Archief - DISCUSSIE: minimalisme of overdadig visueel?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Site layout het liefste:


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten.

Boddah

Legacy Member
Tis simpel:
Wat is jouw voorkeur van een goede site? één die visueel minder indrukwekkend is maar waar je snel nuttige informatie kunt terugvinden, of een site waar je wordt overspoeld met allerlei grafische effecten?

Reden van deze vraag is een discussie die ik momenteel voer met een klant die zogezegd wilt uitpakken met een site, terwijl deze in de eerste plaats zal dienen om bezoekers te informeren.

(ze spreken van flash-intro's en andere afgrijselijke dingen)

Indien mogelijk, motiveer je antwoord zo goed mogelijk, zodat ik enkele quotes kan overpakken naar de discussie ;) (vooral argumenten tegen intro's zijn nuttig :D )

AcIdR3IgN

Legacy Member
minimalistisch: Ik zelf ben een zeer minimalistisch persoon.. alles moet voor mij mooi maar toch zeer "light weight" en proper over komen.
Natuurlijk zijn al die graphics mooi enz.. maar maakt da een site beter? Ik denk het niet. Zeker als het enkel dient om informatie door te geven.
Sites zoals newgrounds.com zijn zelfs "redelijk" minimalistisch maar hebben veel grafische dingen (grotendeels omdat het een website is die flash films enz aanbiedt).. het hangt ook af van het onderwerp van je site.

Persoonlijk vindt ik minimalistisch mooi (punt).
Ook een factor is dat een website met veel grafische snufjes toch wel meer belasting vereist van de server.. tis nie SUPER veel.. maar het doet wat (en ook voor de bezoeker he).

Just my €0.02

PS: INtros zijn vervelend. Als het goed begint kijk je er naar.. maar de 2de keer skip je die gewoon.. Ik skip die meestal altijd. Dus das eigenlijk gewoon werk voor niks (voor de designer)

Incinnerator

Legacy Member
Iets wat ik geleerd heb is dat uwe klant uiteindelijk den baas is.
Je kan hem idd tips geven en enkele dingen afraden vanwege die en die reden maar als hij persé 5 intro's na mekaar wilt (tis maar een voorbeeld :p ) , ook al vind gij dat dat niet kan, dan moet gij dat zo maken.

argumenten om geen intro te doen: Jij moet je klant ervan overtuigen dat de intro die hij in gedachten heeft niet echt een extra waarde geeft aan de site.
en na 1 keer die gezien te hebben zullen de mensen dit eerder irritant vinden.

Minder toeters en bellen zorgen voor snellere laadtijd, Mensen houden van snelheid. Zeker de mensen die nog met een trage modem zitten.

Voor de rest laat ik anderen reageren :)
Greetz
Incinnerator

Boddah

Legacy Member
ff iets duidelijk maken:
tis een beetje een lastige situatie; het gaat over een groot evenement van volgend jaar in Antwerpen. De organisator van dit evenement is niet de stad, maar een onafhankelijke organisatie die ook de site betaald en instaat voor de hosting e.d.
Maar de stad stelt zijn eisen qua layout die de organisators zèlf idioot vinden. dus mijn klant volgt eigenlijk mijn visie, maar... :ironic:

enfin, keep discussing :D

blaZe

Legacy Member
depends on wat voor zaak die klant heeft.

etc... dat zijn geen vaste richtlijnen uiteraard, maar ter verduidelijking dat enkel een argument "makkelijk info opvragen" niet de enige bepalende factor is om te kiezen tussen "sober" of "veel grafisch".

trouwens kan je evenveel en makkelijk info terugvinden in een site dat met effecten speelt dan zonder, het is hoe je ze implementeert.
en ja zelfs een Flash intro kan een nut hebben alhoewel dat zeer zelden tot zijn recht komt voor middegrote/kleine particulieren.

klant is koning, probeer hem te sturen maar met argumenten de klant je semi eigen wil opleggen is niet zo goed.
Wat is de grote vraag, dat je niet KAN voldoen aan zijn vraag of dat echt geen GOED ziet in zijn vraag.

voor evenementen (als het een dans/muziek event is) waarom dan niet wat meer grafisch uitgepakt.
een sobere site geeft dan imho een verkeerde reflectie van waar het evenement voor kan staan.

AcIdR3IgN

Legacy Member
Idd, het hangt idd af van WAT de bedoeling van die site is. Als het nu enkel voor een paar maanden of weken op het internet dient gezet te worden en dit voor een grote evenement.. kan veel flash enz geen kwaad... in tegendeel.. het kan best goed werken enz. (maar misschien ook een "simpele" versie maken voor de niet breedband gebruikers?).

dreamstar.be

Legacy Member
Je moet kijken voor wie, wat en hoe de site gebruikt zal worden.

In jouw geval is dat een evenement, dat is dus een tijdelijk iets zonder extra updates enzo veronderstel ik.

Daar kan je dus iets grafischer gaan uitpakken, maar uit mijn ervaring ga je best voor een simpele sobere intro die relevant is voor het evenement en dan een mooie layout waar je je informatie in kwijt kan.

Voor een evenement moet je je thuisvoelen in de site, het moet de sfeer en stijl van het evenement weergeven.

blaZe

Legacy Member
WoDkA zei:
KISS ~ Keep It Short & Simple

Content is King

Less is More

dus volgens u een witte html pagina met daarop in arial, naam van evenement, datum, inkomprijs en heel mss een programma en adress.

zo enkele quotes neerpennen klinkt wel cool maar ge moet ook zien of ze relevant toe te passen zijn voor het doel dat moet bereikt worden.

Boddah

Legacy Member
pasop, ik heb al eens zo een site gemaakt, gewoon voor de fun, en ik heb daar toch nog goeie reacties op gekregen. :)
ik heb dikwijls de indruk dat enkel de personen die de sites zelf maken deze enorm complex willen hebben. bezoekers knappen daar meestal snel op af.

het doel van de site in kwestie is ook het verstrekken van informatie naar andere instanties, zoals pers en de horeca. dus het mag mijns inziens toch iets zakelijkers zijn ook, aangezien de mensen hier geen boodschap hebben aan al wat er rond de site zweeft.
de site zelfs zal ook regelmatig geupdate worden, ik spreek van informatie van politiediensten, stadsdiensten, sponsoring, VIP, misschien merchandising, enzovoort.

edit (als antwoord op volgende post): de site is volledig dynamisch op enkele details na.

killgore

Legacy Member
uit coder standpunt gekeken moet je gewoon kijken naar wat voor site het is:

Moet alles vrij dynamisch aanpasbaar zijn, dan moet je gewoon een strakke, simpele stijl gebruiken of het aanpassen via scripttalen zal vrij moeilijk worden.
Omgekeerd, als de site zowiezo bestaat uit enkele vaste punten en gewoon informatie moet verlenen vind ik dat het visueel speciale er wel eens mag zijn :).

Lashknife

Legacy Member
1° klant is koning! nooit vergeten!

2° je hoeft hem er niet van te overtuigen, maar je kan wel "problemen" van visueel zware sites naar voor brengen:
- loadtimes gfx (breedband maakt dit meestal wel ongedaan, maar zelfs dan nog kan je overdrijven.
- in geval van flash (met - niet altijd: om blaze content te stellen ;) - vaak slechte navigatie mogelijkheden): loadtimes + intro times (damn, SKIP is mijn favo words bij de gemiddelde flash site)
- focus op de layout ipv op de content van de site door het overweldigend effect van de FX/images

imo: zoek een goede middelmaat om je site een fijn bekijks te bezorgen, maar houdt de focus op content!

Voted for minimalisme, want liever iets te sober, dan te overdadig, maar als het - en door enkelen al aangehaald - voor een groots evenement is, moet je mss wel zorgen voor iets opvallends visueel aantrekkelijk. Stem je site af op zijn doel

LunchBox

Legacy Member
mijn visie:
- wilt ge geld verdienen > zet u over uw eigen idee en pas dat van hem toe.
- wilt ge enkel gelijk krijgen > blijf discussiëren maar weet dat ge op't einde waarschijnlijk de job niet hebt.

klant is koning hoor ik vaak, maar als ge keizer wilt zijn moete de klant wandelen sturen. (en uiteraard hebde'r dan geen financiële vergoeding aan overgehouden) tzijn vaak principes kwesties, mensen zijn nu eenmaal vaak koppig - vooral als ze denken dat ze'r verstand van hebben. (kspreek over je klant dan)

persoonlijk maak ik ook geen flash-intro's, principes kwestie.. willen ze'r één dan zoek ik iemand die het wel graag doet - zo help je de klant toch nog vooruit en blijft ie vriendelijk naar jouw toe omdat ze dat meestal wel appreciëren.

verder ga'k ni voten op de poll tis'n beetje kortzichtig om tussen 2 termen te kiezen als het over een site-layout gaat die niet binnen context geplaatst is, als't zijn doelpubliek maar aanspreekt - de detailuitwerking ervan zal bepalen of dat gebeurt of niet en dus niet noodzakelijk de omkadering. kunt of wilt ge geen maximalistische sites maken en blijft dat zijn wens, dan weet ge wat u te doen staat naast discussiëren.. doorverwijzen et voila.

|M°B|Morbuus

Legacy Member
Ik heb iets gelijkaardigs gehad samen met de Zero Grav. Baas wilt kleur nog meer wijzigen omdat dat dan hetzelfde is als op de papieren enzo maja. Kheb ook proberen afraden maar ge moet toch doen wat ze vragen ze en dan moet ik de Zero dwingen :p

.kw

Legacy Member
Boddah zei:
Wat is jouw voorkeur van een goede site? één die visueel minder indrukwekkend is maar waar je snel nuttige informatie kunt terugvinden, of een site waar je wordt overspoeld met allerlei grafische effecten?

Start geen poll als je het resultaat al manipuleert in de vraag.

Ik vind het een onnozele discussie. Alles hangt af van het doel van de site.

LunchBox

Legacy Member
.kw zei:
Start geen poll als je het resultaat al manipuleert in de vraag.
voila, mooi in één zin samengevat hoe ik het ook interpreteerde. eigenlijk stel je de vraag als volgt: "wat is beter; een goeie minimalistische site of een slechte maximalistische site" uiteraard stemt men met een klemtoon naar "goed/slecht" en doet de rest niet meteen terzake. een slecht uitgewerkte minimalistische site lijkt immers ook nergens op, dus als je klant die nuancering stelt bij het poll-resultaat is het niets meer waard.

servi

Legacy Member
trouwens kan je evenveel en makkelijk info terugvinden in een site dat met effecten speelt dan zonder, het is hoe je ze implementeert.
en ja zelfs een Flash intro kan een nut hebben alhoewel dat zeer zelden tot zijn recht komt voor middegrote/kleine particulieren.


mooie theorie, maar in praktijk gaat dat niet het geval zijn. Als er immers effecten op de site zijn ( laat ons iets simpels zeggen, bijvoorbeeld een klein draaiend wereldbolletje) zal de gebruiker sowieso eerst de aandacht worden getrokken op de effecten. Zo werkt ons oog nu eenmaal : we kijken eerst naar zaken die bewegen/verschillend zijn en dan pas naar de andere zaken.

Om even iets duidelijk te maken : neem de site van dsdesign, deze zit mooi ineen en navigeert redelijk vlot. Maar een gebruiker die er voor het eerst komt, zal zijn aandacht eerst worden getrokken op het bewegend wiel bijvoorbeeld en dan op de witte bewegende "bollen" en dan pas op de navigatie.

Voor een designsite of voor een party/discotheek is dit uiteraard geen punt en zelfs warm aanbevolen, maar voor een echt zakelijk site is zelfs die afleiding teveel van het goede.

TheCrow7

Legacy Member
Volgens mij bekijk jij het té minimalistisch en is jouw klant een carnaval liefhebber. Tracht elkaar in het midden te vinden i.p.v. elkaar wanhopig te proberen overtuigen.

En als dat niet lukt. Maar hem dan zoals de klant hem wil, en discussiëer niet verder. Tenzij je het geld kunt missen uiteraard.

aXl_

Legacy Member
je zegt zelf dat het voor een evenement is. Een site voor een evenement moet niet alleen de atmosfeer van dat evenement uitademen, maar ook echt een directe indruk maken en achterlaten bij de bezoeker. Daarom denk ik dat minimalistisch niet echt op z'n plaats is bij een evenementen site.

Er zijn trouwens ook verschillende evenementen die hun site aanbieden in 2 versies. 1 versie die, zoals je het zelf zou uitdrukken, overdadig visueel is. Daarin kan de bezoeker als het ware zich inleven in het evenement dat gaat komen. De andere versie heeft dan weer meer weg van een datasheet waar een bezoeker, die al besloten heeft dat ie gaat komen, nog even de kans heeft snel wat info op te zoeken over 'waar moet ik mijn ticket gaan kopen', 'hoeveel kost me dit', 'op welk uur begint het' e.d.

en zoals gezegd: volg je werkgever. Tegenpruttelende werknemers kunnen vervangen worden (misschien beetje te cru uitgedrukt, maar een werkgever wordt niet graag de les gespeld).

Ramm

Legacy Member
Ik heb minimalistisch gestemd, enkel en alleen omdat mijn skills te beperkt zijn om een deftige grafische site in elkaar te knutselen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan