Archief - Q: Grafische vormgeving Academisch of Professioneel?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

pay&go

Legacy Member
Beste mensen van dit sub-forum,

Nog voor ik begin, ik weet dat hierover al verscheidene topics bestaan. Toch beantwoorden ze mijn vragen niet.

Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die beeldende vormgeving studeren aan St.Lucas in Gent (professionele bachelor) en Grafisch ontwerp aan St.Lucas(KDG) in Antwerpen (adacemische bachelor).

Ik zit met een dilemma van hier tot op linkeroever.

Kunnen deze mensen de richting die zij volgen wat nader verklaren.

- Welke lessen krijgen jullie zoal?
- op wat wordt vooral de nadruk gelegd?
- wat is het verschil tussen de verschillende ateliers (illustratieve, reclame, grafische)?
- wat verwacht men dat je al kan?
- wordt er vaak gebruik gemaakt van de pc of teken je eerder met de hand?


bij deze alvast bedankt!

dOmme zEbra

Legacy Member
Ik zit in mijne 2de jaar grafische op Sint Lucas Antwerpen. Om op u vragen te antwoorden:

1) Ik zal even mijn lessenrooster geven (wel van het 2de jaar maar je krijgt toch wel een idee, ongeveer dezelfde vakken buiten een paar theorie vakken en webdesign)

Maandag: 2 theorie vakken: Onderzoeksmethodologie en Geschiedenis van het grafisch ontwerp
Dinsdag: 3 theorie vakken: Kunstgeschiedenis, Literatuur (keuzevak), Wijsgerige Antropologie
Woensdag: heel de dag waarnemingsschetsen. 's morgends: levend model, 's middags: op locatie schetsen
Donderdag: Vak grafisch ontwerp
Vrijdag: Vak grafisch ontwerp (andere docent), Typografie en 's middags Webdesign

De lessenrooster in het eerste jaar ziet er ongeveer hetzelfde uit, buiten dan dat je filosofie krijgt ipv antropologie. Qua atelier heb je in het eerste jaar ook meer het vak "grafisch ontwerp" als ik mij het goed herriner.

2) Het allerbelangrijkste is je atelier. De opdrachten die je krijgt voor de vakken fotografie, typografie en grafisch ontwerp (en later ook webdesign) is waar je je het meeste mee bezighoud tijdens heel het jaar. Deze komen dan ook op je jury die op ik geloof 28 studiepunten staat. Minder van belang zijn schetsen eigenlijk. Als je goed atelier werk hebt verricht maar u schetsen zijn iets minder gaan ze daar geen probleem van maken.

3) Daar kan ik ni echt op antwoorden, hoewel in de illustratieve meer de nadruk op tekenen zelf gelegd word.

4) Het fancy antwoord dat je van docenten krijgt is dat je geen voorkennis moet hebben. In principe is dit ook zo, maar voorkennis kan nooit kwaad. Zeker als het om programmas als photoshop of illustrator gaat. Daar krijg je bitter weinig uitleg over en je moet dat allemaal zelf heel goed uitvissen. Met tekenen begint men eigenlijk van nul af aan.

5) Tijdens schetsen moet je schetsen, met atelier vakken mag je kiezen eigenlijk. Natuurlijk is het aangeraden dat je goed met de computer kan werken. Later ga je ook niet alles met de hand maken voor klanten..

Voor de rest wil ik nog vertellen dat ge van atelier eigenlijk nooit echt "les" krijgt. Je krijgt gewoon heel het jaar opdrachten die je moet uitvoeren tegen een bepaalde deadline. uiteraard krijg ge begeleiding van je docenten, maar verwacht daar niet teveel van. De opleiding is zeer zelfstandig gericht.

De theorievakken zijn een lachertje. Tenminste als je uit ASO komt. Veel mensen die uit BSO of KSO komen buizen op de theorie vakken. Een kursus van 60 blz is het meeste wat ik al heb moeten blokken per vak, en je hebt altijd gemiddeld 4 vakken ofzo.. Easy as pie.

Verder moet je zeker in het eerste jaar niet komen aanzetten met striptekenen, manga of enige vorm van street art :). Experimenteren dat horen ze graag. Concepten zijn ook belangrijk.

hoop dat dit je wat geholpen heeft

D'Sek-

Legacy Member
Grafische in het SLA is strict gezien ook een professionele bachelor, maar ze geven les op niveau van een academische naar eigen zeggen. :)

pay&go

Legacy Member
Bedankt voor jullie antwoorden dOmme zEbra en D'Sek.

Nu heb ik genoeg info over antwerpen, maar zijn er mensen die mij nog informatie over de richting in Gent kunnen geven? Ik dacht dat er hier enkele zaten.


alvast bedankt

gravendelver

Legacy Member
Volgens mij is het nu zaterdag infodag voor professionele bachelor grafisch ontwerp in Gent (mss ook voor de academische, weet ik niet zeker). Misschien interessant om al eens een beeld te krijgen?

pay&go

Legacy Member
gravendelver zei:
Volgens mij is het nu zaterdag infodag voor professionele bachelor grafisch ontwerp in Gent (mss ook voor de academische, weet ik niet zeker). Misschien interessant om al eens een beeld te krijgen?

Inderdaad, maar mijn ervaring leert mij dat studenten vaak meer weten hoe alles in elkaar zit dan wat er op de info-dagen wordt prijs gegeven. Desalniettemin zal ik op de info-dag aanwezig aanwezig zijn.

gravendelver

Legacy Member
pay&go zei:
Inderdaad, maar mijn ervaring leert mij dat studenten vaak meer weten hoe alles in elkaar zit dan wat er op de info-dagen wordt prijs gegeven. Desalniettemin zal ik op de info-dag aanwezig aanwezig zijn.

Je komt te weten welke vakken je zoal hebt, je ziet het verschil tussen de werken van beide richtingen. Kan toch al een grote hulp zijn voor uw keuze te maken denk ik :)

V!$u4L

Legacy Member
St. Lucas A'pen pusht voor Master hoor... Waarom denk je dat ik er nog zit? :p
Dus sowieso academisch.

Ik zal je in het weekend wat meer over vertellen als je wil.

syndrom

Legacy Member
zaterdag ga ik ook naar de info dag in gent, ben ook nog aant twijfelen tussen academisch en professioneel.

pay&go

Legacy Member
V!$u4L zei:
St. Lucas A'pen pusht voor Master hoor... Waarom denk je dat ik er nog zit? :p
Dus sowieso academisch.

Ik zal je in het weekend wat meer over vertellen als je wil.

Dat zou leuk zijn :-)


reavX zei:
zaterdag ga ik ook naar de info dag in gent, ben ook nog aant twijfelen tussen academisch en professioneel.

Wat doet jou zo hard twijfelen?

syndrom

Legacy Member
het feit dat ik niet goed weet wat ik van beide richtingen kan verwachten. Wat het verschil juist is.

syndrom

Legacy Member
jupla vandaag weest gaan zien, en i fell in love :d

Me ingeschreven voor de ingangsproef voor academische, ma pff kheb zenuwen. Kwil daar ongelooflijk graag gaan studeren. Khad eerst zowa schrik dak daar volgens mij nie ging thuishoren, maar dat blijkt onterecht. Men vriendin zei het ook, je zou daar op je plaats zitten :d

GenesisX

Legacy Member
Veel zelf uw plan trekken eh dan (academische) en véél vrije tijd "opgeven" om uw opdrachten te maken (buiten de schooluren, da wordt van u verwacht). Van het ateliergedeelte van de professionele weet ik niets, maar de theorie valt wel mee. Tekenen is totaal niet persoonlijk (in tegenstelling tot de academische) en informatica is echt de basis (academische is dan weer dingen maken en zoeken tot ge iets vindt).

Beide gedaan en nog (half) bezig in de professionele, maar volgend jaar wrs syntra want ik ben die schoolmentaliteit beu. Ma ge moet mij ook niet vertrouwen als ik praat over sociaal zijn enzo in die scholen :p, ik kan alleen objectief oordelen als het over de lessen zelf gaat.

syndrom

Legacy Member
lol de school mentaliteit is in syntra veel groter dan in sint lucas ofzo.

Nja men vrije tijd opgeven voor iets wat ik graag doe vind ik totaal niet erg.
In de twee jaar syntra heb ik infeite niet veel bijgeleerd, behalve de programma's wat leren kennen.

GenesisX

Legacy Member
Ge weet toch nie hoe die schoolmentaliteit in Sint-Lucas is, want ge hebt er nog niet gezeten? :p Alé, ma hoe is da eigenlijk in Syntra? Toch gewoon die programma's leren kennen, wat dingen maken en bedrijfsbeheer? Ik ben van plan om dat te combineren met stage enzo, zodat ik niet heeltijd op school zit.

syndrom

Legacy Member
syntra is in mijn ogen na de twee jaar dak daar nu zit, ferm kloten.

Ok je leert de programma's kennen ma kwa creativiteit komt er niet veel te pas, net als nu met men eindwerk. Ze denken daar veel te commercieel naar mijn zin. Ge zit daar in redelijk klein lokaalke allemaal op elkaar gepropt. Ge leert niks over tpyografie etc. Bah.

De opdrachten zijn redelijk kut in mijn ogen en hebben soms bitterweinig met ontwerp te maken, gewoon zuiver DTP werk (pas op ge moet et ook kunnen, maar elke noob die leert met illu, indesign en s werken kan dtp werk doen). Gewoon maak dit na, en maak dat na.
Kheb ne maat en die heeft ook syntra grafisch ontwerp/dtp gedaan en werkt nu in een kledingszaak.

En schoolmentaliteit is volgens mij groter dan in een hogeschool ze, je komt daar om 8.30 toe en gaat maar weg om 16.30 é. Kan er niet aan doen maar ik vind syntra echt kut voor grafisch ontwerp.

Nu ik weet ook nie hoe het is op Sint lucas é, maar toen ik daar vandaag rondliep had ik toch al een positief gevoel.

En eigenlijk dat argument van vrije tijd opgeven, kbedoel in welke hogeschool/unief heb je pakken vrije tijd over? Das toch logisch dat je werkt aan je opdrachten en dat niet alleen op school. als je dat erg vind ga je in syntra wel je ding vinden, daar moet je nooit thuis ofzo verder werken.

Nuja dit is natuurlijk mijn mening maar ik ben echt niet tevreden over de syntra opleiding.

GenesisX

Legacy Member
Wtf geen typografie... De opdrachten gelijken een beetje op die van de professionele zoals jij het beschrijft; echt puur iets na gaan maken of domme dingen gaan doen gewoon om de functies te leren kennen. Niet zo geestig natuurlijk. De academische is dan bijvoorbeeld iets helemaal anders, echt creatief gaan zijn.

'k Wist nie da syntra de hele dag was? 'k Dacht alleen 's avonds van 20u tot 22u fzo. Ma da zijn dan zeker gwn de avondopleidingen en gy doet een dagopleiding zeker?

Pf nu hebt ge me weer aan het twijfelen gekregen hé :p. Welke grafische opleiding moet ik nu volgend jaar gaan doen :/ Nu al gaan werken is geen optie en Artevelde is al helemaal geen optie. Sint-Lucas, Syntra, ... Heb eigenlijk m'n kans gehad op Sint-Lucas en da's nu al naar de kloten. Pfff

syndrom

Legacy Member
hehe avondleiding is nog meer kak, omdat je daar alles in een versneld tempo ziet :d
een van men leerkrachten gaf ook les in de avondschool en die zei dat je daar zelfs amper tijd hebt om zelf dingen uit te proberen. Dus dat zou ik al zeker niet aanraden.

Kzegget je als je syntra gaat doen mag je je zeker gaan verwachten aan folderkes namaken, kalenderkes maken etc. En idd ge krijgt af en toe eens een typografie opdracht, maar ge leert infeite niks over typografie dusja.

Hopelijk geraak ik binnen in sint lucas, want kzie het echt zitten. Nu nog duidelijk maken aan hun :d

AnewSpider

Legacy Member
Ben ook (nu inmiddels) gisteren gaan kijken naar infodag.. Ook er gebruik van gemaakt om al die ateliers es te bezien =)..

Maar reavX door m'n enthousiasme ben ik eiglijk vergeten te melden dat ik voor professionele ging. Heb jij dat uitdrukkelijk gezegd tegen die vrouw, of heb je zoals mij gwn gezegd dat je je voor de toelatingsproef wou inschrijven?

Ik word verwacht op 1juli, maar staat nie echt op of dit nu voor ac. of prof. is.

Kmoet 5beelden van m'n stad nemen, waarin duidelijk wordt gemaakt wrm dat de docenten brugge zouden moeten bezoeken..

Weet iemand raad?:p anders gaak eens mailen ofzo

syndrom

Legacy Member
ow gij ebt precies een andere opdracht? Doe je grafisch ontwerp of iets anders?

Nu aan mij vroeg ze of welk ik wou doen, dus ja.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan