Archief - Lego in 3D: enkele vraagjes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Faedrus

Legacy Member
Nu de vakantie goed en wel bezig is wou ik mij een beetje bezighouden met 3dsmax te leren.

Ik had het idee om een huis te maken uit lego, maar ben op een paar probleempjes gestoten.

1. De basisblok die ik zou gebruiken is een 4*2 blokje. Dit heb ik kunnen maken : screen

Nu, als ik die blokken wil 'stapelen' om zo de muur te vormen, zit ik met een probleem. Als ik de blokken perfect naast elkaar zet, lijkt dit uiteindelijk op een massief blok : screen

Wat ik eerst als oplossing dacht, was de blokken een heel klein beetje meer verplaatsen, zodat er een kleine ruimte overblijft. Zo zie je wel alle blokken apart: screen
Dit heeft dan wel het gevolg dat als ik op deze manier een hele muur doe, op het einde een blok een stuk uitsteekt.

Dit is dus een eerste probleem: hoe zorg ik ervoor dat alle blokken apart zichtbaar zijn, zonder andere problemen te veroorzaken.

2. Zoals je ziet op deze foto, staat er op de bovenkant van iedere nop, een klein logo van lego.

Hoe krijg ik op een eenvoudige manier ook zo'n logootje (logo'tje?) op mijn blokken?


Alle hulp is welkom en alvast bedankt,

Faedrus

Flipkikker

Legacy Member
Als je de originele lego blokjes bekijkt zie je een heel kleine afronding op de randen...
Zet er gewoon dezelfde afronding op, dan heb je al een realistischer model en dan moet je niet prutsen met je blokjes te verplaatsen :p

Ik ken 3dsmax niet, maar is er nergens een text functie waarmee je nurbs tekst kan projecteren, die je daarna extrudeert?
Anders zal dit ws via polymodelling moeten? :x

LeSec

Legacy Member
Flipkikker zei:
Als je de originele lego blokjes bekijkt zie je een heel kleine afronding op de randen...
Zet er gewoon dezelfde afronding op, dan heb je al een realistischer model en dan moet je niet prutsen met je blokjes te verplaatsen :p

Ik ken 3dsmax niet, maar is er nergens een text functie waarmee je nurbs tekst kan projecteren, die je daarna extrudeert?
Anders zal dit ws via polymodelling moeten? :x

Via splines dacht ik, kzit atm niet op pc dus kan het niet opzoeken maar ge kunt in elk geval tekst typen en het extruderen of bevel opzetten en dergelijke..

Staat in user reference waarschijnlijk met handen en voeten uitgelegd.

Faedrus

Legacy Member
De tip over de afronding is gelukt en werkt perfect.

Voor de tekst daarintegen zal ik een beetje opzoekwerk moeten doen.
Bedankt voor de antwoorden alvast! :niceone:

Als ik nog verdere vragen heb zal ik deze waarschijnlijk ook hier posten.

Faedrus

Legacy Member
Na een beetje verderwerken ben ik op een ander probleem gestoten. De coördinaten van mijn blokken zijn niet meer 'juist'.

Normaal gezien heeft ieder blok een coördinaat zoals 0,32,16. Maar nu als ik een blok selecteer, gelijk welk, staat er 0,0,0. Vroeger was dit niet zo, en kon ik aan de hand van die coördinaten mijn blokjes juist zetten.

Ik moet ergens iets veranderd hebben maar ik vind niet direct waar. De user reference maakt mij ook niet veel wijzer.

Het zal waarschijnlijk iets heel eenvoudigs zijn, maar zelf kan ik er niet opkomen...

LeSec

Legacy Member
Faedrus zei:
Na een beetje verderwerken ben ik op een ander probleem gestoten. De coördinaten van mijn blokken zijn niet meer 'juist'.

Normaal gezien heeft ieder blok een coördinaat zoals 0,32,16. Maar nu als ik een blok selecteer, gelijk welk, staat er 0,0,0. Vroeger was dit niet zo, en kon ik aan de hand van die coördinaten mijn blokjes juist zetten.

Ik moet ergens iets veranderd hebben maar ik vind niet direct waar. De user reference maakt mij ook niet veel wijzer.

Het zal waarschijnlijk iets heel eenvoudigs zijn, maar zelf kan ik er niet opkomen...

Nja, ge hebt dat toch niet echt nodig? :) Tgeen ge onderaan invult staat in relatie met uw oorsprong (0,0,0 dus), ge kunt toch ook gewoon verplaatsen ten opzichte van uw laatste punt, kzou het gewoon zo doen :)

Of uw blokjes plaatsen via "snap" functies, veel sneller en makkelijker dan altijd die waarden in te typen :)

Brick Top

Legacy Member
Je bedoelt die x,y,z coördinaten die onderaan je scherm staan? Ik ben niet 100 procent zeker maar ik DACHT dat die van zichtbaar werden van zodra je de move-tool selecteert. Als je een gewone selectie doet krijg je die niet.

Heb net een format achter de rug dus Max is nog niet geïnstalleerd. Kan het dus niet controleren want het kan zijn dat ik gewoon bullshit aan 't vertellen ben.

Faedrus

Legacy Member
The_Messenjah zei:
Nja, ge hebt dat toch niet echt nodig? :) Tgeen ge onderaan invult staat in relatie met uw oorsprong (0,0,0 dus), ge kunt toch ook gewoon verplaatsen ten opzichte van uw laatste punt, kzou het gewoon zo doen :)

Of uw blokjes plaatsen via "snap" functies, veel sneller en makkelijker dan altijd die waarden in te typen :)

Het probleem is dat ik de coördinaten van mijn laatste punt niet weet.
Snap functies zou ik eens moeten proberen, heb ik nog niet gebruik voor het verplaatsen van objecten eigenlijk.

@Brick Top: Die coordinaten staan er altijd hoor, en nu ook, maar ze tonen gewoon de locatie van hetgene dat ik selecteer niet meer. Er staat altijd 0,0,0

Faedrus

Legacy Member
Met het coördinaten probleem opgelost, (plots kreeg ik het weer terug :unsure:, typisch) heb ik (alweer) een nieuw probleem.

Om mijn deur te maken heb ik 2 splines gemaakt, een cirkel en een rechthoek.
De rechthoek ligt in de cirkel. De rechthoek heb ik attached aan de cirkel.
Zo:
boleanxs2.jpg


Nu moet ik zorgen dat die cirkel overgaat in de rechthoek via een bolean.

Het probleem is dat als ik in SubObjectmode Spline de cirkel selecteer, dan bolean en de rechthoek selecteer, er niets gebeurt. Heb al zitten wisselen tussen union, subtraction etc maar niets werkt...:sop:

Tips?

SideShow

Legacy Member
Maak dat gewoon met 1 cylinder, met 18 zijdes ofzo, en extrude dan en zet de vertices juiste plek

hyperlite

Legacy Member
Use Modo :D Ik kijk echt scheel van 3DsM als ik het opstart, zelfs Pixar gebruikt het. If that doesn't say it all!

TiB0

Legacy Member
3dsMax heeft een veel complexere interface (en dus ook een veel tragere workflow) dan enkele andere, recentere programma's (Modo bijvoorbeeld)...
'T is dezer dagen, vanuit mijn standpunt, dan ook wel een beetje wijzer om met die programma's te beginnen in de plaats van het ietwat oubollige (doch sterke) 3dsMax!

Dat bedoelde hyperlite ook ongeveer, denk ik :unsure:

Maar carry on! De basis is meestal wel hetzelfde, dus heel veel kwaad kan het niet.

Joe-Fish

Legacy Member
@Faedrus:

Als op uw screen de splines al aan elkaar attached zijn, dan denk ik dat je iets mis gedaan hebt, want normaal hebben die dan diezelfde kleur. Best een van de twee splines selecten->rechtermuisknop->convert to edit spline. In uw modifier tab attach kiezen, andere spline aanklikken. Dan op spline niveau een van de twee selecteren-> bolean (staat ergens in da editble spline menu)-> andere spline selecteren.:)

hyperlite

Legacy Member
Yup, dat bedoelde ik Tibo :)

Heb eigenlijk nooit met Max gewerkt, één keer is opengedaan en ik wist genoeg. De layout van Modo is gewoon subliem, de selectie tools, gewoon alles aan het modellen gaat veel vlotter. Heb wa ervaring met Maya en daar is ook alles op nen hoop gesmeten.

Uiteraard kunt ge even zotte dingen maken met Max en Modo. It's just a tool! Maar ben er vrij zeker van da ge met Modo veel sneller kunt modeleren. Ga is naar hun http://www.luxology.com en bekijk de gallery en tutorials eens.

Surion_

Legacy Member
@Brick Top: Die coordinaten staan er altijd hoor, en nu ook, maar ze tonen gewoon de locatie van hetgene dat ik selecteer niet meer. Er staat altijd 0,0,0
Klopt normaal niet. Max toont enkel de juiste coordinaten als de move tool geselecteerd staat, anders niet! Dus, als je de coördinaten wil zien, selecteer move tool.
Bij iedere andere tool, (select, rotate, scale,...) zal je bij coördinaten altijd 0,0,0 zien staan. Heb ik ook al ondervonden.

En je kan inderdaad doen zoals SideShow zei. Maak een cylinder (zet height segments op 0), convert to editable poly, selecteer een polygon, en extrude. Dan krijg je zoiets:
3ds1wp7.jpg

3ds2dd6.jpg
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan