tomhuveners zei:
Fontcase en Linotype fontexplorer..
Fontcase: vol fouten nog
linotype: goed, binnenkort komt pro versie met leuke features.
Die fontcase kunt ge blijkbaar (nog) niet downloaden? Lijkt me wel dat die een beter overzicht geeft tov FontExplorer.
Xavez zei:
PS: geen idee of ge dat al wist, maar als ge een font activeert moet ge PS of AI ofzo niet herstarten hé. Er is dus eigenlijk geen reden om die allemaal activated te laten staan.
Hier toch niet hoor? Als ik een lettertype activeer moet ik Photoshop, Flash, Illustrator wel herstarten want hij toont hem niet in de lijst. Daarom dat ik ze vroeger allemaal altijd liet geactiveerd liet.
NAGD zei:
Ik heb 9000 fonts. Als ge die in uw fontmap sleept start uw Photshop niet meer op. Trust me.
Bij mij staan enkel mijn systeemfonts geactiveerd bij het opstarten. De rest activeer ik als ik ze nodig heb.
Als je een ontwerp maakt denk je o.a. eerst na over je typo en ga je in je font manager op zoek naar geschikte fonts voor dat ontwerp. Die activeer je en daaruit maak je dan je keuze. Efficiënt werken heet dat
Toen ik voor de eerste keer wat fonts had (11k+, veel slechte tussen) was ik zo blij dat ik ze allemaal geactiveerd liet. Het gevolg hier was dat ik zo'n twee maand problemen had met vanalles en nog wat. Traag opstarten, alles liep vast, photoshop wou uiteindelijk zelfs niet meer marcheren, ... Als noob in die zaken zoek je dan op google wat er scheelt. Blijkt dat alle RAM-geheugen gebruikt wordt door die geactiveerde fonts :').
Nu staan alleen mijn systeemfonts aan (358) en als ik moet werken zet ik alle fonts die ik het meeste gebruik ook aan (±500). Zo blijft alles normaal draaien, zonder problemen. En als er daar niets tussenzit dat past zet ik de andere lijst aan (een duizendtal). Moest ik opnieuw m'n hele library activeren zou ik nu wel begrijpen waarom het dan allemaal zo traag gaat.
Wat ik dus niet doe is kijken in m'n lijst welke zou passen bij het ontwerp. Ik zie het lettertype liever direct in het ontwerp zelf en daar kies ik dan ook welke het zal worden. Het overzicht dat FontExplorer geeft vind ik dan ook niet optimaal en eigenlijk ook niet realistisch (het effect van een lettertype op een witte achtergrond tegenover die in uw ontwerp).
Heb ook eens FontDoctor gebruikt en die heeft toch ook wel zo'n kwart van alles eruit gesmeten. Geen idee wat er mis mee was, ze werkten nochtans zonder problemen

.
Btw, u = docent webdesign in devine?