Archief - Kunstenaarsstatuut

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Erinyes

Legacy Member
Heeft iemand ervaring met het kunstenaarsstatuut? Ik zou het vnl. willen aanvragen om kleine freelance opdrachten officieel binnen te brengen. Het voordeel zou zijn dat ik er niks moet op afgeven aan vadertje staat, zolang ik onder een bepaald bedrag blijf. Het is niet de bedoeling dat ik daarmee langdurig freelance opdrachten doe, maar momenteel zit ik nog thuis, volgende week is er een kans dat ik mag beginnen met een vaste job en aangezien dit een kleine opdracht is met een beperkt budget van de klant is het misschien aangewezen om dat kunstenaarsstatuut aan te vragen.

Wie ervaring of tips heeft, mag altijd zijn zegje doen...

MaVaCa

Legacy Member
Ik zou zeggen informeer je goed en kijk zeker eens op www.kunstenloket.be

Overweeg ook om via een SBK (Sociaal Bureau voor Kunstenaars) te werken (meeste interim kantoren kunnen dit) doordat het zowel jou als jou opdrachtgevers een stuk werk zal besparen. Het SBK neemt namelijk alle formaliteiten voor zich. Het principe is dat jij voor de lengte van de opdracht werkt voor jou SBK, zij zullen jou ook uitbetalen en de juiste papieren bezorgen. De opdrachtgever krijgt gewoon een factuur toegestuurd dat hij dient te betalen, wat hem ook een hoop papierwerk en extra tijd bespaard.

Dit is eindelijk de zelfde methode als gewoon interim, maar dan aangepast voor het kunstenaarsstatuut. Uit eigen ervaring weet ik dat opdrachtgevers deze vereenvoudiging aan hun kant in dank afnemen. En ook ikzelf ben tevreden dat ik mij geen zorgen hoef te maken om de juiste papieren of om mijn loon, SBK's betalen jou altijd uit, ook al heeft jou opdrachtgever hun nog niet betaald. Je moet wel een % op je loon afstaan, maar dat heb ik er voor over.

Informeer je dus goed, dat is de enige raad die ik je kan geven
En overweeg een SBK

Erinyes

Legacy Member
Ik geloof dat mijn opdrachtgever geen SBK heeft, maar we zouden een verklaring op eer tekenen, dat staat idd op het kunstenloket.
Hoeveel % moet je afstaan (is dat aan die SBK dan?)? Dat zal wel niet hetzelfde of evenveel zijn als iemand die in bijberoep 21% moet vragen op zijn al gepresteerde uren en daarna nog de helft van zijn inkomsten ziet verdwijnen aan de fiscus. Is die SBK echt nodig? Of is dat gewoon makkelijk omdat je dan zelf je papierwerk niet moet doen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan