Archief - Q: Grafische opleidingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GenesisX

Legacy Member
Ellow Ellow

Eindelijk terug zo'n thread hier. Ik zit dus nog met vragen :) Ik doe nu InformaticaBeheer in het 5e middelbaar en na het secundair zou ik graag een multimediale en/of grafische opleiding gaan volgen. Nu zijn m'n vragen:

- Waar kan ik zoiets volgen? (ik woon in West-Vlaanderen, aan de kust, oostende)
- Welke richting moet ik nemen?
- Wat is de inhoud van die richting en wat moet je zo kunnen?

Nuja... heb ff hier doorgelezen en ik heb idd zo'n filosofische kijk enzo (:p). Ik zou graag met photoshop -verder- leren werken. Ook multimediaal, zoals camera, tv, etc. Ook drukwerk zoals kaartjes, affiches, etc. En eventueel tekenen. Dat zou wel tof zijn, al kan ik niet goed tekenen :p

Hopelijk kan iemand dit concreet beantwoorden? Want ik heb echt nog geen idee wat er allemaal bestaat enzo. En welke keuzen ik nog moet maken qua richting. :s

Bigbuddha

Legacy Member
Heel goed nadenken wat je wil. Wil je de multimedia richting uit of de grafische richting. De laatste jaren zijn dat verschillende opleidingen. In mijn tijd...ahum...;) was dit niet het geval. Je had enkel grafische vormgeving. Maar daar ontbrak elke vorm van multimedia in de eerste jaren. Je kon toen beter toegepaste informatica doen. Maar daar zat dan weer geen grafiek in. 'k Heb dan vanalles wat gehad. Het ligt voornamelijk in wat je buiten de schoolpoort graag doet. Ik deed niets anders dan webdesignen en ontwerpen. 't Zijn degene met het meeste "hart" die uiteindelijk wel de juiste weg vinden.

Nu een jaar of 5 werkend als interactive media designer/art directing.

GenesisX

Legacy Member
@Bigbuddha - Liever dan de multimedia richting, dat was ook origineel geplanned (juist?). Al zou ik het helemaal niet erg vinden zouden er dingen zoals tekenen bijzitten, maar dan wel geen PO (plastische opvoeding), maar echt het leren hoe enzo.

Ik wil er natuurlijk ook voldoening van krijgen. 'k Ben namelijk redelijk filosofisch enzo (:p) en misschien om dat dan te uiten in één of ander iets. Wat zeg ik hier nu toch... :unsure:

Wat houdt die opleiding dan in? Photoshop, illustrator, dreamweaver, flash, etc. zou ik graag -verder- leren. Schetsen zou eventueel ook wel tof zijn. En vectoring is een must. Wat kun je dan zoal met die opleiding en welk werk kun je dan zoal doen?

En je hebt het daar over verschillende richtingen aan het einde? Leg ff uit als je wilt, want ik snap het nog altijd niet wat ik kan en wil doen :)

Bigbuddha

Legacy Member
'k Heb zowel grafische vormgeving als toegepaste informatica gedaan, maar op hogeschool niveau niet afgemaakt omwille van net dat probleem dat het niet multimedia was ;)
Ik had genoeg bagage om te kunnen prograùmeren en te kunnen ontwerpen. Ik heb daarna eigenlijk m'n eigen weg gezocht. Eerst 6 maanden cursus webdesign(vdab) gedaan, om mijn voet(papiertje) tussen de deur te krijgen. En aanvullend workshops en cursussen allerhande gedaan. Wel voornamelijk in het buitenland, meer bepaald scandinavië en nederland, waar ze toen veel verder stonden qua design en interactive media. Aangezien c-md en andere aanverwante cursussen hier nog niet bestonden. Deze opleidingen zijn que diplomawaarde hier niets waard maar tussen de oren is het goud.

Je moet natuurlijk oppassen met richtigen multimedia. Wij krijgen hier regelmatig stagairs over de vloer. Meesters in de multimedia zijn dat dan. tsssss.... Het niveau is soms bedroevend. Wat eigenlijk niet meer als normaal is. Veel doen het omdat ze graag achter de pc zitten chatten en eens met frontpage zijn bezig geweest. Wat de opleidingen nu inhouden weet ik zelf niet, daar zullen andere je wel meer over weten te vertellen.
Die opleidingen c-md bv. leren je de tools en de occasional kick-in-the-ass om je werk gereed te hebben, maar de kwaliteit en de creativiteit, daar kom je het verste mee. Hier komt dat verhaaltje kijken wat hier in de thread al meermaals voorkwam. Het is vooral je aanleg, inzet en eigen creativiteit die je tot Master maakt. Niet je diploma. Ik ken afgestudeerde die nog niet de helft kunnen van wat sommige hier op't forum in hun vrije tijd klaarspelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan