Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Heb je de juiste studiekeuze gemaakt?


  • Totaal aantal stemmers
    219
  • Opiniepeiling gesloten.

Exorikos

Legacy Member
NotoriousP zei:
Akoestische fonons zorgen voor scattering in halfgeleiders hé. Mobiliteit van uw carriers verlaagt hierdoor, dus dit komt bij ons zeker aan bod. :p
Zowel in semiconductor devices, halfgeleider fysica als materiaalfysica. Hoewel telkens maar zeer even.

Ik vond het gewoon nogal raar om dat principe te gaan beschrijven dmv een 'deeltje'. Zal wel ergens handig voor zijn maar ik zie het niet direct.

Ik had het over de andere kwanta. Fononen niet zien zou echt gek zijn... :p

Verstrooiing tussen deeltjes onderling is makkelijker te verstaan dan verstrooiing van een deeltje aan een golf. Zo kunnen fononen en fotonen koppelen (polaritons) of fononen aan elektronen (polarons).

NotoriousP

Legacy Member
En dan moet je je een deeltje voorstellen dat een representatie is van de vibraties van uw lattice? :p

Was toch niet direct intuïtief voor mij.

Exorikos

Legacy Member
NotoriousP zei:
En dan moet je je een deeltje voorstellen dat een representatie is van de vibraties van uw lattice? :p

Was toch niet direct intuïtief voor mij.

Die representatie is niet anders dan die van het foton voor een EMveld. De oscillaties van een kristalrooster zijn gewoon gekwantiseerd zoals de oscillaties van een EMveld dat ook zijn. Het is dus een excitatie van het hele rooster en niet die van de aparte ionen. Dat heeft mij alleszins geholpen om er mee om te gaan zonder het gewoon te moeten aanvaarden "omdat het zo is".

Fononen zorgen trouwens voor elegante beschrijving van veel eigenschappen zoals thermische weerstand van een rooster (Umklap-processen).

glashelder

Legacy Member
Pffff. Ik kan echt niet blokken, in vergelijking met vorig jaar. Ofwel kan ik mezelf niet motiveren, en als ik mezelf wel kan motiveren, kan ik me niet concentreren :s Weet niet wat er scheelt. Misschien onderschat ik het een beetje op basis van vorig jaar, als in "het is vorig jaar gelukt, het zal nu wel ook lukken" en dan doe ik m'n best niet eens "want het zal toch wel lukken."

Nas zei:
Ik zeg toch van wel :p Alleen heeft het niet echt geholpen :sad:

Misericordiam

Legacy Member
Ik herinner me nog vorig jaar :mijn brein kon precies geen woorden meer absorberen door de decadentie van die nacht. Dit jaar blijf ik thuis en steek ik geen bal uit.

allez ja 1 hoofdstuk gedaan ipv 3 :niceone:

Mij kapotzuipen of niet maakt blijkbaar niets uit.

Slechtste blok ooit (maar nog steeds allemaal mooi haalbaar)

Matt.

Legacy Member
Utred zei:
Een knop om koppijn uit te zetten?

:) Da's al over hier.
Neen, ik was aan 't denken aan iemand waarop ik ondertussen al meer dan 4 jaar geleden verliefd werd (seems like such a long time), en mede-oorzaak was voor 't op de klippen lopen van m'n relatie toen. Nooit durven denken dat dat nog altijd in m'n kop zou zitten, 't was al een tijd geleden dat ik aan r dacht, en al meer dan een half jaar geleden dat ik ze laatst zag/hoorde. Vraag me af hoe het met haar gaat. Sommige zaken vergeet een mens blijkbaar niet snel.

Exorikos

Legacy Member
Matt. zei:
:) Da's al over hier.
Neen, ik was aan 't denken aan iemand waarop ik ondertussen al meer dan 4 jaar geleden verliefd werd (seems like such a long time), en mede-oorzaak was voor 't op de klippen lopen van m'n relatie toen. Nooit durven denken dat dat nog altijd in m'n kop zou zitten, 't was al een tijd geleden dat ik aan r dacht, en al meer dan een half jaar geleden dat ik ze laatst zag/hoorde. Vraag me af hoe het met haar gaat. Sommige zaken vergeet een mens blijkbaar niet snel.

Het is hier niet de "heb je een lief"-thread...

Matt.

Legacy Member
Exorikos zei:
Het is hier niet de "heb je een lief"-thread...

Heeft evenveel met een lief te maken dan met studentenergernis. Nu ja, alsof het hier zo vaak on topic is. En de "heb je een lief"-thread is nu niet meteen m'n favoriete thread.

Cadiuro

Legacy Member
Exorikos zei:
Het is hier niet een of andere wijvenfilm...

Fix'd :p

Matt heeft wel een punt, tis ne student die klaagt over iets en steun zoekt daarvoor, dus is arguably nog wel on-topic

Daarstraks had ik echt keiveel goeie zin en moed om morgen puur fysica te knallen, maar dat is inmiddels alweer serieus verdwenen :( Morgen komt dat hopelijk terug :p

Exorikos

Legacy Member
Het was ook niet compleet serieus. Het is wel zo dat Matt hier altijd bijna zijn hele leven vertelt. :p

Exorikos

Legacy Member
Joeshoe zei:
Het is hier ook niet de "post random fysica onderwerpen"-thread, en toch :s :s :s

Die waren niet random maar kwamen uit de cursus die ik aan het studeren was. :s:s:s:s:s

Matt.

Legacy Member
Exorikos zei:
Het was ook niet compleet serieus. Het is wel zo dat Matt hier altijd bijna zijn hele leven vertelt. :p

Hele leven? 't Zou maar een triestig leven zijn! Ik post die zaken hier alleen maar als er niemand van m'n vrienden online of in de buurt is om een klapke mee te doen...wat wel vaker voorkomt zo na middernacht, en tijdens den blok. Er zijn er hier die meer over hun leven vertellen dan ik alvast. :) Nu, ge kunt altijd nog de blokkeren-knop bezigen.

Exorikos

Legacy Member
Matt. zei:
Hele leven? 't Zou maar een triestig leven zijn! Ik post die zaken hier alleen maar als er niemand van m'n vrienden online of in de buurt is om een klapke mee te doen...wat wel vaker voorkomt zo na middernacht, en tijdens den blok. Er zijn er hier die meer over hun leven vertellen dan ik alvast. :) Nu, ge kunt altijd nog de blokkeren-knop bezigen.

Het stoort mij niet. Je moet al mac-bc style gaan doen voor die knop gebruikt wordt. :p Ik merk het gewoon op. Het is ook zo dat ik jouw posts nog diagonaal lees, terwijl ik veel van de onzin van de jonkies nog aan mij laat voorbij gaan. Ze moeten zich eerst bewijzen dat ze het waard zijn! :unsure:

Matt.

Legacy Member
Exorikos zei:
Het stoort mij niet. Je moet al mac-bc style gaan doen voor die knop gebruikt wordt. :p Ik merk het gewoon op. Het is ook zo dat ik jouw posts nog diagonaal lees, terwijl ik veel van de onzin van de jonkies nog aan mij laat voorbij gaan. Ze moeten zich eerst bewijzen dat ze het waard zijn! :unsure:

Nja, ge klonk geërgerd. :p
Maar goed, maar eens slapen. Vanaf morgen moet het echt wel goed gaan, al mijn bufferdagen al opgebruikt... Succes nog aan de nachtblokkers!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan