Archief - DISCUSSIE: Avondschool

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoenDK

Legacy Member
zijn er hier die goede ervaringen hebben met avondschool?
persoonlijk vind ik de meeste van een te laag niveau :$ en vind ik het moeilijk om iets deftigs te vinden, ondanks dat ik mij echt wil bijscholen en iets advanced wil volgen

ok, via een boek en zelfstudie en oefenen kom je er wel, maar een les enzo is toch ook wel interessant


persoonlijk ga ik zeker Web 2.0 - AJAX volgen bij Syntra, aangezien dit interessant is voor mij
iemand een andere suggestie?

(dit voor mensen die goed kunnen omgaan met photoshop en dergelijke maar die misschien ergens een advanced opleiding willen volgen)

Tyfius

Legacy Member
Er zijn hier al redelijk wat discussies over avondscholen gepasseerd, de een al wat interessanter dan de andere.

Punt blijft dat een avondschool u bijna nooit een volwaardige en geavanceerde opleiding kan of zal geven. Net zoals elke opleiding gaat die u een aanzet geven en hangt het er van af hoeveel tijd jij daar zelf aan gaat spenderen.

Persoonlijk ben ik niet zo voor (avond)scholen wegens de trage vooruitgang. Je zit in een groep en je gaat maar zo snel als de traagste persoon in de groep. Voor anderen is dit dan weer ideaal om kennis te maken met het onderwerp en om nadien via zelfstudie meer geavanceerdere onderwerpen aan te snijden.

Dx-Solutions

Legacy Member
Ik ben zelf lesgever te Syntrawest Kortrijk - Roeselare - Brugge.
Ik doceer de opleidingen webmaster en webmaster-expert.

Dat de snelheid afhankelijk is van de traagste klopt niet, dat bepaalt de docent altijd zelf.
De gevorderde geef ik bv altijd een moeilijkere oefening, veel praktische momenten inbouwen, zo kan je sommigen ook persoonlijker gaan begeleiden.

Avondscholen kunnen heel leerzaam zijn en mensen aanzetten tot een bepaalde basis, veel zelf mee bezig zijn, is uiteraard ook nog altijd nodig!

Op die basis moet je zelf verder willen bouwen en bij velen lukt dit heel goed.

De stap naar een nieuwe omgeving is voor sommigen heel snel gezet als ze het eens uitgelegd worden een andere leert liever uit boeken ...

Avondscholen kunnen dus heel goed zijn om een goeie basis te vormen (ook heel belangrijk), de rest moet je altijd nog zelfs doen.

KoenDK

Legacy Member
Dx-Solutions zei:
Ik ben zelf lesgever te Syntrawest Kortrijk - Roeselare - Brugge.
Ik doceer de opleidingen webmaster en webmaster-expert.

kun je mij via PM ofzo wat meer uitleg geven ivm webmaster-expert? thx!

Dx-Solutions

Legacy Member
Heb ik gedaan, ondertussen zet ik het hier ook nog eens :)

Webmaster expert:

xHTML - CSS (w3c valid, strict / css shorthand code tot in de puntjes)

PHP (alle basis, werken met functies, loops, arrays , includes, database connecties, sql)

phpmyadmin

Flash actionscript

Javascript

Hosting, wat is een webserver, een webaccount, werken met direct admin

dan wat info over cms programma's (drupal, wordpress ...)

Dat is zowat het programma in grote lijnen.

KoenDK

Legacy Member
amai
wat is een webserver :) en dat geven ze bij webmaster-expert :)
wat geven ze dan bij webmaster-basic? :D

Dx-Solutions

Legacy Member
Wat is een webserver is een samenvatting hé ...
Hierin worden name servers, php.ini, ip adressen, certificaten ed besproken ...

Smokyke

Legacy Member
Zo'n avondscholen zijn toch vrij duur. Ik heb PHP kunnen leren door websites af te schuimen van het ene artikel naar het andere en door zelf te proberen. Vervolgens honderden topics geopent omdat mijn scriptjes niet werken en zo uiteindelijk bijgeleerd. Ik zou ook graag avondschool volgen maar dan een onderwerp waar niet veel vanop het net is van te leren.

Cycloon

Legacy Member
PHP is dan ook niet zo'n enorm moeilijke taal om te leren tot in de details. Probeer maar eens C++, Java, oid van het net te leren zonder enige basis, daar is echt geen beginnen aan :)

AsinuS

Legacy Member
Avondschool .. ik ben er nu ook niet echt een voorstander van .. Heb vorig semester php in avondschool gevolgd, louter als amusement en het niveau was echt bedroevend ;/ - Examen was een dynamische website maken. Ik heb daar de meest marginale sites zien passeren, maar wonderwel was iedereen geslaagd (ik had 194/200 ofzo, punten verloren op de presentatie ;))

Aan de andere kant kan het wel een stimulans zijn om ergens mee te starten en dan via zelfstudie verder te werken.

VergeX

Legacy Member
Cyc1oon zei:
PHP is dan ook niet zo'n enorm moeilijke taal om te leren tot in de details. Probeer maar eens C++, Java, oid van het net te leren zonder enige basis, daar is echt geen beginnen aan :)

van C++ heb ik toch de ruime basis van het net geleerd.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Cyc1oon zei:
PHP is dan ook niet zo'n enorm moeilijke taal om te leren tot in de details. Probeer maar eens C++, Java, oid van het net te leren zonder enige basis, daar is echt geen beginnen aan :)

C++, Java, C#,... kan je dan ook niet deftig leren in avondschool. Als je weet dat een hogeschoolstudent na 3 jaar slechts een basis heeft. En die heeft dan een veelvoud aan uren en oefeningen gehad vgl met avondschool. Daarnaast ook analyse, OO, een cursus databanken van meer uren dan de hele C++ opleiding in de avondschool,... Om dan nog maar te zwijgen dat die ruimere IT kennis die ge op hogeschool of unief op doet regelmatig van pas komt tijdens programmatie. Dat spreekt voor zich.
Bij php kan je gewoon sneller aan de slag. Een paar simpele dingen en veel mensen zijn al geholpen. Je kan dan misschien webmaster gaan spelen voor een kmo waar ge 4 sites per dag moet afleveren. Maar echt developer op een degelijk niveau, dat zie je zo iemand zelden of nooit worden.

Ik volg nu zelf ook nog Photoshop in avondschool. Omwille van 3 redenen:
- 8 dagen educatief verlof
- ik het graag zou kunnen omdat ik er wel veel mee in contact kom
- ik de discipline niet heb om het zelf te leren
En heb ik al gezegd dat er 8 dagen educatief verlof aan vast hangen? ;) (om eerlijk te zijn, als dat er niet was zou ik het ook niet volgen)

Kan van het niveau niet veel zeggen. Je ziet de dingen uit de cursus om er mee te werken. De snelheid dat is iets anders. Er zitten mensen in de groep die nauwelijks met een pc kunnen werken en die moeten ook kunnen volgen. Zo duurde het in les 3 nog altijd 45 minuten eer dat iedereen z'n eerste .jpg geopend gekregen had. Ik kan die les afwerken op 15 minuten ipv 4h maar bon.
Wat er gezien wordt is wel interessant. De eerste les heb ik al meteen een aantal dingen bijgeleerd. Features waarvan ik niet eens wist dat ze er in zaten. Het is juist voor zo'n dingen te leren dat ik het volg.
Wat mij wel ontgoocheld is dat de docent zich fixeert op het gebruik van de muis, en sneltoetsen dat is precies iets vies. Ik heb ooit op hogeschool nog AutoCAD gehad en toen moesten we de muis achter de pc leggen en alles met de toetsen doen. Zelfs de coördinaten met het rekenmachine berekenen zodat ge niet zou moeten klikken. Ik had gehoopt dat da bij photoshop ook zo aangeleerd zou worden. Maar ja, ik heb genoeg tijd om ze zelf op te zoeken ;)

ozl

Legacy Member
Kunnen jongeren dat ook volgen? (17 jaar) Want ik zie veel avondonderwijs als synoniem voor volwassenonderwijs?

EagleEye

Legacy Member
Ik heb zone photoshop cursus gevolgd toen ik 13 of 14 was, no problemo dus.

Cycloon

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
C++, Java, C#,... kan je dan ook niet deftig leren in avondschool.

Dat weet ik ook wel als informaticastudent :) Maar een basis aanleren tijdens avondschool en zelf dan op zoek gaan om nieuwe zaken te leren kan je zeker goed op weg helpen. Avondschool kan dus in zekere zin een aanzet geven om verder in te gaan op iets (maar dan zelfstandig). Ik wou enkel met die post een beetje de post van die andere persoon counteren om alles van het net te leren ipv avondschool.

dJeez

Legacy Member
Cyc1oon zei:
PHP is dan ook niet zo'n enorm moeilijke taal om te leren tot in de details. Probeer maar eens C++, Java, oid van het net te leren zonder enige basis, daar is echt geen beginnen aan :)
De basis van Java kan je echt wel leren op het web, sterker nog, de basis van elke denkbare taal kan je in principe zelfs leren op het web. Een leerproces is een groeiproces, door ervaring leer je dingen die je dan mee kan nemen als je nieuwe talen (of aspecten van een taal) gaat leren. Ik ben overigens zelf grotendeels een autodidact, heb nooit een echt specifieke IT richting gevolgd (heb lic. handelswetenschappen op zak :p).

Als ik vb. zie wat mijn voorganger - die een SCJP certificaat heeft behaald - gebakken heeft van de Java applicatie die ik van hem heb overgeërfd vraag ik mij soms echt wel af hoe die dat certificaat ooit heeft kunnen behalen. Nu ja, tijdsdruk en het ontbreken van een degelijke analyse kan het een en ander wel gedeeltelijk verklaren, maar toch...

Cycloon

Legacy Member
dJeez zei:
De basis van Java kan je echt wel leren op het web, sterker nog, de basis van elke denkbare taal kan je in principe zelfs leren op het web. Een leerproces is een groeiproces, door ervaring leer je dingen die je dan mee kan nemen als je nieuwe talen (of aspecten van een taal) gaat leren. Ik ben overigens zelf grotendeels een autodidact, heb nooit een echt specifieke IT richting gevolgd (heb lic. handelswetenschappen op zak :p).

Natuurlijk zullen er altijd personen zijn die het perfect op zichzelf kunnen leren (maar waar zou je gestaan hebben mét opleiding? Ik durf bijna met zekerheid zeggen veel verder op kortere tijd). En onder basis versta ik trouwens niet syntax aanleren, en ook niet enkel wat leren werken met lussen, tabellen, e.d., maar eerder de sterke/zwakke kanten van een taal kennen, deels de werking achter de schermen van de taal kennen, enzovoort. En een goeie basis is imo toch onontbeerlijk wil je technisch dieper in gaan op een taal. Ik ken zat mensen die ook veel kunnen programmeren maar in hun programma's komen ze vaak niet verder dan de basis die ze ooit eens ergens op het net hebben opgepikt waardoor hun programma's vaak onoverzichtelijk en inefficiënt worden. Dus ik blijf erbij dat avondschool een mooie aanzet kan zijn om ver te geraken als je er voor werkt ;)

WHiSPy

Legacy Member
dJeez zei:
De basis van Java kan je echt wel leren op het web, sterker nog, de basis van elke denkbare taal kan je in principe zelfs leren op het web. Een leerproces is een groeiproces, door ervaring leer je dingen die je dan mee kan nemen als je nieuwe talen (of aspecten van een taal) gaat leren. Ik ben overigens zelf grotendeels een autodidact, heb nooit een echt specifieke IT richting gevolgd (heb lic. handelswetenschappen op zak :p).

Als ik vb. zie wat mijn voorganger - die een SCJP certificaat heeft behaald - gebakken heeft van de Java applicatie die ik van hem heb overgeërfd vraag ik mij soms echt wel af hoe die dat certificaat ooit heeft kunnen behalen. Nu ja, tijdsdruk en het ontbreken van een degelijke analyse kan het een en ander wel gedeeltelijk verklaren, maar toch...

Grappig dat mensen zo hard kijken naar certificaten. ;)

Je kan niet met certificaten bewijzen dat je propere code schrijft, hé. En meeste certificaten handelen over details die je na 2 weken toch al terug vergeten bent.

KoenDK

Legacy Member
komt er dus op neer dat je nergens voor web advanced cursussen kunt volgen dus :p allemaal zelfstudie (en soms talent enzo voor het grafische)

WHiSPy

Legacy Member
KoenDK zei:
komt er dus op neer dat je nergens voor web advanced cursussen kunt volgen dus :p allemaal zelfstudie (en soms talent enzo voor het grafische)

Autodidact is nog altijd 't beste. Zorg desnoods dat je al 'n deftige basiskennis hebt door experimenteren en stap dan naar 'n e-marketing/webdesign firma met de boodschap dat je gemotiveerd bent om bij te leren. Zij zitten vaak om volk verlegen dat alles op zichzelf kan leren. ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan