Archief - [PROG]Linux Linux programming?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sm1Rn

Legacy Member
ik zou graag leren programmeren in linux, naar het schijnt is dat in C++? ik heb op mijn pc visual studio 6.0 c++ ... iemand hier een tutorial voor, de progs die ik daar schrijf, kan ik die op men linux boxje draaien?

The Crazy Frog

Legacy Member
Visual Basic werd ontwikkeld door Microsoft, zegt genoeg zeker?
Anyway, der bestaat een opensource implimentatie van VB voor linux: Gambas.
Probeer dat eens eh.

Bubbling Zombie

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Visual Basic werd ontwikkeld door Microsoft, zegt genoeg zeker?
Anyway, der bestaat een opensource implimentatie van VB voor linux: Gambas.
Probeer dat eens eh.

aw shut up.

VB.NET zit al (half) in mono, evenals in c#, java, gambas (idd, die link uit crazyfrog zijn post), c++, c, haskell, ...

Tyfius

Legacy Member
Erm, wat bedoel je, met leren programmeren in linux ?

Linux is een besturingssysteem, en ondersteund, zoals windows en elk ander besturingssysteem zowat elke programeertaal die er is.
Maar windows applicaties ga je niet op linux kunnen draaien, dat is een heel andere structuur van uitvoerbare bestanden.

Ik denk dat je je eerst beter wat verdiept in de linux wereld vooraleer je aan zoiets begint.

messiah´

Legacy Member
Bwa, een besturingssysteem zelf ondersteunt helemaal geen enkele programmeertaal hé. Op een besturingssysteem kun je executables uitvoeren die gecompileerd worden met een compilers die beschikbaar zijn voor dat platform. Met de GNU Compiler Collection kom je al een heel eind; (Objective-)C(++), Java en Fortran.

Voor C++ heb je GTK+ en Qt. C# is ook een mogelijkheid met Mono/GTK#. Ook python is een leuke taal om te ontwikkelen voor Linux. Java is ook altijd een optie, zonder gebruik te hoeven maken van GCC, voor machines die uitgerust zijn met een VM.

Keuze genoeg!

The Crazy Frog

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Kbedoel gewoon dat Microsoft geen programmeertaal gaat ontwikkelen voor een concurrerend besturingssysteem, wa's daar nu verkeerd mee?

Da Turtle

Legacy Member
Ik denk dat je zal moeten zeggen wat je precies wil programmeren in Linux. Er zullen wel meerdere mogelijkheden zijn om te programmeren in Linux, dus als je zegt wat je wil programmeren zullen de mensen je misschien kunnen helpen met de juiste keuze te maken.

killgore

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Kbedoel gewoon dat Microsoft geen programmeertaal gaat ontwikkelen voor een concurrerend besturingssysteem, wa's daar nu verkeerd mee?
ehm

om correct te zijn heeft microsoft (kweet niet meer wanneer juist) gezegd dat het de bedoeling was dat uiteindelijk, zonder tussenkomst van mono en dergelijke, .net een universeel platform zou worden dat ook onder linux zou moeten draaien en ook bv. op handhelds e.d., iets als een zeer geadvanceerde java app dus :).

The Crazy Frog

Legacy Member
killgore zei:
ehm

om correct te zijn heeft microsoft (kweet niet meer wanneer juist) gezegd dat het de bedoeling was dat uiteindelijk, zonder tussenkomst van mono en dergelijke, .net een universeel platform zou worden dat ook onder linux zou moeten draaien en ook bv. op handhelds e.d., iets als een zeer geadvanceerde java app dus :).
Ah, maja, microsoft zegt zoveel :p

passero

Legacy Member
killgore zei:
ehm

om correct te zijn heeft microsoft (kweet niet meer wanneer juist) gezegd dat het de bedoeling was dat uiteindelijk, zonder tussenkomst van mono en dergelijke, .net een universeel platform zou worden dat ook onder linux zou moeten draaien en ook bv. op handhelds e.d., iets als een zeer geadvanceerde java app dus :).

Lol, de bedenker van JVM heeft ook het dot net framework mee helpen bedenken.
Het is idd de bedoeling om .net op linux te kunnen draaien.
Kijk maar naar de architectuur. Je hebt daar toch ook een framework waar alles op draait.

Krueger

Legacy Member
De originele poster is precies wel een beetje tootgevallen...

Bubbling Zombie

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Ah, maja, microsoft zegt zoveel :p

ik zou graag uw bronnen weten die't tegendeel bewijzen. Maarja, we weten allemaal dat jij begin jaren 90 bent blijven hangen he :)

dJeez

Legacy Member
.NET universeel? Universeel voor zover het Microsoft Operating Systemen betreft : zeer zeker ja, maar andere OSen (buiten BSD/OS X tot op zekere hoogte) : zo goed als zeker neen. Op BSD/OS X kan er zeker nog een volgende versie komen (de huidige loopt echter gigantisch achter), maar op pakweg Linux is dat alvast zo goed als uitgesloten, omwille van de GNU GPL die op de meeste libraries rust (want ik zie MS zijn proprietary source nu eenmaal niet vrijgeven :p).

Daarnaast lijkt een port van het hele .NET platform mij ook al zo goed als uitgesloten. De CLI is haalbaar (zoals Rotor van MS zelf bewijst), maar voor vb. de GUI zaken is imho alles momenteel veel te veel gebaseerd op de Windows werkwijze om bruikbaar te zijn op andere OSen (zelfs al doet Mono nu zelf een poging om Windows.Forms cross-platform te implementeren).

Maar om op de originele vraag terug te komen : voor zowat elke programmeertaal is er wel een compiler/interpreter te vinden op Linux. Gaande van Basic (oa Gambas) over Pascal (Free Pascal) tot C/C++ en Java (de JDK is voor Linux beschikbaar op de site van Sun). Heb je specifieke Linux vragen dan kan je trouwens ook op het Operating Systems forum bij Unix based terecht (nu ja, het meerendeel van de "regulars" daar hangt hier ook rond :p).

The Crazy Frog

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
ik zou graag uw bronnen weten die't tegendeel bewijzen. Maarja, we weten allemaal dat jij begin jaren 90 bent blijven hangen he :)
Nene, kgeef u gelijk. Kben nie zo goe geinformeert over .net framework omdat ik et nie gebruik. Maja kbedoel maar dat ze bij microsoft niet altijd doen wat ze zeggen, bv: WinFS, ging normaal gezien bij Vista zitten, maar dat hebben ze ook al veranderd.

den Acid Burn

Legacy Member
mja wat bedoel je juist?
als je "gewoon" programmeren bedoelt kunt ge dadelijk beginnen met C/C++, zit standaard compiler in de kernel (gcc) en alsk me niet ergis kan de huidige gcc ook a java compilen (ben hier wel niet heel zeker van)

als je shell programming wil doen kan je bv linux shell scripting leren of bv perl wat nog uitgebreider is

en als je meer de vb richting uit wil kan je idd eens kijken naar mono (zoals bubbling zombie al zei)

AcIdR3IgN

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Visual Basic werd ontwikkeld door Microsoft, zegt genoeg zeker?
Anyway, der bestaat een opensource implimentatie van VB voor linux: Gambas.
Probeer dat eens eh.

En wie heeft hier nu iets over VB.NET gezegd? Hij heeft Visual Studio en daarin gebruikt hij C++...

Anyhoo, leert Perl, Python (das ook wel de moeite, en makkelijk te leren), Bash, Java en zeker C of C++ (maar niet perse in die volgorde).

.Acku.

Legacy Member
Als ge in Java iets kunt doen draaien in windows werkt het ook op Linux. Zolang ge geen native API calls gaat doen uiteraard (zoals een icoontje in systray etc), een kans die klein is aangzien dat zo moeilijk en afgeraden is.

killgore

Legacy Member
dJeez zei:
.NET universeel? Universeel voor zover het Microsoft Operating Systemen betreft : zeer zeker ja, maar andere OSen (buiten BSD/OS X tot op zekere hoogte) : zo goed als zeker neen. Op BSD/OS X kan er zeker nog een volgende versie komen (de huidige loopt echter gigantisch achter), maar op pakweg Linux is dat alvast zo goed als uitgesloten, omwille van de GNU GPL die op de meeste libraries rust (want ik zie MS zijn proprietary source nu eenmaal niet vrijgeven :p).

Daarnaast lijkt een port van het hele .NET platform mij ook al zo goed als uitgesloten. De CLI is haalbaar (zoals Rotor van MS zelf bewijst), maar voor vb. de GUI zaken is imho alles momenteel veel te veel gebaseerd op de Windows werkwijze om bruikbaar te zijn op andere OSen (zelfs al doet Mono nu zelf een poging om Windows.Forms cross-platform te implementeren).

Maar om op de originele vraag terug te komen : voor zowat elke programmeertaal is er wel een compiler/interpreter te vinden op Linux. Gaande van Basic (oa Gambas) over Pascal (Free Pascal) tot C/C++ en Java (de JDK is voor Linux beschikbaar op de site van Sun). Heb je specifieke Linux vragen dan kan je trouwens ook op het Operating Systems forum bij Unix based terecht (nu ja, het meerendeel van de "regulars" daar hangt hier ook rond :p).
't is niet het feit of ze het kunnen he, ze hebben gesteld dat dat de bedoeling was :).

Nu ja, ik zie ze eigenlijk wel een jitc voor linux maken en da opensource houden, ma gans visual studio of zo niet. Tijd zal wel raad brengen zeker :).

.Acku.

Legacy Member
Ik zie niet in waarom .NET niet portabel zou zijn, hetis enkel een kwesie of er genoeg resources achter zitten om er degelijk wekr van temaken. En uiteraard om de attitude bij te brengen aan library developers om enkel in portabele code te schrijven, en niet WinAPi of whatever

The Crazy Frog

Legacy Member
AcIdR3IgN zei:
En wie heeft hier nu iets over VB.NET gezegd? Hij heeft Visual Studio en daarin gebruikt hij C++...

Anyhoo, leert Perl, Python (das ook wel de moeite, en makkelijk te leren), Bash, Java en zeker C of C++ (maar niet perse in die volgorde).
Ja, khad Visual Basic 6.0 gelezen ipv Visual Studio 6.0, daarom dat ik begon over basic. :doh:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan