Archief - Q: Grafische opleidingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

th43ns

Legacy Member
Hallo,

ik weet nu niet of dit de juiste prefix is maar aangezien k de rules toch heb gelezen: vergeef mij als het fout is :)

Ik zou graag weten of er bepaalde grafische opleidingen bestaan? Dan denk ik vooral aan design (bv. reclame, website, ...). Zijn er misschien mensen op deze fora die hier reeds ervaring mee hebben en mij wat extra info kunnen bezorgen? Ik volg momentee Informatica-beheer (6e jaar dus), behaal behoorlijke punten en weet totaal niet welke richting ik uit zou kunnen gaan.
Vele mensen uit mijn omgeving zeggen dat ik een opleiding rond design ofzo zou moeten volgen, simpelweg omdat ze de dingen die ik tot nu toe heb gemaakt (affiche, website, naamkaartjes, ...) zeer goed vinden.

Alvast bedankt

infeKted

Legacy Member
thaens zei:
Hallo,

ik weet nu niet of dit de juiste prefix is maar aangezien k de rules toch heb gelezen: vergeef mij als het fout is :)

Ik zou graag weten of er bepaalde grafische opleidingen bestaan? Dan denk ik vooral aan design (bv. reclame, website, ...). Zijn er misschien mensen op deze fora die hier reeds ervaring mee hebben en mij wat extra info kunnen bezorgen? Ik volg momentee Informatica-beheer (6e jaar dus), behaal behoorlijke punten en weet totaal niet welke richting ik uit zou kunnen gaan.
Vele mensen uit mijn omgeving zeggen dat ik een opleiding rond design ofzo zou moeten volgen, simpelweg omdat ze de dingen die ik tot nu toe heb gemaakt (affiche, website, naamkaartjes, ...) zeer goed vinden.

Alvast bedankt

Er zijn zo'n grafische "opleidingen" ja. Bv Grafische Vormgeving. Toon eens een aantal dingen van affiches, websites, ... en dan kunnen we al zeggen of je bekwaam bent of niet.

Mistabeen

Legacy Member
infeKted zei:
Er zijn zo'n grafische "opleidingen" ja. Bv Grafische Vormgeving. Toon eens een aantal dingen van affiches, websites, ... en dan kunnen we al zeggen of je bekwaam bent of niet.
ge kunt al eens zien of hij ietswat aanleg heeft, maar niet houd em tegen de toelatingsproef te doen he, die docenten zullen dan wel beslissen of ge toegelaten word of nie... nie da ze zelf zo superieur zijn ze -_-

Mistabeen

Legacy Member
thaens zei:
Ik veronderstel ook wel da da u daar aangeleerd wordt? Hoop ik toch tenminste.

Nuja, hier enkele dingen die ik reeds heb gemaakt (en waar mensen dus tevreden over waren)

http://http://www.pixagogo.com/4990874201(link kopieren en in nieuw venster openen)
http://www.18jarigenkaulille.be

Voor alle duidelijkheid: ik zoek dus geen knutselrichting ofzo, geen geboetseer, collages, ... voor mij :p

Groeten
in een grafishe hogere opleiding gade altijd wel me andere technieke moete lere werken dan alleen pc, daarvoor nie perse pc, maar ge ga toch deftig moete leren tekenen, als ge door de toelating wilt raken zulde toch l wa mogen oefenen, enja, collages, hangt ervn af wa ge onder collage verstaat, maar er zal wel knip en plakwerk aan te pas komen en andere technieken.
me uw photoshopprobeerselkes moet ge ook nie afkomeop de toelaatingsproef just for your info

Erinyes

Legacy Member
Misschien is de volgende link wel interessant. Het hangt er gewoon van af wat je precies wilt gaan doen...

https://www.beyondgaming.be/archive/web-design-programming.237/post-studierichtingen.333954

Er bestaan wel meer scholen, en meer richtingen dan daar vermeld. Ik zou zeggen informeer je goed voor je beslist :) Ik lees dat je geen geboetseer en knutselwerk wilt... Dus waarschijnlijk ook geen tekenen? Dan denk ik dat iets met multimedia je meer ligt. Als je daarnaast ook affiches en naamkaartjes wilt maken, denk ik dat je toch meer grafische vormgeving moet gaan doen. Gewoon goed informeren en je zal wel zien...

Indieanus

Legacy Member
thaens zei:
Ik veronderstel ook wel da da u daar aangeleerd wordt? Hoop ik toch tenminste.

Nuja, hier enkele dingen die ik reeds heb gemaakt (en waar mensen dus tevreden over waren)

http://www.pixagogo.com/4990874201
http://www.18jarigenkaulille.be

Voor alle duidelijkheid: ik zoek dus geen knutselrichting ofzo, geen geboetseer, collages, ... voor mij :p

Groeten

Heel veel 'design' richingen bevatten 'knutsel' en 'collage' werk ze. :o Ik had da ook ni helemaal correct ingechat toen ik begon aan mijn opleiding (architectuur) Daar is eigl heel veel van da werk. (met daarnaast wel cad werk & photoshop/illustrator enz, ma das meer een troef die ge hebt, eerder dan een aangeleerd vak)

Ma ik moet wel zeggen dat ik da vroeger int middelbaar ook veel te slecht inschatte, die 'knutselwerkjes'. Int middelbaar vergeleek ik da met P.O. (plastische opvoeding) ma alé, ge leert daar wel omgaan met zo'n dingen en ge leert er wel dingen maken, waar iets zinvol achter steekt. En das zeker nog wel interessant!

th43ns

Legacy Member
bedankt voor de info, misschien verstandiger om niet zo'n puur grafische richting te kiezen in mijn geval...
zijn er misschien mensen die ervaring hebben met de richting multimedia/communicatie-multimedia?

Ik vraag me af of jullie bij je studie-keuze ook het gevoel hebben/hadden dat je dit niet voor de rest van je leven wilt doen? Ik veronderstel dat niemand dit heeft, maar ik kan me niet voorstellen wat de toekomst zal brengen en welke keuze het gunstigste is voor een toekomstige beroepscarrière..

gravendelver

Legacy Member
Ik snap het toch niet ze :)
Al die mensen die een ontwerprichting willen doen (Grafische vormgeving, 3d,...) Maar als ze tekenen, knutselen, 'boetseren', horen willen ze niet meer :confused:

Erinyes

Legacy Member
thaens zei:
Ik vraag me af of jullie bij je studie-keuze ook het gevoel hebben/hadden dat je dit niet voor de rest van je leven wilt doen? Ik veronderstel dat niemand dit heeft, maar ik kan me niet voorstellen wat de toekomst zal brengen en welke keuze het gunstigste is voor een toekomstige beroepscarrière..
Als je dat hebt, zou ik je aanraden nog eens serieus na te denken.

Als je je het eerste jaar over het tekenen en het knippen en plakken kunt zetten, zit je al ver hoor. Alles gebeurt overwegend met een computer tegenwoordig. Ik heb niet zo'n last gehad van het handwerk, maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat ik me graag bezig houd met tekenen. Zolang ik maar niet moet schilderen (plakaatverf...) :sop: Gelukkig moet dat niet meer.

ps: ik doe grafische vormgeving

Delirium

Legacy Member
Ik studeer momenteel Grafische & digitale media aan Artevelde in Mariakerke.
Ik heb daarvoor ne MCT gedaan in Kortrijk. Ik verwachte ook veel digitaal werk, maar da beperkte zich enkel tot de lessen Photoshop, Illustrator & Indesign. Voor de rest was het veel schetsen & vormgeving.
Eerst stak mij da ook tegen, een paar maten zeiden ook "ik maak da 10x rapper op PC"
'k Heb ook al veel verschillende technieken geleerd in die richting en 'k ben der eigenlijk wel blij om. 'k Gebruik nu bijna geen PC meer om tekeningen te maken. 't meeste gebeurd op papier nu bij mij.

'k Wil hiermee al duidelijk maken (zoals de rest hier al zegt) ge zult meer moeten tekenen in grafische richting dan da ge op PC bezig zijt. Ge gaat uw kennis echt neig uitbreiden als ge er voor open staat. Je moet maar voor jezelf uitmaken wat je zelf wil doen hé :)

th43ns

Legacy Member
En euhm, is het zo dat gij voor die opleiding al veel bezig waart met tekenen/schetsen of wordt u da 'aangeleerd'?

Het is niet zo dat ik tekenen haat, integendeel. Kheb wel is een tijdje op zo een academie gezete (8 jaar terug ofzo) ma ben dr toen na 2 jaar mee gestopt dus..

D'Sek-

Legacy Member
thaens zei:
En euhm, is het zo dat gij voor die opleiding al veel bezig waart met tekenen/schetsen of wordt u da 'aangeleerd'?

Het is niet zo dat ik tekenen haat, integendeel. Kheb wel is een tijdje op zo een academie gezete (8 jaar terug ofzo) ma ben dr toen na 2 jaar mee gestopt dus..
Het wordt u daar in ieder geval aangeleerd. Zo'n jaartje artisanaal bezig zijn is meestal bevorderend voor je grafisch werk hoor. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen.

fartbunny

Legacy Member
ik ben afgestudeerd aan mct en moet zeggen dat het een vree goeie richting is zonder die "bijvakjes" die je zo erg vindt.. maar in feite miste ik dit wel in de richting.. in de richting zelf had je 3 groepjes: de mongs (zitten ganse dagen spellekes te spelen en zijn dan verbaasd daze gebuisd zijn), de wannabees (kunnen wel werken met de software maar missen de passie en het inzicht om goeie werken te maken) en dan heb je slechts een handvol mensen die ECHT goeie dingen kunnen maken.. die ideeën kunnne opbrengen en uitschetsen zodat het voor iedereen (en vooral, voor HEN duidelijk is wat ze willen maken en hoe ze het gaan doen) anders ben je eerst een half jaar bezig met experimenteren en foefelen.. van wat is hoor is Artevelde een topper en eventueel dan mct met studieduurverkorting..

Delirium

Legacy Member
Het enige wad ik van tekenen (of wat der voor mag doorgaan) gehad heb was Plastische opvoeding in het secundair.
Alles word je daar aangeleerd, ze beginnen bij niets, voor diegene die het al goe kunnen is da saai, voor diegene die het niet kunnen is da zeer leerrijk.
Het eerste jaar is het de basis: kubussen, cilinder en een paar dingen waar je de vorm moet uithalen (bladeren, groenten & fruit)
In 't 2e jaar zijn het al wat meer moeilijkere vormen en in"t derde is het vrijer (schets wat je wilt schetsen)

@fartbunny: wanneer ben jij afgestudeerd?
Mja miste dit ook in MCT daarom dat ik naar Artevelde ging. Elk jaar zitten er wel MCTers in Artevelde, in't 2e jaar STDV zitten we met 5 MCTers, en in't 1e jaar zitten der ook een stuk of 5. Ik ban al zeer tevreden da'k naar daar gegaan ben (ook al zit ik elke avond te zagen da'k mega-veel werk heb :D)

Musback

Legacy Member
ik doe grafische/reclamevormgeving in st.Lucas antwerpen...
1e jaar was kut, maar 2e en 3e jaar zijn echt superleuk, ook niet veel theorie, en veel concentratie op idee > uitwerking

th43ns

Legacy Member
Welk beroep zouden jullie je dan later zien doen/doe je nu?

Wat is trouwens het verschil qua multimedia tussen een MCT en een Bachelor in de Toegepaste Informatica met afstudeerrichting Multimedia en Programmeren?

Da Turtle

Legacy Member
thaens zei:
Wat is trouwens het verschil qua multimedia tussen een MCT en een Bachelor in de Toegepaste Informatica met afstudeerrichting Multimedia en Programmeren?
Beiden zijn alle sinds geen grafische richtingen maar informatica richtingen. In MCT krijg je naast multimedia (wat 't enige grafisch is da je krijgt) ook wiskunde, programmeren, elektrischiteit en PC technologie, enz... Als je echt een grafische richting wil volgen zal je de kuntstheorie en de teken / schilder lessen enzo er bij moeten pakken denk ik, tenzij iemand mij tegenspreekt :). Zoals Musback zegt, da is meestal maar 't eerste jaar om een 'basis' te vormen, als je echt wilt lukt da wel.

Strawberry

Legacy Member
ik zit op st lucas gent

grafische en reclame vormgeving academische
je hebt ook professionele dit is gerichter
in de academische draait het meer rond concept enz
niet enkel hoe goed je photoshop kan etc


ik heb niks moeten tekenen op mn toelatingsproef
maar 3 collages gemaakt knip en plak gemaakt
en 2 dingen met photoshop

http://users.pandora.be/popsicle/ingangexaam01.jpg was dat

dat mocht dus wel bij ons

we moesten ook op voorhand fotos trekken

belangrijkste voor zoon richting is dat je creatief bent
en openstaat voor vanalles ( technieken, kijk op dingen enz )
wij hebben verplichte workshops die niks te maken mogen hebben
met je richting gewoon dat je in contact komt met andere dingen enz

ben je niet echt geintreseerd in kunst en filosofie en van die dingen
kan je mss beter iets a la multimedia doen denkik
maar ik volg dat niet dus weet hier ook weinig over

LunchBox

Legacy Member
wil je hoofdzakelijk voor schermmedia ontwerpen > multimedia
wil je hoofdzakelijk voor printmedia ontwerpen > grafische

hoe ik het persoonlijk ervaar is dat de mensen die grafische volgen veel creatiever tewerk gaan (vaak omdat ze ook analoge technieken aangeleerd krijgen), en de mensen die multimedia volgen een bredere technische kennis hebben van vooral "digitale" media (omdat ze vooral daarop inspelen) waarop ze iets kunnen presenteren. (computer, televisie, organiser, gsm, ..)

trek de stroom uit bij een grafici en je hebt nog steeds'n origineel concept, desnoods met de hand getekend en uitgewerkt voor je evenement // doe hetzelfde bij een multimedia persoon en ik vrees dat er'n probleem is, want ze zijn vrijwel volledig afhankelijk van allerhande apparatuur. (computers, audio&video opnames, projectiemateriaal) uiteraard moeten ze beide bij het krijgen van een opdracht een concept kunnen uitwerken waarmee de klant tevreden is, maar de tools waarnaar ze vooral grijpen zijn dus anders.

nu we hebben stroom in deze wereld, dus je moet voor jezelf beslissen wat voor'n persoon je bent.. wat je zowieso niet mag doen in belgië is niet openstaan voor nieuwe dingen, want bij vrijwel elke richting zitten er bijvakken die je op het eerste zicht niet zullen aanspreken, en ge gaat er toch voor moeten slagen.

--
ter volledigheid: ik deed drie jaar grafische op secundair en doe nu m'n derde jaar multimedia op hogeschool.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan