Archief - Fonts beheren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DieselPower

Legacy Member
tomhuveners zei:
28k fonts
gekocht van mn kerstgeld

:unsure:
Jaja, grote e-penis.

Xavez zei:
Books, pencils, paper and acrylic paint :p. But lots of books ^^. (Neville Brody, finally!)
Volgend jaar vraag ik FF Meta!
Ik was vooral benieuwd naar die boeken om eerlijk te zijn, haha.
Ik:
Ellen Lupton - Thinking With Type
Karen Cheng - Designing Type
Blek Le Rat - Getting Through The Walls
Spreekwoordenboek
Laatste Largo Winch en XIII

DieselPower

Legacy Member
tomhuveners zei:
is die Designing Type iets?
Hangt er van af of ge de intentie hebt om type te ontwerpen?

In alle bescheidenheid: voor mij vooral voor spacing en kerning en hier en daar een paar dingen, vooral serif type dan. Ik denk voor u iets meer. Elke letter wordt behandeld, punctuation etc. zowel lowercase als uppercase van een sans en een serif font.

Ik gebruik het voornamelijk als naslagwerk, op Typophile staat bijvoorbeeld een pak meer informatie en dan ook nog eens meer specifiek voor wat ge wilt maken.

Ik ben mijn letters alleszins nog niet digitaal aan het maken, het zit allemaal meer nog in een conceptuele fase... :)

tomh

Legacy Member
bwa nu zie ik me da nie doen, maar in de toekomst mss wel, en tkan nooit gene kwaad om iets bij te leren over kerning en spacing enzo.. :p
maar eerst de boeken die ik hier nog heb liggen uitlezen enzo ;)

NAGD

Legacy Member
Die FF Meta bijt ook serieus in mijn been maar de volledige familie is wel vrij duur.
Toch, kga hier één dezer toch eens op die buy knop klikken vrees ik :)

Ik gebruik ook heel graag Akzidenz Grotesk van de Berthold foundry.
Helvetica is ook super maar soms tè "clean". Gotham is trouwens ook super omdat het net dat extra beetje karakter heeft.

Avant Garde vind ik echt wel kunnen hoor. Maar dan de gewone ITC, niet die alternative.
Gewoon kwestie van goed spatiëren en dan kan dat best mooi zijn.
Ik moet het gebruiken in het drukwerk voor Beats of Love en moet zeggen dat het toch een kwalitatief typeface is.

En om te antwoorden op de vraag. Ik gebruik Extensis Suitcase Fusion. Versie 13 zorgde voor een complete chaos dus opnieuw gedowngrade naar versie 12.1.7 :s
Eerst gebruik ik Font Doctor om te diagnosen en structureren. Dan sleep ik heel die handel in Suitcase en heb ik een deftige basis. Dus ook heel tevreden over.

tomh

Legacy Member
hoeveel fonts hebben jullie zoal activated staan?
kheb eens de fout gemaakt om er perongeluk 2000+ naar mijn lettertypecatalogus te slepen met als gevolg dat die allemaal geactiveerd werden.. als ik nu applicaties als PS of Word open, merkt ge dat wel, kan da? of is de oorzaak tochergens anders te zoeken?

Xavez

Legacy Member
Hehe, da zal wel zijn dage dat merkt :D. Deactiveren die handel!
PS: geen idee of ge dat al wist, maar als ge een font activeert moet ge PS of AI ofzo niet herstarten hé. Er is dus eigenlijk geen reden om die allemaal activated te laten staan. Ik heb zelfs veel van de systeemfonts verwijderd omdat ze lelijk zijn, plaats innemen en geheugen innemen. The bigger your font library, the slower the apps that have to load em!

@DP:
The Graphic Language of Neville Brody pt I
GVD (steengoeie allrounder imho)
Graphic Design Now
Iets met the edge... :D. Ik check de titel nog wel eens ^^.

Ik heb niet echt iets type-specific gekregen, maar ik heb nog een bon van De Standaard die daarvoor aangewend zal worden :D.

vincentvc

Legacy Member
Xavez zei:
--Random Helveticabashing om te laten uitschijnen dat je iets van typografie kent vind ik dan weer wel een behoorlijk staaltje van, let's say "niet onderbouwde kritiek". Je helpt de TS er geen meter mee vooruit. Besides, dat Helvetica een degelijk lettertype is, zal toch niemand ontkennen zeker? Dat neigt bijna naar negationisme :p.

Ik ken zeer weinig tot bijna niets van typografie. En wil helemaal niets anders laten blijken. Ik geef enkel een mening over dat ik een 'gewoon' font boven een ander font zou gebruiken. En dat laatste doe ik al helemaal niet.

FreakyLeash

Legacy Member
ViniMan zei:
Myriad Pro (l)
@FreakyLeash: Is het niet gewoon omdat u anti-aliasing niet aanstaat. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. : s

Ik weet niet, maar die fonts die jij liet zien zijn zowat brokkelig,
zo niet smooth ... die tekeningetjes hé :)

ravenslayer

Legacy Member
Kweet ni ze maar soms gaan mensen te diep op typografie in, als het er goed uitziet en het goed leest zonder dat je er koppijn van krijgt dan vindk dat het font voldoet ookal zou het al dan niet gratis zijn.

Nuja ik heb sowieso al een hekel aan technisch gezever over letters aangezien ik enkele jaren terug nog letters zelf moest construeren met een passer en een trekpen wat imo de hel was. Maar ieder wat wils natuurlijk :)

KoenDK

Legacy Member
wtf? fonts beheren? ik plaats gewoon alles in de fonts map (heb er 1000 denk ik), ik typ een woord, selecteer het font, en dan met het pijltje naar beneden... tot ik iets leuks tegenkom :D

:confused:

NAGD

Legacy Member
Ik heb 9000 fonts. Als ge die in uw fontmap sleept start uw Photshop niet meer op. Trust me.
Bij mij staan enkel mijn systeemfonts geactiveerd bij het opstarten. De rest activeer ik als ik ze nodig heb.
Als je een ontwerp maakt denk je o.a. eerst na over je typo en ga je in je font manager op zoek naar geschikte fonts voor dat ontwerp. Die activeer je en daaruit maak je dan je keuze. Efficiënt werken heet dat ;)

En ja, design is eigenlijk volledig overbodig. Je kan iedere boodschap ook gewoon in Word typen, in Times New Roman en iedereen zal het kunnen lezen en de boodschap snappen. Maar dan zie je zoiets als dit en weet je weer dat design toch de moeite kan zijn :)

GenesisX

Legacy Member
tomhuveners zei:
Fontcase en Linotype fontexplorer..
Fontcase: vol fouten nog
linotype: goed, binnenkort komt pro versie met leuke features.
Die fontcase kunt ge blijkbaar (nog) niet downloaden? Lijkt me wel dat die een beter overzicht geeft tov FontExplorer.

Xavez zei:
PS: geen idee of ge dat al wist, maar als ge een font activeert moet ge PS of AI ofzo niet herstarten hé. Er is dus eigenlijk geen reden om die allemaal activated te laten staan.
Hier toch niet hoor? Als ik een lettertype activeer moet ik Photoshop, Flash, Illustrator wel herstarten want hij toont hem niet in de lijst. Daarom dat ik ze vroeger allemaal altijd liet geactiveerd liet.

NAGD zei:
Ik heb 9000 fonts. Als ge die in uw fontmap sleept start uw Photshop niet meer op. Trust me.
Bij mij staan enkel mijn systeemfonts geactiveerd bij het opstarten. De rest activeer ik als ik ze nodig heb.
Als je een ontwerp maakt denk je o.a. eerst na over je typo en ga je in je font manager op zoek naar geschikte fonts voor dat ontwerp. Die activeer je en daaruit maak je dan je keuze. Efficiënt werken heet dat ;)
Toen ik voor de eerste keer wat fonts had (11k+, veel slechte tussen) was ik zo blij dat ik ze allemaal geactiveerd liet. Het gevolg hier was dat ik zo'n twee maand problemen had met vanalles en nog wat. Traag opstarten, alles liep vast, photoshop wou uiteindelijk zelfs niet meer marcheren, ... Als noob in die zaken zoek je dan op google wat er scheelt. Blijkt dat alle RAM-geheugen gebruikt wordt door die geactiveerde fonts :').

Nu staan alleen mijn systeemfonts aan (358) en als ik moet werken zet ik alle fonts die ik het meeste gebruik ook aan (±500). Zo blijft alles normaal draaien, zonder problemen. En als er daar niets tussenzit dat past zet ik de andere lijst aan (een duizendtal). Moest ik opnieuw m'n hele library activeren zou ik nu wel begrijpen waarom het dan allemaal zo traag gaat.

Wat ik dus niet doe is kijken in m'n lijst welke zou passen bij het ontwerp. Ik zie het lettertype liever direct in het ontwerp zelf en daar kies ik dan ook welke het zal worden. Het overzicht dat FontExplorer geeft vind ik dan ook niet optimaal en eigenlijk ook niet realistisch (het effect van een lettertype op een witte achtergrond tegenover die in uw ontwerp).

Heb ook eens FontDoctor gebruikt en die heeft toch ook wel zo'n kwart van alles eruit gesmeten. Geen idee wat er mis mee was, ze werkten nochtans zonder problemen :p.

Btw, u = docent webdesign in devine?

DieselPower

Legacy Member
GenesisX zei:
Die fontcase kunt ge blijkbaar (nog) niet downloaden? Lijkt me wel dat die een beter overzicht geeft tov FontExplorer.
Fontcase mist nog een paar features die FontExplorer een grote meerwaarde bieden... :)

Xavez

Legacy Member
GenesisX zei:
Hier toch niet hoor? Als ik een lettertype activeer moet ik Photoshop, Flash, Illustrator wel herstarten want hij toont hem niet in de lijst. Daarom dat ik ze vroeger allemaal altijd liet geactiveerd liet.

Suitcase Fusion? Welke versie?

GenesisX

Legacy Member
DieselPower zei:
Fontcase mist nog een paar features die FontExplorer een grote meerwaarde bieden... :)
't Ziet er meer mac-ish uit, maar de nieuwe(re) versie van FontExplorer is ook wel aardig goed. Alleen werken die plug-ins blijkbaar niet. Of ik versta het concept erachter helemaal niet :D.

Xavez zei:
Suitcase Fusion? Welke versie?
FontExplorer :). Ooit eens Suitcase (voor mac) geprobeerd btw en da vlotte gelijk maar niet. Precies of het al een paar jaar niet meer geüpdatet was.

Xavez

Legacy Member
Feit, maar Fusion 2 is wel héél sterk verbeterd tov de vorige versie. En ik had het dus over Suitcase Fusion, dat weldegelijk plugins heeft voor automatische activatie in PS/ILL/ID

eS

Legacy Member
klein vraagje voor alle fontspecialisten hier. Als ik in autocad tekst wil invoegen, krijg ik slechts de standaard systeemfonts zonder m'n eigen collectie. Nu is dat voor grote projecten en eindontwerpen niet zo'n problemen (die haal ik toch door illustrator), maar voor kleinere dingen is het meestal zo'n prutswerk het de moeite niet is.
Als er iemand weet wat het probleem kan zijn, krijgt hij er mijn eeuwige dankbaarheid voor in de plaats :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan