Archief - Erasmus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

davidson1

Legacy Member
Hoi,
Ik denk eraan om volgend jaar op erasmus te gaan, nu wou ik wel graag weten of dit wel zo een goede keuze is vanuit carrière/studie punt.
Ik zou het zeker graag willen doen maar zou ook willen weten welke meerwaarde zo een Erasmus juist is.

Is het ook waar dat zo een Erasmus makkelijker is ? (ze laten je er sneller door :D)

Btw het gaat over Ingenieurswetenschappen : Chemische ingenieurs toepassingen (liefst in een Scandinavisch land zoals zweden of noorwegen)

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Atariani

Legacy Member
Mijn stiefzus heeft dat gedaan in Dublin. Zij studeerde wel (maar?) event management, maar die Erasmus stond wel mooi op haar diploma. Door die Erasmus is ze ook na haar studies in Dublin aan werk geraakt.

Duckwhisperer

Legacy Member
Ik ben benieuwd naar de meningen van zowel die die op erasmus geweest zijn als diegene die er sceptisch tegenover staan.

Zelf kan ik pas ten vroegste over 2 jaar op erasmus, maar het is zeker iets waar ik al over heb zitten nadenken.

Een groot voordeel lijkt me dat je een andere taal dan grondig leert.
Zoals diegene in de post voor mij al wist te vertellen is het ook handig om nadien in dat land aan de slag te gaan (of een functie waarbij men veel in het buitenland vertoeft). Het is wel zo (naar ik hoor zeggen) dat het niveau in België véél hoger ligt dan in de meeste andere Europese landen. Doch dit kan in uw voordeel spelen. Zorg er gewoon voor dat de vakken die je later zeker nodig gaat hebben, dat je die in België volgt. De andere "keuzevakken" die niet zo belangrijk zijn voor jouw toekomst volg je dan in het buitenland. Zo lijkt het me dat ge nog steeds een hoog niveau haalt in de vakken die je nodig hebt en die andere vakken, waar je toch later niets mee bent, elders aflegt om een taal grondig te leren en uw cv zo wat op te fleuren.

thecoon

Legacy Member
Duckwhisperer zei:
Ik ben benieuwd naar de meningen van zowel die die op erasmus geweest zijn als diegene die er sceptisch tegenover staan.

Zelf kan ik pas ten vroegste over 2 jaar op erasmus, maar het is zeker iets waar ik al over heb zitten nadenken.

Een groot voordeel lijkt me dat je een andere taal dan grondig leert.
Zoals diegene in de post voor mij al wist te vertellen is het ook handig om nadien in dat land aan de slag te gaan (of een functie waarbij men veel in het buitenland vertoeft). Het is wel zo (naar ik hoor zeggen) dat het niveau in België véél hoger ligt dan in de meeste andere Europese landen. Doch dit kan in uw voordeel spelen. Zorg er gewoon voor dat de vakken die je later zeker nodig gaat hebben, dat je die in België volgt. De andere "keuzevakken" die niet zo belangrijk zijn voor jouw toekomst volg je dan in het buitenland. Zo lijkt het me dat ge nog steeds een hoog niveau haalt in de vakken die je nodig hebt en die andere vakken, waar je toch later niets mee bent, elders aflegt om een taal grondig te leren en uw cv zo wat op te fleuren.

Erasmus staat altijd goed op cv en volgens mij gaat gij dan wel u lessen in het engels krijgen ( mijn neef heeft Erasmus gedaan in Spanje)

Rnzk

Legacy Member
Ikzelf ben in juni teruggekomen van een half jaar erasmus in Spanje. Mij is altijd gezegd geweest dat zo'n jaar altijd goed staat op je CV. Je leert een taal (beter), bewijst dat je zelfstandig kan zijn, ... "En als ze tussen twee mensen zouden moeten kiezen"

Vanuit persoonlijk standpunt kan ik het alleen maar aanraden, het was voor mijzelf een fantastische ervaring en ik zou het zo opnieuw doen. Reactie's van werkgevers kan ik echter niet geven aangezien ik nog verder aan het studeren ben.

Qua niveau moest Spanje wel wat onder doen voor België maar in mijn geval was mijn erasmus ter vervanging van mijn stage in België en maakte dat opzich niet zoveel uit (en erasmus is uiteraard niet enkel studeren :D ).

Edit: Dus het was idd makkelijker daar.

Doen zou ik zeggen :niceone:

mla

Legacy Member
De mensen die ik ken die op erasmus geweest zijn waren de hele tijd bezig over hoeveel makkelijker het daar was en hoe veel men heeft kunnen feesten.
Dus persoonlijk snap ik echt niet waarom een werkgever dat als een meerwaarde ziet.
Een nieuwe taal leer je niet op een half jaar en zelfstandigheid vind ik ook maar quatsch, praktisch alles wordt al op voorhand geregeld via school.
Voor de rest is dat toch ook gewoon op kot zitten zoals hier? Het enige verschil is de taal, maar je kan je sowieso behelpen met engels.

Neemt natuurlijk niet weg dat ik het ook wel zou doen als ik de kans had, maar waarom het als een meerwaarde wordt gezien blijft mij gewoon een raadsel.

Rnzk

Legacy Member
mla zei:
De mensen die ik ken die op erasmus geweest zijn waren de hele tijd bezig over hoeveel makkelijker het daar was en hoe veel men heeft kunnen feesten.
Dus persoonlijk snap ik echt niet waarom een werkgever dat als een meerwaarde ziet.
Een nieuwe taal leer je niet op een half jaar en zelfstandigheid vind ik ook maar quatsch, praktisch alles wordt al op voorhand geregeld via school.
Voor de rest is dat toch ook gewoon op kot zitten zoals hier? Het enige verschil is de taal, maar je kan je sowieso behelpen met engels.

Neemt natuurlijk niet weg dat ik het ook wel zou doen als ik de kans had, maar waarom het als een meerwaarde wordt gezien blijft mij gewoon een raadsel.

Daar moet ik je deels gelijk in geven. Maar dit zal afhangen van school tot school. Ik moest in ieder geval wel zelf alles (veel) regelen. Een nieuwe taal leer je inderdaad misschien niet perfect op een half jaar, maar daar zou je van verschieten. Ik kan best zeggen dat ik aardig mijn plan kan trekken in het Spaans.
Voor mij was het in ieder geval een grote meerwaarde, ook voor mezelf persoonlijk. En uiteraard hoort er bij erasmus ook feesten bij ;-)

RestUnknown

Legacy Member
Ben ook serieus aan het twijfelen om een semester in het buitenland te gaan studeren of er mijn stage af te leggen.

Heb nog van niemand slechte ervaringen gehoord, maar waar ik toch mee blijf zitten is het feit dat ik niet 'zo' sociaal ben. Ik heb geen probleem om een kortstondig praatje te maken met nieuwe personen, maar neem kortstondig maar héél letterlijk op... Het duurt gewoon enkele maanden voor ik men eigen ben bij nieuwe personen en een semester is dus veel te kort.

Gekke_Koerd

Legacy Member
Zit op brussel op kot en 3/4e van mijn kotgenoten zijn erasmusstudenten van over heel de wereld.

hun doel n1 is de taal leren. op het einde van het semester kunnen ze met moeite hun eigen voorstellen (een taal van 0 leren doe je niet in een semester, leerlingen die hier 1 jaar blijven hebben 'fuck it' gezegd en feesten gewoon dagelijks). feesten en socializen is uiteindelijk het doel van op erasmus gaan.

Ze hebben het zeker niet makkelijk bij de examens (alleszins niet in bxl):
studenten toerisme krijgen exact dezelfde examens als de belgen (die ze ook in het engels krijgen, net zoals de lessen)
studenten toegepaste informatica krijgen hun vragen zelfs in het nederlands (er zitten er in mijn klas, examens waren hetzelfde, ze kregen minieme uitleg van leraren die het engels niet perfect beheersten)

een maat is wel naar Warschau op erasmus gegaan en hij kreeg er vragen als 'how did you like poland?, 'What did you remember about famous polish places?' Dit op zijn examen '3D-Modeling'

maar feesten doen ze als geen ander! dus als je de kans hebt, doen! ook al ben je iemand die hier zijn kot nog niet eens uitkomt om een pizza op te warmen (ken er talloze, zelfs 3e jaars), een erasmuservaring doet hier alleen maar voordeel aan want je komt 'herboren' terug. ik kan zelf niet wachten
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan