Archief - beginnen leerkracht middelbaar onderwijs

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

schizo_jvm

Legacy Member
Hey,

Heeft er iemand een idee hoeveel en beginnen leerkracht (bachelor) verdient voor een full-time contract? (dus 0 jaar anciënniteit).
Op internet vond ik dit trefwoorden met de verwijzing dat moest gekeken worden in categorie 301 maar hier werken ze nog met regent en licentiaat terwijl dat toch al een tijdje bachelor en master geworden is, daarom dat ik vrees dat het niet meer up-te-date is.
Dus iemand een idee?

Alvast bedankt,
MVG,
schizo

Nicske91

Legacy Member
Licentiaat = unief, dus academisch
Regent = hogeschool, professioneel

Meestal zeggen de mensen licentiaat en wordt de term toch behouden.

JPV

Legacy Member
is nog perfect up to date :). Regent/licentiaat zijn termen van niveaus van leerkracht (zoals hierboven uitgelegd). Een bachelor leerkracht is een regent (in principe).

wel niet op de tabel "vast" kijken, maar tijdelijk, tenzij je veronderstelt om direct vastbenoemd te worden ;)

NotoriousP

Legacy Member
Gewoon kijken bij de juiste barema's op de website van de vlaams onderwijs. Ik dacht dat die lonen nog niet zo slecht waren voor starters. Zeker niet als ge kijkt naar het aantal uren dat ge maar les moet geven. (kom niet af met voorbereiding, zelden een leerkracht gekend die deftig haren tijd in haar lessen stak)

OxYg3N

Legacy Member
NotoriousP zei:
Gewoon kijken bij de juiste barema's op de website van de vlaams onderwijs. Ik dacht dat die lonen nog niet zo slecht waren voor starters. Zeker niet als ge kijkt naar het aantal uren dat ge maar les moet geven. (kom niet af met voorbereiding, zelden een leerkracht gekend die deftig haren tijd in haar lessen stak)

tja, bij mijn ouders is dat toch anders... die maken een pak meer uren dan die 22 of 23 die ze er moeten geven.

gravedigger101

Legacy Member
22 op een week werken, wat een grap

edit: in de zin van: leraars moeten zo weinig werken, en nog klagen

NotoriousP

Legacy Member
devi zei:
tja, bij mijn ouders is dat toch anders... die maken een pak meer uren dan die 22 of 23 die ze er moeten geven.

Ze moeten een goei 80% meer doen eer ze aan de werkuren van een normale mens zitten hé. En er zit natuurlijk wat flexibiliteit op + hopen vakantie.

Rogue

Legacy Member
Terug al die traditionele zever van mensen die geen flauw benul hebben waarover ze praten :).

Kowalskii

Legacy Member
Leerkrachten steken wel degelijk tijd in verbeteren en lessen voorbereiden, cursussen en testen maken. En ja ik kan het weten want men ouders zijn leerkracht :)
En inderdaad het blijft nog steeds een mooie job, maar het is niet altijd evident.
Als beginnend leerkracht ga je heel wat meer werken dan een leerkracht die al 15jaar les geeft want die heeft alles al gemaakt ( testen, cursus, voorbereidingen,..)

Nicske91

Legacy Member
Kowalskii zei:
Leerkrachten steken wel degelijk tijd in verbeteren en lessen voorbereiden, cursussen en testen maken. En ja ik kan het weten want men ouders zijn leerkracht :)
En inderdaad het blijft nog steeds een mooie job, maar het is niet altijd evident.
Als beginnend leerkracht ga je heel wat meer werken dan een leerkracht die al 15jaar les geeft want die heeft alles al gemaakt ( testen, cursus, voorbereidingen,..)

En dan klagen ze nog dat ze te veel werk hebben! :D 3maanden vakantie hebben die gasten.

boeffel

Legacy Member
Kowalskii zei:
Leerkrachten steken wel degelijk tijd in verbeteren en lessen voorbereiden, cursussen en testen maken. En ja ik kan het weten want men ouders zijn leerkracht :)
En inderdaad het blijft nog steeds een mooie job, maar het is niet altijd evident.
Als beginnend leerkracht ga je heel wat meer werken dan een leerkracht die al 15jaar les geeft want die heeft alles al gemaakt ( testen, cursus, voorbereidingen,..)

amai, onze geschiedenisleerkracht is zo lui, dat hij zijn examen maar op 40 punten zet, en dat hij dan nog ging klagen omdat hij toetsen moest verbeteren,
van lesvoorbereiding heeft die ook ni echt gehoord

Pred

Legacy Member
ik licentiaat 0 jaar anciënniteit geen lerarenopleiding ongeveer 2200 bruto, ik geef wel les in de derde graad.
als ik een lerarenopleiding had gedaan had ik al ongeveer 2600 bruto
en die zeikers die zeggen dat ge maar 22u per week moet werken mogen het altijd eens proberen :p er komt echt wel veel meer bij kijken.
Maar ik doe dit maar tijdelijk als bezigheid tot ik iets anders heb gevonden, want het is nu niet echt hetgeen waar ik voor gestudeerd heb. Het is wel plezant maar het is zeker niet te onderschatten, zeker niet in uw eerste jaren. Als ge al 10 jaar op dezelfde school hetzelfde vak geeft in dezelfde jaren en richtingen en het leerplan niet verandert, dan hebt ge op den duur niet veel werk meer dat is waar. Ik raad het iedereen aan om het eens te proberen :-)

edit: maar als bachelor verdient ge wel wat minder dan als master. Ik verdien als master zonder lerarenopleiding ongeveer evenveel als ne bachelor die wel lerarenopleiding gedaan heeft... Dus ne bachelor die geen lerarenopleiding gedaan heeft die verdient nog wel een stukske minder..

Jack

Legacy Member
Pred, met "geen lerarenopleiding", bedoelt ge dat je geen bewijs van pedagogische bekwaamheid hebt? Zelf heb ik immers ook een Master diploma en zie ik onderwijs best wel zitten. Als ik de website van onderwijs bekijk kom ik helaas enkel in aanmerking om Informatica te geven, gelukkig wel in alle jaren (equivalent van Licenciaat dus).

Pred

Legacy Member
Zoiets :D

Maar blijkbaar kan dat dus..Velen doen ook nog hun lerarenopleiding in avondonderwijs, maar zijn terwijl al aan het lesgeven. Dus moest ik volgend schooljaar nog willen doorgaan met lesgeven dan zou ik dat ook doen.

Nerath

Legacy Member
Jack zei:
Pred, met "geen lerarenopleiding", bedoelt ge dat je geen bewijs van pedagogische bekwaamheid hebt? Zelf heb ik immers ook een Master diploma en zie ik onderwijs best wel zitten. Als ik de website van onderwijs bekijk kom ik helaas enkel in aanmerking om Informatica te geven, gelukkig wel in alle jaren (equivalent van Licenciaat dus).

Het probleem is dat je zonder bewijs van pedagogische bekwaamheid niet vast benoemd kunt worden. Verder mag je met een master ongeveer elk vak geven, maar zul je voor dingen die niet binnen je vakgebied liggen evenmin vast benoemd kunnen worden.

Bovendien acht ik het niet heel praktisch om enkel informatica te gaan geven, de kans op een full-time lijkt me niet heel groot.

Jack

Legacy Member
Pred zei:
Zoiets :D

Maar blijkbaar kan dat dus..Velen doen ook nog hun lerarenopleiding in avondonderwijs, maar zijn terwijl al aan het lesgeven. Dus moest ik volgend schooljaar nog willen doorgaan met lesgeven dan zou ik dat ook doen.

Ja de SLO in avondschool had ik al gevonden. Wel leuk dat je verplichte stage voor de SLO dan gewoon geincorporeerd wordt in de lessen die je zowiezo al geeft.

Zonder BPB kun je idd niet vast benoemd worden. Erger: je vliegt zelfs buiten na een tijd, toch als je de regels er op naleest. De tijd die je hebt om een BPB te halen is de studietijd van je diploma (4-5 jaar voor een Master) +1 jaar.

Dat je als Master ongeveer alles kan geven wist ik niet, wel leuk om te weten. Informatica is idd beperkt, maar in sommige scholen wordt die taak gecombineerd met ICTO waardoor je toch voltijds bezig bent.

gravedigger101

Legacy Member
ik studeer diergeneeskunde.
als je optie rund neemt later (wat ik normaal ga doen) werk je van 's morgens tot 's avonds en bellen ze je midden in de nacht wakker omdat hun koe moet smijten.
de kalvertijd is weer aangekomen en het kan de boeren geen fuck schelen dat je al 20uur niet geslapen hebt, komen zul je of je bent je klant kwijt (en pakweg 100 dieren waar je normaal aan kan verdienen).

iemand die zegt dat leraars veel moeten werken is een dikke naïeveling. ja. jullie moeten dat ook voorbereiden, testen verbeteren, examens verbeteren. maar jullie hebben ook 3 maand vakantie; de woensdag en in het weekend vakantie (dieren denken daar niet aan, en boeren ook niet!).
en voorbereiden.tja. ze gaanm e niet vertellen dat ze geen voorgemaakte cursussen of hun eigen cursussen gebruiken om hun eigen cursussen (grotendeels) te maken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan