Archief - HTML : Color hyperlink

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Firefoxbt

Legacy Member
Yup,

ik ben pas begonnen met html es te leren en kan al frames maken enzo :p .
Maar als ik nu dit zet in mijn body (in linker frame, maakt niet uit :) ) :

<font color="#132E38" face="Courier" size="3"><a href="Home.html">Home</a></font>

En vervolgens erop klik bij test dan blijft 'Home' zo het typische paarskleurtje hebben... Moet ik hier mijn color anders aangeven? Ik vond het niet in online cursussen dus vraag ik het maar hier :$ .


T

[EZ]

Legacy Member
dees in de BODY tag zette:
Code:
<body bgcolor="#000000" text="#cccccc" link="#cccccc" vlink="#cccccc" alink="#cccccc">
Dus link is ne gewone link, vlink is nen bezochte link (v van visited) en alink is actieve link (bij IE is da als ge erop zit en bij FF als ge erop klikt)
bgcolor en text wete zelf wel wa da is wrs ;)
EDIT: Op dees manier is da voor heel de site, als ge da apart wilt dus verschillend zulde da wa moete 'verbouwe' :p

Miche

Legacy Member
Uw link kan verschillende kleuren hebben.. namelijk een gewone link, een visited link, eventueel een "mouse-over" op jouw link.

Je bent beter om met CSS te werken, in combinatie met (x)html. Zoek eens een goede cursus online (aanrader: http://www.w3schools.com/css/default.asp) en dan zal het al veel vlotter gaan.

CSS is dus een bestandje dat je koppelt aan jouw .html bestand, en waarmee je dus vooral de opmaak gaat doen!

PHP:
a {
text-decoration: none;
color: #286ea0;
}

a:hover {
text-decoration: underline;
color: #286ea0;
}

Dat is een voorbeeldje van een link opmaak in css. De gewone links (a) gaan gewoon in een bepaalde kleur weergegeven worden zonder text-decoration (zoals underline bvb).

Met a:hover ga je dus een effectje creëren als je met jouw muis over een link gaat, dan word er dus een underline effect gegeven aan die link, en eventueel een andere kleur (er zijn nog zovele functies in CSS, volg maar eens een online cursus :))

hoop dat je er wat mee bent

[EZ]

Legacy Member
Ge kunt ook eerst alles in HTML zette en dan wa da ge nodig vindt omzette naar CSS, zo heb ik het gedaan, alles op zijnen tijd, als ge HTML nog nie 90% kunt (100% is veel :p) dan beginde best nog nie me CSS (is mijn mening toch), anders ga het allemaal door elkaar zijn en gade het misschien niemeer snappe ;)
En hier is goede HTML cursus, van 0 tot vrij gevorderd + nen index waarda alles in ne lijst sta wada der al is gezegd mochte eventueel iets zoeke ofzo ;) )

ecko

Legacy Member
[EZ] zei:
Ge kunt ook eerst alles in HTML zette en dan wa da ge nodig vindt omzette naar CSS, zo heb ik het gedaan, alles op zijnen tijd, als ge HTML nog nie 90% kunt (100% is veel :p) dan beginde best nog nie me CSS (is mijn mening toch), anders ga het allemaal door elkaar zijn en gade het misschien niemeer snappe ;)
En hier is goede HTML cursus, van 0 tot vrij gevorderd + nen index waarda alles in ne lijst sta wada der al is gezegd mochte eventueel iets zoeke ofzo ;) )
Volgens mij leer je het best meteen op de juiste manier. Het is makkelijker 'iets moeilijk' aan te leren dan 'iets makkelijk' af te leren.

En font tags gebruiken is al helemaal "not-done" imho.

Firefoxbt

Legacy Member
fiew thx mensen :)

straks nog es duidelijk lezen want m'n badje staat klaar :D

Miche

Legacy Member
Firefoxbt: ik heb eerst html geleerd op de manier waarop jij het nu leert, en ik heb het toch ff lastig gehad om me van die gewoontes af te raken en om eindelijk CSS te gebruiken (ik gebruik het nog altijd niet voor alles..) dus als ik je een goede tip mag leren:

leer meteen CSS & HTML op de correcte manier.. alles wat met layout te maken heeft, en alles wat je in CSS kan doen, doe het dan, en doe zo weinig mogelijk met HTML :) (vergeet niet: css is enkel voor layout hé!)

Net zoals ecko zegt.. het is makkelijker om het iets moeilijker aan te leren, dan dat het is om het af te leren en jouw gewoontes aan te passen ;)

[EZ]

Legacy Member
Ja, misschien wel, misschien nie, hangt af van ofda ge een levenswerk (bij wijze van spreke ;) ) van u site wil make of da ge liever het snel maakt zoda het echt af is.
Ik leer liefst eerst de basis (HTML dus) en dan daarop voortbouwe (me CSS dus), en 'gewoontes' in webdesign heb'k nie echt, 'k bedoel als de site af is maak'k ze geen 2de keer meer en als'k een nieuwe pagina op die site maak kopieer'k de tags van html, head, title, body, . . . en verander'k wa da nodig is.
Eiglijk moete zelf wete hoeda ge het aanleerd imo :p .

en @Firefoxbt : Nu wete hoeda ge die kleure moe verandere en zelfs op 2 maniere ;)
GR&#8364;&#8364;TZ, [EZ]

ecko

Legacy Member
Het is zoals met leesbaar schrijven; je doet het best altijd op de goede manier, dan enkel op de momenten dat het volgens jou "moet".
Wees niet eigenwijs en luister naar mensen met wat meer ervaring. Soms is dat niet slecht ;)

Miche

Legacy Member
EZ: Of je het nu correct of incorrect doet.. je steekt er dezelfde tijd in. Ik denk zelf dat je er meer tijd insteekt om het eerst fout aan te leren, en dan aan te passen, dan om het meteen correct te leren :)

Of je het nu goed of slecht doet.. je doet het toch, en je steekt er dezelfde tijd in. Dan kan je het toch beter direct goed doen? :)

Firefoxbt

Legacy Member
ecko zei:
En font tags gebruiken is al helemaal "not-done" imho.

waarom zetten ze het dan in die cursussen?

is dat dan te basis?

ik heb schrik alsk direct css en xhtml erbij gooi da'k begin te :crazy:

ecko

Legacy Member
Het is "oud".
Het principe van CSS is je "look" te scheiden van je content.
(x)HTML dient in principe alleen maar om je structuur weer te geven. Font tags horen daar niet bij, dat is opmaak/look.

Waarom geven ze het dan nog in cursussen? Volgens mij omdat het gewoon makkelijker en sneller is om iemand de principes te leren. Laat dat echter maar vallen. Gebruik je HTML enkel voor je structuren. (headings, lists, paragraphs, strong)
Als je op deze manier leert werken van in het begin, zal je je achteraf veel leed besparen. Ik geef wel toe dat het zo iets langer zal duren, maar je gaat er achteraf veel tijd mee terugwinnen.

Probeer gewoon in je achterhoofd te houden dat HTML dient om je content in een structuur te gieten en CSS om die structuur een vorm te geven.
De snelste en makkelijkste weg loopt soms sneller dood.

[EZ]

Legacy Member
Ok, I surrender :bow:
Ma hij zegt zelf da als ge het door elkaar smijt da ge :crazy: wordt.
Als ge het door elkaar smijt kunde hier natuurlijk nog altijd vrage kome stelle, oftewel Google, via Google heb kik het belangrijkste CSS geleerd ;).

Firefoxbt

Legacy Member
kzal nog wa oefenen op (x)html dan en dees weekend beginnen aan css zeker :)

thx

Miche

Legacy Member
De link naar w3cschools voor dit CSS tutorial is een hele goeie.. en ook alle andere tutorials zijn daar zeer goed.

Firefoxbt

Legacy Member
Miche zei:
De link naar w3cschools voor dit CSS tutorial is een hele goeie.. en ook alle andere tutorials zijn daar zeer goed.


ik ben ermee bezig
na examens kan je 's nachts echt goed 'leren' :D

xhtml kwam er dus enkele jaren geleden doordat niet alle browsers van bevoorbeeld gsm's en pda's enzo html konden omzetten? Dus xhtml is html met enkele kleine verbeteringen right?
en css is voor de opmaak en wordt appart in opgemaakt in 'style sheets' en bespaart veel tijd :applause:

Firefoxbt

Legacy Member
omg, dit is echt leuk ! :D

net geleerd hoe je uw stylesheet aan uw html koppelt, het begint logischer te worden ^^

Miche

Legacy Member
Glad you like it :) 't is altijd leuker om iets te leren als je het graag doet..

Firefoxbt

Legacy Member
true :)

komt er nog eens bij dat ik op een "death end" zit qua studierichting (5ASO eco-talen maar moet overstappen wrs maar weet begot niet waar naartoe te gaan : / )

wat leer je eigelijk best na css? (binnen maandje ofzo :p )
graag iets grafisch, want das atm niet zo vet :D

omfg

Legacy Member
Firefoxbt zei:
true :)

komt er nog eens bij dat ik op een "death end" zit qua studierichting (5ASO eco-talen maar moet overstappen wrs maar weet begot niet waar naartoe te gaan : / )

wat leer je eigelijk best na css? (binnen maandje ofzo :p )
graag iets grafisch, want das atm niet zo vet :D
na css ben ik begonnen met php te leren :)

maar aangezien je iets grafisch wilt.. kijk eens op good-tutorials.com of pixel2life.com voor tutorials voor Photoshop?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan