niks over te zegge :)

Quilombo

Legacy Member
hmm weet nie of k het in andermans thread mag posten, maar ik vermoed dat de threadstarter er ook wel baat bij zal hebben.

hoe begin PS te leren :F 't is eigenlijk vooral gericht op webdesign, maar er zijn gewoon zoveel dinge in PS dat ik absoluut niet weet waar te beginne, en de help is ook al zo ellendig lang :p ..

moemi

Legacy Member
TADAaaaam me komt met een goei oplossing voor al diegene die photoshop beetje beter willen leren kennen : http://www.good-tutorials.com das echt ne goei site met tutorials om te leren werken met photoshop, heb er mij een tijd mee bezig gehouden en nu kan ik wel Iets ervan ... Dusja hopelijk ga da ook bj julie eh ...
greetz

Quilombo

Legacy Member
jah tnx, maare wat zegge de ervaren rotten ervan? :p
zo zei lunchbox bv. da k moest wegblijven van tuto's en gewoon de f1 van PS gebruiken en er veel mee werken

mah gewoon tuto's al basis en zelf er veel mee experimenteren dan ofzo .. :x ?

Floyd

Legacy Member
Wat ik zou doen (en gedaan heb) is wat foto's openen en wat met de tools op beginnen spelen. Hou een echte foto voor ogen en denk eens na wat een bepaalde tool in het "echte leven" zou betekenen, dan begrijp je begrippen zoals "layers" en "selecties" al veel sneller.
Ook kan je gewoon eens een vers nieuw bestand maken en daar met vormen, blending modes en options, gradients, ... beginnen spelen.

Er mee werken en er véél mee werken lijkt mij sowieso de beste methode.

dresse

Legacy Member
idd...
int begin dee ik ook alleen maar tutorials, en eigenlijk hebk daar zo goed als niets mee bijgeleerd... buiten hoe ge in 20 stappen een chrome tekstje maakt :p
dan gewoon alle tools wa zitte uittesten, alsk van iets ni zeker wist hoe het werkte den f1 gebruikt en veel tools losgelaten op bestaande fotos enzo... na nen tijd komt da wel...

kzou zeker de lijst van sneltoetsen is afdrukken en is allemaal bezien...

LunchBox

Legacy Member
dresse zei:
en eigenlijk hebk daar zo goed als niets mee bijgeleerd... buiten hoe ge in 20 stappen een chrome tekstje maakt

Dat vat zo'n beetje al "dat soort" tutorials en hoe ik erover denk samen, ge leert er rotzooi mee maken die je nooit zal nodig hebben. Hou het bij de basistools, selectietje maken - lijntje trekken - kleurvlakje vullen - fototje zetten - tekstje plaatsen.. dat leer je op'n enkele dag en je kan er al ontzettend veel mooie layouts mee maken.

Waar het hem veel mensen aan ontbreekt (vooral in het begin) is oog voor detail / uitlijning / kleurschema's / fontkeuze.. en dus begrijpen ze de tools wel maar ontbreekt het hen aan het nodige inzicht en smaak, iets dat ook maar komt en groeit met de jaren.. vooral door heel veel goeie ontwerpen te bekijken.
--
Sommigen raden beginners aan heel veel 'na-te-maken' maar ik ben daar eigenlijk niet voor te vinden, omdat het heel vaak te aantrekkelijk is voor die beginners om te zeggen het eigen werk is dat ze zelf hebben gemaakt. (en dat laatste is als je het letterlijk bekijkt ook zo, maar ontwerpen is meer dan een bestaande output terug opbouwen -- al het denkwerk zit hem dus in het origineel en de kopie bevat niets artistieks meer)

Bovendien ziet het er dan misschien wel beter uit dan iets dat ze zelf zouden bedenken, maar ze weten nog belange niet waarom de elementen precies daar hun plaats hebben gekregen. Vandaar ook dat kopies zeer vaak slechte kopieën worden (als je het origineel ernaast legt), omdat de keurig berekende uitlijningen niet gerespecteerd worden.. details die het verschil maken dus.

rMa *tic*

Legacy Member
Ms je wall paper wat rustiger maken(je hebt het al door kweste filter gebruik ...)
Probeer dus niet te veel in 1 wall paper te verwerken. En goe ik met photoshop en imageready heb leren werken is gewoon veel prutsen en wat toturials maken(maar die maken altijd maar gebruik van dezelfde tools en filters) en volgens wat bij geleerd van mijn broer die grafische vormgeving en inf. heeft geleerd tis ook belangrijk te weten wat photoshop allemaal in zijn mars heeft, daarom dat prutsen, en dan je eigen stuf maken, denk er gerust lang over na, maak een schets ofzo.
Ik zou ook eens een wat meer doordachte slogan opzetten, zo van alle noobs meugen vertrekken, ... blijkt toch wel van wat kleingeestelijkheid.

DJ_Trash

Legacy Member
Quilombo zei:
jah tnx, maare wat zegge de ervaren rotten ervan? :p
zo zei lunchbox bv. da k moest wegblijven van tuto's en gewoon de f1 van PS gebruiken en er veel mee werken

Ow yeah. Der is zo nen tijd geweets da een paar mensen rond mij ineens pessies veel beter dingen konnen realiseren in PS. Ik ging zelf nooit tut's zoeken want die haalde er zo uit ALS GE OP DE HOOGTE ZIJT VAN WELKE TUTS ER ZIJN. Toen ik er dan tegenkwam , zag ik allemaal idngen die ik bij die mensen rond mij dus gezien had...allemaal tut-crap. daarom moogde wel kijken naar tuts om te weten welke combinatie welk effect heeft (en natuurlijk om op de hoogte te zijn van de "copy paste" trukken in Non-Creative-Land... )maar DOE ZE NIET! Zoals hierboven gezegd eenvoud siert!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan