Archief - [PROG] Project Apex - AI driven racesim

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Qronicle

Legacy Member
Voor ons eindwerk hebben ik en ne maat een soort van 2D race simulatie gemaakt (gescreven in c++). De nadruk bij het programmeren lag voornamelijk op de AI. We hebben hem namelijk zo (proberen) te designen zodat hij onder elke omstandigheid op elk circuit een competitieve race zou kunnen rijden.

Het resultaat is aanvaardbaar, maar op een ronde waar ik bvb 1m08 rijdt, doen zij er een dikke 10 seconden langer over. Ook ontwijken ze elkaar niet zo ongelooflijk goed (vooral bij grote aantallen).

Het dus is ook mogelijk zelf mee te doen aan een race, tracks te ontwerpen en vele instellingen te wijzigen.

Link naar de micro site waar het project te downloaden is:

http://project-apex.awardspace.com/

Feedback, gevonden bugs, ... zijn natuurlijk altijd welkom

S3cT0r

Legacy Member
Niet slecht, ik wed dat met een beetje meer tijd, het nog veel plezanter had kunnen worden (edoch het doel wss eerder de AI dan de speelbaarheid was :D).

FreakyLeash

Legacy Member
Ik vind het rijden op zich wel leuk,
Zo door de bochten scheuren enz,
Ik vind het alleen jammer dat ik op huizen kan rijden, (geen echte obstacles waar je tegen kan rijden) wat het op zich een beetje raar maakt,

chosen1

Legacy Member
waar zitten de checkpoints ergens? want ge kunt bochten afsnijden maar gewoon in een cirkeltje rond de finish rijden gaat niet :p

+ ja, over huizen en vangrails rijden is niet echt realistisch


maar voor de rest: chapeau

Qronicle

Legacy Member
Checkpoints zitten in de helft van het circuit (als ge de achtergrond laat genereren staat daar een witte dwarse lijn).
En ja het rijden door obstakels; ten eerste is er geen info in het trackfile die objecten kan definiëren, en ten tweede was dit niet noodzakelijk om onze doelen te bereiken. Dus helaas ;)

Het project was dus idd vooral gemaakt in functie van de AI, het zelf kunnen rijden is eigenlijk een extra als ge het zo bekijkt :) [Vooral geïmplementeerd om tijden te kunnen vergelijken (helaas is een mens nog vele malen sneller) en reacties op bepaalde handelingen te testen]

De AI rijdt trouwens pas echt "goed" na een ronde of 15~20

En voorlopig is er niets open source neen

KeaTs

Legacy Member
Ik vond het ook lang niet mis, opmerkingen die ik zou maken zijn hier al gemaakt. Gj!

*edit* als je zegt dat de AI pas echt goed rijdt na 15-20 ronden veronderstel ik dat hij leert? Kan je hem niet trainen op voorhand en die trainingsdata opslaan? ( of, als je op willekeurige tracks werkt, bij het laden van de track een 20tal laps simuleren aan hogere snelheid om die data te genereren ) ?

killgore

Legacy Member
Wat doe je bij dat loading eigenlijk want dat gaat hier bij wat meer auto's en tracks walgelijk traag.

Qronicle

Legacy Member
Het is dus idd zo dat bij de start van elke race iedereen altijd met een schone (=domme) lei begint. Tijdens het laden wordt voor elke auto al een basis path gezocht (variant op A*), dit neemt zowat het meeste tijd in beslag. Ook worden dan de neurale netwerken geïnitialiseerd en al een beetje getraind, en de verschillende gewichten worden bepaald.

Tijdens de race worden de gewichten dan aangepast aan het circuit en wordt er ook 'kleine pathfinding' gedaan, wat er dus op neerkomt dat een rijder enkel het dichtstbijzijnde deel van het pad herbekijkt.

Er is nu wat code geschreven om de trainingsdata op te slaan, om op de presentatie van het eindwerk het verschil te tonen tussen de eerste ronden en deze wanneer er dus al beter gereden wordt. Misschien steken wa dat nog wel in een updateje

S3cT0r

Legacy Member
Neurale netwerken? Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar het klinkt wel zeer chique, A* ken ik wel, handige stuff :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan