Archief - DISCUSSIE: CMD@Khlim Genk of MCT@Pih Kortrijk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FitZ

Legacy Member
Allé man, comm is toch een fijn vak :) En ja, algemene vakken moet ge er gewoon bijnemen, die krijgt ge overal.

Ge moogt trouwens ni vergeten dat mensen zonder enige kennis van zaken ook moeten kunnen beginnen aan cmd he, dus logisch dat ze niet direct vollenbak php en mysql geven terwijl velen nog geen xhtml kennen. Wel vreemd dat ze php/mysql helemaal verschuiven naar het tweede.

Ge haalt daar trouwens nog enkele mooie vb'en aan van de organisatie :)

En ivm die taken: Supervaak da ik zo me ne maat zeg "we geraken er uiteindelijk wel altijd". Dusja...

Desondanks vloek ik ook wel een paar x ze ^^

edit:
Freaky 7 zei:
kunt ge naar cmd of mct als ge technisch metaal hebt gedaan?

Sure, in principe hebt ge geen achtergrondkennis nodig.

Cowgirl Henk

Legacy Member
Voor de mensen van Cmd:
Moeten jullie boeken aankopen? Welke en in welk jaar?

Greetz!

Brock

Legacy Member
Freaky 7 zei:
kunt ge naar cmd of mct als ge technisch metaal hebt gedaan?

mct alvast wel
Alles wordt terug vanaf het begin uitgelegd ( wiskunde/programmeren/etc )
Je zal mss wel wat harder moeten werken dan iemand die moderne gedaan heeft ( cfr m'n broer die voor z'n examen wiskunde niets moeten doen heeft [wiskunde die trouwens niet zo zwaar is ook] )

Freaky 7

Legacy Member
Ja wiskunde valt hier wel mee.. ma kortrijk is wel wa ver.. en op kot ofzo das nogal kostelijk, is mct eigenlijk zelfde als cmd? want kwil nie tekenen ofzo.. kwil echt wel webdesign/"programmeren" doen. Kwou eiglijk dees jaar al informatica gaan doen, dus van Metaal naar informatica.. kmoest dan engels/acces/.. tijdens grote vakantie bijleren enzo.. heb het nooit gedaan, tot mn grote spijt nu..
Nu lijkt het op een jaar hoger op metaal allemaal veel simpeler te zijn.. kweet ook nie hoe het komt :s

Vorig jaar, en aar daarvoor altijd rond 65% en nu dees jaar alles al in de 70% , 1 keer zelf al 78%, ik vind van mijn eigen wel dak minder (tijd) leer, maar dan mss wel harder.
Ik zal er met mn ouders toch nog over moeten praten en mss aan school vragen als die contact kunnen opnemen met cmd/mct voor wat info brochures ofzo.

Tom

denk

Legacy Member
MCT EERSTE semester (wat ik dus nu doe)
Technologie ('fysica' van middelbaar (vermogen, arbeid, spanning, enal int aller begin, dan wa condensatoren enal)

Webtechnologie: xHTML/CSS/XML/SVG/DTD/

Problem Solving: Redelijk basis, enigste dat ik ff problemen mee had was Boolean en Opslan in R/Z

Multimedia: Beetje Photoshop, en beetje imageready

Programmeren: Visual Basic .NET

Voor het 2de semester zien we voor programmeren Javascript en voor webtech ook, maar dan voor websites :)))))))))))))))
en technologie wordt vervangen door PC Technologie.
Flash voor Multimedi (denk ik)

Das zo ongeveer de leerstof in eerste semester (en beetje 2de)

LunchBox

Legacy Member
java applets zal je zien voor programmeren, geen javascript dah's webtech. in't tweede jaar worden dat java applications en jsp.

Da Turtle

Legacy Member
LunchBox zei:
java applets zal je zien voor programmeren, geen javascript dah's webtech. in't tweede jaar worden dat java applications en jsp.
inderdaad, en ook niet enkel flash, multimedia wordt illustrator & flash en ik denk dat flash enkel grafisch zal zijn, action script is voor MM3.

orez

Legacy Member
MM2 = Illustrator, en gewoon een conversie doen naar Flash van uw Illustrator ontwerp, en zorgen dagge op bepaalde dingskes kan klikken... Dus enorm basic Flash ( 1 leske ofzo ..)

Cowgirl Henk

Legacy Member
Akira zei:
ik ben tussen haakjes vorig jaar afgestudeerd in de specialisatie Webtechnologie :)

En, ondertussen aan een job geraakt? Dewelke? Taken?
Was et moeilijk om der een te vinde, ...?

Brock

Legacy Member
Akira zei:
wat is er daar zo omg aan?

ik ben tussen haakjes vorig jaar afgestudeerd in de specialisatie Webtechnologie :)

ahbon, 50% kans dan dat ik in uw klas zat :p

Cowgirl Henk zei:
En, ondertussen aan een job geraakt? Dewelke? Taken?
Was et moeilijk om der een te vinde, ...?

Ik ken nog niemand die geen werk heeft van de gasten die samen met mij afgestudeerd zijn. De kracht van MCT is dat ze hun vakken continue op de vraag van de bedrijven afstemmen ( quasi elk jaar nieuwe vakken of vakken die wegvallen ).

Verschillende die ik ken werken nu voor webontwikkelings bedrijven, geven les, etc. Ikzelf werk nu bij de fed. overh. als webdesigner. Had na 2 maand werk ( sneller wou ik zelf niet ook btw ;) )

`SeriOUs

Legacy Member
Wel, ik doe MCT en ik kan u zeggen dat het niet al te veel waard meer is.
Vroeger was MCT stukken zwaarder van wat ik heb gehoord/gezien, nu kom je er zonder enige moeite door. Echt waar. Ik zit momenteel in 2MCT, doe werkelijk bijna NIETS (half uurtje werken per week), en kom nog over.
Dus als je het gemakkelijk wilt, doe MCT :D Ik vraag me enkel af of ik nog wel verder kan studeren, aangezien ik het al volledig verleerd ben...

CMD lijkt me een betere keuze, alhoewel ik er mij natuurlijk niet kan over uitspreken.
Dus als je in Limburg woont, is het echt niet de moeite om te verhuizen naar het verre Kortrijk op kot te zitten hoor. CMD is echt wel gelijkwaardig, je hebt zelfs master.
Andersom ook, als je in West-Vlaanderen woont, is het echt niet de moeite om te verhuizen naar het gangsta-Genk. :p
Beide zijn echt slechte studentensteden, als je wat gewoon bent aan wat 'meer'. (Leuven, Gent, Antwerpen,...)

Freaky 7 zei:
wat is zo de +- prijs van een 'normaal' kot /maand
Kortrijk is redelijk duur voor een goed kot. Of je moet erg goed uitkijken.
Ik denk dat je onder de 200EUR + bijkomende kosten de maand maar erg krap gaat zitten.

Bizje

Legacy Member
Ik ben een derdejaars student C-MD en 'k heb al véél dingen zien fout gaan bij ons.
Ik heb het gevoel dat mijn jaar (dus de nu huidige derdejaars) een testjaar zijn op verschillende facetten van het onderwijs.

Het probleem van C-MD ligt niet zozeer aan de meeste leerkrachten of de leerlingen zelf, maar wel aan het departement waar ze in zitten.
Het MDA (Media & Design Academie) waar C-MD samen zit met andere richtingen zoals grafische vormgeving, Productdesign, ... was vroeger een aparte hogeschool, die opgeslokt is door de KHLim uit Diepenbeek.

Die KHLim legt wel allerlei structuren en regels op aan al hun departementen, maar van alle departementen, is er maar 1tje die weigert deze te gebruiken : het MDA.
De jongste richting van dit MDA (C-MD) probeert zich wél te houden aan die structuren, maar krijgt ongelooflijk veel tegenkanting, waardoor alles uitdraait op totale chaos soms.

Maar soit, er is verbetering op komst. C-MD word met de jaren beter. De meeste cursussen worden jaarlijks verbeterd, en het niveau word de hoogte ingehaald. Binnen enkele jaren verhuist heel het MDA ook weer naar een nieuw gebouw (Oude mijngebouwen in Winterslag die opgeknapt worden, kort aan de Euroscoop in Genk), en dus hopelijk gaan ze dan grote schoonmaak houden in de administratie.

Toch raad ik het nog de meeste mensen af die meer gericht zijn op programmeren. De nadruk bij C-MD ligt totaal niet op het programmeren, maar eerder op het managen van multimediaprojecten. Daarom misschien eerder eerst een master halen MCT@Pih (die nog voorligt [denk ik] ten opzichte van C-MD), en daarna nog in 2 jaar via de premaster optie van C-MD het masterdiploma haalt van C-MD. Zo kan je in 7 jaar een 'master elektronica-ICT, afstudeerrichting Multimedia en Informatietechnologie (MIT)' en een 'master in de audiovisuele kunst : optie communicatie en multimediadesign' halen.

Tot zover mijn mening :unsure:

@mensen die geïnsteresseerd zijn in C-MD: Er bestaat ook een studentenforum dat toegankelijk is voor iedereen. Je kan daar dus ook terecht met allerlei vragen.

Greetz

Biz

ikin

Legacy Member
Ik ben 2de jaars student C-MD

ik ken enkele mensen die MCT hebben gedaan, of nog steeds doen

En uit mijn ervaring kan ik zeggen dat MCT veel meer gericht is op "programmeren/scripten" dan CMD
ok, grafisch enzo is ook belangrijk bij MCT..

CMD is een rare richting, CMD heeft namelijk 5 speerpunten.
5 onderdelen die de eerste 2 jaar allemaal eve belangrijk zijn
Namelijk :
Marketing
Communicatie
ICT
Grafische vormgeving
Audiovisuele (onderdelen : foto, film en scenario)


Dit zijn dus de hoofdvakken, de belangrijkste dingen van C-MD

Ik vind C-MD wel een toffe richting. Ok, de organisatie is echt niet top (lees: slecht :) ) maar, blijkbaar weet ik mijn draai er wel in te vinden

Verder zhebben wij echt veel taken in vergelijking met MCT.
Ook door onze case structuur hebben we piekmomenten in de opleiding zitten.

En ik denk dat je je keuze vooral moet maken op basis van wat je wil
C-MD is allrounder in de multimedia, vooral gezien als "teamleider" ofzo...

MCT weet ik niet :)

Freaky 7

Legacy Member
dus
MCT: coding/programmeren + kletsje grafisch
CMD: Allround multimedia

Als je dus voor een richting wilt gaan waarbij je later "webdesigner" bent.
kan je dan beter naar mct gaan of niet?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan