Archief - [PROG] taal voor een simpel arcade spelletje

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

maxdevis

Legacy Member
welke taal leer je het beste om een simpel arcade-spelletje in elkaar te boxen?

maxdevis

Legacy Member
het is te zeggen, het is niet voor mij. het is voor het zoontje van vrienden van mij.
Die jongen is behoorlijk intelligent (lees: verveelt zich dood in de klas omdat alles te traag gaat) en in zijn vrije tijd is hij volop mijn pc's bezig.
Hij wil graag een computertaal leren met als doel een spelletje maken. Hij beseft dat dat heel veel werk is en wil er echt voor gaan.
ik geloof hem
hij heeft echt genoeg kennis en motivatie om zoiets te leren.
Helaas, computerlessen voor kinderen die al een computertaal willen leren bestaat helaas niet.
Daarom ben ik op zoek naar tips, titels van boeken, websites, tutorials, adressen, mensen die privé-les willen geven, ...
zodat deze knul weer een uitdaging heeft.

ben zelf nog maar net begonnen met c#, maar ik dacht dat misschien java handig zou zijn?
een spelletje als ping pong is ook al een spelletje!

maar misschien moet ik meer denken in de richting van mod's?
maar daar ken ik niet zo veel van.

tips zijn dus steeds welkom

Darth-Falcon

Legacy Member
als hij echt games wil maken, kan ik misschien div gamesstudio of dark basic aanraden, div is een pakket van 6 jaar oud en dos based, dark basic is windows based

alva848

Legacy Member
Helaas, computerlessen voor kinderen die al een computertaal willen leren bestaat helaas niet.

Vanwaar ben je ergens? Ik zou dit anders wel willen doen, maar dan moet het wel een beetje lokaal zijn.

maxdevis

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
als hij echt games wil maken, kan ik misschien div gamesstudio of dark basic aanraden, div is een pakket van 6 jaar oud en dos based, dark basic is windows based

heb je daar ervaring mee?
is dat deftig?

Darth-Falcon

Legacy Member
complexe games kunde daar nie me maken maar gewone simpel arcade wel

Da Turtle

Legacy Member
Als hij het geduld heeft om eerst de basis van programmeren te leren alvorens te beginnen aan images plaatsen enzo, dan zou het toch interessant zijn als hij et wil blijven doen om direct over te gaan naar C++, C#, Java, ... Anders zoals Darth Falcon zegt, DIV gamestudio of dark basic. Ik heb DIV nog liggen, maar ik was nog niet oud genoeg om te realiseren dat een game via programmeren werkt toen ik het probeerde. Het werkt wel niet meer in windows XP (de versie die ik heb toch niet). Dark Basic heb ik geen ervaring mee, beter eens googlen :)

Belgianbonzai

Legacy Member
Heb zo een nichtje, heeft zichzelf leren lezen en schrijven op haar 3jaar, zit nu anderhalf jaar voor in 5de leerjaar (tijdens sommige lessen doet ze dus "zelfstudie" van 6de), en is dan nu maar Spaans beginnen leren...

OT: In de humaniora zijn wij begonnen met zo een programma waar je met een wagentje kegeltjes moest plaatsen en wegnemen... kan wel nie direct op de naam komen...maar voor eerste stapjes is dat wel goed, aangezien je daar met if/for/while lussen werkte en dus ook (heel basic) algoritmes moest uitdenken

Ge kunt er wel geen games mee maken, maar als hij bvb daarvan de oefeningen zou kunnen oplossen gaat hij wel al meer als programmeur hebben leren denken.
mss eens aan een informatica leerkracht vragen wat dit kan zijn en of ze nog ergens een oefenboek hebben slingeren...

Nog een voordeel zal zijn dat't in het Nederlands is als ge het op een humaniora vindt (oude spelling wel :p) en hij dus op zichzelf zal kunnen werken indien nodig

Spacy2003

Legacy Member
Brainbug zei:
Heb zo een nichtje, heeft zichzelf leren lezen en schrijven op haar 3jaar, zit nu anderhalf jaar voor in 5de leerjaar (tijdens sommige lessen doet ze dus "zelfstudie" van 6de), en is dan nu maar Spaans beginnen leren...

OT: In de humaniora zijn wij begonnen met zo een programma waar je met een wagentje kegeltjes moest plaatsen en wegnemen... kan wel nie direct op de naam komen...maar voor eerste stapjes is dat wel goed, aangezien je daar met if/for/while lussen werkte en dus ook (heel basic) algoritmes moest uitdenken

Ge kunt er wel geen games mee maken, maar als hij bvb daarvan de oefeningen zou kunnen oplossen gaat hij wel al meer als programmeur hebben leren denken.
mss eens aan een informatica leerkracht vragen wat dit kan zijn en of ze nog ergens een oefenboek hebben slingeren...

Nog een voordeel zal zijn dat't in het Nederlands is als ge het op een humaniora vindt (oude spelling wel :p) en hij dus op zichzelf zal kunnen werken indien nodig

IsoLab ?

Dit is SoftAlgos de freeware versie ervan: http://www.gedesasoft.be/softalgos/

Darth-Falcon

Legacy Member
met isolab kunt ge geen games maken, maar het kan wel een ebgin zijn om de basis van het programmeren te leren

Vich

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
met isolab kunt ge geen games maken, maar het kan wel een ebgin zijn om de basis van het programmeren te leren
Isolab :')
/me mompelt iets over teaching the teacher :+
Maar 't is inderdaad goed om de beginselen te begrijpen.
Ikzelf zou C# aanraden als taal om kleine spelletjes te leren maken. Omdat die taal nog van pas kan komen in eventuele toekomstige jobs. En de overstap van C# naar C++ of Java is ook al niet te groot.

boogje

Legacy Member
MAxed2, als em maxpayne2 in zen bezit heeft

ik heb da, en kheb al leveltjes gemaakt etc.

en da's ni moeilijk, als je eerst veel guides volgt etc.

DJ_Trash

Legacy Member
C#!
goeie basis voor later (denk aan overstap naar ander.net stuff; java etc); veel mogelijkheden, een uidaging voor zo'n manne

.Acku.

Legacy Member
Misschien toch beter zo een ontwikkelpakket voor hobbyisten zoals die gamestudio. pad daarna, wanneer hem de beperkingen duidelijk worden zaken richting IsoLab voor logisch denken e.a. zaken aan te leren, dan een echte taal.

Het is niet alsof er tijdsdruk achter zit.

Vich

Legacy Member
Darth-Falcon zei:
nie vergeten dat vo ne kleine is he :lol:

Grootte en leeftijd zeggen niet echt veel. Volgens de TS is het een hoogbegaafd iemand. Zo'n mensen moet je niet onderschatten ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan