Archief - DISCUSSIE: zin en onzin van webportfolio

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rvl

Legacy Member
(types die neuten op taal, prolly enkel firefox willen,MS verfoeien en Flash een kinderspeeltje vinden)
Das pas gesproken, imo een van de betere uitspraken in deze thread. En om me effe te mengen @.kw: u standpunten over het portfolio zou ik toch maar eens herzien, de meeste dingen die je zegt zijn kun je waarschijnlijk niet weerleggen, ongegerond dus. Uiteindelijk komt het er op neer dat wanneer je websites voor anderen wil maken je altijd referenties moet hebben en deze gebundeld worden in u portfolio. In u portfolio staan dan deze referenties en dit is ook het perfecte medium om u eigen kwaliteiten in te verwerken aangezien je hier geen beperkingen van anderen hebt.

peng

Legacy Member
Ik heb al werk gekregen, en zelfs jobs aangeboden gekregen via m'n portfolio. Dus de vraag of een portfolio wel nut heeft lijkt me bij deze al direct opgelost. (naar mijn mening dan toch) :)

Smoerf

Legacy Member
@.kw:

Je hebt een punt dat een portfolio nuttig kan zijn in bepaalde gevallen. Jammer genoeg vat je alles wat ik zeg op als een persoonlijke aanval, hetgeen in feite niet waar is. Ik heb het meer op bepaalde individuen die webdesign in het belachelijke trekken en zich aanbieden als proffesionele (jawel met twee f-en en slechts één s) webdesigners of samen met hun schoolvriendje hun eigen "webdesign bedrijfje" oprichten. Zie daarbij vooral http://www.sitedeals.nl en consoorten als voedingsbron. Dat soort venijn. Als ik het daarenboven over webdesign heb, heb ik het over de ruime zin van het woord en dus niet enkel en alleen de lay-out van de website.

Wow, respect, je moet wel héél ervaren zijn, mss wel meer ervaren dan van dale woordenboeken! Feit is, hoe anti-microsoft minded je ook moge zijn, de meerderheid surft nu eenmaal met Internet Explorer omdat dit standaard op hun besturingssysteem zit. Even derbij vermelden dat m'n webprojecten wel degelijk cross-browser compatibel zijn, want je lijkt me nog een persoon die z'n eigen conclusies uit iets trekt.

En omtrent dat "samen met hun vriendje in het middelbaar een webdesign bedrijfje uitbouwen" even dit, wie zegt dat dit niet mogelijk is? In alles wat er gebeurt heb je prutsers en mannen die het wel kunnen. Feit is dat er altijd prutsers zullen zijn in gelijk wat. Je hebt goede garagisten die al goed waren toen ze nog automechanica studeerden en je hebt bricoleurs die liever stoned in de les zaten dan op te letten. Anyway, waar jij op doelt is dus dat je als 16 jarige ver van het ganse internetgebeuren moet blijven? Hm, niettegenstaande denk ik dat mensen als ZeroGrav meer ervaring hebben met dit alles dan de doorsnee poster in dit forum. Al doende leert men. Ik heb PHP geleerd omdat ik een lan-party site moest coden, maar m'n opdrachtgever wilde PHP ipv ASP, dus ik heb van scratch php geleerd en z'n site gecodeerd, en toegegeven achteraf zaten er wel fouten in, maar de fouten die d'r in zaten zijn wel fouten die je niet echt kan weten. Ik heb een artikel gelezen (PHP: a programmers hacking guide) die me veel heeft bijgeleerd, en in 90% van de websites is er wel één van de fouten die voorkomt. Wist je bijvoorbeeld dat je met de include() functie url's kan includen? Al doende leert men, en ik ben blij dat ik al m'n basis xHTML, CSS, VB, ASP(.NET), PHP, JAVA en dergelijke gehad heb.

In mijn ogen is een portfolio nog altijd iets waar je mee jezelf voorstelt en je werken naar zowel klanten toe als mede-webdesigners/coders. Ik vind portfolios van "collega's" (als ik het zo mag uitdrukken) zeer interessant om naar te kijken en als d'r daar dan links te vinden zijn van handigheidjes dan ben ik die mensen nog zo dankbaar.

killgore

Legacy Member
Smoerf zei:
@.kw:
Wow, respect, je moet wel héél ervaren zijn, mss wel meer ervaren dan van dale woordenboeken! Feit is, hoe anti-microsoft minded je ook moge zijn, de meerderheid surft nu eenmaal met Internet Explorer omdat dit standaard op hun besturingssysteem zit. Even derbij vermelden dat m'n webprojecten wel degelijk cross-browser compatibel zijn, want je lijkt me nog een persoon die z'n eigen conclusies uit iets trekt.

En omtrent dat "samen met hun vriendje in het middelbaar een webdesign bedrijfje uitbouwen" even dit, wie zegt dat dit niet mogelijk is? In alles wat er gebeurt heb je prutsers en mannen die het wel kunnen. Feit is dat er altijd prutsers zullen zijn in gelijk wat. Je hebt goede garagisten die al goed waren toen ze nog automechanica studeerden en je hebt bricoleurs die liever stoned in de les zaten dan op te letten. Anyway, waar jij op doelt is dus dat je als 16 jarige ver van het ganse internetgebeuren moet blijven? Hm, niettegenstaande denk ik dat mensen als ZeroGrav meer ervaring hebben met dit alles dan de doorsnee poster in dit forum. Al doende leert men. Ik heb PHP geleerd omdat ik een lan-party site moest coden, maar m'n opdrachtgever wilde PHP ipv ASP, dus ik heb van scratch php geleerd en z'n site gecodeerd, en toegegeven achteraf zaten er wel fouten in, maar de fouten die d'r in zaten zijn wel fouten die je niet echt kan weten. Ik heb een artikel gelezen (PHP: a programmers hacking guide) die me veel heeft bijgeleerd, en in 90% van de websites is er wel één van de fouten die voorkomt. Wist je bijvoorbeeld dat je met de include() functie url's kan includen? Al doende leert men, en ik ben blij dat ik al m'n basis xHTML, CSS, VB, ASP(.NET), PHP, JAVA en dergelijke gehad heb.

In mijn ogen is een portfolio nog altijd iets waar je mee jezelf voorstelt en je werken naar zowel klanten toe als mede-webdesigners/coders. Ik vind portfolios van "collega's" (als ik het zo mag uitdrukken) zeer interessant om naar te kijken en als d'r daar dan links te vinden zijn van handigheidjes dan ben ik die mensen nog zo dankbaar.
1. Dat met die 2 f'en en 1 s was ironisch bedoeld :p.

En een goede, zelfs semi-professionele webdev kunde zeker al op 15-16 starten, maar mensen die in spur-of-the-moment beslissen om een webdev bedrijf te stichten komen er zelfs met het talent neit :p.
Over u PHP zaken: altijd nice als ge al doende leert :). En da artikel is vrij goe, heb et nog nagekeken op kleine fouten toen die gast et juist geschreve had en stond dan versteld van sommige dingen dak nooit aan gedacht had. Aan de andere kant is het wel zowat het enige goei artikel op phpfreakz :p.

edit: dt fout :$

Quilombo

Legacy Member
"bedoeld" dan wel killgore maar kom ;)

volgens mij bedoelt kw gewoon dat er maar al te veel mensen zijn die een portfolio online zetten terwijl ze er niks van kunnen, een portfolio is niks om trots over te zijn als het design op niks trekt en er geen deftig werk in staat, dan is het natuurlijk nutteloos om een portfolio online te zetten

maar dat heeft toch niks te maken met het concept van een 'portfolio'?! het is gewoon een feit dat in ALLES slechts een kleine minderheid echt goed is (en van die meerderheid die t ni goe kan denken de meesten nog dat ze goed zijn :p), maw 75% vd portfolio's is dikken bucht, en k vind da nimeer dan normaal (75% vd saxofoonspelers kan ook niks deftig en er zullen ook wannabe's bij zijn die moeten tonen hoe goed *kuch* ze t wel ni kunne, logisch toch?)

killgore

Legacy Member
Quilombo zei:
"bedoeld" dan wel killgore maar kom ;)

volgens mij bedoelt kw gewoon dat er maar al te veel mensen zijn die een portfolio online zetten terwijl ze er niks van kunnen, een portfolio is niks om trots over te zijn als het design op niks trekt en er geen deftig werk in staat, dan is het natuurlijk nutteloos om een portfolio online te zetten

maar dat heeft toch niks te maken met het concept van een 'portfolio'?! het is gewoon een feit dat in ALLES slechts een kleine minderheid echt goed is (en van die meerderheid die t ni goe kan denken de meesten nog dat ze goed zijn :p), maw 75% vd portfolio's is dikken bucht, en k vind da nimeer dan normaal (75% vd saxofoonspelers kan ook niks deftig en er zullen ook wannabe's bij zijn die moeten tonen hoe goed *kuch* ze t wel ni kunne, logisch toch?)
ehm, de meesten zeggen dat hier: portfolio is nuttig als ge er deftig mee bezig zijt en zo, anders niet.

.kw zegt nog pak andere zaken, 1 van zijn vele zinnen:
Ik niet. Jouw klanten hebben daar bovendien niet veel aan als referentie naar jouw werk, wat in wezen het doel is van een portfolio volgens jou.
Hier zegt hij juist dat een portfolio in wezen totaal niet nuttig is vo mensen die er wat van kunnen :).

en kheb stiekem die fout verbeterd.

.kw

Legacy Member
In navolging van bepaalde individuen volgt een uit de context gerukte selectie van reacties.

(types die neuten op taal, prolly enkel firefox willen,MS verfoeien en Flash een kinderspeeltje vinden)
ow, en ik wil nu ook liefst firefox, ma das nie vanuit anti-ms standpt

Flash heeft eigenlijk niets te maken met Microsoft. Neuten is geen bestaand woord en ik gebruik Firefox ja, daar zie ik ook niet onmiddellijk graten in. Waarom ik tegen Microsoft zou moeten zijn, zou ik niet weten gezien ik er dagelijks gebruik van maak.

Wow, respect, je moet wel héél ervaren zijn, mss wel meer ervaren dan van dale woordenboeken!

:eek:

Feit is, hoe anti-microsoft minded je ook moge zijn, de meerderheid surft nu eenmaal met Internet Explorer omdat dit standaard op hun besturingssysteem zit. Even derbij vermelden dat m'n webprojecten wel degelijk cross-browser compatibel zijn, want je lijkt me nog een persoon die z'n eigen conclusies uit iets trekt. blablabla zeverzeverzever

Zoals gezegd, ik ben niet anti-Microsoft. Voor de rest weet ik ook dat Internet Explorer bestaat en een dikke proficiat voor je cross-browser webprojecten. We zulller maar geen conclusies trekken uit het feit dat je het over heuse projecten hebt. ;)
Het spijt me maar de rest van je reactie heb ik niet gelezen, dus ga ik er ook niet op reageren.

kom er net achter dat je nogal anti-Flash minded bent, voor mij part neem je het laatste woord maar met van die puristen kan ik zowiezo niet overweg

Van vooroordelen gesproken! Ik zie dat je je huiswerk gemaakt hebt. Op zoek waarschijnlijk naar iets om me op te pakken en blijkbaar niets beters gevonden dan het feit dat ik niet aan Flash ben. Het verbaast me niets dat jij niet met mensen praat die niet voor Flash te vinden zijn, maar zo ben ik dan weer niet.

Mensen: pas op, geen sites meer voor clans komen vragen, want het zou wel eens te ver van het webdesign-thema kunnen afwijken!!!

Hier sta ik natuurlijk mooi met mijn mond vol tanden. Een humorist in wording zowaar.

wij kunnen niet rieken of weten dat jij enkel doelt op een bepaalde groep.

Dat is inderdaad juist. Verschoning.

blaZe

Legacy Member
kom er net achter dat je nogal anti-Flash minded bent, voor mij part neem je het laatste woord maar met van die puristen kan ik zowiezo niet overweg

Van vooroordelen gesproken! Ik zie dat je je huiswerk gemaakt hebt. Op zoek waarschijnlijk naar iets om me op te pakken en blijkbaar niets beters gevonden dan het feit dat ik niet aan Flash ben. Het verbaast me niets dat jij niet met mensen praat die niet voor Flash te vinden zijn, maar zo ben ik dan weer niet.

ik zeg net, dat is dan mijn vooroordeel. Ik praat immers nooit graag met mensen die ANTI-eenderwat zijn tenzij anti-roken (niet anti-rokers).
omdat zulke mensen te kortzichtig zijn om hoe dan ook hun anti-beeld bij te sturen of dingen aan te reiken en ze op een nuchtere/logische manier te evalueren.

ik mag zeggen over Flash wat ik wil voor jou veranderd er niets, dus wat is het nut en zeg dan zelf - dan praat je toch liever niet meer verder.

en ps: ik kijk altijd in iemands history, nie om zaken te vinden om ze op te pakken. (je praat immers in 4 windrichtingen in de thread alleen al) maar om een algemeen beeld te krijgen.

als die verkeerd is of niet strookt met mijn 'vooroordeel' kan ik mijn mening nog herzien.

trouwens heeft Flash uiteraard niets te maken met MS maar het leek me vrij duidelijk dat ik een stereotype beeld aanhaalde.
ik zei dus TYPES zoals in meervoud en zei niet EEN TYPE dat ENanti flash EN anti MS ... is.

men noemt dat goed kunnen lezen en interpreteren.
liever zo een taalvaardigheid dan weten wanneer interpunctie nodig is...

GMotha

Legacy Member
Voor mij is een portfolio gewoon een extra dat ge bij een sollicitatie kunt toevoegen (en feitelijk zo goed als overal kunt bekijken), tegelijk even kunt gebruiken om wat "rommel" op te plaatsen dat ge toch even tentoon wilt stellen.

Jammer dat ik momenteel te zelfkritisch/wispelturig/afgeleid (of gewoon lui ^^) ben om zelf eens een portfolio te maken:/


Even een reactie op deze discussie:
Het ego-stukje: offcourse boost een portfolio uw ego, gewilt uzelve toch verkopen. Als ge zelf niet fier op uw portfolio kunt zijn hebt ge maar zwak werk gedaan:p Als ge wilt tonen hoe goed ge zijt, houdt niets u tegen. Valse bescheidenheid helpt u niet aan werk, zelfpromotie wel.

.kw

Legacy Member
men noemt dat goed kunnen lezen en interpreteren.
liever zo een taalvaardigheid dan weten wanneer interpunctie nodig is...


Nochtans haalde ik in het middelbaar altijd al mijn punten voor begrijpend lezen. Misschien werkt jouw taalvaardigheid averechts bij anderen die door jouw gebrekkige interpunctie je boodschap niet goed meer kunnen lezen en interpreteren.

Het ego-stukje: offcourse boost een portfolio uw ego, gewilt uzelve toch verkopen. Als ge zelf niet fier op uw portfolio kunt zijn hebt ge maar zwak werk gedaan Als ge wilt tonen hoe goed ge zijt, houdt niets u tegen. Valse bescheidenheid helpt u niet aan werk, zelfpromotie wel.

Dat klopt. Op dit forum zijn echter voornamelijk hobbyisten aanwezig en velen daarvan hebben een portfolio. Ofwel zijn het dus wannabe professionele webdesigners of hun ego speelt hen parten. Ik durf me dan ook soms wel eens de vraag stellen of zo'n portfolio wel een nut heeft. Soit, ik ben natuurlijk niet verplicht van naar die dingen te kijken, maar dit topic gaat er nu eenmaal over.

Alle gelijkenissen met personen zijn gebaseerd op toeval.

Smoerf

Legacy Member
We zulller maar geen conclusies trekken uit het feit dat je het over heuse projecten hebt.

Waarmee u bedoelt?

Da Turtle

Legacy Member
Hier geen wa weer

Een portfolio is belangrijk toch. Iedereen die iets wil verkopen maakt toch reclame voor zijn eigen. Er zijn inderdaad veel mensen die enkel een portfolio hebben om wat te stoefen enzo, maar je mag het niet over 1 kam scheren. Als een portfolio al opschepperij is, wat is de andere reclame (oa. TV, radio, uitgangborden, ...) dan :eek: die bedoeld zijn om verkoop te pushen.

killgore

Legacy Member
Da Turtle zei:
Hier geen wa weer

Een portfolio is belangrijk toch. Iedereen die iets wil verkopen maakt toch reclame voor zijn eigen. Er zijn inderdaad veel mensen die enkel een portfolio hebben om wat te stoefen enzo, maar je mag het niet over 1 kam scheren. Als een portfolio al opschepperij is, wat is de andere reclame (oa. TV, radio, uitgangborden, ...) dan :eek: die bedoeld zijn om verkoop te pushen.
sommige mensen hebben het niet nodig, omdat ze niet willen verkopen (geen tijd, geen goesting, niet genoeg ervaring, welke reden ook) ma houden zich toch bezig met portfolio. Dat bedoelde ik dus met opschepperij en onnut.

Zo moeilijk toch nie :unsure:.

killgore

Legacy Member
.kw zei:
Mensen: pas op, geen sites meer voor clans komen vragen, want het zou wel eens te ver van het webdesign-thema kunnen afwijken!!!

Hier sta ik natuurlijk mooi met mijn mond vol tanden. Een humorist in wording zowaar.
Danke, ge hebt duidelijk het doel van men post niet door...

Bram

Legacy Member
Ik ben een behoorlijke amateur waar het aankomt op webdesign... Maar ik heb ook een portfolio... Misschien ben ik dan wel een van die types die een portfolio hebben, om er een te hebben, maar dat kan me bitter weinig schelen. Ik doe het omdat ik het graag doe, en ergens vanuit de hoop om stilletjes aan wat beter te kunnen worden, mss wat op te klimmen. Over smaken en kleuren valt niet te twisten, zoals .kw zo mooi zegt, maar ook geldt "oefening baart kunst". De meeste van m'n werkjes worden hier redelijk zwaar afgekraakt, nuja, ik heb in het verleden daar verkeerd op gereageerd soms, uiteindelijk is het de bedoeling dat ik eruit leer...

Ik denk dat een portfolio enkel loos is, als je er inderdaad weken tijd insteekt om dan enkel je eigen portfolio er in te steken... M'n huidige portfolio bestaat voorlopig uit wat stomme photoshop signatures, wat wallpapers en wat misc photoshop werk, maar ik hoop dat ik er in de toekomst wat websites zal kunnen tussen steken, eventueel met de hulp van warhead (omfg hier op het forum) en, who knows, er ooit een centje aan te kunnen verdienen...

Nu zijn er echter vandaag de dag al zoveel wannabe webdesigners, dat men door de bomen het bos niet meer ziet, dus m'n hoop om er ooit echt geld aan te verdienen is niet echt groot, maar ondertussen doe ik het toch maar en ik amuseer er mij mee...

Quilombo

Legacy Member
k vind sommige portfolio's wel leuk om door te nemen als er vanalles opstaat dat nooit gebruikt is geweest maar wel erg creatief en origineel is :)

Da Turtle

Legacy Member
killgore zei:
sommige mensen hebben het niet nodig, omdat ze niet willen verkopen (geen tijd, geen goesting, niet genoeg ervaring, welke reden ook) ma houden zich toch bezig met portfolio. Dat bedoelde ik dus met opschepperij en onnut.

Zo moeilijk toch nie :unsure:.
ja, dat versta ik wel. Ik heb een paar keer gelezen dat een portfolio opschepperij is, daarom dat ik zeg dat mensen niet over een kam moeten scheren. Het was niet rechtstreeks op jou gericht.

Bigbuddha

Legacy Member
Hhmmm.... uiteindelijk is je portfolio je uitstalraam van je producten. Dus reclame van je product. Net zo zeer reclame als je een billboard van cocacola ziet. Is dit opschepperij? tuurlijk. Maar opschepperij met een doel. Je doel is je product te kunnen verkopen. Dat je dan het beste van je laat zien is normaal. Als je dan gaat roepen "Ik ben de beste" dat is iets heel anders. Ik zette vroegen op mijn cv een chronologisch proftolio. Zodat ze duidelijk konden zien hoeveel evolutie in mijn werk zat. Van het eerste crappy siteje tot het laatste multinational project. Wel zien dat je met het laatste eerst begint ;)

Ieder webdedrijfje met wat ervaring laat maar al te graag zijn client list of portfolio zien. Net zoals iedere freelancer deze laat zien in zijn portfolio. Een gezonde dosis ego brengt je trouwens verder dan eender welk diploma.

Voor degene die het geld ruiken ;) Kan ik alleen maar zeggen dat je beter eerst als werknemer in een webbureau kan starten dan meteen van de dollars te dromen en freelance "dé designer" te willen worden. the happy few, die zelf hun projecten kunnen kiezen tegen astronomische bedragen zijn bijna allemaal +30 jaar oud. Hebben eerst een hele leerschool doorlopen bij verschillende bureaus om zo hun eigen van hun eigen ego een merk te kunnen maken. Maar daarvoor zijn ze ook "The happy few".

Keep dreaming and keep believing. One foot on the floor and one foot up in the air.

Bram

Legacy Member
Bigbuddha zei:
Hhmmm.... uiteindelijk is je portfolio je uitstalraam van je producten. Dus reclame van je product. Net zo zeer reclame als je een billboard van cocacola ziet. Is dit opschepperij? tuurlijk. Maar opschepperij met een doel. Je doel is je product te kunnen verkopen. Dat je dan het beste van je laat zien is normaal. Als je dan gaat roepen "Ik ben de beste" dat is iets heel anders. Ik zette vroegen op mijn cv een chronologisch proftolio. Zodat ze duidelijk konden zien hoeveel evolutie in mijn werk zat. Van het eerste crappy siteje tot het laatste multinational project. Wel zien dat je met het laatste eerst begint ;)

Ieder webdedrijfje met wat ervaring laat maar al te graag zijn client list of portfolio zien. Net zoals iedere freelancer deze laat zien in zijn portfolio. Een gezonde dosis ego brengt je trouwens verder dan eender welk diploma.

Voor degene die het geld ruiken ;) Kan ik alleen maar zeggen dat je beter eerst als werknemer in een webbureau kan starten dan meteen van de dollars te dromen en freelance "dé designer" te willen worden. the happy few, die zelf hun projecten kunnen kiezen tegen astronomische bedragen zijn bijna allemaal +30 jaar oud. Hebben eerst een hele leerschool doorlopen bij verschillende bureaus om zo hun eigen van hun eigen ego een merk te kunnen maken. Maar daarvoor zijn ze ook "The happy few".

Keep dreaming and keep believing. One foot on the floor and one foot up in the air.
khem op m'n vakantie job same gewerkt mee de broer van een van de twee gasten van milkandcookies... das idd zo'n happy few verhaal... lekker zot ma soit...

BertG

Legacy Member
ik kan het niet laten!
*BertG enters the discussion* <- mijn excuses voor typo's ->

Een portfolio is per definitie een verzameling van werk van een persoon. Deze mag een kunstenaar, programmeur, webdesigner, casanova of peuter zijn. Deze verzamelen daar hun werken, codebases, designs, veroveringen of kladtekeningen.

Het punt is dat het een verzameling is van geleverd werk, je kan er je beste punten in tonen en er trots op zijn; je kan er je evolutie in tonen en trots op zijn; je kan er je diversiteit in tonen en trots op zijn; je kan jezelf er mee tonen en trots op zijn

Voor mij is mijn portfolio (dat altijd de meest recente kennis van mij herbergt, en dus nooit af geraakt) een verzameling van werken waar ik trots op ben, en toont waartoe ik in staat ben. Mijn eerste site was een portfolio, m'n laatste update zal aijn voor m'n portfolio, want het toont aan mensen wat ik kan en daar ben ik trots op. Nu (beste) .kw, ik klink nu waarschijnlijk enorm uit de hoogte en je beeld mij waarschijnlijk in met een nek met diameter van hier tot in Timboektoe... doch ik moet je teleurstellen, ik vind mij zelf nog maar gevorderde amateur.

Dus een portfolio is een verzameling van je kunnen, waar je trots op mag zijn. Er is trouwens niets mis met gepaste trots en ook niet met het tentoon stellen van je portfolio.
Trouwens, een website als portfolio voor een webdesigner... (zelf een newbie) is dat niet het beste bewijs van "kunnen"?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan