Archief - DISCUSSIE: Opleiding Webdesigner - Webmaster SYNTRAWEST

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Samadhi

Legacy Member
Iemand vertrouwd met deze opleidingen ? (syntrawest)

Webmaster = 1 jaar durende opleiding
Webdesigner = 2 jaar durende opleiding

Op de links vind je ook het programma aanbod !:woohoo:

Ik dacht eraan "webdesigner" te volgen..

Is dit aan te raden of verloren moeite ?

:help:

orez

Legacy Member
de term webmaster is al slecht gekozen.
Een webmaster is iemand die de content van de site up to date houdt. hij bouwt ze echter niet, dat doet een webdeveloper.

Trouwens, in een webDESIGN richting database gestuurde opdracht geven? met wat ? ASP.NET, JSP, PHP? en wat in godsnaam doet 3D Studio max daartussen?

Als je echt een webdev wil worden raad ik u aan beter 3 jaar hogeschool te volgen dan dit. Dit lessenpakket en zeker de volgorde ziet er mij heel eigenaardig ook.

Ik betwijfel ook ten zeerste als het bij syntrawest allemaal wel zo xHTML valid enzo is.

Persoonlijk zou ik ervanaf blijven.

Samadhi

Legacy Member
:crazy: Ik ben 27 jaar en reeds tewerkgesteld, ik kan niet mijn werk opzij leggen om hogeschool te volgen.
De oplossing voor mij dient dus een avondopleiding te zijn ...:niceone:

Wat ik 'graag' zou willen doen, is websites leren maken om dan na de opleiding eventueel daar werk in te vinden .... (als dat niet te positief is ingezien natuurlijk (don't shoot me)) :unsure:

Tyfius

Legacy Member
Ik studeer multimedia aan een hogeschool en webdevelopment en design behoort dan ook tot mijn lessenpakket. Maar daar ben je dus niets mee. Alles is een inleiding tot.

Mocht ik nu afgaan op de flyers, zou ik voor het eerste kiezen. Aan de uitleg te zien gaan zij iets meer praktijk gericht de dingen aanpakken, maar let wel dat het hier ook een basis en inleiding tot is. Zelfstudie is het sleutelwoord en veel proberen !

|M°B|Morbuus

Legacy Member
[G]ing'Killah' zei:
Iemand vertrouwd met deze opleidingen ? (syntrawest)

Webmaster = 1 jaar durende opleiding
Webdesigner = 2 jaar durende opleiding

Op de links vind je ook het programma aanbod !:woohoo:

Ik dacht eraan "webdesigner" te volgen..

Is dit aan te raden of verloren moeite ?

:help:

Mijn zus en haar lief hebben dat samen gevolgd (denk toch dat het dat was van syntra), ik stuur je vanaaf wel een pm met het emailadres ofzo, kan je eens vragen hoe het was. Verwacht niet meteen dat je dan pro bent om er werk mee te vinden. Het is een inleiding tot. Van daar uit kun je op jezelf gaan zoeken en verder gaan.

Samadhi

Legacy Member
|M°B|Morbuus zei:
Mijn zus en haar lief hebben dat samen gevolgd (denk toch dat het dat was van syntra), ik stuur je vanaaf wel een pm met het emailadres ofzo, kan je eens vragen hoe het was. Verwacht niet meteen dat je dan pro bent om er werk mee te vinden. Het is een inleiding tot. Van daar uit kun je op jezelf gaan zoeken en verder gaan.

OK thx man ! :niceone:

TheCrow7

Legacy Member
Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Veel vacatures zijn er niet voor webmasters en webdesigners. Web Developers daarentegen, die vinden wel werk. Maar dan kan je evengoed een degelijk boek kopen, over de taal die je het meeste aanspreekt.

Ik wil je niet ontmoedigen maar standaard webdesign = done. Na die 2 jaar zal je moeten specialiseren.

Samadhi

Legacy Member
Liggen die termen, webmaster, webdevelopper & webdesigner nie allemaal dicht bij elkaar ? ...
Ik veronderstel dat ze in die opleidingen zoals jullie zeggen ook enkel de leerstof meegeven maar dat je dan idd zelf nadien jezelf moet bewijzen.
ik denk dat het van elke studie zo is dat je na de opleiding nog niet echt klaar bent om er ten volle in te vliegen maar dat je aan de hand van praktijk, tewerkstelling beter komt in wat je doet ....

tikketim

Legacy Member
hangt er van af welke studie maar dit zou ik zelf nooit doen
waarschijnlijk is het daar frontpage all the way en als je dan in een bedrijf komt waar ze bijvoorbeeld met dreamweaver werken of met nog iets anders dan kan je er niets meer van ...

beste en leukste is nogaltijd zelfstudie :)

orez

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Ik wil je niet ontmoedigen maar standaard webdesign = done. Na die 2 jaar zal je moeten specialiseren.
Integendeel... tegenwoordig moet je je mannetje allround kunnen staan vacatures gaan meestal als volgt:

Kennis van xHTML/CSS/Javascript, goed overweg kunnen met grafische programma's zoals photoshop, illustrator, kennis van PHP en/of ASP.NET, basis flash en actionscripting. En de wil om meer te leren over deze talen.

Met nog een aantal zever erbij die als positief worden beschouwd.
Nu moet je mij toch eens vertellen waar de specialisatie hem hier zit ;)

[G]ing'Killah' zei:
Liggen die termen, webmaster, webdevelopper & webdesigner nie allemaal dicht bij elkaar ? ...
Helemaal niet.
Webmaster is iemand die geen verstand van websites nodig heeft, die gewoon een site wat onderhoud en up to date houdt (meestal via nieuwsberichten te plaatsen, wat ondersteuning biedt hoe mensen moet inloggen of registreren enzovoort...)

Webdesigner is iemand die grafisch in staat is van mooie dingen te creëren, en in staat is dit om te zetten naar perfect valid xHTML/CSS en vooral crossbrowser. Of iemand die in Flash iets kan gaan creëren, maar hierbij moet je al actionscripting gaan beheersen indien je iets deftig wilt maken.

een Webdeveloper is iemand die sites gaat automatiseren, dan denk ik maar voor de meest simpele voorbeelden, de code hoe een webshop moet werken (NIET HET VORMGEVEN!), een CMS gaan creëren, en zovele meer.

Dus tussen de 3 is er een ENORM verschil. De eerste, daar moet je niet voor studeren om dit te kunnen.

De 2 anderen daarentegen, als je daarin goed wil worden, is het altijd leuk om de basis te krijgen. Maar dan ben je nog niets. Wil je in deze wereld aan werk raken wordt er vooral naar je portfolio gekeken, dus WAT je kan, en niet met welk diploma je staat te zwaaien. Kan je geen portfolio voorleggen, dan heb je nog niets bewezen.

orez

Legacy Member
tikketim zei:
hangt er van af welke studie maar dit zou ik zelf nooit doen
waarschijnlijk is het daar frontpage all the way en als je dan in een bedrijf komt waar ze bijvoorbeeld met dreamweaver werken of met nog iets anders dan kan je er niets meer van ...

Echte bedrijven geven er geen moer om met welk pakket je werkt of wilt werken. De basis is dat je zelf moet coden en geen WYSIWYG editor te gaan gebruiken, en de coding pagina in een bepaald programma vinden is nu niet meteen het hardst .. ;) is da nu kladblok, frontpage, dreamweaver, editplus, ... zolang je maar resultaat boekt.

tikketim

Legacy Member
neen maar ik heb ook ooit een cursus gevolg ( avondschool ) en daar werd echt alles frontpage style uitgelegd ...

dus bv voor een tabel te maken --> ga naar het menu , klik tabellen aan , geef de hoogte en breedte en weet ik wat nog allemaal in en klik op ok

sleep daarna de tabel naar de juiste plaats

als je het zo geleerd hebt kom je toch niet ver ..
dus hopelijk word het daar niet zo gedaan als ik nu heb uitgelegd

TheCrow7

Legacy Member
orez zei:
Integendeel... tegenwoordig moet je je mannetje allround kunnen staan

Je moet toch al redelijk gespecialiseerd zijn om allround dit alles te beheersen imo. Als je dat reëel bekijkt op de werkvloer, dan moet je vlot kunnen ontwerpen/omzetten/coden en heb je geen tijd om tutorials te gaan uitpluizen e.d. En ze durven toch al wat vragen tegenwoordig, wat nogal logisch is rekening houdende met de onderlinge concurentie ts internetbedrijven.

Over dat onderscheid ts master/designer/developer dat klopt idd. Ik kan mezelf enorm agiteren als ik de zoveelste vacature van b.v. een functie 'webmaster' lees waarin effectieve designer én developer skills worden geëist.

Of van die vacatures waar men Indesign moet kennen om websites te ontwikkelen, waar slaagt dit in hemelsnaam allemaal op ? Die HR-mensen weten de helft van de tijd niet waar ze mee bezig zijn.

Of de omschrijving "Kennis van...". Ik heb kennis van hoe een auto ongeveer werkt, ben ik dan automatisch een mecanicien ?

Obliv`

Legacy Member
Die 2 opleidingen lijken me het niet waard om er energie of geld in te steken.
Ze zijn allebij zéér basic.

Die dingen dat daar instaan, kan je evengoed op een regenachtige vakantiedag zelf leren. www.w3schools.com zal je al een pak opweg helpen.

Naar school gaan om 'te leren webdesignen' is gewoon verkeerd in mijn ogen. Er zijn volgens mij maar enkele richtingen waarmee je een goede basis krijgt om webdesigner te worden, bv MCT, CMD.

De rest leert ge gewoon zelf door er met bezig te zijn. En up to date te blijven.

servi

Legacy Member
wieeh,

2 "diploma's" om uw gat af te vegen :applause:

Als ge ziet wat er in het programma staat vraag ik me echt af hoe ge daar 1 jaar mee kunt vullen :
- HTML programmeren => html en programmeren :confused:
- Macromedia Dreamweaver => ja, dan kunt ge echt wel sites bouwen
- Grafische Interface Ontwerp => waarschijnlijk gewoon leren wat alle efectjes zijn
- PHP scripten => wow cookies, login en gastenboek is echt wel geavanceerd
- Een website op het internet => zoiets leert ge op geen anderhalf uur.

Het enige dat misschien nog interessant kan zijn is de informatie over de wetgeving, maar als ik zie wat de rest allemaal voorstelt vrees ik dat ook dat gene vette is.

Als je een opleiding wilt met toch enigzins echte inhoud raad ik u aan om naar erkende hogescholen of universiteiten te stappen. ( Daar bieden ze meestal ook degelijk avondonderwijs aan )

Boddah

Legacy Member
tijdens mijn opleidingen toegepaste informatica & ingenieur electronica/ict ben ik weinig webdesing/development tegengekomen. was eerder bij projectjes en zo, maar dan kwam het ook neer op zelfstudie.
mss was dit uitzonderlijk en zijn er scholen waar dit wel uitgebreider wordt gegeven.

maar persoonlijk zou ik zeggen dat je zelf probeert te leren. koop een goed boek, bekijk wat sites om je te 'inspireren' en oefenen oefenen oefenen :)

Bigbuddha

Legacy Member
Die opleidingen van syntra en vdab zijn zeer basis en als je wat op de hoogte bent van webdesign ben je daar ook rap op uitgekeken. Maar ze zijn wel handig om je voet binnen een bedrijf te krijgen dmv een Individuele Beroeps Opleiding (IBO) bijvoorbeeld. En zo verder te rollen in een job. Mooie kans voor mensen dien willen omschakelen.

Samadhi

Legacy Member
Bedankt voor jullie meningen, ik zal er nog eens goed over nadenken ....

dJeez

Legacy Member
[G]ing'Killah' zei:
Wat ik 'graag' zou willen doen, is websites leren maken om dan na de opleiding eventueel daar werk in te vinden .... (als dat niet te positief is ingezien natuurlijk (don't shoot me))
Het hangt eigenlijk af van verschillende factoren. De markt is toch nog steeds vrij oververzadigd te noemen, zeker wat het puur grafische aspect betreft. Maar anderzijds zijn er nog steeds reclamebureau's die het zonder echte webafdeling stellen en die nu stilaan het deksel op de neus krijgen als ze geen totaaloplossing (dus inclusief website) kunnen voorleggen. En nee, ik ga geen namen noemen, maar het is niet echt een kleintje waar ik 't over heb :p.

Doorgaans worden webdevelopment en webdesign trouwens strict gescheiden in bedrijven, in die zin dat er verschillende personen voor verantwoordelijk zijn. Van beide de basis kennen en je in eentje specialiseren is echter zeker niet slecht. Als webdesigner ga je echter veel minder snel aan de bak komen tenzij je serieus wat talent in huis hebt uiteraard (met een mooi uitgewerkte portfolio kom je dus maw toch wel sneller aan de bak :p).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan