Archief - De 10 best betaalde beroepen in België

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hawk

Legacy Member
Af en toe zie ik hier een thread over "wat moet ik studeren om een vet betaalde job te bemachtigen", wel:

De 10 best betaalde beroepen in België - Jobat.be

De 10 best betaalde beroepen in België

1 Bedrijfsleiders: 7.870 euro (168,01 % hoger dan het gemiddelde loon)
2 Kaderleden: 5.892 euro (100,68 %)
3 Wiskundigen en statistici: 4.634 euro (57,83 %)
4 Natuurkundigen en scheikundigen: 4.358 euro (48,43 %)
5 Account managers, consultants en gelijkaardige functies: 4.277 euro (45,67 %)
6 Architecten en ingenieurs: 4.152 euro (41,42 %)
7 Juristen: 4.149 euro (41,31 %)
8 Psychologen, vertalers, economisten en andere specialisten in de humane wetenschappen: 4.137 euro (40,91 %)
9 Specialisten in de levenswetenschappen: 4.008 euro (36,51 %)
10 Specialisten in de informatica: 3.906 euro (33,04 %)

Raar dat artsen er niet in staan?

/discuss

EvilTwin

Legacy Member
Lol, ja artsen mogen daar zeker tussen. Ik heb nog indertijd belastingaangiftes ingevuld voor een arts op zelfstandige basis. Die had zo'n 350k€ op jaarbasis (5-6 jaar geleden).

Ik heb persoonlijk ook nog het loon voor een crisismanager uitbetaald. Dat was toen 25.000 per maand. Die werkte toen voor 3 bedrijven ...

Maar beide zaten wel met een zelfstandig statuut.

Edit : uurloon van een bedrijfsrevisor bij een reorganisatie heb ik ook nog gezien. 400€ per uur bruto. En dat was niet bepaald 9 to 5 dat die werkte.

Hawk

Legacy Member
tommie314 zei:
Artsen hebben een BVBA
Tiens. Ook diegene die in een ziekenhuis etc werken? Ken hun statuut niet.
btw veel advocaten ook. Die "juristen" in de lijst zal dan op bedrijfsjuristen etc slaan

EvilTwin

Legacy Member
Hawk zei:
Tiens. Ook diegene die in een ziekenhuis etc werken? Ken hun statuut niet.

Dat is meestal eenmanszaak of BVBA. Ook diegene die in een ziekenhuis werken.

Tweak37

Legacy Member
Das ook maar alles op een hoop gegooid, veel heb je daar niet aan vrees ik.

joshetei

Legacy Member
Tweak37 zei:
Das ook maar alles op een hoop gegooid, veel heb je daar niet aan vrees ik.

Inderdaad, die Leen heeft ook al een goed punt in die reactie onder het artikel

clubje

Legacy Member
Hawk zei:
Af en toe zie ik hier een thread over "wat moet ik studeren om een vet betaalde job te bemachtigen", wel:

De 10 best betaalde beroepen in België - Jobat.be



Raar dat artsen er niet in staan?

/discuss

Wat ben je nu met die lijst?

Wat wordt bedoelt met bedrijfsleider? Een beetje bedrijfsleider van een 'groter' bedrijf verdient echt wel meer.

en "wiskundigen"...iedereen die dat diploma heeft is toch wiskundige? Terwijl er daar ook een hele hoop van in het onderwijs staan.

Account managers? De allerbeste verdienen hopen meer! En er zijn er ook die het met veel minder moeten doen :)

En artsen, chirurgen, apothekers, orthodontisten, enz...verdienen doorgaans idd ook veel meer dan de meesten van die lijst.

Maar om het cliché nog eens boven te halen: plezier in je werk is veel belangrijker! Mijn moeder verdient 1700 euro per maand en ze is 52 jaar, maar haar huis is bijna afbetaald en ze doet haar job doodgraag! Zou direct willen wisselen :)

HighLow

Legacy Member
kaderleden vind ik grappig, in veel bedrijven is de helft van het personeel kaderlid ... dus vraag ik me af hoe representatief de studie is.

Nochnoii

Legacy Member
tommie314 zei:
Artsen hebben een BVBA en verdienen dus officieel het minimumloon.

Moet niet per se. Ze kunnen zich ook verenigen onder een VOF of andere honorariapools

Radiance

Legacy Member
Vorige posts geven de indruk dat je als 'arts' rijk gaat worden.
Ik weet dat je als chirurg en in andere specialisaties serieus geld kan scheppen, we zijn nog niet in de VS, maar ik denk dat de beteren daar toch 20k bruto per maand halen.

Maar hoe zit het eigenlijk met de gemiddelde huisarts ? Ik heb zo de indruk dat die amper meer verdienen dan de gemiddelde hooggeschoolde / universitair, nee ?

Verder is de lijst inderdaad maar vreemd.

Racing_Genk

Legacy Member
Huisarts hangt er vanaf. Iemand in de familie is huisarts en die komt toch aan een 8000€ per maand. Er zijn er die nog een pak meer zullen verdienen ook ;)

Ik ken bv nen huisarts die zoveel patienten heeft dat die dus echt van 8-20u werkt ongeveer, ge wilt nie weten wat die verdienen:p

Hiapoe

Legacy Member
Huisartsen verdienen terecht veel geld...
En ze mogen het hebben van mij.

Job met enorm veel druk en verantwoordelijkheid. Heel veel regels ook vanuit de orde der geneesheren! Verplicht wachtsysteem. Afhankelijk van in welke regio ge woont kan dat relatief veel zijn dat ge dus dag en nacht paraat moet zijn.
En dat is niet gelijk ne system engineer, dat ge van thuis kunt aanloggen op de server om een incident op te lossen, maar om 3 uur 's nachts naar een oud vrouwke gaan die zeer heeft aan hare knie of zo hé...
En als die van wacht zijn, is het meestal elke nacht van dattem!

Een job waar ik heel veel respect voor heb en die van mij zeer goed mogen betaald worden. Ik zou het zelfs nog niet willen doen voor 20.000 euro netto per maand!
Het is grotendeels een roeping imo!

botchla

Legacy Member
EvilTwin zei:
Edit : uurloon van een bedrijfsrevisor bij een reorganisatie heb ik ook nog gezien. 400€ per uur bruto. En dat was niet bepaald 9 to 5 dat die werkte.

dat is nog niet zo een hoog tarief. Bij ons werken er partners aan 700 EUR per uur. Dat is enorm veel maar die mensen dragen ook de kosten van hun vennootschap en de risico's.

Van die 400 EUR bruto gaat ook niet alles naar hun bankrekening. Meer dan genoeg natuurlijk wel (wil niet doen alsof hun loon niets voorstelt).

Cijfers hierboven zijn ook verbloemd. De gemiddelde consultant zal dat verdienen dankzij de starters die een pover bruto loon hebben en daardoor het gemiddelde zwaar omlaag halen. Top lonen zijn duizelingwekkend hoger.

Chilliewillie88

Legacy Member
tommie314 zei:
Van een arts of schilder kan ik mij inbeelden wat hij doet. Wat doet zo'n partner als je hem "inhuurt"?

De eindverantwoordelijkheid dragen voor de opdrachten waarvoor je hem inhuurt? :wtf:

Zo'n uurloon is niet echt verwonderlijk. Als je ziet dat starters zonder enige werkervaring in de consultancy al snel een uurloon van 100-150 euro krijgen aangemeten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan