Archief - Fonts beheren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

b0rt

Legacy Member
Xavez zei:
En wat dat "not done" zijn betreft: het kan als beginner soms handig zijn om je te beperken tot één fontfamilie (Helvetica Bold, Helvetica Italic, Helvetica Regular, Helvetica *whatever*). Op die manier leer je om te beginnen met restricties werken en leer je het maximum uit het minimum te halen. Ik weet dat het nogal schoolmeesterpastoorachtig klinkt, maar give it a shot, you'll like it in the long run!
Kzou het dan direct goed doen en GEEN helvetica pakken als het om te leren is :).

Brick Top

Legacy Member
FreakyLeash zei:
:hug: ik denk dat het normaal is

LoL, ik heb dat ook met sommige lettertypes hoor. Zeker wanneer je ze gaat uitvergroten wordt het soms één grote pixelbrij. Ik weet nu wel niet of er een verschil is tussen PS of Illustrator. Kan ook gewoon aan het lettertype liggen mss?

DieselPower

Legacy Member
Ik heb momenteel iets te veel fonts maar ik zou nu mijn lettertypes organiseren volgens Vox. VOX-ATypI classification
Op dit moment zijn ze hier georganiseerd per foundry. Ge kunt dit uiteindelijk ook manueel doen maar live activation is een enorm handige feature en een prachtig argument pro fontmanagers :p

Om een fontmanager te vinden zou ik hier gewoon eens searchen op mijn naam en info tags ofzo, ik heb er wel een aantal gepost, vooral voor mac os x maar ook enkele voor windows.

@xavez: Hij heeft nochtans een punt imo, Helvetica gebruiken is lui zeker met het aanbod van grotesken. Akkurat van Lineto vind ik tegenwoordig bijvoorbeeld een heel aangenaam typeface, maar dit is niet zo neutraal als Helvetica. Ik vind Akidenz Grotesk bv ook stukken beter dan Helvetica en mja Gotham, maar dit is mss iets te Amerikaans.

@FreakyLeash, hangt mogelijk van het formaat af en of het een oorspronkelijke font is of geript uit een pdf of ... Ik zou precies uitkijken naar een ander font :p

Xavez

Legacy Member
@DP:
Ik begrijp de opmerking wel, maar het is gelijk tegen een beginnende wedstrijdrijder zeggen "pak de porsche maar" in plaats van de Ford Focus. Besides, Helvetica zit op Mac alvast standaard geïnstalleerd. Ik vind het nog steeds een van de meest neutrale en degelijke fonts die wijdversprijd genoeg zijn als je niet meteen wil gaan investeren (ik heb het dan niet over Neue Helvetica vs de voorbeelden die jij bvb noemde). Ik wil maar zeggen: start with Helvetica, end with your imagination.

vincentvc

Legacy Member
Myriad Pro (l)
Die bolletjes op de i & j doen het hem gewoon. Gebruik Myriad Pro meestal voor de veiligheid. Zeker voor titels, voor platte tekst zou ik het nooit gebruiken eigenlijk. En ook vind de kapitaal letters net iets leuker er uit zien. Als ik een free font gebruik is het er één dat, zoals tom al zei, gefeatured is door SMag.

Helvetica Neue:
HelveticaNeue.gif

Myriad Pro:
MyriadPro.gif


Maar ik wijk af.
@FreakyLeash: Is het niet gewoon omdat u anti-aliasing niet aanstaat. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. : s

tomh

Legacy Member
die bolletjes op de i en j valt nog nie zo op als ge die 2 vergelijkt,
met deze vergelijking hierboven ziet ge nog eens hoe mooi Helvetica is.
Die ABC alleen al

DieselPower

Legacy Member
Helvetica is een grotesk en Myriad een humanist sans... Soit Myriad hoort helaas ook in het lijstje overused fonts, zeker door studenten.

Xavez

Legacy Member
En dan zwijgen we nog over de lowercase a van Helvetica (kwijl zo mooi). Myriad schreeuwt gewoon Corporate Typeface. Ik vind Helvetica neutraler, het toepassingsgebied is enorm breed.

@Tom: hehe, the typeface that makes cheap partyflyers and -posters on its own.

b0rt

Legacy Member
imo is avant garde echt geen goed font, vind het zo geforceerd.

en xavez: dat is voor mij ook een groot probleem bij helvetica, het neutrale.
Het past overal bij, maar het geeft nooit echt een gevoel weer naar mijn mening, wat toch wel een probleem is bij visuele communicatie.

vincentvc

Legacy Member
DieselPower: Studenten (waar ik vaak bijhoor, ook al zit nog in secundair) gebruiken Myriad Pro (etc) omdat het veilig is om deze te gebruiken. Je moet moeite doen om er iets mis met te doen. Liever dat, dan dat er iemand Comic Sans (Papyrus, Arial, etc) gebruikt.

Avant Garde ziet er wel cool uit. Maar ik geloof niet dat ik het zwart op wit zou gebruiken.

En volledig gelijk Unlimited4s. Vind het net iets té gewoon. Ik weet niet echt hoe ik het moet zeggen, maar er is niet erg met "gespeeld. Ziet er net iets te veel "berekend" uit, waardoor het een beetje "flauw" word.
De Helvetica a blijft inderdaad natuurlijk een lekker beesje.

EDIT: Had voor een paar opdrachten Diavlo gebruikt. Vind ik persoonlijk een echt knap free font.

DieselPower

Legacy Member
Hehe, Unlimited4s gelijk geven over het gebrek aan gevoel van Helvetica maar toch maar Myriad Pro gebruiken omdat ge moeite moet doen om er iets mee fout te doen. Wees eens consequent...

Xavez

Legacy Member
Guys, AvantGarde was een grapje denk ik :p.

We zijn aan't afwijken naar een pro-anti-Helveticadiscussie en dat was niet m'n bedoeling met het aanhalen van Helvetica eigenlijk :). All I'm saying is: met een neutraal font als Helvetica kan je als beginner (topicstarter) minder verkeerd doen, dan met een random gratis sans font (om het bij de ruwe indeling te houden, DP ;)).

De discussie over Helvetica op zich is al uitvoerig gevoerd door typografen en vormgevers die een pak meer bereikt hebben dan wij hier op het 9lives forum tesamen. Random Helveticabashing om te laten uitschijnen dat je iets van typografie kent vind ik dan weer wel een behoorlijk staaltje van, let's say "niet onderbouwde kritiek". Je helpt de TS er geen meter mee vooruit. Besides, dat Helvetica een degelijk lettertype is, zal toch niemand ontkennen zeker? Dat neigt bijna naar negationisme :p.

Xavez

Legacy Member
Books, pencils, paper and acrylic paint :p. But lots of books ^^. (Neville Brody, finally!)
Volgend jaar vraag ik FF Meta!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan