Archief - [PROG]/ een gamekkelijke programmeer taal?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[DZM]TheOne

Legacy Member
vb.net is een degelijke taal
delphi, java en c# trouwens ook

het belangrijkste is de (moderne) taal vinden waar je je makkelijkst bij voelt

c++ is heel degelijk, maar voor vele projecten raak je sneller vooruit met een andere taal (wel heel belangrijk als je games wil gaan maken bvb)

talen als c, cobol, rpg en pascal hebben hun beste tijd eigenlijk gehad, maar zijn nuttig om te leren programmeren of oudere programma's te onderhouden

my 2 cents

azerty

Legacy Member
White Label zei:
kan iemand de hoofdzakelijke verschillen tussen C - C++ - C# eens uitleggen aub?

is eigenlijk zeer simpel:

C# = (C++)++ = ((C)++)++

met ++ verhoog je een variabele met 1, C++ is 't vervolg op C, en Microsoft heeft deze analogie proberen te (mis)gebruiken vr C# (# = 4 pluskes), alhoewel C# veel minder gemeen heeft met C++ dan C++ met C.

den Acid Burn

Legacy Member
idd
c# lijkt meer op java imo

btw:
c = structured
c++,c# zijn object oriented


ik zou persoonlijk me java beginnen.
dan gade achteraf minder problemen hebben om c++ onder de knie te krijgen imo.
c++ is redelijk moeilijk als eerste taal, omdat ge zelf aan memory management moet doen enzo

Therif

Legacy Member
Het heeft echt allemaal te maken met de programma's die je wil maken. Ik zou je aanraden Dr. Scheme aan te leren, er zijn heel wat tutorials op het net. Dr. Scheme is een interpreter maar wordt quasi helemaal niet gebruikt, het is meer een leer-taal, je kan er alles mee doen, alle soorten programmeerstylen.

Anders zou ik je VB.NET laatste versie aanraden, echt. Vorige jaren haatte ik VB door het als OO en Struct. Maar nu met de nieuwe versie, ik ben :eek: Ze zijn vréé beter geworden. Als je op windows programmeert is DIT DE taal. C++ is als je een meer universeel programma wil doen, linux, mac, windows. Maar persoonlijk vind ik C++ saai en geeft me koppijn na een uurtje werken. Debuggen gaat ook veel sneller in VB door de Step-by-Step functie vind je je fout zeer snel.

Ander zou ik voor Mac programma Objective-C leren, je kan er alles aan van mac resource etc tot de laatste snufjes van Tiger(laatste OS)


De keus is aan JOU

alva848

Legacy Member
M0rpheus zei:
Zeker niet met VB.NET beginnen!
Als je met .NET wilt beginnen, zowiezo voor C# kiezen!
Ik snap trouwens helemaal niet waarom er nog zoveel met VB.NET werken..
Oke, het lijkt op het eerste gezicht ewa op VB6 (wat zogezegd gemakkelijk programmeren is), maar dat valt toch dik tegen zunne..
Beter in ene keer voor een fatsoenlijke OO taal als C# gaan..
Wat is er niet OO aan VB.net?
VB.net ligt dichter bij C# dan dat het aanleunt bij VB trouwens.

killgore

Legacy Member
den Acid Burn zei:
idd
c# lijkt meer op java imo

btw:
c = structured
c++,c# zijn object oriented


ik zou persoonlijk me java beginnen.
dan gade achteraf minder problemen hebben om c++ onder de knie te krijgen imo.
c++ is redelijk moeilijk als eerste taal, omdat ge zelf aan memory management moet doen enzo
C# is gewoon de verdere ontwikkeling van de C-taal naar moderne oop-concepten. Kijk je naar de taal c++.net, dan verschilt deze bv al veel minder van c# qua oop. Het is gewoon een nieuwe ontwikkeling in de taal.
java is een aparte taal met die nieuwe oop concepten.

Daarom lijkt c# mssch meer op java, ma is het niet noodzakelijk zo ;).
daarnaast, java heeft geen properties :p.

Over die visie: eerst simpel, dan moeilijk ga ik niet volledig akkoord. Als je eerst java leert ga je enkele geheugentechnieken aanleren die je bij het leren van c++ compleet moet herinterpreteren (wat al zeeeeeeeer moeilijk is). Omgekeerd echter is het vrij simpel. Het zal je meer moeite kosten om van java naar c++ te gaan als omgekeerd. Natuurlijk dan ook weer meer moeite om c++ aan te leren.

The Crazy Frog

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Firefox is geschreven door een TEAM. Hij/zij staat alleen. Waarom C (nu nog) leren als je evengoed c# of java kan leren. Ga mee met uw tijd, en verspil deze niet aan dingen waar je toch niets mee bent.

en mensen vb.net aanraden is evil

EVIL ZEG IK JE!!!1
1)Ik besef ook wel dat Hasdrubal geen firefox gaat maken, het was gewoon een voorbeeld.
2)Niet iedereen heeft het .net framework of java staan op zijn computers, zeer frustrerend als je je programma wil tonen aan je vrienden (ik spreek uit ervaring, ik heb java EN vb.net geprobeerd).
3)C(++) wordt nog altijd gebruikt door veel mensen, ook voor kleine projectjes...

En als ge echt geen c(++) wilt leren, dan vind ik delphi nog altijd een veel betere keuze dan c#

Bubbling Zombie

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
1)Ik besef ook wel dat Hasdrubal geen firefox gaat maken, het was gewoon een voorbeeld.
And a bad one for that.
2)Niet iedereen heeft het .net framework of java staan op zijn computers, zeer frustrerend als je je programma wil tonen aan je vrienden (ik spreek uit ervaring, ik heb java EN vb.net geprobeerd).
tja, dan installeer je dat he. Niet iedereen heeft een multimediaspeler op z'n pc staan en toch produceren de mensen nog altijd filmpjes.

3)C(++) wordt nog altijd gebruikt door veel mensen, ook voor kleine projectjes...

vooral voor wil je zeggen

killgore

Legacy Member
Therif zei:
Anders zou ik je VB.NET laatste versie aanraden, echt. Vorige jaren haatte ik VB door het als OO en Struct. Maar nu met de nieuwe versie, ik ben :eek: Ze zijn vréé beter geworden. Als je op windows programmeert is DIT DE taal. C++ is als je een meer universeel programma wil doen, linux, mac, windows. Maar persoonlijk vind ik C++ saai en geeft me koppijn na een uurtje werken. Debuggen gaat ook veel sneller in VB door de Step-by-Step functie vind je je fout zeer snel.
hebde gij ooit al deftig ontwikkeld in c#

da ge c++ moeilijker & té complex vind om in te ontwikkelen kan ek begrijpen. C++ is dan ook vo het gros van de applicaties een slechte taal. De bepaalde voordelen die c++ biedt zijn maar in enkele specifieke situaties nodig! Zo zijn daar bv. rekentechnische zaken, die dan weer immense toepassing kennen in games & softwarepaketten die daar specifiek op gespecialiseerd zijn.

Ma c# (en java) zijn gvd prachttalen om in te ontwikkelen, vo beiden bestaan er uitstekende IDE's met up-to-date development tools & genoeg paketten/kits/... om zowat elke toepassing te gaan schrijven. Die IDE's hebben ook nog eens extreem krachtige debugging.
En dan gaan we het nog eens niet over snelheidswinst hebben.

Die talen kunnen onmogelijk tippen aan een taaltje gelijk vb.net ze :s.

sys4096

Legacy Member
Ik zou Delphi aanraden. Nadeel is dat je het natuurlijk moet aankopen.

Als je iets hoger wil grijpen en het gratis wil houden zou ik naar Java gaan.

The Crazy Frog

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
And a bad one for that.
Is mijn IRC bot een beter voorbeeld misschien?
Bubbling Zombie zei:
tja, dan installeer je dat he. Niet iedereen heeft een multimediaspeler op z'n pc staan en toch produceren de mensen nog altijd filmpjes.
Jawel, windows media player :unsure:
Mijn punt is gewoon dat een 25MB grote framework een beetje veel is voor een programma dat waarschijnlijk niet veel meer gaat doen dan "hello world" tonen.

vooral voor wil je zeggen
Noem es een paar grote projecten gemaakt in c#.
Ik kan anders met gemak enkele grote projecten opnoemen die gemaakt zijn in c(++)

den Acid Burn

Legacy Member
killgore zei:
C# is gewoon de verdere ontwikkeling van de C-taal naar moderne oop-concepten. Kijk je naar de taal c++.net, dan verschilt deze bv al veel minder van c# qua oop. Het is gewoon een nieuwe ontwikkeling in de taal.
java is een aparte taal met die nieuwe oop concepten.

Daarom lijkt c# mssch meer op java, ma is het niet noodzakelijk zo ;).
daarnaast, java heeft geen properties :p.

Over die visie: eerst simpel, dan moeilijk ga ik niet volledig akkoord. Als je eerst java leert ga je enkele geheugentechnieken aanleren die je bij het leren van c++ compleet moet herinterpreteren (wat al zeeeeeeeer moeilijk is). Omgekeerd echter is het vrij simpel. Het zal je meer moeite kosten om van java naar c++ te gaan als omgekeerd. Natuurlijk dan ook weer meer moeite om c++ aan te leren.

java geen oneer aandoen he :naughty: :p
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/java/util/Properties.html

Bubbling Zombie

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Noem es een paar grote projecten gemaakt in c#.
Ik kan anders met gemak enkele grote projecten opnoemen die gemaakt zijn in c(++)

wij zijn atm op't stagebedrijf een massief groot project aan't maken in c#. Er zijn al grotere projecten gemaakt in c# op ons stagebedrijf en ik durf wedden in andere bedrijven ook. Om nog maar te zwijgen over wat er allemaal gemaakt is met java.

Tyfius

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Noem es een paar grote projecten gemaakt in c#.
Ik kan anders met gemak enkele grote projecten opnoemen die gemaakt zijn in c(++)

monodevelop
beagle
ifolder
muine
fspot
tomboy
sharpdevelop
galaxium

om der maar een paar te noemen.
Nu, kijk gewoon eens naar uwe windows xp pro als diene up to date is, daar staat ook genoeg wa in C# gemaakt is maar da is allemaal redelijk closed source.

The Crazy Frog

Legacy Member
Tyfius zei:
monodevelop
beagle
ifolder
muine
fspot
tomboy
sharpdevelop
galaxium
Tbh nog nooit van een van die programma's gehoord, en et enige c# programma da op mijne computer staat is catalyst control center.

Bubbling Zombie

Legacy Member
Tyfius zei:
monodevelop
beagle
ifolder
muine
fspot
tomboy
sharpdevelop
galaxium

om der maar een paar te noemen.
Nu, kijk gewoon eens naar uwe windows xp pro als diene up to date is, daar staat ook genoeg wa in C# gemaakt is maar da is allemaal redelijk closed source.

om nog maar te zwijgen van de .net runtime die properkes installed is samen met uw windows update

Bubbling Zombie

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Tbh nog nooit van een van die programma's gehoord, en et enige c# programma da op mijne computer staat is catalyst control center.

en ik heb nog nooit van uw irc bot gehoord, dus da zal ook wel crap zijn zeker <_<

The Crazy Frog

Legacy Member
Firefox, MSN Messenger, Visual Studio, mIRC, Winamp, etc etc
Om nog maar te zwijgen van windows zelf...

kzal maar zwijgen zeker :unsure:

killgore

Legacy Member
den Acid Burn zei:
da zijn geen language constructs :p

Tbh nog nooit van een van die programma's gehoord, en et enige c# programma da op mijne computer staat is catalyst control center.

En gij wilt meepraten over ontwikkeling :wtf:

De devtools in nwn2 zijn btw ook c# coded :p.

Edit: vs is bij mijn weten niet puur-c, ma multi-language, zoals zovele huidige projecten (vs 2005 he). Al de andere projecten die jij opnoemt zijn al vrij oude dingen, c# is een zeer jonge taal.

Serieus gast, ik dacht vroeger ook over sommige dingen gelijk gij, ma op vele toepassingen heeft c++ echt afgedaan ze :).

ow: fyi: het std framework voor windows vista zal .NET zijn, met backwards compability voor oudere windows-applicaties. En laat .net nu eens toevallig grotendeels in c# geschreven zijn zeker?

Tyfius

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Firefox, MSN Messenger, Visual Studio, mIRC, Winamp, etc etc
Om nog maar te zwijgen van windows zelf...

kzal maar zwijgen zeker :unsure:

Ik zou ni zo zeker zijn van diene MSN Messenger en Visual Studio... :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan