Archief - Computerwinkel starten met 2 zaakvoerders

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jasonleemans

Legacy Member
AsusV zei:
Vraag een paar jaarrekeningen op van (startende) kleinere computerwinkels in de buurt waar jullie willen vestigen: nbb. Je zal zien dat hun omzet bijlange niet zo groot is gelijk jullie voorspellen hoor. En je zal moeten opboksen tegen de concurrenten die hun prijzen door volume laag kunnen houden, denk maar aan Alternate. Zowel op gebied van prijs als op gebied van service kan je daar niets tegen beginnen.

Al lang gedaan, dat staat in ons ondernemingsplan hé ;-) En neen die zijn lang niet slecht, omzetten van 20.000 euro tot 160.000 euro. En alternate, daar hebben de mensen in onze geburen toch niets aan...

jasonleemans

Legacy Member
Piroh zei:
Aan u afbeelding te zien feest ge nogal graag, gaat ge da wel kunne bolwerken zo in den dag werken en dan nog is savonds?

Ik denk dat dat er weinig mee te maken heeft, ik feest graag, en ja ik doe dat elke maand nog wel eens, maar die foto is wel reeds 3 jaar oud. Ik heb tijden gehad waar ik de nacht door feestte en rechtstreeks ging werken, dat doet me niets, maar dat is nu wel passé.

jasonleemans

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
De enige pc winkel die ik al lang ken in 't stad en die nu nog bestaat is computerparts, 't is wel al lang de Zeb ni meer die het open houdt. Debcom is gegaan, en nog paar andere kleine winkels hebben het ook niet lang uitgezongen.

Die winkels hadden 10 jaar geleden veel klanten toen er bijna elke maand een nieuw moederbord of cpu uitkwam en iedereen nog volop de laatste nieuwe pc games wou spelen. Ken er die toen bijna kampeerden in de computerwinkel.

Tegenwoordig zijn het gewoon andere tijden, vergelijk het een beetje met een cd- of plantenwinkel, daar gaat ge nu ook niet rijk meer mee worden.

Ja kijk, ik stelde maar enkele vragen, blijkbaar moet ik hiervoor eens bij een boekhouder langs gaan, verder was alle info de moeite om te lezen, maar het zal ons toch niet tegenhouden er aan te beginnen.

Cd's is nog wel wat anders, je kan muziek zo downloaden als je ze persee niet wil betalen. Een computer die stuk is of een nieuwe moet je nog steeds iemand raadplegen, is het niet een familielid of kennis dan ga je naar een winkel.

De reden dat we in bijberoep starten is ook met het gedacht dat het misschien wel aan het uitsterven is, maar er zijn nog steeds mensen die een winkel raadplegen, en men gaat toch steeds naar de goedkoopste, wel eentje die 's avonds open is, je hoeft je niet te haasten na je werk dus, eentje die aan huis komt indien nodig, en eentje die geen ongelooflijk dure prijzen heeft zoals de meeste van onze concurrenten die zal de voorkeur wel krijgen. ik wil hier geen 36000€ op jaarbasis mee verdienen al informeerde ik mij steeds dat dit een verplichting was, ik wil van mijn hobby en ook mijn collega zijn hobby onze job maken, en al levert dat slechts 800€ netto per maand op, dan is dat maar zo, we werken er ten slotte maar 16 per week, en wat is werken als je iets zo graag doet als je hobby?

Bunecarera

Legacy Member
Heb je wel een idee hoeveel je maar overhoudt van een omzet van 20.000€??
Zelfs van 160.000€??

jasonleemans

Legacy Member
Bunecarera zei:
Heb je wel een idee hoeveel je maar overhoudt van een omzet van 20.000€??
Zelfs van 160.000€??

Wel wij kopen 67.500€ aan goederen in ons financieel plan en onze jaaromzet is 140.925€ Opgepast das geen grote winstmarge hé, daar zitten ook de diensten in dus geen kosten wel omzet ;-)

NotoriousP

Legacy Member
In die 67.500 zit al een veiligheidsmarge voor kapot materiaal, ongelukjes, onverwachte kosten, etc...?

Die omzet is berekend op basis van? Alles uit te verkopen aan uw prijzen of in vergelijking met een computerwinkel in dezelfde streek?

jasonleemans

Legacy Member
NotoriousP zei:
In die 67.500 zit al een veiligheidsmarge voor kapot materiaal, ongelukjes, onverwachte kosten, etc...?

Die omzet is berekend op basis van? Alles uit te verkopen aan uw prijzen of in vergelijking met een computerwinkel in dezelfde streek?

In die 67.500 zitten inderdaad ook variabele kosten, allé eigenlijk zijn die al afgetrokken van de jaaromzet.

Die is berekend op basis van het aantal verkopen en diensten dat onze concurrenten uitvoeren per dag, daar dan 50% van genomen.

clubje

Legacy Member
Master S zei:
Yep, onlangs nog ne goeie clevo notebook winkel failliet gegaan. Enkel de grote namen zullen blijven zoals Forcom, Codima, Alternate, Komplett,...

de lokale pc-boer in mijn dorp verdient bakken geld. Zoveel onwetende huisvaders die hun pc binnenbrengen als er een virus opzit ofzo en dan graag 50 euro betalen.

jasonleemans

Legacy Member
clubje zei:
de lokale pc-boer in mijn dorp verdient bakken geld. Zoveel onwetende huisvaders die hun pc binnenbrengen als er een virus opzit ofzo en dan graag 50 euro betalen.

Haha, toch iemand die er nog iets positiefs in ziet :D Mjah ik ga daar ook nooit vanuit dat het goed gaat draaien, je kan alleen maar hopen he ;-)

phixiuZ

Legacy Member
clubje zei:
de lokale pc-boer in mijn dorp verdient bakken geld. Zoveel onwetende huisvaders die hun pc binnenbrengen als er een virus opzit ofzo en dan graag 50 euro betalen.

² en dienen hier doet dat al meer dan 15 jaar en dat draait nog altijd goed...

phixiuZ

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Den Benny van Megaforce?

Jup, den benny :p. Ben er zelf wel al jaren niet meer geweest, (veel) te duur in vergelijking met internetwinkels en te klein aanbod. Denk dat dien al ferm wat verdiend heeft :).

clubje

Legacy Member
phixiuZ zei:
² en dienen hier doet dat al meer dan 15 jaar en dat draait nog altijd goed...

dat is echt zo.
De pc-business draait op de onwetendheid van de consument.

Iedereen vergeet vaak dat 90 % van de mensen er niks van kent. Ook het verkopen van overkill-pc's aan mensen die gewoon internetten en officen is enorm winstgevend. Weten zij veel.

stijn87

Legacy Member
clubje zei:
dat is echt zo.
De pc-business draait op de onwetendheid van de consument.

Iedereen vergeet vaak dat 90 % van de mensen er niks van kent. Ook het verkopen van overkill-pc's aan mensen die gewoon internetten en officen is enorm winstgevend. Weten zij veel.

Maar de onwetendheid over computers is zeer sterk gedaald vergeleken met 10 jaar geleden. Er zijn veel minder mensen die nog voor een klein probleem naar een computershop stappen. Zo gaat mijn grootvader (die op zich niks van computers snapt) bij een probleem niet naar een computershop, maar vraagt gewoon aan één van zijn kleinkinderen om het probleem op te lossen. Terwijl vroeger iedereen bij het minste probleem direct naar de winkel ging, gaat een groot percentage nu eerst ten rade bij familie, vrienden, ....

AnthraX.PLayeR

Legacy Member
Ik raad het je steevast AF. Vooral omdat ik de indruk krijg dat je het verschil tussen omzet en winst niet kent, niet weet wat je aan winstbelasting (vpb) moet afdragen en je TOCH zegt dat je een cursus bedrijfsbeheer hebt gevolgd!?

Kysr

Legacy Member
AnthraX.PLayeR zei:
Ik raad het je steevast AF. Vooral omdat ik de indruk krijg dat je het verschil tussen omzet en winst niet kent, niet weet wat je aan winstbelasting (vpb) moet afdragen en je TOCH zegt dat je een cursus bedrijfsbeheer hebt gevolgd!?

Winstbelasting is puur fiscaliteit, niet echt de doelstelling van een cursus bedrijfsbeheer, niet dat het niet diende geweten te zijn.

AnthraX.PLayeR

Legacy Member
Oh, ik vind dat anders best wel passend bij een cursus bedrijfsbeheer. Maar goed, je hebt gelijk. Neemt niet weg dat je zoiets simpels best wel even zelf kan opzoeken i.p.v. het hier te vragen voordat je een aan eigen zaak begint.

jasonleemans

Legacy Member
AnthraX.PLayeR zei:
Ik raad het je steevast AF. Vooral omdat ik de indruk krijg dat je het verschil tussen omzet en winst niet kent, niet weet wat je aan winstbelasting (vpb) moet afdragen en je TOCH zegt dat je een cursus bedrijfsbeheer hebt gevolgd!?

Ik ben afgestudeerd in Handel, kantooradministratie en bedrijfsbeheer. Ik ga niet zeggen dat het mijn beste vak was maar ik slaagde er wel in, trouwens ik heb al reeds gezegd dat wij geen boekhouding zullen doen, alles gebeurt automatisch.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan