Archief - PORTFOLIO: Schoolopdracht

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xavez

Legacy Member
n00bslayer zei:
Jij geeft jouw mening over m'n portfolio, ik verdedig me door te stellen dat ik m'n eigen website graag sober en simpel hou (lees: er zijn imo geen overbodige grafische elementen op aanwezig).
Vandaar: Appels vergelijken met Peren, iedereen heeft een eigen mening over wat hij of zij mooi vind.


En feit is dat ik nu ook (ongevraagd) aan een sitecheck werd onderworpen :p

Dat is waar. Iedereen heeft zijn eigen ideeën en opvattingen daarover. Zo is het mijn opvatting bijvoorbeeld dat beweren dat je van eenvoudig design houdt om te camoufleren dat je onbekwaam (of nog niet genoeg geschoold) bent een enorm goedkope uitvlucht is :). Maar vrees niet: het is een ziekte waar wel meer (jonge) ontwerpers aan lijden. Ik deed nog niet zo gek lang geleden hetzelfde, hoor. Ondertussen weet ik wel weer beter. It is an insight that comes with the process of ageing I guess.

Ik hoop dat je docenten je goed kunnen uitleggen waarom dit ontwerp eigenlijk volledig uit elkaar valt. Ik vermoed dat de kritiek van hen annemelijker is voor jou, dan als die van ons komt :).

En wat het "stelen" van een ontwerp betreft: in welke zin is dat zo'n ramp hier? (dat is dan meer algemeen gericht, niet naar jou persoonlijk). Het gaat ten slotte zo goed als alleen om de idee van horizontale navigatie. Akkoord: geweldig inspiratievol was Koen misschien niet, maar als ik het aantal websites moet gaan tellen die een horizontale navigatiebalk hebben en bovendien met grijstinten als achtergrond werken, dan zijn we over een kleine week nog bezig...

n00bslayer

Legacy Member
Xavez zei:

Ach, dit kon ik eigenlijk al een paar posts eerder hebben zien aankomen.. iemand persoonlijk aanvallen is not done, ik had meer van je verwacht :naughty:

Je bent in mijn ogen nogal rap van je eigen kunnen overtuigd, hoewel ik jouw vaardigheden (op basis van je portfolio) eerder als middelmatig beschouw. Hierbij zeg ik niet dat ik 's werelds beste designer ben, maar een "beetje" meer bescheidenheid is hier wel op z'n plaats.

Als je daarnaast ook een beetje meer opzoekingswerk had verricht, zou je misschien hebben opgemerkt dat m'n portfolio (en bijgevolg ikzelf dus ook) niet aan ons proefstuk toe zijn. Zelfs al beschouw je jezelf "superieur" tov eerstejaars studenten, het is verkeerd om aan te nemen dat iemand z'n vaardigheden leeftijdsgebonden zijn. Er zitten ALTIJD wel witte raven tussen.

Écht waar, prima hoor dat taalgebruik van je. Maar verstandige dingen komen er bij jou precies niet uit. Wie start er nu ook een discussie op het internet :niceone:

En voor jouw slotpleidooi verwijs ik de mensen die deze discussie verdragen graag door naar "Good designers copy, great designers steal". Een artikel dat lang geleden al verscheen van de hand van Cameron Moll.
Kwestie dat er nog "iets" nuttigs met dit topic gebeurt.

DieselPower

Legacy Member
:")

Witte raven: ik hoop zo hard da ge niet over uw eigen bezig zijt, het zou me trouwens enorm verbazen moesten er nog andere sites door uw hand zijn gemaakt die enorm van niveau verschillen. Dus die bescheidenheid: de pot en de ketel?

Ik ben zeker geen fan van Xavez zijn werk(n/o), maar het sta wel pakken boven dat van u. Waarom worden mijn opmerkingen trouwens genegeerd?

Anyway, D'Sek zal het wel samenvatten :p

D'Sek-

Legacy Member
n00bslayer zei:
Ach, dit kon ik eigenlijk al een paar posts eerder hebben zien aankomen.. iemand persoonlijk aanvallen is not done, ik had meer van je verwacht :naughty:

Je bent in mijn ogen nogal rap van je eigen kunnen overtuigd, hoewel ik jouw vaardigheden (op basis van je portfolio) eerder als middelmatig beschouw. Hierbij zeg ik niet dat ik 's werelds beste designer ben, maar een "beetje" meer bescheidenheid is hier wel op z'n plaats.

Als je daarnaast ook een beetje meer opzoekingswerk had verricht, zou je misschien hebben opgemerkt dat m'n portfolio (en bijgevolg ikzelf dus ook) niet aan ons proefstuk toe zijn. Zelfs al beschouw je jezelf "superieur" tov eerstejaars studenten, het is verkeerd om aan te nemen dat iemand z'n vaardigheden leeftijdsgebonden zijn. Er zitten ALTIJD wel witte raven tussen.

Écht waar, prima hoor dat taalgebruik van je. Maar verstandige dingen komen er bij jou precies niet uit. Wie start er nu ook een discussie op het internet :niceone:

En voor jouw slotpleidooi verwijs ik de mensen die deze discussie verdragen graag door naar "Good designers copy, great designers steal". Een artikel dat lang geleden al verscheen van de hand van Cameron Moll.
Kwestie dat er nog "iets" nuttigs met dit topic gebeurt.

Telkens weer verbaast me de incompetentie van het merendeel MCT'ers... Dit heel incident wijst er nog maar eens op dat "out of the box"-denken blijkbaar niet aangekaart wordt bij onze vrienden in Genk/Kortrijk.

Het is trouwens waar wat Xavez zegt, meestal wordt soberheid onterecht misbruikt om incompetentie te verbergen. Spijtig genoeg weten weinigen dat het echt wel moeilijk is om sobere layouts voort te brengen. En bijgevolg straalt de incompetentie ervan af.

En ga asjeblieft niet janken dat er een discussie gestart wordt op het internet, een discussie is een discussie. Of die nu direct of indirect gevoerd wordt is compleet irrelevant.

Xiao

Legacy Member
De beste manier imo om kritiek te krijgen, is uw site te posten, te lezen, en niks terug te zeggen.
Als iemand kritiek heeft heeft het geen nut dit te verdedigen (niets persoonlijk). Als de kritiek ongepast is, zullen anderen dit wel weerleggen :)

Over hetgeen hierboven vermeld:
Toen ik pas begon met Photoshop, zat ik een hele dag bezig aan een 'signature', en als ik ze eindelijk WAUW vond, postte ik ze op forums om kritiek te krijgen.
Toen ik van iedereen slechte kritiek kreeg, dacht ik eerst dat ze jaloers waren, en begon ik ook kritiek te weerleggen. Intussen, enkele jaartjes Photoshop ervaring erbij. Als ik die signatures bekijk mag ik blij zijn dat ze het nog zo vriendelijk gesteld hebben :)

Anywayz, sla uw website op, blijf nog 4 jaar mé Photoshop, HTML en CSS bezig en bekijk hem dan noggis.

n00bslayer

Legacy Member
Discussies op het internet draaien quasi altijd uit op ranting, PUNT UIT.
Janken daarbij hoeft helemaal niet, hoewel me een zekere (directe) afkeer voor MCT'ers duidelijk wordt.

Ik heb reeds gezegd dat ik niet 's werelds beste designer ben, ik hoef daar geen tekening bij te maken.

Er zijn blijkbaar wel veel mensen die het nodig achten om soberheid met incompetentie te associëren, is het al bij iemand opgekomen dat er daarbij zoiets bestaat als een natuurlijk leerproces?
Typografie als design is mijn streven, maar O wee als iemand in het midden van deze leercurve iets online durft te zetten :oink: zal ik me de volgende keer dan maar zwaar laten inspireren op de NYtimes? Het feit dat m'n portfolio er zo uitziet wil zeggen dat ik me op zo weinig mogelijk externe invloeden (lees: tijdelijke trends in het ontwerpen van een website) wil laten inspireren, hoe onbewust deze ook mogen zijn. So be it.

Maar eerlijk is eerlijk, ik zie het wel zitten om m'n lay-out te verdedigen :baard:
Deze site, van mijn hand, is een weerspiegeling van waar ik belang aan hecht. Iets functioneels, zonder veel poespas.
Toegegeven, zoveel tijd heb ik er vorig jaar niet aan besteed, ik herinner me zelfs dat ik 2 minuten voor indientijd nog de "links" en de "contact"-pagina in elkaar heb gestoken. Maar ik sta wél voor de volle 100% achter m'n keuzes, ook die om een zwevende lay-out te maken.

Nuja, aan de ene kant ben ik wel blij om negatieve feedback te krijgen op m'n portfolio. Net zoals ik aan de andere kant ook blij ben dat er iemand zich op heeft gebaseerd bij het maken van z'n eigen portfolio ("Imitation is the sincerest form of flattery").

Al zouden sommige mensen hier er wel een ietwat bescheidenere mening op mogen nahouden, er zijn namelijk verschillende manieren om iets aan te brengen.

En voor alle duidelijkheid: m'n vaardigheden liggen bij het ontwikkelen van websites, en bij het bekend maken ervan aan de buitenwereld. Zal ik me alvast op voorhand excuseren bij bepaalde mensen hier dat ik deze ook leer vormgeven, of is sober soms niet goed genoeg om mee te beginnen?!

Xavez

Legacy Member
n00bslayer zei:
En die ene keer dat die discussie niet op ranting uitdraait is dan ook een hele verademing, vind je zelf niet?

In elk geval: het feit dat je eerst je site verdedigt als zijnde "mijn ontwerpstijl is eenvoudig", impliceert dat je weldegelijk vindt (vond) dat de site "af" is (was) en dat ze niet meer voor verbetering vatbaar is (zou zijn). Het is net dat wat ik bekritiseer--en ik denk niet dat ik daar alleen in sta.

Mijn portfolio is volgens mij in deze discussie niet ter zake. Sterker nog; ik vind dat het nogal van puberaal gedraag getuigt dat je daarmee wilt vergelijken--"wie heeft de grootste", so to speak. Ik ben me bewust van de grenzen van mijn capaciteiten en ik heb een gezond respect voor andere mensen hier (en daarbuiten) die bepaalde dingen pakken beter kunnen dan mij. Dat neemt niet weg dat ik zelf dingen mag bekritiseren. Daarom zitten we uiteindelijk op een forum, right? Zonder kritiek is er geen discussie en zonder discussie geen forum.
Dat jouw portfolio nu ongewild aan een site-check onderworpen wordt is misschien ongelukkig--al ben ik er van overtuigd dat als de commentaren positiever waren geweest, je er waarschijnlijk niet zwaar aan had getild, integendeel.

Nu goed, zoals ik eerder al vermeld heb: de kritiek van je docenten zal wellicht een pak meer aannemelijk zijn. En daar hou ik het dan ook op wat de discussie van jouw portfolio betreft.

Back ontopic; het portfolio van Koen Verlee:

Grafisch
* Behoorlijk monochroom
* Goedkope standaardvectoren links en rechts bovenaan: "vulsel"
* Gradient op de achtergrond komt eveneens als goedkoop "vulsel" over > is bovendien niet fatsoenlijk uitgevoerd (zet het contrast en de helderheid van je scherm maar eens hoger ;-))
* Contrast tussen blauw en grijs mag gerust wat groter
* Er mist een visuele samenhang, een lijn
* Verticaal geplaatste tekst pakt niet zo goed op een medium waarin de X- en Y-assen nogal vast liggen =]
* Kakofonie van kleurtjes over de pagina's heen
* Je slaagt er blijkbaar niet in om op elke pagina de "header" op min of meer dezelfde plaats te zetten.

Codewise
* Taal van je document bepalen
* "..::.." is écht nutteloos :)
* Geen gebruik van header-elementen
(* Voor contactinformatie kan je eventueel een hCard gebruiken)
* Over het algemeen best wel proper :)

Zero Grav

Legacy Member
Ik ga me niet mengen in deze discussie, al denk ik er zeker en vast het mijne van.
Waarom ik dan toch post is om te vragen: Hoe in godsnaam kunt ge nu zeggen dat deze portfolio niet té sterk gebaseerd is op die van Benjamin? Een rip noem ik het niet omdat de layout niet regelrecht gekopieerd is, maar overdreven gekopieerd? Dat zie je toch direct.

Ik heb het dan over de manier waarop de content geschikt is, een groot deel van de content zelf enzoverder. Showcase en links zijn de enige pagina's die niet geript zijn. Het feit dat er een submenu op de site van Koen staat is volgens mij ook alleen te wijten aan het feit dat er meer content op staat.

Xavez

Legacy Member
Ok, de content zelf is inderdaad behoorlijk gekopieerd. En ja; zelfs het design van de site zal ongemeen hard gebaseerd zijn, zo niet ook gekopieerd zijn.
Wat je echter niet kan ontkennen is dat het ontwerp zo eenvoudig is, dat je al héél rap van een rip kan spreken :). Als een horizontale navigatie bovenaan in het midden en een fotootje links een echte rip noemt, dan denk ik dat er véél websites onder "rip" vallen, inclusief die van Benjamin zelf.

exxhal

Legacy Member
Een website goed kopiëren is toch ook al iets.:)
Beweren dat je iets exclusief hebt is iets anders.:naughty:

:offtopic:
Een tijdje terug deed ik een testje met "win een ferrari" (schaalmodel nat.)
Nu geeft q-music een Porsche weg. kopiëren ze mij of zijn het gewoon goede ideeën ?

n00bslayer

Legacy Member
Xavez zei:
En die ene keer dat die discussie niet op ranting uitdraait is dan ook een hele verademing, vind je zelf niet?
Dat klopt, maar het is altijd afwachten geblazen.
Xavez zei:
In elk geval: het feit dat je eerst je site verdedigt als zijnde "mijn ontwerpstijl is eenvoudig", impliceert dat je weldegelijk vindt (vond) dat de site "af" is (was) en dat ze niet meer voor verbetering vatbaar is (zou zijn). Het is net dat wat ik bekritiseer--en ik denk niet dat ik daar alleen in sta.
Dit is iets wat over elke website gezegd kan worden, maar het is daarom niet minder waar. Ik heb dan ook niet gezegd dat m'n website niet verbeterd kan worden, maar dat ik er op dit ogenblik volledig achter sta.
Xavez zei:
Mijn portfolio is volgens mij in deze discussie niet ter zake. Sterker nog; ik vind dat het nogal van puberaal gedraag getuigt dat je daarmee wilt vergelijken--"wie heeft de grootste", so to speak. Ik ben me bewust van de grenzen van mijn capaciteiten en ik heb een gezond respect voor andere mensen hier (en daarbuiten) die bepaalde dingen pakken beter kunnen dan mij. Dat neemt niet weg dat ik zelf dingen mag bekritiseren. Daarom zitten we uiteindelijk op een forum, right? Zonder kritiek is er geen discussie en zonder discussie geen forum.
Dat jouw portfolio nu ongewild aan een site-check onderworpen wordt is misschien ongelukkig--al ben ik er van overtuigd dat als de commentaren positiever waren geweest, je er waarschijnlijk niet zwaar aan had getild, integendeel.

Nu goed, zoals ik eerder al vermeld heb: de kritiek van je docenten zal wellicht een pak meer aannemelijk zijn. En daar hou ik het dan ook op wat de discussie van jouw portfolio betreft.
Het gaat me meer op de manier waarop de kritiek werd aangedragen. Simpelweg (ongevraagd) stellen dat een design zwak is, dat is volgens mij gewoon vragen om een discussie. Wees dan ook niet verwonderd dat ik hiertoe de aanzet geef.

Omdat je jezelf makkelijk boven anderen plaatste (of gesteld hebt dat je voorbij een fase bent), een attitude die minder opbrengt dan je zou verwachten, kon een minstens even spontane blik in eigen boezem m.i. zeker geen kwaad.

M'n portfolio hoeft, als 2e jaars (iets wat terug te vinden is op datzelfde portfolio) helemaal niet door een docent bekeken te worden. Hoe mooi of lelijk je deze ook mag vinden, voor mij is deze op dit moment af (totdat ik de tijd en inspiratie vind om hem voor de zoveelste keer te herontwerpen ;) maar dat is een ander herkenbaar verhaal).

Xavez zei:
Back ontopic; het portfolio van Koen Verlee:

Grafisch
* Behoorlijk monochroom
* Goedkope standaardvectoren links en rechts bovenaan: "vulsel"
* Gradient op de achtergrond komt eveneens als goedkoop "vulsel" over > is bovendien niet fatsoenlijk uitgevoerd (zet het contrast en de helderheid van je scherm maar eens hoger ;-))
* Contrast tussen blauw en grijs mag gerust wat groter
* Er mist een visuele samenhang, een lijn
* Verticaal geplaatste tekst pakt niet zo goed op een medium waarin de X- en Y-assen nogal vast liggen =]
* Kakofonie van kleurtjes over de pagina's heen
* Je slaagt er blijkbaar niet in om op elke pagina de "header" op min of meer dezelfde plaats te zetten.

Codewise
* Taal van je document bepalen
* "..::.." is écht nutteloos :)
* Geen gebruik van header-elementen
(* Voor contactinformatie kan je eventueel een hCard gebruiken)
* Over het algemeen best wel proper :)
Zo hoort het :) bedankt voor deze feedback waar ik ook iets mee ben, nu schiet je tenminste niet onder m'n pluimen.

Gerritn

Legacy Member
Joggink (hier op het forum smoerf):

Als eerstejaars student MCT dient je portfolio (die trouwens een verplichte opdracht is) een weerspiegeling te zijn van je kunnen én toch binnen de voorafbepaalde beperkingen te blijven. Ikzelf ben geen designer maar kan wel zeggen dat mijn crappy portfolio qua layout niet echt hoogstaand was maar mijn code was semantisch correct opgesteld. Ik heb de punten gekregen die ik verdiende.

Feit is dat je als mct'er zaken moet maken die jezelf en je kunnen weerspiegelen, zowel naar docent, medestudenten als naar bedrijven toe. Als je al een layout kopiëert (hoe goed of hoe slecht die mag zijn laat ik in het midden) dan vind ik dat je niet alleen jezelf bedriegt maar iedereen die je werk ziet. Als je dan later gaat gaan solliciteren bij één of ander bedrijf dan moet je met je 'gekopiëerde' werk jezelf trachten te verkopen en val je vroeg of laat toch door de mand.

Wees jezelf en tracht uniek te zijn in de dingen die je doet naar jou kunnen. Ik kan geen flash, het boeit me niet maar ik ga mezelf niet verloochenen door te zeggen dat ik het kan. Iedere mens heeft zijn talenten en z'n beperkingen. Voor de één is het flash, voor de ander javascript en voor nog andere het kopïeren van andere mensen.

Just my 2 cents, Joggink

Xiao

Legacy Member
Daar zitten eerlijk gezegd toch wel dingen bij die té simpel zijn/lijken ze.

opperkameeltje

Legacy Member
:oink:
D'Sek- zei:
Telkens weer verbaast me de incompetentie van het merendeel MCT'ers... Dit heel incident wijst er nog maar eens op dat "out of the box"-denken blijkbaar niet aangekaart wordt bij onze vrienden in Genk/Kortrijk.

Het is trouwens waar wat Xavez zegt, meestal wordt soberheid onterecht misbruikt om incompetentie te verbergen. Spijtig genoeg weten weinigen dat het echt wel moeilijk is om sobere layouts voort te brengen. En bijgevolg straalt de incompetentie ervan af.

En ga asjeblieft niet janken dat er een discussie gestart wordt op het internet, een discussie is een discussie. Of die nu direct of indirect gevoerd wordt is compleet irrelevant.

Ik studeer af en ik kan niets van designen of out te box denken. Ben ik daarom incompetent ? Of is informatica alleen ma designen en creatief denken volgens u ? Kwil toch wel wa betere argumenten voor ons incompetent te noemen. :oink:

Xavez

Legacy Member
> Het merendeel :)

En out of the box leren denken is iets wat ze in elke richting wel van het kunstonderwijs (van middelbaar tot hoger niveau) zouden mogen overnemen imo :).

opperkameeltje

Legacy Member
Xavez zei:
> Het merendeel :)

En out of the box leren denken is iets wat ze in elke richting wel van het kunstonderwijs (van middelbaar tot hoger niveau) zouden mogen overnemen imo :).

Alsde mct een designrichting of kunstonderwijs noemt zit ge der wel ver van denk ik zo :p. Das 1 van de 5 mogelijke afstudeerrichtingen, maar mijn specialisatie heeft niets met designen en dergelijke te maken.

Xiao

Legacy Member
Iemand die in dezen tijd informatica studeert en geen HTML/CSS kan (Photoshop to daar toe), vind ik toch wel in bepaalde mate incompetent ze. En ge kunt vette websites maken zonder Photoshop te kunnen ook ze. En kzeg ni da ge da dan allemaal op school moet leren, ma als ge geïnteresseerd zijt in informatica bekijkte da toch is in uwe vrijen tijd?
Als kik binne 6 maanden naar de hogeschool ga, en webdesign is van da niveau, dan gaank vragen ofk mijn exaam al ni in oktober mag afleggen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan