Archief - [PROG]/ een gamekkelijke programmeer taal?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The Crazy Frog

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
andere, deftige voorbeelden dan aub.
Als ge voorbeelden zoekt, der zijn der genoeg, kijk maar op uw eigen computer!
Der zijn eigelijk weinig programma's waarvan je kan zeggen dat ze volledig zonder c(++) gemaakt zijn.
Zelfs c# en .net is gemaakt in c++, zelfs windows is gemaakt in c.

Bubbling Zombie

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Als ge voorbeelden zoekt, der zijn der genoeg, kijk maar op uw eigen computer!
Der zijn eigelijk weinig programma's waarvan je kan zeggen dat ze volledig zonder c(++) gemaakt zijn.
Zelfs c# en .net is gemaakt in c++, zelfs windows is gemaakt in c.

ok, ik geef toe, het grootste deel van m'n gnome desktop is in c gemaakt. Mijn multimediaspeler in c# , m'n desktop search engine ook. M'n development tools zijn geschreven in c# of java. Maar dat is hardly relevant hier. 't gaat hier over enterprise applications.

En dat windows C is, heeft te maken met dat het grootste deel van de windowscode legacy is. En dat zal in de loop der tijd nog wel veranderen.

messiah´

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Zelfs c# en .net is gemaakt in c++, zelfs windows is gemaakt in c.
Ja, liefste crazyfrog. Maar vertel er dan ook bij wàt voor applicaties dat dat zijn. .NET is een Virtual Machine en Windows is een besturringssysteem, die dingen moeten gewoon low-level gedaan worden.

Een hoger abstractieniveau van problemen is ongelooflijk verdomd handig als je applicaties wil ontwikkelen waarbij lowlevel pietluttigheden je geene moer scheelt (lees: de meeste applicaties).

killgore

Legacy Member
high-level is juiste term hier d8 ik: high-level = dichter bij machine en low-level meer geabstraheerd

ma nie zeker tbh, kvon da altijd verwarrend :p

S3cT0r

Legacy Member
messiah´ zei:
Amazon - 1998
.NET Framework 1.0 - 2002

Dus jullie denken dat de meerderheid (ik zeg niet alle) van de enterprise level software applications na 2002 in een duidelijk enterprise level waardige high-level taal als Java en C# geschreven is/zal zijn?

Kan ik daar enige vorm van bewijzen van zien? ik ben geinteresseerd. Waarom? Misschien wil ik later wel een jobke met een mooie titel als "senior enterprise applications developer", dat zou echt wel leuk klinken als ik dat moet verkondigen overal. Daarvoor zou ik graag met enige zekerheid weten of ik een enterprise programming language aan moet leren.

Btw, denk jij dat Amazon in .NET zou geschreven zijn als ze van scratch zouden herbeginnen na 2002? Ik maak hier geen assumpties, maar verwacht wel een eerlijk en liefst onderbouwd antwoord.

messiah´

Legacy Member
S3cT0r zei:
Btw, denk jij dat Amazon in .NET zou geschreven zijn als ze van scratch zouden herbeginnen na 2002? Ik maak hier geen assumpties, maar verwacht wel een eerlijk en liefst onderbouwd antwoord.
Heej man, dat was mijn punt. Als Amazon in 98 is opgestart, en .NET maar uiterlijk in 2002 is verschenen, is het dan mogelijk dat Amazon in .NET is ontwikkeld.

Ik weet het niet, ik gaf gewoon de getalletjes.

Bubbling Zombie

Legacy Member
S3cT0r zei:
Dus jullie denken dat de meerderheid (ik zeg niet alle) van de enterprise level software applications na 2002 in een duidelijk enterprise level waardige high-level taal als Java en C# geschreven is/zal zijn?

Kan ik daar enige vorm van bewijzen van zien? ik ben geinteresseerd. Waarom? Misschien wil ik later wel een jobke met een mooie titel als "senior enterprise applications developer", dat zou echt wel leuk klinken als ik dat moet verkondigen overal. Daarvoor zou ik graag met enige zekerheid weten of ik een enterprise programming language aan moet leren.

Btw, denk jij dat Amazon in .NET zou geschreven zijn als ze van scratch zouden herbeginnen na 2002? Ik maak hier geen assumpties, maar verwacht wel een eerlijk en liefst onderbouwd antwoord.

wat gaat ge anders doen. Webbased apps schrijven in C++? En sector, opent uw ogen, ga praten met mensen en dergelijke meer.

messiah´

Legacy Member
killgore zei:
high-level is juiste term hier d8 ik: high-level = dichter bij machine en low-level meer geabstraheerd

ma nie zeker tbh, kvon da altijd verwarrend :p
In computer science, a low-level programming language is a language that provides little or no abstraction from a computer's microprocessor.

Hoe hoger ge gaat, hoe meer abstractie. OOP is een manier om problemen op een hoger abstractieniveau aan te pakken.

Maar dat is ook weer relatief. :) Iemand die C# schrijft vindt C lowlevel. En omgekeerd vindt iemand die assembly schrijfft C++ dan weeral highlevel. :)

Inderdaad, vrij verwarrend. :)

The Crazy Frog

Legacy Member
messiah´ zei:
Ja, liefste crazyfrog. Maar vertel er dan ook bij wàt voor applicaties dat dat zijn. .NET is een Virtual Machine en Windows is een besturringssysteem, die dingen moeten gewoon low-level gedaan worden.

Een hoger abstractieniveau van problemen is ongelooflijk verdomd handig als je applicaties wil ontwikkelen waarbij lowlevel pietluttigheden je geene moer scheelt (lees: de meeste applicaties).
Volgens Sourceforge zijn er redelijk veel programma's die daarom geven.
Je gelooft me misschien niet, maar windows.h is meer dan lowlevel stuff.
Akkoord, het gebeurt allemaal op een lager niveau als bv .net of java, maar er zitten ook veel andere handige functies in.
(Bv andere programma's manipuleren, wat ik overgens een interessant aspect vind van programmeren.)
Daarbij komt nog eens dat je programma's veel kleiner en sneller zijn. (Ook al is dat in sommige gevallen niet noodzakelijk, het is altijd leuk meegenomen.)

Waar ik jullie wel gelijk in kan geven is het feit dat 100 wndprocs schrijven voor 100 verschillende venstertjes in een grote applicatie vervelend kan zijn.
Maar hiervoor kan je ook MFC gebruiken.

messiah´

Legacy Member
Ja, MFC. Laten we daarover praten. En vooral over hoe obsolete het is.

killgore

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Waar ik jullie wel gelijk in kan geven is het feit dat 100 wndprocs schrijven voor 100 verschillende venstertjes in een grote applicatie vervelend kan zijn.
Maar hiervoor kan je ook MFC gebruiken.
MFC == evil

das gewoon de duivel onder alle api's!

en messiah, kweet da allemaal ivm relatief en zo, kverwar gewoonw at high en wat low is ;).

Cakeman

Legacy Member
S3cT0r zei:
Btw, denk jij dat Amazon in .NET zou geschreven zijn als ze van scratch zouden herbeginnen na 2002? Ik maak hier geen assumpties, maar verwacht wel een eerlijk en liefst onderbouwd antwoord.
Eerlijk denk ik van niet.

Op de Careers page van Amazon.com zie je de vereisten die een Technical Employee moet hebben: kennis van C/C++ en liefst onder een Unix/Linux omgeving.

Ik ga er dan ook voor de gemakkelijkheid vanuit de heel de backend van Amazon geschreven is in C/C++ onder Unix of Linux.

Moesten ze opnieuw beginnen, veronderstel ik dat ze met hetzelfde team verdergaan vanwege de enorme ervaring in het opbouwen en onderhouden van een dergelijke applicatie. Dit team heeft daarnaast ook nog eens veel ervaring in het ontwikkelen in C en C++. Ik weet niet in hoeverre die mensen zich bezighouden met .NET, maar ik waarschijnlijk zal de grote meerderheid zich blijven focussen op C/C++.

Weinig .NET ervaring. Omscholing kost geld. Veel geld.

Dan zitten ze nog met hun Unix systemen. Het is denk ik veel makkelijker om een dergelijke diepgaande .NET backend te ontwikkelen onder Windows dan onder Unix. Ik veronderstel dat ze liefst hun Unix systemen behouden in plaats van deze om te ruilen voor MS systemen. Weer een reden om bij C/C++ te blijven.

Nu ja, dit hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je verstaat onder 'van scratch beginnen'. Houden ze het team? Houden ze de ervaring? Of doen we even alsof Amazon nooit bestaan en dat Jeff Bezos morgen het gouden idee krijgt? Dan zal het eerder afhangen van welke mensen met welke ervaring het meeste aanwezig zijn.

Mocht Jeff zijn team en hun ervaring houden om zo helemaal opnieuw te beginnen, dan zouden die programmeurs eerst eens goed vloeken denk ik :)

The Crazy Frog

Legacy Member
messiah´ zei:
Ja, MFC. Laten we daarover praten. En vooral over hoe obsolete het is.
Ok, begin maar met alle MFC programma's van je computer te smijten.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook geen MFC lover, maar overbodig is het zeker niet.

Bubbling Zombie

Legacy Member
messiah´ zei:
Ja, MFC. Laten we daarover praten. En vooral over hoe obsolete het is.

1 programma schrijven in mfc = tien in c#. Ongeveer. En ja, quote me hier maar op :ironic: .Voor hobbyisten is da schattig, voor mensen die zich bezig houden met programma's schrijven als werk is da puur uw deadline achteruithelpen door obsolete technologieen te gebruiken. Time is money. En da is iets wa ge dus niet hebt als ge zo'n grote applicaties schrijft he.

en 't is wel overbodig. Niet voor de legacy programma's, maar vanaf alle programma's die je nu schrijft.

killgore

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Ok, begin maar met alle MFC programma's van je computer te smijten.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook geen MFC lover, maar overbodig is het zeker niet.
uhm

verwar MFC NIET met winapi he

er zijn maar zeer weinig devs die daadwerkelijk op MFC zijn overgestapt.

messiah´

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
en 't is wel overbodig. Niet voor de legacy programma's, maar vanaf alle programma's die je nu schrijft.
En voila, hiermee besluiten we de discussie over mfc.

S3cT0r

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
wat gaat ge anders doen. Webbased apps schrijven in C++? En sector, opent uw ogen, ga praten met mensen en dergelijke meer.

Dat was niet het soort reply dat ik verwachtte. desalniettemin... nee, als ik iets schrijf dat voor het www is bestemd schrijf ik dat meestal in PHP, snel en handig voor de RAD, er is niets gecompliceerd nodig. Als ik dan echt performance nodig heb (dat is nog niet gebeurd), dan weet ik dat ik een PECL module kan maken in C, zo simpel is dat.

Maar monsterwebapps zoals Amazon.com, dat zullen we inderdaad zeker in .NET moeten schrijven. Wat moeten we anders doen? C++ gebruiken? Stel je voor zeg, CGI is zo verouderd dat zelfs de meeste die-hard asm hackers het niet meer herinneren. Of misschien kunnen we een kleine vendor lock-in meemaken met C#, dus pakken we Java, een bewezen programmeertaal. Ja, Java heeft het allemaal, goede performance, een uitstekend rapport voor stabiliteit (dat heb ik toch al gelezen), en al wat je je nog kan wensen. Ik begin me al luidop af te vragen waarom ze Amazon in godsnaam niet in Java hebben geschreven (geen sarcasme). Java bestond toch al toen Amazon gebouwd werd? Het was zelfs niet echt nieuw meer.

Aan Cakeman: Je mag veronderstellen dat het team word ontslagen, en de webapp compleet herwerkt moet worden. Dit is een hypothetische vraag en dat zou je moeten weten

The Crazy Frog

Legacy Member
killgore zei:
uhm

verwar MFC NIET met winapi he

er zijn maar zeer weinig devs die daadwerkelijk op MFC zijn overgestapt.
MFC is een wrapper voor winapi, het verschil tussen de twee ken ik wel hoor :sop:
Zoals ik al zei, ik gebruik liever winapi, maar der zijn wel degelijk veel mensen die MFC gebruiken. Bij mijn weten is VS een MFC applicatie. Zoals eerder vermeld heb ik daarover eens een artikel gevonden, maar ik ben het kwijt.

Bubbling Zombie

Legacy Member
S3cT0r zei:
Dat was niet het soort reply dat ik verwachtte. desalniettemin... nee, als ik iets schrijf dat voor het www is bestemd schrijf ik dat meestal in PHP, snel en handig voor de RAD, er is niets gecompliceerd nodig. Als ik dan echt performance nodig heb (dat is nog niet gebeurd), dan weet ik dat ik een PECL module kan maken in C, zo simpel is dat.

zeg, als gij den sector van irc zijt, wij hebben deze discussie toch al meermaals gevoerd he :p

Maar monsterwebapps zoals Amazon.com, dat zullen we inderdaad zeker in .NET moeten schrijven. Wat moeten we anders doen? C++ gebruiken? Stel je voor zeg, CGI is zo verouderd dat zelfs de meeste die-hard asm hackers het niet meer herinneren. Of misschien kunnen we een kleine vendor lock-in meemaken, dus pakken we Java, een bewezen programmeertaal. Ja, Java heeft het allemaal, goede performance, een uitstekend rapport voor stabiliteit (dat heb ik toch al gelezen), en al wat je je nog kan wensen. Ik begin me al luidop af te vragen waarom ze Amazon in godsnaam niet in Java hebben geschreven (geen sarcasme). Java bestond toch al toen Amazon gebouwd werd? Het was zelfs niet echt nieuw meer.

Hmmm

wel, ze moeten natuurlijk wel iets megastabiel hebben (en iets dat wijdverspreid was). En in den tijd was dat perl en heel de santaboetiek. En eens dat dat volledig stabiel is smijt ge zoiets nie weg. (en hey, een deftige reply. I love those _o_ )
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan