Archief - DISCUSSIE: minimalisme of overdadig visueel?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Site layout het liefste:


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten.

aXl_

Legacy Member
Ramm zei:
Ik heb minimalistisch gestemd, enkel en alleen omdat mijn skills te beperkt zijn om een deftige grafische site in elkaar te knutselen.

psst, de poll vraag was hoe jij het liefst een site ziet, niet hoe jij ze het liefst maakt ;)

blaZe

Legacy Member
servi zei:
trouwens kan je evenveel en makkelijk info terugvinden in een site dat met effecten speelt dan zonder, het is hoe je ze implementeert.
en ja zelfs een Flash intro kan een nut hebben alhoewel dat zeer zelden tot zijn recht komt voor middegrote/kleine particulieren.


mooie theorie, maar in praktijk gaat dat niet het geval zijn. Als er immers effecten op de site zijn ( laat ons iets simpels zeggen, bijvoorbeeld een klein draaiend wereldbolletje) zal de gebruiker sowieso eerst de aandacht worden getrokken op de effecten. Zo werkt ons oog nu eenmaal : we kijken eerst naar zaken die bewegen/verschillend zijn en dan pas naar de andere zaken.

Om even iets duidelijk te maken : neem de site van dsdesign, deze zit mooi ineen en navigeert redelijk vlot. Maar een gebruiker die er voor het eerst komt, zal zijn aandacht eerst worden getrokken op het bewegend wiel bijvoorbeeld en dan op de witte bewegende "bollen" en dan pas op de navigatie.

Voor een designsite of voor een party/discotheek is dit uiteraard geen punt en zelfs warm aanbevolen, maar voor een echt zakelijk site is zelfs die afleiding teveel van het goede.

voor evenementen (als het een dans/muziek event is) waarom dan niet wat meer grafisch uitgepakt.
een sobere site geeft dan imho een verkeerde reflectie van waar het evenement voor kan staan


niet erg als je me wilt quoten, of iets wilt herleggen... het is enkel jammer als je gaat herhalen wat ik zelf ook al heb gezegd of bedoel maar door het quoten precies ergens een nadruk wilt leggen dat ik verkeerd was.

doe dat aub niet.

en een draaiend wereldbolletje is geen effect, dat is irritant.... dat stamt af van in de tijden dat HTML sites overstelpt werd met onnozele animated gifjes.

een effect voor mij is bv een mouseover effect, een vlotte fade in/out van de tekst pagina, of een foto die door een maskeffect tevoorschijn komt op een 1sec.

servi

Legacy Member
niet erg als je me wilt quoten, of iets wilt herleggen... het is enkel jammer als je gaat herhalen wat ik zelf ook al heb gezegd of bedoel maar door het quoten precies ergens een nadruk wilt leggen dat ik verkeerd was.

ik doelde op het feit dat hoe subtiel de effecten ook zijn dat je niet zo snel zal navigeren op een site zonder effecten.

Effecten mag je uiteraard gebruiken maar zeggen dat je op een site met effecten even snel navigeert als een site zonder effecten is niet echt waar. ( Natuurlijk vergelijk ik hier dan 2 sites die netjes ineen zitten en doel ik niet op vergelijkingen zoals "my first flash"site tegenover "senior professional"site of vice versa )

TheCrow7

Legacy Member
Je hebt langs de andere kant minimalistische sites die er in slagen van elke visueele betrekking tot navigatie in de kiem te smoren en zo ook enorm irritant zijn.

servi

Legacy Member
da's waar, maar ik heb het natuurlijk over kwalitatieve sites en niet sites die door mijn bomma zijn gemaakt in word dat ze voor het eerst gebruikt.

DJ_Trash

Legacy Member
the power to combine!

geen flash, geen intro's etc; maar wel een minimalistisch ontwerp dat aanspreekt.

strak fontje; strak design maar mijn (huis)stijl
grafische effecten door met verschillende afbeeldingen combineren naast/onder/over elkaar (soit ; simpele zaken zoals blaze beschrijft)

de knapste sites zijn de orginele sites, en niet de zoveelste "grunge" or other "been done"-site.
niet de content of het design maar HET CONCEPT is heilig.
concept is: hoe combineer ik content en gfx
doe iets origneel en toch quasi minimalistisch
performant, intuitief en vooral CREATIEF

Bigbuddha

Legacy Member
in samenspraak met de klant de guldenmiddenweg bewandelen is vaak het beste.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan