Archief - Lego in 3D: enkele vraagjes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Surion_

Legacy Member
Xoliul zei:
Me dunkt dat je dan niet correct kan oordelen :)
Inderdaad :P
De 3ds Max interface kan inderdaad wat intimiderend zijn, maar eens je zo wat weet hoe alles werkt, is het echt fun om in te werken.

Faedrus

Legacy Member
Surion_ zei:
Klopt normaal niet. Max toont enkel de juiste coordinaten als de move tool geselecteerd staat, anders niet! Dus, als je de coördinaten wil zien, selecteer move tool.
Bij iedere andere tool, (select, rotate, scale,...) zal je bij coördinaten altijd 0,0,0 zien staan. Heb ik ook al ondervonden.

En je kan inderdaad doen zoals SideShow zei. Maak een cylinder (zet height segments op 0), convert to editable poly, selecteer een polygon, en extrude. Dan krijg je zoiets:

Sorry voor het late respons, maar ik ben nog maar juist terug van Duitsland.

Bedankt voor de tip ivm met een cilinder en dan een polygon extruden, ziet er inderdaad veel makkelijker uit.
Na testen blijkt het coordinatenprobleem wel degelijk af te hangen van de Move tool, zoals gezegd. Ook bedankt daarvoor.

Morgen werk ik wat verder, hopelijk dit keer zonder problemen :D

LunchBox

Legacy Member
hyperlite zei:
Uiteraard kunt ge even zotte dingen maken met Max en Modo. It's just a tool! Maar ben er vrij zeker van da ge met Modo veel sneller kunt modeleren.

op dat laatste ivm modeling-snelheid geef ik je overschot van gelijk, maar de eerste stelling is slechts gedeeltelijk juist.. want vanaf het "geavanceerder wordt" kom je met modo algouw vast te zitten. voor animatie ben je beperkt tot het aanpassen van parameters en gebruik van deformers en morph maps - maar dus geen skinning/rigging; voor dynamics houdt het verhaal zelfs heel snel op want je kan geen particle-/cloth-/fur-simulaties draaien.

er is zeker veel groeipotentieel en modo is zeer gegeerd voor z'n gebruiksvriendelijke userinterface en uv-tools, met daarbovenop nog een geweldige community - maar de features die al sinds versie 201 gerequest worden mogen toch eindelijk eens hun intrede gaan doen. (zeker als het om iets basis als light-exclusion gaat)

Faedrus

Legacy Member
Ik ben dus weer op een probleempje gestoten:

ik wou een beetje verder werken aan de muren van het huis, dus ik open het bestand en begin een beetje blokken te plaatsen.

Blijkt nu dat al mijn reeds geplaatste blokken allemaal lichtjes verplaats zijn. Het gaat over een verplaatsing van ongeveer 0.150. Ik weet zeker dat ze allemaal perfect stonden de vorige keer dat ik alles opsloeg.

Hoe komt dit?

Edit: Nevermind, was blijkbaar omdat ik de laatste keer alles opzij had verplaatst om een nieuw soort blokje te maken...

Hierbij komt de volgende vraag: is er een manier om één bepaald soort blokje te maken en op te slaan als .max en dit dan in te voeren in een ander .max bestand?

Ook gewoon nog voor de voldoening: Muren zijn eindelijk af. Morgen de deur en misschien nog de ramen. Daarna de dakpannen nog. Link

hyperlite

Legacy Member
@LunchBox: Ik ga volledig met je akkoord, maar ik had het dan ook over de modeling tools, aangezien het in dit topic over een legoblokje gaat. Ik kijk alvast uit naar Siggraph, Luxology ging enkele nieuwe dingen voorstellen. *Spannend* :D

Xoliul

Legacy Member
Faedrus zei:
Hierbij komt de volgende vraag: is er een manier om één bepaald soort blokje te maken en op te slaan als .max en dit dan in te voeren in een ander .max bestand?

File > Merge. Dan merge je het ene max bestand in het andere.

CtrlAshDel

Legacy Member
Of met xref kunt ge ook werken. Ik zie precies ne zwarte vlek op uw blokjes? Trouwens is het niet beter en vlugger voor je model dat je de blokjes die niet volledig zichtbaar zijn dan ook gewoon een blokje maakt met een chamfer of fillet. Zonder de cilinderkes en zo dus..

Faedrus

Legacy Member
Wolfje zei:
Of met xref kunt ge ook werken. Ik zie precies ne zwarte vlek op uw blokjes? Trouwens is het niet beter en vlugger voor je model dat je de blokjes die niet volledig zichtbaar zijn dan ook gewoon een blokje maakt met een chamfer of fillet. Zonder de cilinderkes en zo dus..

Ja, heb ik momenteel een probleem mee. Ben eindelijk klaar met alles behalve 1 raam. Ik wou alles eens renderen maar omdat ik met alles tegelijk bezig was blokkeerde max en moest ik herstarten.

Toen ik het bestand opnieuw laadde ging mijn viewport amper nog. Zoomen gaat niet meer en roteren amper.

Ik heb de file geupload. Kan iemand kijken of het aan mijn pc ligt die het niet aankan of aan iets anders? Link (Sorry voor rs link, maar mijn ftp programma werkt blijkbaar niet :'()

Dank bij voorbaat :)

Joe-Fish

Legacy Member
Dat komt wel vaker voor in max. Gewoon een blokje selecteren en dan op zoom extents all selected drukken (das daar vanonder rechts met dat wit blokje). Daarnaast gaat uw pc meestal wel wa trager als ge me 1,2 miljoen poly's zit (in max).

Faedrus

Legacy Member
Joe-Fish zei:
Dat komt wel vaker voor in max. Gewoon een blokje selecteren en dan op zoom extents all selected drukken (das daar vanonder rechts met dat wit blokje). Daarnaast gaat uw pc meestal wel wa trager als ge me 1,2 miljoen poly's zit (in max).

Vanwaar die (in max) heb je dat met andere programma's niet soms?

BTW: ik ben nu eindelijk kunnen beginnen renderen. Hij staat nu al een hele tijd op subdividing arrays.
Ik heb al mijn muren en dakpannen 'gelegd' door een steen te clonen en dan een array te maken.
Is dit een slechte manier misschien?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan