Archief - PHOTOSHOOT: Lozer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Reservoir_Dog

Legacy Member
guRuh zei:
En waarom zou je dat niet moeten doen bij de Sigma's :wtf: :wtf: :wtf:

DC is mss wel voor digitaal ja, maar houdt geen rekening met cropfactor hoor! Trouwens, mijn cropfactor is x1.5, daar gaat u stelling

Jij hebt een nikon doestel waarschijnlijk, daar is de cropfactor idd 1,5.
Je moet ALTIJD alles vermenigvuldigen maal 1.5 of 1.6. Zelfs al staat dat het speciaal voor digitaal is.

Voor canon bv. heb je ook EF-S lenzen, S staat voor Shortback.
Als je dus een EF-S lens opschroeft op een eos 5D of 10D dan komt het achterste eind van de lens TEGEN de spiegel, met een gewone EF niet.

BTW: de 350D en mijne 20D zijn wel EF-S compatibel

En idd die 18-55 kitlens is niet je dat qua kwaliteit.
Tip: koop de sigma 18-50 2.8, zeer goede kwaliteitslens!
OF: de canon 10-22 EF-S, is wel wat prijzig maar een zeer goede lens, maar let wel op als je later wilt upgraden naar een Full Frame sensor camera: die werkt NIET op dat body...

Typhon`

Legacy Member
Reservoir_Dog zei:
Jij hebt een nikon doestel waarschijnlijk, daar is de cropfactor idd 1,5.
Je moet ALTIJD alles vermenigvuldigen maal 1.5 of 1.6. Zelfs al staat dat het speciaal voor digitaal is.

Voor canon bv. heb je ook EF-S lenzen, S staat voor Shortback.
Als je dus een EF-S lens opschroeft op een eos 5D of 10D dan komt het achterste eind van de lens TEGEN de spiegel, met een gewone EF niet.

BTW: de 350D en mijne 20D zijn wel EF-S compatibel

En idd die 18-55 kitlens is niet je dat qua kwaliteit.
Tip: koop de sigma 18-50 2.8, zeer goede kwaliteitslens!
OF: de canon 10-22 EF-S, is wel wat prijzig maar een zeer goede lens, maar let wel op als je later wilt upgraden naar een Full Frame sensor camera: die werkt NIET op dat body...

Ik hou nogal van het groothoek effect ;).
Die 10-22 vind ik eigenlijk zijn geld niet waard, is bijna het dubbel aan prijs en voor een studentje met amper zakgeld :x.
Ik hou dat geld liever over voor de 70-200 F4 ;).

guRuh

Legacy Member
Reservoir_Dog zei:
Jij hebt een nikon doestel waarschijnlijk, daar is de cropfactor idd 1,5.
Je moet ALTIJD alles vermenigvuldigen maal 1.5 of 1.6. Zelfs al staat dat het speciaal voor digitaal is.

Voor canon bv. heb je ook EF-S lenzen, S staat voor Shortback.
Als je dus een EF-S lens opschroeft op een eos 5D of 10D dan komt het achterste eind van de lens TEGEN de spiegel, met een gewone EF niet.

BTW: de 350D en mijne 20D zijn wel EF-S compatibel

En idd die 18-55 kitlens is niet je dat qua kwaliteit.
Tip: koop de sigma 18-50 2.8, zeer goede kwaliteitslens!
OF: de canon 10-22 EF-S, is wel wat prijzig maar een zeer goede lens, maar let wel op als je later wilt upgraden naar een Full Frame sensor camera: die werkt NIET op dat body...


Ja nevermind misverstand, Joeri G zijn post verkeerd begrepen. Vooral die "ecte breedhoek" is dubbelzinnig, ik had dat gelinkt met vermenigvuldigen cropfactor

Dus...you know

Typhon`

Legacy Member
Die sigma is natuurlijk nieuw en 2 mm maakt heel veel uit op dat bereik maar veel reviews of vergelijkingen met de tokina zijn er natuurlijk niet...

koebeest

Legacy Member
:offtopic: Typhon check eens je mail waarop de mails van dit forum op toekomen ik mailde je vorige week ma ik krijg geen reply

Typhon`

Legacy Member
koebeest zei:
:offtopic: Typhon check eens je mail waarop de mails van dit forum op toekomen ik mailde je vorige week ma ik krijg geen reply
Die mails komen toe op een domein die al 2 jaar niet meer bestaat vrees ik :).
Best sturen naar: typhon.be(AT)gmail.com

Typhon`

Legacy Member
Te weinig en oninteressant voor sommige misschien dus maar geen nieuwe thread gestart, nieuw stuff, laatste herfststuff waarschijnlijk:

F24.jpg


F23.jpg







F22.jpg







F21.jpg



enkele van brugge:




F20.jpg








F19.jpg

Reservoir_Dog

Legacy Member
Goed man, je hebt duidelijk oog voor fotografie!! :niceone: :niceone:

Je ziet ook dat je met dat "prutslenske van een kitlens dat iedereen zegt" ook best mooie foto's maakt!

Erinyes

Legacy Member
die laatste is wel jammer/grappig dat die kerel tegen dat venster staat geplakt...

Typhon`

Legacy Member
Was eentje vergeten uploaden... juist ook degene waar ik twijfels over had of het wel iets waard was (foto 2.

CEPTIFILE

Legacy Member
sja.. technisch niet slecht, goed na bewerkt, mooie kleuren etc...

maar sorry... kan het onderwerp nog suffer en meer cliche?
niet zo zeer op deze topic specefiek gericht, maar hoe vaak zien we weer veelal vrij indentieke fotos van n lullig bosje, weilandje of what ever terug...
allemaal zo braaf en on uitgesproken..

crieer iets! zet iets in scene, geef n vervreemde beeld, laat de beschouwer nadenken!

nogmaals, nie persoonlijk maar naar al onze telenetvrienden ;)

Floyd

Legacy Member
Ziet er wel ok uit, maar het valt me op dat je foto's (in deze thread tenminste) nogal druk zijn meestal. Dan vooral foto twee en drie... hoewel ik moet zeggen dat de foto bevolkt is door texturen en niet door tientallen vormen, wat wel een ander soort "druk" is natuurlijk, eentje die me wel meer bevalt.
Die van Brugge spreken me niet echt aan.
Voor de rest is het wel waar wat CEPTIFILE zegt; nogal duffe onderwerpen! Dit is echter geen kritiek, ik doe het zelf ook hoor, maar dat wil niet zeggen dat hij geen punt heeft. :)

Jij had toch een Canon 350D hé? Ik ga die waarschijnlijk ook aankopen, met kitlens 18-55mm. Zijn er tips die je mij kan geven? Als ik deze foto's bekijk lijkt het mij wel dat die kitlens me wel voldoende zal bevallen, dus tenzij jij het tegendeel beweert lijkt me dat wel al ok. Is de camera op zich .."handig"?

CEPTIFILE

Legacy Member
@ Floyd, heb zelf300D, ben weinig gewend maar hij klikt fijn, 350 is iets lichter en compacter. wat de standaard lens betreft, vind de kwaliteit ruim voldoende, ik zou denk ik niet eens te verschil weten te ondeschijnden tussen die lens en n beter.. maar goed.. mieren neuken mag altijd ;) verder vind ik wel t bereik vrij klein, eingelijk moet je r ook n andere lens bij kopen met wat meet bereik.. hier heb ik dan alleen zelf t geld nog niet zo voor over.. maar de dagen komen r aan wie weet.. schijnt overigens dat voor cannon n hoop 2hands (lenzen) aanbod te vinden is.

Typhon`

Legacy Member
Kitlens is een goede tijdelijke oplossing, ze geeft betere resultaten dan menig prosumer camera maar ze is niet lichtsterk (zeker rekening houdend met dat ze het best presteert op F8), heeft last van CA etc...
Voor close up's ben ik er wel heel tevreden van, voorbeeld de 1ste foto van de recente reeks.
Dus goed genoeg om met te starten maar met oog op uitbreiding, wat nog altijd de bedoeling is als je een DSLR koopt, als je dat niet van plan bent koop je best nog altijd een prosumer, het zal niet lang duren eer de Pro2 uit is...
Van de camera ben ikzelf super tevreden, ik heb grote handen en toch ligt de camera me, hij is gewoon compact en dat vind ik eerder een pluspunt...zekers als je in een stad wandelt.

Over de saaie onderwerpen; ik weet het, heb het de laatste tijd wel heel druk en heb nog geen auto die me alle vrijheid zou geven (Bus/trein/fiets is onpraktisch en tijdrovend) om op de gepaste locatie te zijn op het gepaste tijdstip.
Ook is belgie al zo goed als platgefotografeerd op gebied van landschapfotografie, wat kun je nog doen, de zoveelste foto van de industrie lang de schelde, zoveelste foto van een kanaal met een rij bomen erlangs etc.

o ja tip van de dag :D: Schiet altijd in RAW!

Voor het vergeet; Ik vind het handig om op te sommen welke foto's je maar niks vindt en welke je wel goed vindt.

Floyd

Legacy Member
Typhon` zei:
Dus goed genoeg om met te starten maar met oog op uitbreiding, wat nog altijd de bedoeling is als je een DSLR koopt, als je dat niet van plan bent koop je best nog altijd een prosumer
Neenee, het feit dat je kan uitbreiden is natuurlijk fantastisch, ik kijk er al naar uit om nadat ik genoeg geld heb voor de camera, genoeg geld te hebben voor een nieuwe tele- of macrolens. :)

o ja tip van de dag :D: Schiet altijd in RAW!
Waarom? En is dat qua nabewerking niet lastig dat je het altijd zelf in jpg moet omzetten enzo?

Voor het vergeet; Ik vind het handig om op te sommen welke foto's je maar niks vindt en welke je wel goed vindt.
Uit mijn commentaar is het wel af te leiden :)
De eerste vier beter dan die van Brugge + de opmerkingen ivm drukte bij de eerste vier foto's.

Typhon`

Legacy Member
Floyd zei:
Waarom? En is dat qua nabewerking niet lastig dat je het altijd zelf in jpg moet omzetten enzo?
Handiger is dat je de witbalans beter kunt veranderen via kleurentemperatuur, zodat de foto's echt realitisch eruit zien.
Ook een veerdeel is, als je met jpg schiet en het is overbelicht; no way back, met raw kan je de foto donker maken en zie je "nieuwe" data, de witte lucht die oorspronkelijk blauw was is terug blauw etc...
Voor de omzetting is het gewoon converten naar jpg.
Enigste nadeel in mijn ogen is dat het wel 3 keer zoveel ruimte inneemt op je geheugenkaart voor een 1 shoot kom je wel toe.

Floyd

Legacy Member
Typhon` zei:
Ook een veerdeel is, als je met jpg schiet en het is overbelicht; no way back, met raw kan je de foto donker maken en zie je "nieuwe" data, de witte lucht die oorspronkelijk blauw was is terug blauw etc...
Gene kak?! Da's wel iets zot en "nogal" handig!

Poepoei

Legacy Member
Typhon` zei:
Gisteren naar Lozer geweest, een klein dorpje niet ver van kruishoutem.

hier enkele foto's:

F13.jpg


Kwaliteit kon inderdaad iets beter, heb maar enkele keren statief kunnen uithalen etc en ben aan het sparen nu voor een tokina 12-24 mm want die kitlens is ook niet alles ;).

* Heeft net een nieuwe wallpaper :p
(miss ook een grotere versie? :p)

Reservoir_Dog

Legacy Member
Typhon` zei:
Ook een veerdeel is, als je met jpg schiet en het is overbelicht; no way back, met raw kan je de foto donker maken en zie je "nieuwe" data, de witte lucht die oorspronkelijk blauw was is terug blauw etc...
.

Nu ben je wel verkeerd hoor! Ook in RAW moet je goed belichten! Data die weg is kan je NOOIT terugkrijgen!
Met RAW heb je meer data om mee te werken, dat wel, maar overbelicht is en blijft overbelicht.

Dat wil ik wel eens zien dat je een uitgebrande lucht weer blauw krijgt!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan