Archief - CSS : "Professioneel uitziende" site in CSS = div's???

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[ImpacT]

Legacy Member
orez zei:
iedere "professionele" site van een designer die zichzelf au serieux neemt is opgebouwd uit divs, divs dienen namelijk voor layout.

Vind deze uitspraak ook nie echt just. Ok, tegenwoordig wordt er vaak zo gewerkt en dat is gewoon omdat mensen niet willen achterblijven.. je moet een beetje de markt volgen zal'k maar zeggen, maar ik denk dat je niet echt "minder" professioneel bent als je, je website nog opbouwt met tabellen, wel rekening houdend met goed gebruik van CSS enzo.

Quilombo

Legacy Member
ik vind van wel
met tables zit een deel van uw layout in uw html bestand, ge hebt meer code (= meer bandbreedte/nie goe voor 56k-gebruikers/moeilijker aanpassen/..)
en t schijnt da da ook nie goe is om op gsm of pda te bezien

ik zie geen enkele reden om tabellen te gebruiken, zeker nie als ge al css kunt, das nie zo moeilijk om te leren he

[ImpacT]

Legacy Member
Quilombo zei:
ik vind van wel
met tables zit een deel van uw layout in uw html bestand, ge hebt meer code (= meer bandbreedte/nie goe voor 56k-gebruikers/moeilijker aanpassen/..)
en t schijnt da da ook nie goe is om op gsm of pda te bezien

ik zie geen enkele reden om tabellen te gebruiken, zeker nie als ge al css kunt, das nie zo moeilijk om te leren he

Mja... zit wel wat in, maar hoeveel volk surft al op z'n pda of via de GSM, hoeveel mensen gebruiken nog een 56K, anywayzz, ik ga niet zeggen dat je niet hoort met je tijd mee te gaan, maar ik ga zeker niet coders afschrijven omdat ze nog met tabellen werken (waaronder mezelf).

't Feit blijft, wil je volgens een semantische manier gaan coden, moet je eerst goed weten wat semantiek inhoud en waarom men tabelloos gaat coderen, wat de voordelen en de nuttigheden ervan zijn en natuurlijk een zeer goede kennis van CSS hebben en dat is wat er vaak schort en je gaat me niet ontkennen dat je dit hier niet met hopen tegenkomt.

Iedereen hoort maar div's dit en dat... maar weten de achterliggende reden er niet van en gaan gewoon maar wat onder elkaar liggen coden, mja... en dan vind ik het dus "erg" van te zien dat mensen dan denken dat ze goed bezig zijn.

[EZ]

Legacy Member
Zero Grav zei:
. . .
Als je bent aan het centreren via <center> of <body align="center"> of <body style="text-align: center;"> of whatever dan verdien je wel een slap in the face. :-)
Ma hoe moete dan een image centere? :unsure:

Wover

Legacy Member
[EZ] zei:
Ma hoe moete dan een image centere? :unsure:

of een tabel...


Ik heb nu een opdracht voor school moeten maken waar ge niks opmaak mocht doen, behalve in een css sheet, maar da's dus onmogelijk aangezien ge nen tabel ni kunt centreren in css (text-align werkt alleen op den tekst logischerwijs, en ge kunt ook met margin-left en margin-right werken, maar da's dan weer ni echt resolutievriendelijk)


maar de code is tamelijk proper, dus dan zulde wel begrijpen wa die div tags enz zijn: http://wover.sin.khk.be/Site

[EZ]

Legacy Member
Zero Grav zei:
. . .
-> Je maakt een containerdiv die je centreert met de code die in de sticky staat en dan staat je tekst gewoon links. Als de tekst niet links staat dan zet je gewoon in je css file (verwijzend naar die div via id/class) text-align: left;
. . .
Ik zie die container-code nerges staan in de sticky!? :s

Zero Grav

Legacy Member
In de sticky staat een code voor elementen volledig volgens de resolutie te centreren, zoals ik al zei dus. In die elementen kan je dan wel nog afbeeldingen of dergelijke via text-align: center; centreren, dat is geen probleem.

Dat is dus niet onmogelijk Wover, css heeft alle opmaakfuncties van html 4.01 (de laatste versie dus).

Zero Grav

Legacy Member
Hmm, die margin: auto; heb ik ook eens ooit gebruikt, dunno of die volledig crossbrowser was indertijd.

Hier Ctrl+F doen naar Horizontaal en verticaal centeren van zaken

Een container is trouwens maar een naam die iedereen gebruikt voor een allesomsluitende div. Misschien dat dat verwarrend overkwam.

[EZ]

Legacy Member
Ma der is maar 1 afbeelding: den banner, ma die sta in nen aparten div. (die gecentreerd moet worden)

Ik wil da de div's gecentreerd zijn ma de inhoud niet...

[ImpacT]

Legacy Member
netlash zei:

Mij moede ze niemeer leren kennen :), ik ben er wel van overtuigd dat het zeker voordelen met zich meebrengt, alleen vind ik het voor sommige dingen en zeker beginnende coders zeker niet echt nodig dat ze direct met div's gaan coden. Dat ze eerst eens fatsoenlijk basis HTML & CSS on de knieën krijgen en dan verder gaan.


That's all :) maar toch bedankt voor de nuttige link ;)

Met m'n volgende website ga'k er mezelf ook eens aan wagen... ('k hoor me nu al vloeken :D)

PS: 'k weet dat Netlash wel een webbedrijf is dus mja dat hoort daar ook zo wel te zijn, maar echt ferm propere codering en CSS echt!

KULeest

Legacy Member
[ImpacT] zei:
Vind deze uitspraak ook nie echt just. Ok, tegenwoordig wordt er vaak zo gewerkt en dat is gewoon omdat mensen niet willen achterblijven.. je moet een beetje de markt volgen zal'k maar zeggen, maar ik denk dat je niet echt "minder" professioneel bent als je, je website nog opbouwt met tabellen, wel rekening houdend met goed gebruik van CSS enzo.

Jawel, vandaag de dag moeten sites efficient ontwikkeld worden en moet er (en mss wel het belangrijkste) vooral rekening gehouden worden dat deze gemakkelijk aanpasbaar zijn. Dit doe je door design en code te scheiden. ik ga dus volledig akkoord met argumenten die op http://www.netlash.com/log/voordelen_van_werken_met_webstandaarden staan.

[ImpacT] zei:
gewoon omdat mensen niet willen achterblijven.. je moet een beetje de markt volgen zal'k maar zeggen.

--> dit is dus niet zomaar gewoon, maar heeft dus wel zen redenen zu ;)

[ImpacT]

Legacy Member
KULeest zei:

Jama ik ook nie, ik "klaag" alleen het feit aan dat ik het jammer vind dat elke beginnende webcoder direct op die div's vliegt maar nog nauwelijks het verstand heeft van goeie HTML en CSS en daarom dat ik zeg, leerst eerst basis HTML, dus nog met tabellekes enzow en CSS en gaat dan eens kijken hoe ge met div's moet leren coderen, want persoonlijk vind ik zo coden niet direct het simpelste om mee te beginnen omdat je, volgens mij eerst een grondige basis en kennis moet hebben van CSS en HTML.

Quilombo

Legacy Member
Zero Grav zei:
Hmm, die margin: auto; heb ik ook eens ooit gebruikt, dunno of die volledig crossbrowser was indertijd.

werkt niet in IE5 => div waar t inzit: text-align: center; en op alle andere elementen dan tgeen ge wilt centreren (table) text-align zoals ge hem wilt

werkt normaal wel

sneax

Legacy Member
divs zijn goed om 'blokken' te definieren (100% puur content) in xhtml die ge dan volledig kwa uitzicht aanpast via css (ook layout, dus ge bepaalt waar ze komen)

nu, met divs werken vraagt enige inspanning en het is niet zo simpel om die perfect tot op de pixel inorde te krijgen op alle browsers

als die flexibiliteit niet nodig is dan kunt ge evengoed tables gebruiken, de kleuren en het uitzicht van de tables zelf kunt ge nog altijd in css doen

even valid en even makkelijk, en spaart uberveel tijd (tenzij ge het goed gewend zijn met divs te werken maar das niet het geval zeker als ge zo nen topic gelijk dees maakt :p )

trouwens ik zou deze vraag eerder in webdesign posten

[EZ]

Legacy Member
Nu heb'k nog altijd geen antwoord op mijn vragen :ironic:

Hoe moet'k div's of ne container centere en de inhoud links zette?

En wa's de code voor ne container div? DEES? :unsure:

Quilombo

Legacy Member
jonge echt...
www.w3schools.com > css

en kijk gewoon eens naar andere sites he (code)

t komt erop neer da je hebt:

<div id="container">, daarin bv. drie divjes (één voor uw header, één voor uw menu en één voor uw content, en die geeft ge ook een id)

centere: #container {margin: 0 auto;}

www.positioniseverything.net > allerlei bugs omtrent positioneren van divs

Brock

Legacy Member
Als je css wilt leren, maak dan eerst een pagina zonder tabel-opmaak. Headings, paragrafen, textkleur/grootte/type etc. zijn gewoon de standaard dingen van css, niet de moeilijke dingen. Je moet dus helemáál geen expert zijn alvorens te leren werken met divs. Integendeel, je kán geen expert zijn als je nog niet met divs kan werken.

De tijd die je verliest door de prutsen met uw layout als er ineens een rijtje ergens bij moet waardoor uw volledige opmaak verprutst is, steek je beter in het leren werken met divs. Er zijn maar een paar regels meer code aan een div dan aan een cel, bvb "position". Veel meer dan dat is het niet.

Als je toch wilt leren koken, kookt ge uw ei toch ook niet eerst in een pan om het daarna eens op de goeie manier te doen?
Als je het wil kunnen, dan leer je het best direct goed. Alle tijd die je gestoken hebt om een site te leren maken in tabellen is verloren tijd. Jong geleerd is oud gedaan.

MAAR

als je in uw leven maar 1 site gaat maken, en je wil deze rap online hebben en er geen tijd insteken, dan is het logisch dat je met een tabellayout werkt. Dan werk je notabene zelf niet met css ( buiten mss de inline css )
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan