Archief - Q: van webresolutie naar printresolutie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

..::Timoke::..

Legacy Member
Hoi,

Ik heb onlangs een webdesign gemaakt voor een bedrijf. Nu vragen ze echter dringend ook een folder (deadline is maandagmorgen!!!!).
Probleem: de graphics die ik maakte voor het web zijn natuurlijk gemaakt aan een webresolutie: 72 pixels/inch.
Voor afdrukken bij de drukker moet dit echter 300 zijn (dacht ik toch). Hoe kan ik best te werk gaan? Ik heb geen ervaring met werken voor afdrukken. Kan ik mijn origineel gemaakte afbeeldingen gebruiken? Of moet ik ze bijvoorbeeld eerst verkleinen tot een bepaald percentage?

Originele graphics gemaakt in Photoshop CS. Omzetting naar Illustrator CS.

Dringend advies gevraagd :help: .

dêsh'

Legacy Member
Als je die files in illustrator hebt, kan je die toch gewoon naar 300dpi brengen..vectors etc ..?

..::Timoke::..

Legacy Member
Euh, nee, dat bedoelde ik dus. Ik heb de files in Photoshop gemaakt.

De folder kan ik maken in Photoshop of in Illustrator. Ik dacht dat Illustrator beter was als het ging over afdrukken. Aangezien ik toch al een aantal files in Photoshop had, weet ik niet of het veel uitmaakt?

De kern van mijn vraag zit hem in het volgende:
Kan ik nog iets doen met mijn originele webgraphics op 72 px/inch? Zo ja, wat en hoe?

Annun

Legacy Member
Hangt van uw pixel dimensies af, als uw afbeeldingen groot genoeg zijn kan het wel lukken.
In photoshop Image->image size: resample image uitzetten en 300 px/inch invullen.

GeeKer

Legacy Member
Annun zei:
Hangt van uw pixel dimensies af, als uw afbeeldingen groot genoeg zijn kan het wel lukken.
In photoshop Image->image size: resample image uitzetten en 300 px/inch invullen.

Niet dus! Tenzij je crap wil? NOOIT een 72dpi bestand omzetten naar 300dpi. Andersom mag uiteraard wel

Rhodariel

Legacy Member
Kunt ge anders eens hetgeen tonen dat ge in ne folder moet gieten. Da zou mss wel gemakkelijker zijn voor ons.

CEPTIFILE

Legacy Member
GeeKer zei:
Niet dus! Tenzij je crap wil? NOOIT een 72dpi bestand omzetten naar 300dpi. Andersom mag uiteraard wel

als de afbeelding groot genoeg is (in pixels)en je verkleint hem is het mogelijk dat je 300 of meer pixels per inch krijgt.. in dat geval heb je geen kwaliteit verlies. maar ja, dan moet t wel heeel groot zijn op t web.. lijkt me sterk..

denk dat je altijd kwaliteit verlies zal krijgen tenzij er klein gedrukt moet worden..

:unsure:

ohja, uhh photoshop is niet minder goed voor drukwerk voor te bereiden.. je moet alleen wel weten hoe, maar dat is met illu. het zelfde verhaal.

th43ns

Legacy Member
wanneer ge een 72 dpi afbeelding in een 300 dpi werkblad invoegt, zult ge wel merken dat uw oorspronkelijke afbeelding veel kleiner in verhouding gaat zijn...

orez

Legacy Member
72dpi > 300dpi, onmogelijk zonder kwaliteitsverlies, tenzij alles vectorieel is.

Dahz zowa etzelfde als een mini JPG'ke van 40x40 naar 800x800 te willen brengen..

Voor je begint aan iets dergelijks, zorg dat je weet waarvoor het gaat dienen, en werk op de hoogste resolutie waarvoor het nodig is.

Moet je drukwerk maken maar moet het ook voor het scherm zijn --> op CMYK 300dpi werken, moet je enkel schermwerk maken --> 72dpi op RGB

..::Timoke::..

Legacy Member
Tja, als ik het op voorhand had geweten dat er ook drukwerk aan te pas ging komen... .

Annun

Legacy Member
Met de manier die ik zei hebt ge dus geen kwaliteitsverlies, je schakelt resampling immers uit. Het is echter waar dat je een gigantische afbeelding nodig hebt om een een aanvaardbare printgrootte te krijgen...

Bigbuddha

Legacy Member
Je opdrachtgever is eingenlijk in fout, maar jij had hem moeten inlichten over evntueel latere voorziening van drukwerk.

Nu, Als je legale bronnen gebruikt hebt, heb je meestal high resolution beelden ter beschikking en je fonts ook. Dus normaal geen probleem om een high res. versite opnieuw te maken. Normaal ook in veel minder tijd, omdat het creatief roces niet meer opnieuw moet gedaan worden.

Heb je met illegale beelden via google bv. bewerkt, heb je natuurlijk niet de beschikking over high res beelden. Dan zit je de spreekwoordelijk shit ;)

Line Bender

Legacy Member
Zoals Annun al gezegd heeft is van 72 dpi naar 300 dpi (eigenlijk ppi) perfect mogelijk, zolang je het aantal pixels maar niet veranderd.

Dus een afbeelding van 800 X 600 in 72 dpi (28,22mm X 21,17mm) kan gerust omgezet worden naar 300 dpi (6,77mm X 5,08mm) zolang je "resample image" maar hebt uitgevinkt. Dan zal er geen kwaliteitsverlies optreden (nogal logisch want het aantal pixels blijft hetzelfde nl. 800 X 600). Enkel de fysieke afmetingen zullen wijzigen.

Als de afbeelding echt te klein is mag je nog tot ongeveer 15% de afbeelding "opblazen". Dus met resampling vergroten, zonder al te veel kwaliteitsverlies.

Voor druk is in sommige gevallen 250 dpi zelfs nog perfect te doen.

..::Timoke::..

Legacy Member
Wel, uiteindelijk heb ik alles opnieuw gemaakt voor de folder. Godzijdank voor layerstyles, zo kon ik telkens de stijl kopiëren. Dat was op zijn minst toch wel een stukje minder werk.
Gelukkig waren de stock foto's groot genoeg om ze toch te kunnen gebruiken (Deviantart rules ;) ).
Die "resampling" uitzetten was wel een heel goeie tip. Dat is me heel goed van pas gekomen.
Allemaal erg bedankt voor het advies!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan