Archief - Q: Van informaticabeheer naar grafische richting?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

infeKted

Legacy Member
Inderdaad, dat is simpel gewoon. Kregen wij ook in't 5de. Natuurlijk waren er niet veel door, das normaal. Als uw programma niet werkt wilt niet zeggen dat ge buist eh, ze verbeteren uw code, niet uw werking ;).

Ik zou gewoon deze richting afmaken, en dan verder gaan. Uw wiskunde komt altijd goed van pas.

+ het feit dat ik me eraan stoor dat er veel denken dat ze iets grafisch kunnen... maar er zijn er weinig met talent. (Ik heb uw werkskes nog niet gezien eh, ik wou dit gewoon even aanhalen.)

LunchBox

Legacy Member
GenesisX zei:
k Ziet het nut er ook niet van in van da programmeren en ik doe het niet graag.

laat me je dan vooral afraden MCT te gaan volgen na je secundaire studies.. misschien dat dah nog komt he die liefde voor programmeren, je zal het ergens toch moeten meenemen want ze gaan er ni lichtjes over.

GenesisX

Legacy Member
Dat vind ik wel niet simpel ze. Die 2 variabelen in een functie doorgeven hadden we nog niet gezien. Het werkte wel, maar waarom kwam ik dan heeltijd zo'n klein getal uit bij veel te grote getallen? :s

Maar in de grafische richting gaan ze toch niet zoveel programmeren geven? Ik dacht zelfs gene. Aléjah.. wa is da nu voor iets. Programmeren in een grafische richting. Tenzij je php, mysql, html, asp, etc.. fzo bedoelt. Dan jah :)

Maar welke richting moet ik dan wél volgen? Ik wil een grafische richting. Flash, webdesign, etc..

dresse

Legacy Member
doe dan gewoon grafische, en leer al die webdesign shit op uzelf... zo moeilijk is da ni...
en dan kunde tenminste ook vette dingen maken als ge is geen computer hebt... :)

want eigenlijk zijn mct en cmd geen echte grafische richtingen eh... in mijn ogen is da eerder iets voor mensen die enkel achter hun pc willen zitten en liever geen potlood vastnemen en van alles een beetje willen leren zonder iets deftig te kunnen :). photoshop een beetje, flash een beetje, webdesign een beetje, beetje programmeren, beetje filmen, heel klein beetje animeren :p

GenesisX

Legacy Member
Maar 't is de bedoeling dat ik mijn kennis op die vlakken wat ga uitbreiden. En momenteel krijg ik da nie voor elkaar op m'n eigen. Ik wil er ook professioneel in worden. In een bedrijfje enzo werken. Of zelf layouts maken fzo.

Zoals je zegt, ze doen van alles een beetje. Maar 't is wel erg veel vindek om da zelf te gaan doen. 'k Heb nu wel al enige ervaring qua photoshop en webdesign, maar flash en al willek er ook bij integreren.

dresse

Legacy Member
jah, ge moet weten wa ge wilt eh.
Flash is relatief simpel als ge op het niveau blijft van puur grafische. Flash wordt pas moeilijk als ge begint met coden en integratie met database enzo... ma das nu juist hetgene da gij ni meer wou doen :p
Ik denk da ze in een bedrijf de layouts laten doen door iemand die grafische gedaan heeft en het slicen tot een website, het coden, de keyframes zetten voor de animatie zal dan gedaan worden door nen mct'er... (een groot bedrijf dan wel, in belgie wordt meestal alles gedaan door iedereen :))

GenesisX

Legacy Member
Dan zal ik MCT moeten gaan doen, want ik wil juist het slicen, coden, etc doen.

Maar ik wist nie dat hetgeen wij nu aan het doen zijn toebehoort aan flash enzo. Databases wel, hebben we nog niet gezien, maar 'k weet het wel. Maar het rare hier vindek dat wij nu van die domme programma's zitten te schrijven. =/

De bedoeling is dat ik niet alleen grafische ontwerpen enzo doe, nee, meer ook de coding en flash enzo.

't Wordt ingewikkeld :p


Maar wat houdt MCT dan in? Hetgeen ze in Kortrijk geven, is dat dan zóveel? Kwil er wel veel voor doen, maar de bedoeling is dat dit hetgeen is dat ik origineel wilde doen. Websites, etc..

La Esterella

Legacy Member
Tja gij moet weten wat je wil doen hé, ma persoonlijk zou ik toch eerst mijn richting afmaken waar ik nu inzit in plaats van nu al te veranderen. Over dat programmeren is mijn ervaring dat sommigen daar echt een gave voor hebben, anderen het redelijk kunnen en sommige er niks van bakken. Ik heb 3 jaar Toegepaste Informatica gedaan:

3x herexamen Java
1x herexamen Cobol
1x onderscheiding in VB.NET
1x onderscheiding in asp.net
1x onderscheiding in html

Om uiteindelijk af te studeren na 3 jaar (ben dus niet blijven zitten) met onderscheiding na een hele goede stage met ASP.Net. Kwil gewoon zeggen dat sommige talen u mss zullen liggen en anderen niet.

Kan moeilijk geloven dat niemand dat bij u gekunnen heeft ... Is dat het eerste jaar dat die leerstof gegeven wordt ofzo ? Maw als ik u mag geloven zal er niemand door die richting geraken dit jaar ???!!:oink: Ik denk dat ge eerder wat gefrustreerd zijt omdat ge niet echt meezijt...Mijn ervaring op gebied van programmeren is: as ge enkel les volgt, thuis komt en uw rugzak in de hoek smijt en niets meer doet gade het moeilijk krijgen. Als je zegt dat er dingen op het examen gevraagt worden die je nog niet gezien hebt is dat inderdaad spijtig, maar is het ook jullie eigen fout omdat jullie thuis mss niet genoeg leergierig zijn en meer opzoekingswerk doen. Hetgene wat in school gegeven wordt is heus niet het enige wat er met die talen te doen valt. Natuurlijk moeten de vragen binnen de perken blijven. Volgens mij moet programmeren ook ALTIJD openboek zijn en eventueel ook op pc. Alles namelijk van buiten weten van programmeertalen is namelijk onbegonnen werk! Ik zat voor mijn herexamens in de vakantie veel meer bezig met programmeren waardoor alles veel duidelijker werd en ik slaagde altijd!

Wat betreft een andere richting te volgen...Kan mss leuk zijn, ik volg nu ook een meer grafische richting en ik zie Photoshop, Indesign, Illustrator, Flash, Director, Premiere, 3D Studio Max,... enz maar bijvoorbeeld voor Flash en Director moet je als je leuke dingen wil maken al een beetje kunnen programmeren en dan zie ik dat mensen uit mijn klas die nog nooit programmeren hebben gekregen zitten rond te staren na 5 minuten omdat ze niemer mee zijn. Grafisch betekend niet altijd statisch hé, om wat dynamiek te krijgen moet je toch wat kunnen programmeren en zal altijd zo blijven, maar dat is juist het leuke eraan.

GenesisX

Legacy Member
Ik heb het eerder meer voor HTML, PHP, MySQL, etc.. Maar sinds dit jaar is het enkel .NET en verder zien we niets van programmeertalen. En toevallig ben ik bij de categorie die het redelijk kan, want in de les valt het echt nog mee. Alleen ongelooflijk saai en eentonig.

Als ik mezelf mag geloven, dan hoop ik dat er toch mensen door geraken. Het zou zonde zijn dat je buist omdat je examen niet goed opgesteld was. Anderen scholen krijgen 4 uur voor programmeren en wij maar 2 uur terwijl we in dezelfde richting zitten? Hier klopt toch iets niet?

Ik heb gevraagd aan 5 van de 8 leerlingen en die hebben hun examen programmeren NIET afgewerkt. Bij de meesten nog niet eens in de helft. Zelfs voor Access niet genoeg tijd en IEDEREEN heeft het examen Word NIET afgewerkt.

Ik zal dus, aangaande van jouw bericht, programmeren ook in m'n vrije tijd moeten gaan doen. Dit tegen mijn zin. (:p) 't Meeste begrijp ik, alleen nog een beetje dieper op die variabelen ingaan en de rest nog een beetje overlopen. :)

Holy Paladin

Legacy Member
als ge mct wilt doen gaat ge alleszins vele website code schrijven, programmeren is er niet zo moeilijk
veel mct'ers gaan dat tegenspreken maar veel mct'ers zijn ook niet zo heel slim... ik had 2de semester eerste jaar geen enkele les gevolgd, men eerste java code schreef ik een dag voor het paasexamen en 4 uur later kon ik genoeg om 15 op 20 te halen ..

GenesisX

Legacy Member
YES! :D

Dan zal ik er goed zitten, want dat is exact wat ik wil gaan doen. En dan nog designen. Da gaat zalig worden!

Das toch in Kortrijk eh? 'k Ben naar Brugge naar Syntra West geweest en daar zeiden ze dat ze dat alleen in Kortrijk doen.

En wat is eigenlijk de afkorting van MCT? Multimediale Communicatie Technieken? Multimedia & Communicatie Technieken :oink:

En daar kan ik dus naartoe vanaf dat ik gedaan heb met m'n middelbaar? En wat met inschrijven? Jaren voordien op een wachtlijst of gewoon in de vakantie ervoor?

En.. En.. En.. En.. En.. En.. :p

Holy Paladin

Legacy Member
ja in kortrijk, multimedia&communicatietechnologie
in de vakantie ervoor inschrijve is voldoende

btw designe, da ligt volledig aan u, als uw code maar goe is zijt ge erdoor
de lesse photoshop enzo stellen echt nie veel voor

Da Turtle

Legacy Member
Je moet wel een middelbaar diploma voorleggen om in te schrijven, vergeet da nie é :).

LunchBox

Legacy Member
Holy Paladin zei:
ik had 2de semester eerste jaar geen enkele les gevolgd, men eerste java code schreef ik een dag voor het paasexamen en 4 uur later kon ik genoeg om 15 op 20 te halen ..
in't eerste jaar moet ge dan ook "maar een appletje schrijven", wacht maar uw eindexamen van het tweede.. client/server communicatie in een java applicatie :) (enfin, ge zult dah ook wel kunnen - ma tis toch'n serieus verschil met die prutsoefeningskes van java in't eerste)

op zich valt de aanpak van examens op MCT nog redelijk mee, voor vb.net/asp.net bijvoorbeeld mag je voorbeeldoefeningen van in de les gebruiken, dus als je goed voorbereid bent en de methodiek begrijpt heb je maar te copy/pasten uit voorgaande opgaves. als je het echt ni begrijpt heb je uiteraard vaak te weinig tijd want die is over't algemeen vrij krap uitgemeten. (lees: als iets ni meteen werkt geraakt het vaak nimeer volledig af)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan