Archief - Q: Van informaticabeheer naar grafische richting?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GenesisX

Legacy Member
Als deze thread in de juiste categorie staat bennek blij! Anders, sorry en moven dan maar? ;)

Ik zit met een probleem. Ik zit in 5Informaticabeheer en vandaag hebben we examen programmeren en access gekregen. Daar realiseerde ik me iets; het is té erg. Het niveau en de saaiheid.

Twee uren tijd om access te maken; gevolg.. niet genoeg tijd, laatste pagina niet kunnen maken. Twee uren tijd om te programmeren in .NET; gevolg.. niet genoeg tijd, laatste 2 pagina's niet afgewerkt en van de eerste pagina's werkte m'n programma niet.

Nu.. zo was het van iedereen. Na die 2 uren programmeren ben ik het gewoon afgetrapt. Dingen die we niet gezien hadden, die we niet kenden en waar het examen zelf vol met fouten zat. Onze lerares zelf zit 2 uren aan één lijntje code om de fout toch maar te vinden, en dan denkt ze van ons dat we die in 5 minuten gevonden zouden hebben. Plus dan nog een pagina lang over een opgave die abnormaal was. Zelfs onze ervaren C++ stagair-programmeur kon er niet aan uit en gaf toe dat er fouten inzaten.

Vorige week zelfs op het examen word, twee uren de tijd.. niemand had alles gemaakt! Word is easy ja.. maar wat zij geeft is onmogelijk om in twee uren af te kunnen werken. Dit hou ik geen jaar vol! Ik wil grafisch, designen, etc.. maar geen programmeren en heeltijd op die stoel zitten en te luisteren waarom dat niet werkt.

Lange tekst :p




Daarom vraag ik jullie, wat kun je mij aanraden om te gaan doen na de vakantie en dat te maken heeft met grafisch? Ik dacht iets gelezen te hebben over MCT (als dat het juiste is) in Gent. Voor mij is het ver, maar ik doe alles om hier weg te geraken! :cry:

Andere suggesties ook welkom. En toch bedankt als je dit helemaal gelezen hebt. :)

Featherfoot

Legacy Member
GenesisX zei:
Als deze thread in de juiste categorie staat bennek blij! Anders, sorry en moven dan maar? ;)

Ik zit met een probleem. Ik zit in 5Informaticabeheer en vandaag hebben we examen programmeren en access gekregen. Daar realiseerde ik me iets; het is té erg. Het niveau en de saaiheid.

Twee uren tijd om access te maken; gevolg.. niet genoeg tijd, laatste pagina niet kunnen maken. Twee uren tijd om te programmeren in .NET; gevolg.. niet genoeg tijd, laatste 2 pagina's niet afgewerkt en van de eerste pagina's werkte m'n programma niet.

Nu.. zo was het van iedereen. Na die 2 uren programmeren ben ik het gewoon afgetrapt. Dingen die we niet gezien hadden, die we niet kenden en waar het examen zelf vol met fouten zat. Onze lerares zelf zit 2 uren aan één lijntje code om de fout toch maar te vinden, en dan denkt ze van ons dat we die in 5 minuten gevonden zouden hebben. Plus dan nog een pagina lang over een opgave die abnormaal was. Zelfs onze ervaren C++ stagair-programmeur kon er niet aan uit en gaf toe dat er fouten inzaten.

Vorige week zelfs op het examen word, twee uren de tijd.. niemand had alles gemaakt! Word is easy ja.. maar wat zij geeft is onmogelijk om in twee uren af te kunnen werken. Dit hou ik geen jaar vol! Ik wil grafisch, designen, etc.. maar geen programmeren en heeltijd op die stoel zitten en te luisteren waarom dat niet werkt.

Lange tekst :p




Daarom vraag ik jullie, wat kun je mij aanraden om te gaan doen na de vakantie en dat te maken heeft met grafisch? Ik dacht iets gelezen te hebben over MCT (als dat het juiste is) in Gent. Voor mij is het ver, maar ik doe alles om hier weg te geraken! :cry:

Andere suggesties ook welkom. En toch bedankt als je dit helemaal gelezen hebt. :)

Maak eerst uw middelbare studies al maar af. Ge zit nog maar int 5de en MCT is hoger onderwijs.
Over het niveau, je zegt dat het gemakkelijk is, waarom werkte je programma dan nie op die eerste pagina's?

Volgens mij is MCT in Kortrijk, maar daar ben ik niet echt zeker van.

tikketim

Legacy Member
MCT is in kortijk ja , ge kunt ook een richting doen die er heel hard op lijkt maar met minder wiskunde , was in mechelen dacht ik

matthias

Legacy Member
kben vorig jaar wel van 3 metaal elektriciteit naar 4 grafische technieken gegaan

tikketim

Legacy Member
ga anders KSO doen , meer grafischer kan je het niet hebben maar dan heb je al wel serieus veel ervaring nodig wil je in het 5de nog overschakelen

GenesisX

Legacy Member
Featherfoot zei:
Maak eerst uw middelbare studies al maar af. Ge zit nog maar int 5de en MCT is hoger onderwijs.
Over het niveau, je zegt dat het gemakkelijk is, waarom werkte je programma dan nie op die eerste pagina's?

Volgens mij is MCT in Kortrijk, maar daar ben ik niet echt zeker van.
Dan is het niet MCT dat ik bedoel. Het was een richting voor in het 5e en 't 6e. Een grafische richting. Dan is kortrijk hetgeen ik ga doen na m'n middelbaar.

Ik bedoelde het niet zo over het niveau. 't Is gewoon ze geven daar maar en geven.. ze weten meestal zelf niet waarom dat et nie werkt of we moeten heeltijd maar natypen van wat die op de projector doet.

'k Ziet het nut er ook niet van in van da programmeren en ik doe het niet graag. In de les gaat alles wel qua programmeren. Maar dan geeft ze examen met vragen die we nog nooit gezien hebben. Als dat het is.. no way.


tikketim zei:
MCT is in kortijk ja , ge kunt ook een richting doen die er heel hard op lijkt maar met minder wiskunde , was in mechelen dacht ik
Mechelen.. ik woon in west-vlaanderen, die zullen mij ten eerste denkek al nie verstaan :D


matthias zei:
kben vorig jaar wel van 3 metaal elektriciteit naar 4 grafische technieken gegaan
In het midden van 't jaar of na een heel jaar volledig metaal elektriciteit? En 4e grafische technieken? :wtf: Waar is dat ergens en wat doen ze er?


tikketim zei:
ga anders KSO doen , meer grafischer kan je het niet hebben maar dan heb je al wel serieus veel ervaring nodig wil je in het 5de nog overschakelen
Dan zal het niet gaan denkek. KSO is toch kunst? Dus gene photoshop enzo?

Anendel

Legacy Member
Doe inderdaad eerst uw middelbaar zoals ge nu bezig zijt. Al is het saai, uw technische kennis kan goed van pas komen later.
Zelf ben ik ook van Electro-mechanica (4de) naar Handel-Talen (4de) geëvolueerd. Om daarna Communicatie & Multimedia te doen in Mechelen. maw, informeer wat er in uw buurt te doen valt, ge vindt wel iets!

edit: in Mechelen zullen ze je wel verstaan ;-) In mijn klas zat er trouwens een mega-knappe West-Vlaamse.. The good old days :)

nog nen edit: grafische is véél meer dan Photoshop alleen. Leer eerst werken met je handen & ogen, dan pas met je muis. Het zal je grafisch inzicht heel wat verbeteren.

GenesisX

Legacy Member
Maar ik weet nie of ik er door zal zijn. Kbedoel, heel die klas heeft z'n examen niet afgemaakt o_O

Voor m'n labo's van hardware ben ik er door, alhoewel ik gebuist ben voor de toetsen omdat we die de dinsdag hebben en het de maandag Lost op tv is :p Toch ben ik er door.

Heb ook 2 jaar handel-talen gedaan. Zalig die talen! Behalve frans en nederlands dan..

'k Moe er nog geraken ook eh in Mechelen :D

Kweet wel dat het meer is dan photoshop enzo. Hopelijk véél meer eigenlijk. 't Was maar een voorbeeld uit de zovele. En leg es uit; handen en ogen? Ik weet heel goed wat ik wil en hoe ik het wil, maar om het te maken is iets anders :s

Bigbuddha

Legacy Member
Ge snapt precies niet dat het aan de examens ligt en niet aan de studierichting(zoals juij het vertelt). Als het zo is dat heel de klas met dezelfde problemen zit. Dan scheelt er iets met de opgestelde examens/onderwijsmethode of iets anders. Dan moet je het schoolhoofd/oudercommité inlichten.

Iets zegt met echter dat het eerder jouw instelling is die het jezelf moeilijk maakt. 'k kan me moeilijk voorstellen dat "heel de klas het niet kon". Zo kwam ik vroeger ook thuis. Daar trappen ze niet in hoor ;) Waarchijnlijk heb je geen goesting meer in hetgeen je nu doet en je zoek nu de makkelijke uitweg.

Eerst uw metaliteit eens onderhanden nemen, anders maakt het niet veel uit welke richting je later kiest.

tikketim

Legacy Member
idd ja da is kunst , beeldende kunst want ge hebt nog andere kunsten ook eh :)
en neen daar krijgt ge geen photoshop maar wel een heel mooie basis die je in een hogere grafische richting goed kunt gebruiken , ook voor photoshop .. :)

AnewSpider

Legacy Member
welja ikzelf volg 5mm (multimedia technieken), deze richting heeft photoshop, illustrator, indesign, html en eitwat flash in het lessenpakket..
In het 6de jaar zal de richting zich meer toespitsen op het audiovisuele aspect en zal je met première enzo gaan werken..

Ik zou u toch aanraden uw middelbaar voort te doen se.. (Kunt deze vakken desnoods thuis wa bijsturen of avondlessen)..

GenesisX

Legacy Member
Bigbuddha zei:
Ge snapt precies niet dat het aan de examens ligt en niet aan de studierichting(zoals juij het vertelt). Als het zo is dat heel de klas met dezelfde problemen zit. Dan scheelt er iets met de opgestelde examens/onderwijsmethode of iets anders. Dan moet je het schoolhoofd/oudercommité inlichten.

Iets zegt met echter dat het eerder jouw instelling is die het jezelf moeilijk maakt. 'k kan me moeilijk voorstellen dat "heel de klas het niet kon". Zo kwam ik vroeger ook thuis. Daar trappen ze niet in hoor ;) Waarchijnlijk heb je geen goesting meer in hetgeen je nu doet en je zoek nu de makkelijke uitweg.

Eerst uw metaliteit eens onderhanden nemen, anders maakt het niet veel uit welke richting je later kiest.
Ok mama! Sorry, maar die zegt hetzelfde :p

Ik snap het wel, alleen is de richting ook niet zo super. Dit was gelijk een druppel die de emmer deed overlopen.

Deze keer is het mijn instelling niet. Echt héél de klas was niet klaar en iedereen zat er te zuchten en te roepen. "WTF DA WERKT NIE" Enz enz.. :p We vroegen uitleg aan de stagair, maar die wist er niks van, mocht zich er niet mee bemoeien en begreep er ook niets van.

Ik weet ook wel dat ze er niet in trappen, m'n moeder zei het vanmiddag ook. Jammer genoeg gelooft niemand je dan.. Terwijl het dan wel eens waar is.

Ik zal het dan maar eens gaan zeggen als ik mijn rapport ga afhalen. Hopelijk vergeet ik het dan niet.. veel kan die van wiskunde er eigenlijk ook niets aan doen. Als ze zulke domme dingen doen met een examen, dan hoop ik maar dat ik er door ben. Ik wil niet de dupe zijn van een slecht opgesteld examen. En dan nog voor een hoofdvak...


tikketim zei:
idd ja da is kunst , beeldende kunst want ge hebt nog andere kunsten ook eh :)
en neen daar krijgt ge geen photoshop maar wel een heel mooie basis die je in een hogere grafische richting goed kunt gebruiken , ook voor photoshop .. :)
Jammer dat niemand me dit eerder zei.. Maar nu is het te laat eh..


@AnewSpider - Waar volg je dat? Kzie daj in Brugge woont :) En avondlessen zijn meestal een oplossing, maar nu al zoveel werk in die richting ier. Zal wel eens informeren hoe 'k da moet gaan oplossen.


BTW! - Voor ik het vergeet te zeggen, de oplossingen van het examen stonden in onze map dus de meesten hebben afgekeken. Ik durfde niet, wilde geen nul. :) Als dit al gebeurt, wat dan nog?

AnewSpider

Legacy Member
ik volg mm in het VTI(zandstraat) te brugge, maar je kan ook ergens in gent mct volgen (weet niet precies waar...).
Ik weet ook dat onze school avondlessen aanbiedt...

th43ns

Legacy Member
Alleen voor het programmeren wilt gij uw richting stopzetten?
Ik zit nu in 6IB, kan zo goed als niets van programmeren. Simpele dingen gaan nog, de geavanceerde niet :) (.NET)

Omdat we geklaagd hebben over de toetsen (en de punten dus dramatisch waren :p) mogen we nu het praktijkgedeelte met open boek maken. De opgaves zijn nog altijd moeilijk, maar ge kunt al bepaalde delen uit uw cursus halen. Kan mij moeilijk voorstellen dat iemand zou slagen als ge da zonder boek moest doen :/ Zitten soms echt geschifte vragen bij...

Ik stel u voor om (zoals ik toen heb gedaan) da probleem in het gezicht van uw lerares te zeggen... Zij zal ook wel merken dat de punten zeer laag zijn?
Nu, ik heb mij laten vertellen; de .NET die wij nu krijgen wordt ook gegeven op het 2e jaar van Toegepaste Informatica. Hoewel gij wss niet in die richting zult doorgaan is het toch altijd fijn om zo een basis mee te hebben volgens mij.

Er is er 1 onze klas die royaal op software slaagt, die jong doet daar nix voor, zit gewoon in zijn genen ofzo :) ziet alles, vind alles, natuurtalent gewoon :p.

Ge zijt volgens mij ook beter af om dees 2 jaarkes 'even' af te werken aangezien ge in een grafische richting secundaire richting nooit de wiskunde gaat krijgen die ge nu krijgt. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat mensen die van KSO komen meestal een serieuze achterstand hebben qua wiskunde.

Over uw hardware: wa is da nu voor een instelling? Als ge wilt slagen zult ge maar is een of ander televisieprogrammake moeten overslaan :p
Hardware is puur vanbuiten leren, ma komt zeker van pas (nu en verder), daar ben ik van overtuigd.

Ik raad u dus aan om deze 2 jaar nog even vol te houden, en dan een grafischere richting te volgen.

GenesisX

Legacy Member
Ten eerste willek nog even zeggen, programmeren gaat nog, maar dit examen was er over. Het feit hier is dat ik niet gebuisd wil zijn door een examen dat totaal niet aanvaardbaar is.

Programmeren in de les gaat makkelijk. Meestal ben ik klaar en doe ik er dan nog iets extra's bij. Al is het met open boek, 't meeste begrijp je toch.

Word, access, excel.. dat gaat allemaal zonder moeite. En alles dat we tot nu toe al gezien hebben kon ik al. Alleen zie ik het nut er niet van in en hebben de lessen gelijk geen inhoud.

Wij hebben het al met open boek. Maar de vragen zijn echt niet te doen. Ik vraag me af wat ze dacht toen ze het opstelde. Ze zet er dan nog bij hoelang we over die oefening mogen doen. LOL!! Bij een oefening van 50 minuten zit ik er toch met ruim een halfuur over hoor.

En ik vind het raar dat mensen die informaticabeheer volgen gelijk maar half met word kunnen werken. Access kan ik nog verstaan dat het moeilijker is, maar excel moet toch ook al soepel gaan? Het staat er gelijk allemaal bij enzo. Mijn mening natuurlijk :p

Kzal dan maar voortdoen zeker? Nog 2 jaar en dan hopelijk een iets betere richting. De wiskunde valt nog mee, alhoewel ik pas iets snap na 2 lessen. Maar dan kom je natuurlijk weer achter.


Hardware.. is puur theorie inderdaad. Ik weet verd*mme waar alles voor dient. Ik weet wat er zoal in pc zit enzo. Ik weet hoe je er mee moet werken etc. Er zijn er zelfs hier die nog nooit een pc vanbinnen bekeken hebben. Maar vraag mij niks van paginalange theorie! OMFG! :p Zoveel pagina's puur theorie puur vanbuiten blokken. Hatelijk, ik ben een praktijkman! =D

Volhouden dus... :ironic:

infeKted

Legacy Member
Zo'n moeilijk examen.. hmm.. wat vroegen ze dan? Kan je een voorbeeldje posten?

GenesisX

Legacy Member
infeKted zei:
Zo'n moeilijk examen.. hmm.. wat vroegen ze dan? Kan je een voorbeeldje posten?
Nu vraag je me echt iets hoor. Kwilde al een voorbeeld posten, maar de helft wistek nie meer en een pagina lange opgave lol :p


Ik weet alleen nog een zogezegde, volgens hen, kleine oefening over het BMI. Je moest de grootte en het gewicht intypen in tekstvakjes en dan op een button klikken.

In die sub moest je een functie over die 2 variabelen zetten. Dan moest je die 2 variabelen meegeven in de functie (wat we nog nie gezien hadden, 'k had het wel gevonden) en daarin dan BMI = Gewicht / (Grootte * Grootte) doen.

Dat was makkelijk. Met een case structuur dan zeggen als het groter was dan dit, dan moest je overgewicht met dringende behandeling zetten :p

Wat last gehad met de variabelen declareren, zoals gewoonlijk, maar toen hij geen fouten meer gaf werkte het nog niet. Option strict & option explicit hier allebei on.

'k Kwam heeltijd "1,........." uit bij een te groot getal. Dus bleh. Niets mis met de structuur, waarschijnlijk met de variabelen. Onze lerares zelf heeft al elke les problemen met de convertering. Dus geen wonder.. wij ook :ironic:

tha_rippa1be

Legacy Member
damn die examens zijn precies wel erg :s
wij hadden 4 uur voor VB, en 3 voor access.

pc technieken (hardware) is voor mij dit examen een buisvak geweest... tschijnt da da in de volgense trimester meer praktijk word, dus hoop ik wa punten daarmee op te halen.

over die richting dat ge zocht; is dat mogelijk dat dat Multimediatechnieken is?
een paar vrienden van mij doen dat en die leren daar flash, webdesign (ik in IB ook maar minder). allesinds met meer grafische dingen in.

-edit-
variabelen zijn niet moeilijk eens ze eens deftig zijn uitgelegd.
int = gehele getallen (1; 2; 3; ...)
str = text (blabla; text ...)
single = kommagetallen ( 1,542; 55,3645)

dat zijn zowa de belangerijkste dat we gebruiken bij ons.

GenesisX

Legacy Member
4 uur!? Gelukzak! En dan nog es 3 uur voor access. Ik ga da ook aanvragen :p

Das mogelijk ja, twas een richting int 5e en int 6e.

Jij leert flash & webdesign in I (B valt weg :p)? Lol, 10 uur software en hardware hier en tis gedaan met de leute. Proberen ze zo de mensen te ontmoedigen fzo? Tlukt hen alleszins. En dan nog die steun dat je van je moeder krijgt, amai amai :)

Da ze eens een aangepaste richting maken, en overal hetzelfde geven qua lesgeving. En dat ze het zelf nog eens snappen zou nog beter zijn. Komaan.. we leven in 2005! En 2006 die er nu aankomt. Dat ze er eens grondig werk van maken ffs.

Edit - @Je variabele uitleg, dat gedeelte snap ik ongeveer :p Maar tis hoe ze te gebruiken enzo in de codering zelf en hoe weten waar wat te kiezen. Met die variabelen voor getallen heb ik ook nog problemen. Ze leggen da hier zelfs nie uit. Single, double, integer, decimal, blah blah blah..

Da Turtle

Legacy Member
het BMI progje is zeker te doen in 2u, ik zie niet in wat het probleem daar mee is en het is zeker niet moeilijk. Wat bedoel je met grote getallen? Een variabele is beperkt in grootte, dus als dat kwadraat in de formule grote getallen uitkomt dan krijg je inderdaad rare resultaten, maar als de leerkracht da nie weet is er wel een probleem :oink:.
Single is voor kommagetallen, Double is ook voor kommagetallen, maar kan grotere en kleinere getallen aan.
Integer is voor gehele getallen
en string is voor tekst
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan