Archief - Q: Hulp gezocht bij fototoestel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

spectrious

Legacy Member
Hoi,

Ik ben van plan om eens te kijken voor een deftig fototoestel. Wat ik al op voorhand wil zeggen, ik ben niet van plan om fotografie als een nieuwe hobby te maken meer als een onderdeel van mijn andere hobby's ( muziek, webdesign) die toch wel wat serieus beginnen te worden. Ik studeer multimedia en een deftig toestel zou daarin zeker van pas kunnen komen om eigen beeldmateriaal te verzamelen.

Nu, ik ken echt niets van de fototoestellen op de markt. Ik heb al effe op Pixmania gekeken, maar ik verdwwaal in het aanbod.

Vereisten voor mij:
- lithium-ion batterij met oplader
- usb/fire wire kabel om over te zetten (heb geen SD kaart lezer op mijn macbook)
- geen crappy lens, ik wil geen compacte waar de gemiddelde aldi shopper content mee is. Niet de beste lens, maar toch ook voor een standaard lenske.


qua prijs heb ik niet direct iets in gedachten, liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk :) Alst kan onder de 250 maar ik denk dat dat al heel moeilijk zal gaan.

Klein bijkomend vraagje, is het veilig om op de tweedehandsmarkt te beginnen kijken?

euhm...voor de rest niet direct nog vragen, info ofzo.

Strawberry

Legacy Member
Mss een bridge van panasonic of fuji, zijn rond de 250 - 300 wel te krijgen.
Voor web enz zijn die wel bruikbaar.
Als het echt goed moet zijn ben je toch beter af met een instap dslr ( vooral bij moelijkere belichting enz, meer detail in schaduw en bewegende onderwerpen ). Maar dan zit je toch al gauw en 500 - 600 euro en je kan dan nog geen macro bvb.

2e hands markt zijn leuke dingen te vinden. Een beetje kennis van zaken kan daar wel geen kwaad.

D'Sek-

Legacy Member
Als ik op dit moment een compact moest aanschaffen, zou het de Panasonic Lumix FX35 zijn. Het prijskaartje ligt wel een 100-tal euro hoger als die 250€ die je gedacht had, maar daarvoor krijg je natuurlijk een heel pak waar voor je geld.. digitaal 25-mm equivalent ultra-wide Leica DC lens, 4x optische zoom, 10.1 megapixel sensor, optical image stabilization, de mogelijkheid om HD video in 720p resolutie op te nemen.

spectrious

Legacy Member
D'Sek- zei:
Als ik op dit moment een compact moest aanschaffen, zou het de Panasonic Lumix FX35 zijn. Het prijskaartje ligt wel een 100-tal euro hoger als die 250€ die je gedacht had, maar daarvoor krijg je natuurlijk een heel pak waar voor je geld.. digitaal 25-mm equivalent ultra-wide Leica DC lens, 4x optische zoom, 10.1 megapixel sensor, optical image stabilization, de mogelijkheid om HD video in 720p resolutie op te nemen.

Klinkt interessant :) zal eens informeren naar die.
*EDIT* Lijkt me wel tof cameraatje, denk dak daar nog reclame van heb gezien op tv met een berghut ofzo.

Oja, ben gisteren op tweedehandssite een Canon EOS 350D tegengekomen voor een zacht prijsje(370€), nieuw in de doos met lenskit. IK ken iemand met zo'n camera, en hij is er enorm content van, neemt ook mooie foto's. Maar zou dat iets voor mij zijn?



En nog laatste vraagje, kent iemand een site in de US die internationaal verzend en toch betrouwbaar is voor camera's? Ik zou wat gebruik willen maken van de extreem lage dollar :).

Strawberry

Legacy Member
Wat wil je eigenlijk fotograferen?

Canon 350D is een fantastisch toestel.
Is op alle vlakke beter als de panasonic alleen groter en het lens berijk is minder. ( dit kan uitgebreid worden ) en kan geen videos maken. Een 400D kan je ook al vinden 2e hands voor rond de 400 euro normaal nu de 450D er is.

spectrious

Legacy Member
Strawberry zei:
Wat wil je eigenlijk fotograferen?

Dat is een van de dingen dat ik eig niet zeker weet. Voor het web moet ik zowel objecten , personen, landschappen etc fotograferen. Ik weet nooit welk beeld materiaal ik juist ga moeten nemen. Ivm met mijn muziek hobby zou het nice zijn als ik toch redelijk mooie band shots kan nemen.

en natuurlijk zout wel leuk zijn voor vakantie foto's te nemen etc. :)

dus...kan niet echt zeggen voor wat ik het zal gaan gebruiken.
Waar ik dus zelf graag naar kijk:
- architectuur fotografie
- band fotografie
- portretten


Die zouden eig het meest gedaan worden. Maar ik sluit andere dingen niet uit natuurlijk.

Joeri

Legacy Member
spectrious zei:
Klinkt interessant :) zal eens informeren naar die.
*EDIT* Lijkt me wel tof cameraatje, denk dak daar nog reclame van heb gezien op tv met een berghut ofzo.

Oja, ben gisteren op tweedehandssite een Canon EOS 350D tegengekomen voor een zacht prijsje(370€), nieuw in de doos met lenskit. IK ken iemand met zo'n camera, en hij is er enorm content van, neemt ook mooie foto's. Maar zou dat iets voor mij zijn?



En nog laatste vraagje, kent iemand een site in de US die internationaal verzend en toch betrouwbaar is voor camera's? Ik zou wat gebruik willen maken van de extreem lage dollar :).

350D kan interessant zijn voor die prijs, maar als je later niet investeert in extra lenzen is het voordeel tegenover een bridge/compact maar vrij beperkt. Zoombereik is dan bv zeer klein.

Sites US:
http://www.adorama.com/
http://www.bhphotovideo.com/
Let wel op voor de douane, laat het desnoods als gift inpakken. Invoertaks+verzendkosten zijn dikwijls meer dan je voordeel van de dollar.

spectrious

Legacy Member
Doet de douane hier echt moeilijk over? En hoe vraag je dat aan om als gift in te pakken?

Strawberry

Legacy Member
Als je besteld vragen, het mag ook maar 25 euro zijn. (dat moet je er toch op laten zetten)
maar je kan beter in Belgie bestellen.

http://www.fotokonijnenberg.be/

Voor goeje band fotos zal een dslr wel leuk zijn.
Van bridge cameras ken ik niks. Compactjes nja goed voor buiten maar de rest ...
10 mega is ook veel voor een compact, teveel pixels op een ccd en dan krijg je last van ruis.

Maar bij dslr, zoals Joeri zegt, met de kitlens ben je ook beperkt.
De kracht van zo een camera zit hem net in de lenzen.

spectrious

Legacy Member
Strawberry zei:
Als je besteld vragen, het mag ook maar 25 euro zijn. (dat moet je er toch op laten zetten)
maar je kan beter in Belgie bestellen.

http://www.fotokonijnenberg.be/

Voor goeje band fotos zal een dslr wel leuk zijn.
Van bridge cameras ken ik niks. Compactjes nja goed voor buiten maar de rest ...
10 mega is ook veel voor een compact, teveel pixels op een ccd en dan krijg je last van ruis.

Maar bij dslr, zoals Joeri zegt, met de kitlens ben je ook beperkt.
De kracht van zo een camera zit hem net in de lenzen.
Een bridge is dus een tussen oplossing van een compact en een spiegelreflex neem ik aan?

En het is niet de bedoeling dat het een compact is ze. Alsk maar deftige foto's kan nemen.

Die dslr, welke is dat juist, want degene die ik vind zitten toch een ferm stuk boven mijn budget.

Matt.

Legacy Member
Nieuw kunt ge de EOS 400D krijgen voor een goe €400 (zonder (kit)lens) met de nieuwe cashbackactie van Canon. Staat op redcoon voor €465 ofzo, dus -60 wordt dat €405 nieuw, zonder (kit)lens weliswaar...

Matt.

Legacy Member
Nee dan moet ge nog een lens kopen eh.

Edit: Dus ofwel gaat ge uw budget moeten opkrikken ofwel gaan voor een bridge. Voor een instap-dslr zit ge al gauw aan €500 (dubbel van je oorspronkelijk budget). Weet wel da ge met een bridge rap beperkt zijt in vrijheid...

Typhon`

Legacy Member
ik zou voor een 2dehands dslr gaan, is veel beter voor portretten (mooiere dof), concertfotografie (iso 800 is goed doenbaar qua ruis, 1600 mogelijk maar minder aan te raden, maar allesinds beter dan compactjes hun ruis op vb iso 400), en voor architectuur kan je meer spelen met het bereik, je hebt meestal meer groothoek met zo'n kitlens dan een compactje en dergelijke...

spectrious

Legacy Member
dus een EOS of dergelijke gaan zoeken op tweedehandssites is de boodschap :) bedankt voor de tips mannen :)

Joeri

Legacy Member
Dat is inderdaad de beste keuze als je er het budget voor hebt. En met de kitlens kun je alvast starten, kan je wel gebruiken voor de door jou vermelde onderwerpen, en dan kan je altijd achteraf nog zien wat je tekort komt om eventueel verder te investeren.

Heb hier trouwens nog een Canon 20D te koop staan, mocht je meer info willen, stuur gerust een PM.

mightyflup

Legacy Member
altijd Canon en niets over Nikon's ... eeft ook goei dslr's!

SideShow

Legacy Member
instap nikon: d40 is goed en goedkoop momenteel, de d40x body kost ietske meer, maar ook wel stukje beter. Ik denk dat deze twee de beste instap dslr's zijn bij nikon, pris/kwaliteit ...
Ik zelf ben al 2 maand aant zoeken welke cam ik ga kopen .. weet het nu nog altijd niet, ik kan gewoon niet beslissen :crazy:

prijzen http://www.konijnenberg.be/search.php
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan