Archief - CSS : "Professioneel uitziende" site in CSS = div's???

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[EZ]

Legacy Member
Ik maakte overlaatst mijn eerste div (:applause: ) en ik vroeg mij af of ge een "professioneel uitziende" site kunt maken die opgebouwt is uit meerdere div's.

Aan dees had'k gedacht:
- 3 div's
- 1 vanboven en horizontaal, voor bv. nen banner.
- 2 verticale naast elkaar onder het bovenstaande, bv. de linkse met navigatie/menu en de rechtse met de inhoud van de pagina.
- De div's worden dan natuurlijk allemaal gecentreerd of misschien in 1 grotere gecentreerde div gezet (als da gaat :unsure: ).

Is dit mogelijk om te make (gulder moet het nie voor mij make, ma ik wil wete ofda da ga voorda'k eraan begin ;))
En hoe kunde dan door een link te klikken in de ene div het doel van die link laten laden in een andere div?


Ik weet natuurlijk ook da een echt professionele site PHP ofzo moet zijn, ma daar begin'k nog nie aan... ;)


greetz,
[ EZ ]

[EZ]

Legacy Member
Weet niemand een Nederlandse site?
Ik kan wel Engels ma moedertaal is altijd makkelijker he :p

Of de naam van waar da ik over bezig ben, dan kan'k wa Googlen...

orez

Legacy Member
[EZ] zei:
Ik maakte overlaatst mijn eerste div (:applause: ) en ik vroeg mij af of ge een "professioneel uitziende" site kunt maken die opgebouwt is uit meerdere div's.

Aan dees had'k gedacht:
- 3 div's
- 1 vanboven en horizontaal, voor bv. nen banner.
- 2 verticale naast elkaar onder het bovenstaande, bv. de linkse met navigatie/menu en de rechtse met de inhoud van de pagina.
- De div's worden dan natuurlijk allemaal gecentreerd of misschien in 1 grotere gecentreerde div gezet (als da gaat :unsure: ).

Is dit mogelijk om te make (gulder moet het nie voor mij make, ma ik wil wete ofda da ga voorda'k eraan begin ;))
En hoe kunde dan door een link te klikken in de ene div het doel van die link laten laden in een andere div?


Ik weet natuurlijk ook da een echt professionele site PHP ofzo moet zijn, ma daar begin'k nog nie aan... ;)


greetz,
[ EZ ]

iedere "professionele" site van een designer die zichzelf au serieux neemt is opgebouwd uit divs, divs dienen namelijk voor layout.

tikketim

Legacy Member
dat is heel gemakkelijk , ga zoals netlash zei naar gigadesign.be en daar vind je wel wat je moet hebben

en ja je kan best 1 overkoepelende div ( ik noem die container ) die je dan bv centreerd en waar je dan alle andere divs in kunt zetten :)

[EZ]

Legacy Member
Moet'k dan zoiets doen?
Code:
<style type=&#8221;text/css&#8221;>
#container {
width: 780px;
border: 1px solid gray;
margin: 5px;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
padding: 10px;
}
#header {
padding: 10px;
margin-bottom: 5px;
background-color: rgb(213, 219, 225);
}
#inhoud {
margin-right: 215px;
margin-left: 215px;
padding: 10px;
background-color: gray;
}
#zijkant-a {
float: left;
width: 200px;
margin: 0;
margin-right: 5px;
padding: 10px;
background-color: rgb(213, 219, 225);
}
#zijkant-b {
float: right;
width: 200px;
margin: 0;
margin-left: 5px;
padding: 10px;
background-color: rgb(213, 219, 225);
}
#footer {
clear: both;
padding: 10px;
margin-top: 5px;
background-color: rgb(213, 219, 225);
}
</style>

EDIT: (was'k ierjuist vergeten type :p)
Waarom nie gwn ene gecentreerde container i.p.v. "zijkant-a" en "-b"!? :unsure:

Quilombo

Legacy Member
uit tables zeker :ironic:
zeg er dan bij uit wa wel eh kerel, breng wa argumenten ofzo..

Radiance

Legacy Member
Ja uit tables.
Er zijn nog meer dan genoeg designers, die zichzelf (zeer) serieus nemen, die zich geen bal aantrekken van de code achter hun websites hoor. Ik denk dat het dit is dat DieselPower wil zeggen.
Hup met die code recht uit imageready of een veroudere versie van adobe golive. 7 tabellen in elkaar, CSS & opmaak in HTML door elkaar, externe & interne styles, bij voorkeur met als naam stijl1, stijl2 ..., staaaaapels javascript die images preloaden etc., toch echt ni meer van deze tijd.

Iedereen doet daarmee wat ie wil, en als ik moet coden (PHP vnl.) rond zo'n ontwerp dan doe ik dat ook, hoewel ik het eigenlijk niet meer kunnen vind dat je zoiets aflevert aan een klant.
En dat zijn zeker niet enkel de éénmanszaken, http://www.belgium.be/ is sinds een jaar of 3 online in zijn huidige vorm denk ik? Heeft enkele tientallen miljoenen euro's gekost, een mens zou hopen dat het voor die prijs een beetje inorde is.
Doctype declaratie ... ik dacht niet, zelfs niet HTML 4.0.
CSS, wasda ?

DieselPower

Legacy Member
Idd, dat bedoelde ik. Sommige zijn er zelfs resoluut tegen of zien er het nut niet van in...

Over Belgium.be: die kostprijs was zo hoog omdat het in vier talen (die gesproken worden) is gemaakt, dacht ik

Radiance

Legacy Member
DieselPower™ zei:
Over Belgium.be: die kostprijs was zo hoog omdat het in vier talen (die gesproken worden) is gemaakt, dacht ik
Zur Zeit sind die Inhalte der föderalen Portalseite nur begrenzt in Deutsch verfügbar.
For the moment only a limited amount of content is available in English.
Dat zal het al niet geweest zijn. :p

Even opgezocht, die grap heeft 55 miljoen euro gekost (voor de eerste 5 jaar), en was in 't begin begroot op een 4e daarvan.
Nee, daar zit heel wat integratie met overheidsdiensten in bij mijn weten, dingen als digitale identiteitskaart, aanvragen van vanalles en nog wat. En het zal wel het hele framework daarachter zijn dat het zo prijzig maakt. Of het dan werkelijk zijn prijs waard is daar heb ik geen idee van, maar ik durf het te betwijfelen.

Maar bon dit is :offtopic:

Brock

Legacy Member
Radiance zei:
Dat zal het al niet geweest zijn. :p

Even opgezocht, die grap heeft 55 miljoen euro gekost (voor de eerste 5 jaar), en was in 't begin begroot op een 4e daarvan.
Nee, daar zit heel wat integratie met overheidsdiensten in bij mijn weten, dingen als digitale identiteitskaart, aanvragen van vanalles en nog wat. En het zal wel het hele framework daarachter zijn dat het zo prijzig maakt. Of het dan werkelijk zijn prijs waard is daar heb ik geen idee van, maar ik durf het te betwijfelen.

Maar bon dit is :offtopic:

de douane daarentegen is lekker strict !
http://fiscus.fgov.be/interfdanl/
<o/

maar ja, das dan ook door een professionele webdesigner gemaakt eh !! :p ( kk aan design had ik niets te zeggen :( )

maar op terug OT te gaan:
per definitie MOET een site in divs gemaakt worden aangezien tabellen enkel maar dienen om... inhoud in te plaatsen die in tabellen hoort. Denk gewoon wat je in "word" in een tabel zou steken.
De volledige inhoud van een site in een tabel steken is even dom als een worddocument te openen, onmiddelijk een tabel te maken, en daar dan het volledige document verder in op te maken.

En hoe kunde dan door een link te klikken in de ene div het doel van die link laten laden in een andere div?

niet via de "div-only" weg, je kan wel bvb gebruik maken van i-frames ed

[EZ]

Legacy Member
Brock zei:
. . .
niet via de "div-only" weg, je kan wel bvb gebruik maken van i-frames ed
En kunde nie "target=..." doen??? (me als de ... het juiste woord natuurlijk ;))

[f8]-[Iwan]

Legacy Member
Tables, div's whatever.

Als je site maar Valid is en crossbrowser is.
En indien hij door het gebruik van het een of het ander niet trager laad dan dat ander is da allemaal OOOOOOOKKKKKKKKKKK!

Moeten besta nie, doe uw ding met wat u het beste lijkt.

[EZ]

Legacy Member
Nu probeer'k hier zo een div siteje te maken, ma dees lukt mij nie:

Ik wil da den tekst links in de div's staat, ma de div's zelf gecentreerd, wrs nijg simpel, ma 't lukt mij hier nie :s

Zero Grav

Legacy Member
[f8]-[Iwan] zei:
Moeten besta nie, doe uw ding met wat u het beste lijkt.

Gni, als we dat allemaal deden.. Uit zo'n veronderstellingen komt de grootste, brakke brol voort die je je kunt bedenken. Nuja, daarvoor zeg je wel iets van valid en crossbrowser dus je zal je 'manieren' wel houden op vlak van coden maar er zit toch een contradictie in.

--


[EZ]

-> Je maakt een containerdiv die je centreert met de code die in de sticky staat en dan staat je tekst gewoon links. Als de tekst niet links staat dan zet je gewoon in je css file (verwijzend naar die div via id/class) text-align: left;

Als je bent aan het centreren via <center> of <body align="center"> of <body style="text-align: center;"> of whatever dan verdien je wel een slap in the face. :-)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan