Ik ben begonnen met PHP.
Raar maar waar, het is vrij eenvoudig, laat veel toe, je hebt de indruk "te programmeren" en je hebt vrijwel meteen resultaat op je webpagina's.
Eerste jaar hogeschool: C
- eenvoudig, zelfde syntax als PHP (vermits PHP op C gebaseerd is vrij logisch, duh

)
- pointers en arrays waren de moeilijke dingen.
Tweede jaar: C++ (OO C proggen)
- Syntax was kennende, OO principes duidelijk uitgelegd en imo een zeer duidelijke overgang. (Hier verschillen de meningen op school wel over)
Tweede jaar: Java (2de semester, andere taal, betere OO)
- Principes reeds gekend, andere syntax manieren, snel mee weg.
Zelfstudie: C#
- zelfde basiskennis als java, gelijklopende taal, eenvoudige syntax, ...
Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn apps iets sneller werken in C# dan in Java. Maar ik ben dan ook niet de uber coder en naar alle waarschijnlijkheid zullen er wel wat fouten inzitten.
Als ik nu terugkijk, dan denk ik dat ik een vrij goede leercurve heb gehad, maar je moet er wel geduld voor hebben. 't Is niet zo dat je na een week hier een hele applicatie kan schrijven, in eender welke taal, die een goed geheugengebruik heeft, goed OO implementeert, duidelijke code en commentaar heeft, gemakkelijk is in het onderhoud, uitbreidbaar, ...
Maar alles is relatief. Ik werk sinds versie 3 met PHP, toch al aantal jaar geleden. Je kon mij er veel invragen, en ik kon het wel, wist het wel op te lossen, en dergelijke.
Maar sinds een aantal weken volg ik stage, webcoder bij een bedrijfje. Ik kan u verzekeren, van 0 moet je praktisch herbeginnen (akkoord, je kent de syntax wel, op een goeie 2 dagen ben je er mee weg) om in groep te leren coden, duidelijke syntax en commentaar te leren schrijven, zodat anderen er aan uit kunnen.