Archief - [PROG] [JAVA] galgje

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Unzip Attack

Legacy Member
.Acku. zei:
Is vervelend dat je mijn commentaar over complexe hoger wiskunde veralgemeent naar alle wiskunde.
Is verzamelingenleer geen basisbeginsel van wiskundige logica?

Modulus, absolute waarden e.d zijn ASO kennis. Als mensen dat niet kennen is dat hun probleem, en dan zullen ze het aan de development kan van de informatica (kijk hoe ik R&D en analyse voor je vermijd).
De discussie ging hem bij over over complexe veldentheorie en andere theoretische ondingen waar wiskundigen spontaan van klaarkomen, maar ik niet, omdat ik het nut ervan niet zie voor de meerderheid van professionals in de ICT sector.

Als je het echt nodig hebt, zet er dan een wiskundige op. Het zal sowieso dan in de analytische fase zich bevinden, hij moet heus niet kunnen programmeren en zijn algoritmen kunnen makkelijk vertaald worden door echte informatici.
Ik betwijfel sowieso dat de grote geesten achter 3D-engines inforamtici zijn.

veldentheorie -> cryptografie en al zijn algoritmen. Da's in mijn ogen GEEN 3d engine, GEEN AI... welk vakgebied je ook uitgaat in de informatica, als je diep erop wil ingaan (waar master informatici voor worden opgeleid) moet je wiskunde fatsoenlijk zijn. Hoe wil je in godsnaam een algoritme gaan implementeren als je de wiskunde erachter nie kan doorgronden ?
Tis niet omdat een groot deel niet nodig gaat hebben, dat je er geen kennis van mag hebben. Als master informaticus wordt er vanondersteld dat je over alles kan meepraten zonder alles in detail te kennen. Iemand kan over webservices beginnen en over theoretische wiskunde en toch kan je er in meevolgen. Die gedetailleerde kennis kan je achteraf altijd nog verwerven... Wiskunde is en blijft belangrijk, daar krijg je mij niet vanaf.

Unzip Attack

Legacy Member
.Acku. zei:
alez toch tot aan "public class"

dat is een aanpak op "we gaan eens een programma maken" en niet op "we gaan leren imperatief programmeren".
Je hoeft die rechten enzo helemaal niet aan te halen om imperatief te leren programmeren. en als klasse kan je imperatief programmeren door aan te nemen dat je class steeds Main is...

al die andere dingen kan je MAKKELIJK achteraf in een volgende cursus aanhalen...

.Acku.

Legacy Member
Kunt OO ook aanleren hoor zonder te zeggen dat het OO is.

De syntax voor een nieuwe string variabele is: new StringBuffer()
Zonder daar verder op in te gaan.

Structurele java code gaat niet veel verder dan een for loop met primitives System.out.println() is dat al niet meer.
Jij vraag gewoon 'negeer alles wat je niet begrijpt', waw, dat gaat indruk maken. Zo leerden ze Java op de unief ja, dat herinner ik me nog goed. Je had geen idee wat je uiteindelijk aan het doen waart.
Gebruik dan een taaltje (pascal of whatever) die al die verwarring niet schept.

PS: ook cryptografie is een vakgebied voor pure wiskundigen. Waarom denk je dat er zoiets bestaat als licentiaat wiskunde? Die mannen moeten later ook iets gaan doen hoor, buiten ASo studenten treiteren.
jij denk dat informatici wiskundigen moeten zijn, terwijl ik zeg dat ze enkel een goede basis ervan nodig hebben.
Benieuwd hoeveel jij er later van gaat toepassen :)

Unzip Attack

Legacy Member
.Acku. zei:
Kunt OO ook aanleren hoor zonder te zeggen dat het OO is.

De syntax voor een nieuwe string variabele is: new StringBuffer()
Zonder daar verder op in te gaan.

Structurele java code gaat niet veel verder dan een for loop met primitives System.out.println() is dat al niet meer.
Jij vraag gewoon 'negeer alles wat je niet begrijpt', waw, dat gaat indruk maken. Zo leerden ze Java op de unief ja, dat herinner ik me nog goed. Je had geen idee wat je uiteindelijk aan het doen waart.
Gebruik dan een taaltje (pascal of whatever) die al die verwarring niet schept.
nja vraag eens aan een hogescholer om een recursie oefening op te lossen en vraag het dan nog eens aan een unieffer na de 1ste basiscursus java. Of vraag eens om een moeilijker algoritme (nadat je hebt uitgelegd aan de hogescholer wat dat juist is) aan te pakken... Tis maar wat je verstaat onder "niet weten wat je aan het doen bent", je kan je blindstaren op details en minder aandacht hebben voor het geheel, of je kan ook algemene concepten aanbrengen en die tot op de grond begrijpen...
Er is echt nix verkeerd aan dingen negeren en later invulling geven...

.Acku. zei:
PS: ook cryptografie is een vakgebied voor pure wiskundigen. Waarom denk je dat er zoiets bestaat als licentiaat wiskunde? Die mannen moeten later ook iets gaan doen hoor, buiten ASo studenten treiteren.
jij denk dat informatici wiskundigen moeten zijn, terwijl ik zeg dat ze enkel een goede basis ervan nodig hebben.
Benieuwd hoeveel jij er later van gaat toepassen :)
Omdat het een vak is voor pure wiskundigen, mogen informatici hier niet over kunnen meepraten ? Wetende dat veel algoritmen wel informatici voor nodig zijn om ze te kunnen implementeren. Vaak op low-level niveau voor de veiligheid ervan... De mogelijkheid hebben om dieper te gaan dan het woordje cryptografie omschrijven zou dat niet wenselijk zijn ? en wat versta jij onder een goede basis ? hogescholers krijgen geen wiskunde vakken meer, versta je dat onder goede basis hebben ? De wiskunde uit informatica is de laatste jaren al toegespitster op informatica, so what's the problem ? ist de bedoeling dat zomaar iedereen dit kan volgen en het niet te moeilijk mag zijn ?
Ik denk dat ik op dit moment al een HOOP wiskunde nodig gehad heb en ga ik later cg in , ik nog een HOOP nodig zal hebben.

killgore

Legacy Member
.Acku. zei:
Is vervelend dat je mijn commentaar over complexe hoger wiskunde veralgemeent naar alle wiskunde.
Is verzamelingenleer geen basisbeginsel van wiskundige logica?

Modulus, absolute waarden e.d zijn ASO kennis. Als mensen dat niet kennen is dat hun probleem, en dan zullen ze het aan de development kan van de informatica (kijk hoe ik R&D en analyse voor je vermijd).
De discussie ging hem bij over over complexe veldentheorie en andere theoretische ondingen waar wiskundigen spontaan van klaarkomen, maar ik niet, omdat ik het nut ervan niet zie voor de meerderheid van professionals in de ICT sector.

Als je het echt nodig hebt, zet er dan een wiskundige op. Het zal sowieso dan in de analytische fase zich bevinden, hij moet heus niet kunnen programmeren en zijn algoritmen kunnen makkelijk vertaald worden door echte informatici.
Ik betwijfel sowieso dat de grote geesten achter 3D-engines inforamtici zijn.
Modulus rekenen is niet noodzakelijk aso kennis! Absolute waarde echter is minstens lagere school kennis.
van die 3D-engines: de veelvlakken theorie stamt al af van tijd van euclides e.d. . Wat bv. de makers van direct3D & opengl gedaan hebben is niet meer dan enkele meetkundige begrippen overgezet naar programmeertaal.

En lijn tussen informatici & wiskundigen ligt op sommige vlakken maar echt nauw hoor. Een pure wiskundige die doctoraat en zo heeft in wiskunde zal maar zelden zijn kennis op pc gaan doorvoeren, zeker als het over zoiets banaals als 3D-engines gaat. Dit zullen veel eerder ingenieurs en dergelijke zijn, aangezien die een grote kennis over toegepaste wiskunde EN informatica hebben (mits juiste richting). Natuurlijk zullen er nog vele zaken zijn waar pure wiskundige aan te pas komen, zoals encryptie e.d. .

.Acku.

Legacy Member
Unzip Attack zei:
Omdat het een vak is voor pure wiskundigen, mogen informatici hier niet over kunnen meepraten ? Wetende dat veel algoritmen wel informatici voor nodig zijn om ze te kunnen implementeren. Vaak op low-level niveau voor de veiligheid ervan... De mogelijkheid hebben om dieper te gaan dan het woordje cryptografie omschrijven zou dat niet wenselijk zijn ? en wat versta jij onder een goede basis ? hogescholers krijgen geen wiskunde vakken meer, versta je dat onder goede basis hebben ? De wiskunde uit informatica is de laatste jaren al toegespitster op informatica, so what's the problem ? ist de bedoeling dat zomaar iedereen dit kan volgen en het niet te moeilijk mag zijn ?
Ik denk dat ik op dit moment al een HOOP wiskunde nodig gehad heb en ga ik later cg in , ik nog een HOOP nodig zal hebben.

Zou het niet 'zenselijk' zijn mocht je weten hoe relais werken, hoe chips intern communiceren en hoe een PC intern alle binaire codes verwerkt van je programma? ja, misschien wel, in sommige gevallen, in de meeste is het beter dat zoiets behandeld wordt door experts in dat vak.
Iets weten is altijd mooi meegenomen.
Kunnen ze je evengoed een cursus literair engels geven, want he tis wel wenselijk dat je goed Engels kan voor je met een PC begint te werken.

Massis

Legacy Member
Unzip Attack zei:
weetje wat modulo is ? ook iets waar ze nog nooit van gehoord hadden... anyway ze zitte in phl

als modulo 'tzelfde is als modulus (in java dus met x%y) , jah, dan wel :p


wij hogescholers krijgen btw WEL nog wiskunde
dit jaar een trimester (integralen en afgeleiden meen ik) , en volgend jaar een trimester...

mr zover ik weet heb'k al die wiskunde gezien in men 5e en 6e jaar wetenschappen wiskunde (6u) ...

Unzip Attack

Legacy Member
punkrockdude zei:
als modulo 'tzelfde is als modulus (in java dus met x%y) , jah, dan wel :p


wij hogescholers krijgen btw WEL nog wiskunde
dit jaar een trimester (integralen en afgeleiden meen ik) , en volgend jaar een trimester...

mr zover ik weet heb'k al die wiskunde gezien in men 5e en 6e jaar wetenschappen wiskunde (6u) ...

blijkbaar hangt dan van hogeschool tot hogeschool af... zij krijgen geen enkele cursus wiskunde meer...

Tyfius

Legacy Member
Ik zit atm in m'n 3de jaar TI aan de erasmus in Brussel. Ik krijg ook geen enkele cursus wiskunde meer.
Ik krijg wel uitleg van de wiskundige begrippen waar dat nodig is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan