Archief - Dilemma: Studiekeuze met TW

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

leo_leo_rex

Legacy Member
Doe wat je het liefst wil! De moeilijkheid maakt niet uit, iets wat boeit is altijd makkelijk om te studeren, ik ken een jongen uit het BSO die daar metaal of lassen had gedaan, en daarna
geneeskunde is gaan studeren, hij heeft het gehaald! Dat is misschien maar een uitzondering
denk je waarschijnlijk, maar jij misschien ook.

Wat ik wil zeggen is:

Alles is haalbaar als je maar de juiste motivatie hebt, daarom hoef je nog niet 24/7 te studeren!

Einwendel

Legacy Member
Hey TS,
Ik zat wat rond te snuisteren op dit forum en ik heb ook TW gedaan en ik zal mijn verhaal eens doen want ik zit nu in men eerste bachelor Fysica&Sterrenkunde.

Ik heb de eerste 2 jaar ASO gedaan en dan ben ik in het 3de overgeschakeld naar TW , niet omdat ik het niet aankon maar om medische & privé redenen.

Achter dat ik men overige jaren vlekkeloos afgewerkt heb, zit ik nu in men eerste jaar Fysica en moet zeggen dat ik het vrij goed stel, ik heb achter men eerste semester 1 kleine buis op analyse I , maar als men 2de semester goed is hoop ik dat dat vak gedelibereerd kan worden. Maar qua studeren heb ik het de eerste maand lastig gehad omdat je elke dag je lessen moet bijhouden en de leerstof wordt zeer snel gegeven en ook zeer abstract. Nu ja , in het middelbaar was ik al een redelijk buitenbeentje omdat ik al zeer vroeg wist dat ik Fysica wou doen en fysica wil blijven doen.
En de leerkrachten steunden mij volledig in mijn beslissing , maar ze hebben mij wel verwittigd dat het moeilijk zal worden.

Ik wil maar zeggen als je echt er door gepassioneerd bent en de nodige capaciteiten hebt dat je een academische opleiding kan overwegen achter TW. Als er vragen zijn mag je ze gerust stellen hoor.

Groetjes Einwendel.

CDC1166

Legacy Member
Nu ben ik nog aan het twijfelen tussen een 2 richtingen:

Industrieel ingenieur (Groep T) :
Pos kanten:
-een paar klasgenoten gaan het doen
-makkelijk om aan een job te geraken, knelpuntberoep
-Vind het wel interessant om iets te 'bouwen', zoals bv de solarcar

Neg kanten:
-moeilijke wiskunde
-iets wat te technisch denk ik voor mij
-later mss een management functie (zou ik absoluut niet willen doen)

Biologie (KUL) :
Pos kanten:
-interessante leerstof
-niet zo moeilijke wiskunde
-kan nog na de bachelor veranderen naar verschillende masters

Neg kanten:
-Moeilijke richting, veel blokwerk
-Mss later iets wat moeilijker om aan een job geraken (wil echt niet in het onderwijs terecht komt)

En ik heb maar een kans (mag niet een jaar opnieuw doen), dus ik kan ze niet allebij proberen. En heb een back-up richting; Chemie (KHL). Ik ga sowiezo voor de kerst exames kijken of ik het aankan, zo niet dan verander ik nog voor het einde van jaar naar Chemie (KHL). Wat zouden jullie doen?

thecoon

Legacy Member
CDC1166 zei:
Nu ben ik nog aan het twijfelen tussen een 2 richtingen:

Industrieel ingenieur (Groep T) :
Pos kanten:
-een paar klasgenoten gaan het doen
-makkelijk om aan een job te geraken, knelpuntberoep
-Vind het wel interessant om iets te 'bouwen', zoals bv de solarcar

Neg kanten:
-moeilijke wiskunde
-iets wat te technisch denk ik voor mij
-later mss een management functie (zou ik absoluut niet willen doen)

Biologie (KUL) :
Pos kanten:
-interessante leerstof
-niet zo moeilijke wiskunde
-kan nog na de bachelor veranderen naar verschillende masters

Neg kanten:
-Moeilijke richting, veel blokwerk
-Mss later iets wat moeilijker om aan een job geraken (wil echt niet in het onderwijs terecht komt)

En ik heb maar een kans (mag niet een jaar opnieuw doen), dus ik kan ze niet allebij proberen. En heb een back-up richting; Chemie (KHL). Ik ga sowiezo voor de kerst exames kijken of ik het aankan, zo niet dan verander ik nog voor het einde van jaar naar Chemie (KHL). Wat zouden jullie doen?

Uit uw post kan ik afleiden dat chemie of biochemie gaat doen. Als ge die volgt gaat uw 'bouwen' toch bijna niks buiten misschien een een pot waar ge ma suikers en zo gaat in doen

dit is vb. een projectie van biochemie in het 2de

'Het centrale thema van het Integrale Engineering Experience 4 - project is “Make stuff work”. In team onderzoek je hoe je zetmeel kan omzetten in glucose- en fructosestroop. Dit omvat de realisatie van een bioreactor op laboschaal waarin deze omzetttingsprocessen zullen plaatsvinden. In deze bioreactoren zijn enzymen aanwezig die de afbraak van zetmeel tot glucose en omzetting naar fructose zullen katalyseren. Met jouw team maak je een keuze van de parameters die je wil onderzoeken om de vorming van glucose- en fructosestropen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Finaal geef je een overzicht van het rendement van jouw bioreactor en een reflectie op de haalbaarheid voor schaalvergroting. Daarnaast moet je ook onderzoeken welke jouw afnemers zijn en in welke producten jouw product is verwerkt. De inzichten en technieken in verband met groepsdynamiek, aangeleerd tijdens de sessies educating, dienen toegepast te worden in het project.'

Ikkina

Legacy Member
Misschien kan je jezelf afvragen wat je je later ziet doen? Wat voor een job?
Met biologie is er inderdaad weinig werkzekerheid. Dan zit je met industrieel ingenieur in de (bio)chemie toch veel beter.

Enkel aan Groep T geven ze zoveel management, moest je dat niet interesseren kan je misschien opteren voor een andere hogeschool.

Svenno

Legacy Member
cdp1193 zei:
Dit klopt niet echt, om in het onderzoek terecht te komen ga in 9/10 gevallen een doctoraat moeten halen.

Met een ManaMa industriële farmacie komt ge ook al ver.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan