Archief - DISCUSSIE: zin en onzin van webportfolio

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bigbuddha

Legacy Member
Naar aanleinding van de "post je portfolio" thread, denk ik dat het wel een interessant discussie kan zijn. Daar er regelmatig ook portfolios gechecked worden in sitecheck.

Ik bedoel dan vooral een portfolio gebruikt om werk mee te vinden. Dus op je cv of de link naar je portfolio op je cv. Een aantal mensen nu geinterviewd en daaruit blijkt vooral de zin voor een portfolio als hij volledig en up-to-date is. De onzin is er natuurlijk ook. Broken links in een portfolio, slechte opbouw, niet up-to-date, enz... twee uiterste. Maar voor mij persoonlijk doorslaggevend bij een interview of cv.

killgore

Legacy Member
Ik ben van plan na men exames een eigen portfolio te maken (weliswaar geen eigen design, kzoek wel template).
Het enige nut dat ik hiervan zie zijn jobs zoeken (freelance in mijn geval dus), opscheppen vind ik belachelijk.

Bigbuddha

Legacy Member
wanneer schep je volgen jouw op met een portfolio? wanneer niet?

killgore

Legacy Member
Bigbuddha zei:
wanneer schep je volgen jouw op met een portfolio? wanneer niet?
Je schept op met je portfolio als je het ten pas en ten onpas aan iedereen laat zien. Je schept op met je werk als je eigenlijk geen werk zoekt maar het toch graag aan iedereen laat zien.

Dat vind ik dus onnuttig :).

let wel: ik vind het daarom niet slecht, ik begrijp perfect dat sommige mensen zeer trots zijn op hun werk en het aan anderen graag laten zien ;).

Wat bv. ook handig kan zijn aan een portfolio: het hosten van persoonlijke documenten, voorbeelden voor anderen, "open-source" werk en zo. Dat noem ik ook nuttig.

De enige portfolio's die ik echt niet afkan zijn van mensen die het eigenlijk niet nodig hebben (bv. beginnende webdevvers & gewone mensen die eigenlijk niets met pc-werk doen).

Erlend

Legacy Member
Het is moeilijk te zeggen wanneer met een portfolio wordt opgeschept.
Van nature uit moet je als webdesigner een beetje opscheppen, ik zeg
wel een beetje; eigelijk kan ik het niet opscheppen noemen maar eerder
het constant tonen van werkjes om je zo beter te kunnen specialiseren.

T'is tenslotte ook ons enige naamkaartje. Mijn persoonlijk
idee van een portfolio is niet zo zeer 'showen' met wat je kan maar
eerder de nadruk te leggen op 'wat heb ik al gepresteerd', vooral de
nadruk leggen op uw werkjes en dus geen zware/hoogstaande grafische,
technische site maken. Direct to the point. Het moet er nog altijd
mooi en stijlvol uitzien maar vb. maanden werken aan een portfolio
zou ik nooit doen, daar waar ik dus liever de nadruk leg op reeds
bestaande werkjes.

Portfolio's moeten dus bestaan, en zoals Killgore zegt en ik hieraan
toevoeg: mensen denken op den duur dat je een portfolio moet hebben.
En dat is een verkeerd beeld.

tikketim

Legacy Member
waarom zoude ni mogen opscheppen me uw werkjes ? de meesten zijn er tenslotte trots op da ze da gemaakt hebben en willen da ook laten zien aan iedereen die het maar wilt , wilt ge er ni naar kijken , kijkt dan ni eh ..

ma da wilt natuurlijk ni zeggen da ge het op de radio etc moet gaan verkondigen maar bv een linkje in je sig bijvoorbeeld natuurlijk wel

0n3Liner

Legacy Member
het grootste probleem aan een webdesigner is dan ook meestal zijn of haar EGO

killgore

Legacy Member
tikketim zei:
waarom zoude ni mogen opscheppen me uw werkjes ? de meesten zijn er tenslotte trots op da ze da gemaakt hebben en willen da ook laten zien aan iedereen die het maar wilt , wilt ge er ni naar kijken , kijkt dan ni eh ..

ma da wilt natuurlijk ni zeggen da ge het op de radio etc moet gaan verkondigen maar bv een linkje in je sig bijvoorbeeld natuurlijk wel
Lees men post duidelijk, en ook die van erlend. Ik heb nergens gezegd dat dit niet mag of dit slecht is :). Ik heb enkel gezegd dat het onnuttig is, en daar gaat deze thread nu eenmaal over ;).

En dan is het enkel nog onnuttig als ge dus nie achter jobkes en zo zoekt :).

tikketim

Legacy Member
ok maar ge hebt wel ongelijk vind ik als je zegt dat het onnuttig is in vele gevallen

ik persoonlijk maakte vroeger het ene portfolio na het andere gewoon om wat bij te leren , in dat opzicht is het heel nuttig voor beginners dioe niet weten wat doen :)

orez

Legacy Member
het gaat hem niet over de kennis die je opdoet, dat kunde me ieder onderwerp, als gij in ne voetbalclubke zit, en ge maakt gij 36 sites voor da voetbalclubke ga jij ook die kennis vergaren.

De nuttigheid/onnuttigheid hier gaat hem er hier vooral over om aan een job te raken.

netlash

Legacy Member
Als ik free-lancers/stagiairs/nieuwe bedienden beoordeel, is het portfolio voor mij doorslaggevend.
Op de tweede plaats komt de persoonlijkheid (ben je nieuwsgierig, bereid nieuwe dingen te proberen en op jezelf verder te studeren, kan je in een team werken...).
Pas daarna komt het diploma.

Voor mij is een portfolio dus heel belangrijk.

(Maar waar ik NIET tegen kan: je eigen portfolio-website in je portfolio opnemen. Vooral als het het enige werk in je portfolio is.)

killgore

Legacy Member
tikketim zei:
ok maar ge hebt wel ongelijk vind ik als je zegt dat het onnuttig is in vele gevallen

ik persoonlijk maakte vroeger het ene portfolio na het andere gewoon om wat bij te leren , in dat opzicht is het heel nuttig voor beginners dioe niet weten wat doen :)
dat is iets helemaal anders als het nut van die sites zelf.

LunchBox

Legacy Member
netlash zei:
(Maar waar ik NIET tegen kan: je eigen portfolio-website in je portfolio opnemen. Vooral als het het enige werk in je portfolio is.)

ook puur een principes kwestie want persoonlijk vind ik dat als je portfolio verandert, je gerust de vorige versie als item mag opnemen - tis tenslotte ook een site waar je je tijd in hebt gestoken.

het voorbeeld dat jij aanhaalt (de frustratie zeg maar) komt terug neer op de groep mensen die een portfolio maken, gewoon om een portfolio te maken. en dus om er toch maar 'iets' op te zetten recursief gaan verwijzen naar hun ene projectje tot dusver.

blaZe

Legacy Member
imho heeft een portfolio zeer veel zin.

om hem gewoon als uitstalraam te hebben voor mensen die niet geintresseerd zijn in jouw als freelancer/uitvoerder, dan is het nut mss miniem - enkel een inspiratiebron voor andere of als je sources beschikbaar stelt kan het zijn nut bewijzen.

belangrijkste is voor die groep die wel erover denken om op jouw beroep te doen.
via me werk hebben projectleiders/sales ettelijke malen mijn portfolio gevraagd en zelf een hele showcase aangelegd om te kunnen tonen aan klanten.
"kijk, dit is wat we kunnen leveren"
en dan de spielerei tonen, experiments of 'lab' zoals het vaak noemen.
"kijk, dit is om te tonen dat we innovatief zijn en verder zoeken naar allerlei oplossing om unieke, didactisch onderbouwde animaties/oefeningen/templates te kunnen leveren"

ook als een soort vertrouwensmiddel, u vraagt iets waarop wij zeggen "jaja, dat kunnen we maken!" EN hier onze portfolio die u grotendeels zal geruststellen dat wat we zeggen ook kunnen waarmaken.

toevallig las ik gisteren in de krant een zoekertje, lag bijna deuk van het lachen.

"Jouw visitekaartje op het net door jou eigen website! ik maak voor jou DE website op maat (specialiteit Flash).Tel.: 011/72XXXX"

als je de ironie ziet van dit zoekertje, dan weet je ook waarom een portfolio online zijn nut heeft/kan hebben.

en beter een sobere/lelijke portfolio met voldoende 'kwaliteitsvolle' inhoud dan een onvolledige/broken links/onvoldoende info portfolio.
(daarom dat ik lange tijd gewoon een treemenu had met content gelinkt naar een frame)

.kw

Legacy Member
0n3Liner zei:
het grootste probleem aan een webdesigner is dan ook meestal zijn of haar EGO

Voila, dat is nu een keer een oneliner van formaat die de zin van een webportfolio verduidelijkt. Ik ben er volledig mee akkoord. Bijna alle portfolio's die ik hier al tussen de sitechecks gezien heb, dienden maar één doel: het ego van de webmaster in kwestie strelen. Als er dan bovendien nog eens slecht commentaar op gegeven wordt, is het kot te klein. Wees eerlijk: dat zijn geen websites: er is geen inhoud, enkel en alleen dingen waarover niet te discussiëren valt (kleuren vooral).

Als je werk zoekt in de webdesignsector (merk op: de ironie) kan een webportfolio inderdaad een nut hebben als referentie.

blaZe

Legacy Member
.kw zei:
één doel: het ego van de webmaster in kwestie strelen.Wees eerlijk: dat zijn geen websites: er is geen inhoud, enkel en alleen dingen waarover niet te discussiëren valt (kleuren vooral).

Als je werk zoekt in de webdesignsector (merk op: de ironie) kan een webportfolio inderdaad een nut hebben als referentie.

ego strelen is er voor een klein deel altijd bij, voor de rest slaat ge de bal weer compleet mis en toonde NOG maar eens u vooroordeel door te zeggen. "dat zijn geen websites"

wat zijn websites volgens u wel?

als men spreekt over portfolio's zijn dat blijkbaar in u ogen enkel en alleen 'website' portfolios.
wat over iemand die in 3D doet? een sketchartist? een casemodder, een gamemap builder (ref. Hourences).
er valt veel over te discussieren op de inhoud, zelfs over kleuren kan men discussieren.
een corporate website voor Dexia maken in de kleuren paars, fluogroen en rood bv. tzal nog nie zijn dat je daarover richtlijnen zijn en de smaak van kleuren er NIETS mee te maken heeft.

geen inhoud? hoeveel ik handigheidjes/weetjes/sources/andere links heb teruggevonden op goede portfolios is zeer hoog.
net die dingen die je via google niet zomaar vind.

voor mij is een portfolio een instrument om de klant gerust te stellen, te overtuigen? of te tonen dat ik mijn beloftes kan waarmaken.
geeft die klant daar goede commentaar op, dan zal dat idd mijn ego strelen - zoniet is er nog altijd een check bij de afrekening om dat gemis te compenseren.

sorry, ge hebt idd u mening maar ik zie graag wat gestaafder dan enkel een hoop vooroordelen spuien.

en er bestaat meer als de 'webdesignsector' (haha ironie.. :unsure: ) waarbij een online portfolio nut heeft.

3D, animator, programmer, gamedeveloper, Flasher, serverpage scripter, illustrator/reklame, fotograaf, kunstenaars...

killgore

Legacy Member
.kw zei:
Als je werk zoekt in de webdesignsector (merk op: de ironie) kan een webportfolio inderdaad een nut hebben als referentie.
eh

als je werk zoekt in andere sectoren die met informatica te maken hebben ben je ook veel met een portfolio hoor, soms zelfs meer als webdesigners.

.kw

Legacy Member
blaZe zei:
als men spreekt over portfolio's zijn dat blijkbaar in u ogen enkel en alleen 'website' portfolios.
wat over iemand die in 3D doet? een sketchartist? een casemodder, een gamemap builder (ref. Hourences).
blaZe zei:
en er bestaat meer als de 'webdesignsector' (haha ironie.. :unsure: ) waarbij een online portfolio nut heeft.

3D, animator, programmer, gamedeveloper, Flasher, serverpage scripter, illustrator/reklame, fotograaf, kunstenaars...
killgore zei:
eh

als je werk zoekt in andere sectoren die met informatica te maken hebben ben je ook veel met een portfolio hoor, soms zelfs meer als webdesigners.

Dit is een forum over webdesign. De topics dus ook.

blaZe zei:
over kleuren kan men discussieren.
een corporate website voor Dexia maken in de kleuren paars, fluogroen en rood bv. tzal nog nie zijn dat je daarover richtlijnen zijn en de smaak van kleuren er NIETS mee te maken heeft.

Wauw. Als je een website voor Dexia mag maken, ben je normaal niet zo'n type dat een fluogroen prototype zal voorleggen. Ik doelde eerder op de discussie rond kleurencombinaties en dergelijke.
"Le goût et les couleurs, ça ne se discute pas." vermeld ik dan ook graag in context.

blaZe zei:
geen inhoud? hoeveel ik handigheidjes/weetjes/sources/andere links heb teruggevonden op goede portfolios is zeer hoog.
net die dingen die je via google niet zomaar vind.
Ik niet. Jouw klanten hebben daar bovendien niet veel aan als referentie naar jouw werk, wat in wezen het doel is van een portfolio volgens jou.

blaZe zei:
sorry, ge hebt idd u mening maar ik zie graag wat gestaafder dan enkel een hoop vooroordelen spuien.
Het zijn geen vooroordelen. Alles wat ik zeg berust op ervaring en is waardevolle informatie (uiteraard niet voor iedereen, zo fantastisch ben ik nog net niet). Ik kan even goed zeggen dat jij vooroordelen hebt en dat je je mening niet staaft of dat je geen correcte taal, noch interpunctie hanteert, dat dat alles weinig indruk maakt op Dexia en je andere klanten, enzoverder enzovoort, maar ik dat doe ik niet. Ik speel immers op de bal en niet op de man.

Je hebt een punt dat een portfolio nuttig kan zijn in bepaalde gevallen. Jammer genoeg vat je alles wat ik zeg op als een persoonlijke aanval, hetgeen in feite niet waar is. Ik heb het meer op bepaalde individuen die webdesign in het belachelijke trekken en zich aanbieden als proffesionele (jawel met twee f-en en slechts één s) webdesigners of samen met hun schoolvriendje hun eigen "webdesign bedrijfje" oprichten. Zie daarbij vooral http://www.sitedeals.nl en consoorten als voedingsbron. Dat soort venijn. Als ik het daarenboven over webdesign heb, heb ik het over de ruime zin van het woord en dus niet enkel en alleen de lay-out van de website. :cool:

blaZe

Legacy Member
Dit is een forum over webdesign. De topics dus ook.
webdesign en webDEVELOPMENT, en dat houd heel wat meer in.



Ik doelde eerder op de discussie rond kleurencombinaties en dergelijke.
"Le goût et les couleurs, ça ne se discute pas." vermeld ik dan ook graag in context.

en ik doelde duidelijk op het feit dat er over kleuren gebruik mogelijk wel kan gediscussierd worden.
dat je een bepaald thema liever in een groen ipv blauw schema zet is smaak.
maar fluogroen en paars voor tandartspraktijk kan je betwijfelen.
ook maar een uiterst voorbeeld dat de meeste wel zullen snappen.
enkel om aan te tonen dat "over smaken valt niet te... " ook genuanceerd moet worden.

Het zijn geen vooroordelen. Alles wat ik zeg berust op ervaring en is waardevolle informatie (uiteraard niet voor iedereen, zo fantastisch ben ik nog net niet). Ik kan even goed zeggen dat jij vooroordelen hebt en dat je je mening niet staaft

kuch, heb niets anders gedaan dan uitleggen wat voordelen een portfolio heeft of wat het nut kan zijn. Anders alles nog eens herlezen?

of dat je geen correcte taal, noch interpunctie hanteert, dat dat alles weinig indruk maakt op Dexia en je andere klanten, enzoverder enzovoort, maar ik dat doe ik niet. Ik speel immers op de bal en niet op de man.

dit is pas laag en toont hoe hard ge op u tenen getrapt zijn WANT je speelt net op de man door te beginnen over taal.

1. hier op een forum is andere communicatie dan naar klanten toe, dus die vergelijking gebruiken is al laag van u zelf.
2. ik kom nooit/amper in contact met klanten, ik werk al 5 jaar thuis in loondienst voor een bedrijf dat 170Km verder ligt.
die liggen verre van wakker of mijn taalgebruik correct is, die willen enkel grafisch werk dat aan hun kwaliteitseisen voldoet. interpunctie is het laatste van hun zorgen.
3. oordelen over hoe klanten onder de indruk kunnen zijn zonder een situatie te kennen is ook al zielig. ik lever immers grafisch/flash werk en doe niet aan bedrijfsdocumentatie. of moet volgens jou een houtbewerker als vereiste om goed te zijn ook een licentiaat geneeskunde hebben.

...Ik heb het meer op bepaalde individuen die webdesign in het belachelijke trekken en zich aanbieden als proffesionele (jawel met twee f-en en slechts één s) webdesigners of samen met hun schoolvriendje hun eigen "webdesign bedrijfje" oprichten....

ja compleet gelijk hierin en dan direct het bewijs geleverd.
JOUW vooroordeel!!

terwijl ik praat over het algemeen nut van een portfolio en waarvoor ie moet dienen praat jij enkel met in je achterhoofd die groep die na een homepage gemaakt te hebben direkt starten met een portfolio en als 'webdesigner' profileren.

nog steeds jammer dat je op de man moest spelen, je praatte ervoor immers enkel en alleen dat portfolio's geen 'echte' websites waren.

wij kunnen niet rieken of weten dat jij enkel doelt op een bepaalde groep.
anyway, als uw klanten moeten gokken dat jij in gedachten rood hebt terwijl de discusie over groen en blauw gaat maakt dat ook weinig indruk.

:) kom er net achter dat je nogal anti-Flash minded bent, voor mij part neem je het laatste woord maar met van die puristen kan ik zowiezo niet overweg en dat is idd mijn vooroordeel.

(types die neuten op taal, prolly enkel firefox willen,MS verfoeien en Flash een kinderspeeltje vinden)

killgore

Legacy Member
.kw zei:
Dit is een forum over webdesign. De topics dus ook.

dit is een topic over portfolio's, niet enkel webddesigners hebben portfolio's, wat u zegt is dus dikke bs.

Mensen: pas op, geen sites meer voor clans komen vragen, want het zou wel eens te ver van het webdesign-thema kunnen afwijken!!!


:ironic:

edit, just blaze zen rep gelezen:

blaZe zei:
:) kom er net achter dat je nogal anti-Flash minded bent, voor mij part neem je het laatste woord maar met van die puristen kan ik zowiezo niet overweg en dat is idd mijn vooroordeel.

(types die neuten op taal, prolly enkel firefox willen,MS verfoeien en Flash een kinderspeeltje vinden)
:applause:

Ma me zulke mensen valt doorgaans toch niet te praten :sad:

ow, en ik wil nu ook liefst firefox, ma das nie vanuit anti-ms standpt :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan