Archief - Fout werkgever

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bardock

Legacy Member
Pol86 zei:
Optie 1
1) Ge gaat op het werk naar het 9lives forum...
2) Je start een nieuwe discussie over het volgende:
"Ik heb bewijs dat mijn baas naar de hoeren gaat. Is dit een reden om opslag te vragen, of volg ik mijn geweten en breng ik zijn vrouw en kinderen op de hoogte?"
3) Je wacht af hoe je baas reageert...



Optie 2
1) Ge maakt thuis een profiel van zijn vrouw op één of andere rendezvous site
2) Ge gaat naar hookers en je maakt daar een thread over zijn vrouw waarbij je ze een beoordeling geeft
3) Je geeft die link aan ons. Wij zullen daar ook iets lukraaks neerschrijven om het geloofwaardiger te maken.

4) Vervolgens ga je op het werk zijn vrouw googlen waarbij je per toeval haar profiel vindt.
5) Vervolgens ga je reviews over zijn vrouw googlen.
6) Je wacht af hoe je baas reageert...

Nice! :D

Maar optie 2 is nogal riskant, niet? Mag dan wel zomaar de foto van de vrouw van de baas gebruiken?

danzig_6

Legacy Member
er zitten hier toch wel echt belachelijke reactie's die erop wijzen dat er velen zijn die naar een big brother staat willen gaan.
zolang je als werknemer je doelstellingen behaald en je werk in orde doet zie ik niet in waarom een werkgever een beetje zou moeten alles monitoren wat je intypt of doet.

het is het resultaat die telt en als je dan een paar keer per dag eens een persoonlijke mail beantwoord of eens je facebook checkt = who cares.
juist alsof iedereen die hier de moraalridder komt uithangen elke minuut van de 8 uur die hij werkt alleen maar werkt en eens niet een koffie gaat drinken of eens niet 2 minuten met een collega over de voetbal klapt.
Dat mag dan ook niet als jullie consequent willen zijn.

makila

Legacy Member
gumball4000 zei:
Waar ik mijn stage doe moet je je voor het werk aanmelden op een netwerk.
Als je op je bureau zit en werkt, zet je je available. In meeting zet je je in "meeting", als je naar toilette gaat "away from desk" ed.
Lunchen moet ja ook "lunch" aanvinken. En vanaf je van status verandert, telt er een klokje.

Vorige week mn baas tegen een collega die werkte op zn bureau "Zeg X, kan je je even op available zetten, ik zie dat je al 42min op -away from desk- staat"..

Elke werknemer ziet de status van elke werknemer over meer dan 20 landen heen. Volgens hun is het als we een klant/zelf iemand van een ander land moeten doorverbinden we zouden kunnen zien of deze beschikbaar is ipv de klant als een pingpong bal door te schakelen van de ene naar de andere werknemer..

Bovenstaande mag inderdaad. Er wordt niet effectief bekeken wat je aan het doen bent .. dus dat mag dan gewoon.

JPV

Legacy Member
makila zei:
Ik zie hier mensen commentaar posten als : de TS is een zeveraar én privé hoort niet op het werk en het is toch normaal dat de baas u controleert ..

Ik ga akkoord met al die stellingen echter het gaat hier telkens over een eigen oordeel. Daar gaat het hier niet om. Het gaat erom of dit mag of niet mag. Punt. Je kan ook zeggen ik vind dat je maar 40km/u mag rijden op een 50km/u weg. Dat kan je zo vinden, maar als de wet zegt dat je er 50 mag en een agent flitst tegen 40 dan mag dit niet. Punt.

Terug on topic. Een werkgever mag inderdaad aan de hand van CAO nr. 81 inderdaad in bepaalde gevallen de privémails controleren van een werknemer. Echter dit kan alleen als de werkgever bijvoorbeeld het netwerk monitored en verdachte acties opmerkt die volgens hem niet passen binnen de bedrijfspolicy (Hij/zij mag dit dus niet zomaar doen!!!). De werkgever moet dan eerst pogen te traceren vanwaar die verdachte acties komen.

Vermits er slechts 4 werknemers zijn veronderstel ik dat ze alle 4 een werk laptop hebben met een welbepaald IP adres. De werkgever kan dus perfekt achterhalen wie verdacht véél met privézaken bezig is. TS voor zo ver ik begrepen heb, surft quasi nooit en kijkt sporadisch zijn emails na en zijn e-banking. Dwz dat de werkgever GEEN ENKELE reden heeft om zomaar alles wat de TS intikt via een keylogger na te kijken *INCLUSIEF* wachtwoord.

Conclusie is dat desondanks CAO nr. 81 ,in dit voorbeeld, de werkgever NIET volgens de privacywet gehandeld heeft. Een rechter gaat met 99% zekerheid in dit voorbeeld brandhout maken van de werkgever. Sorry maar het is nu éénmaal zo.

makila zei:
De werkgever mag inderdaad internet explorer afblokken. Hij mag er ook voor zorgen dat er helemaal niet gesurft kan worden. Of hij kan bepaalde websites verbieden. Hij kan ook verbieden dat de werknemers zelf software installeren (door admin rechten). Hij mag zelfs de laptops monitoren en kijken hoeveel traffic elke werknemer genereert.

Maar ook de werknemer heeft in beperkte mate zijn rechten. INHOUD lezen van emails mag niet zomaar, laat staan wachtwoord rippen. Zo'n zaken mogen niet tenzij er een zéér goede reden voor is. Ook al is het zijn eigen laptop, dan mag dit nog niet zomaar. Zelfs nog straffer en daar is dus echt een uitspraak rond gedaan. Verbieden dat een werknemer zijn prive email leest door dit af te blokken is ook al een grijze zone en mag ook niet zomaar. Daar is ooit een werkgever voor veroordeelt door een rechter .. Al vind ik hier niet dat de rechter gelijk had, maar goed, ik ben dan ook niet de rechter hé? :)
Makila, ik kon het niet beter zeggen.

Nog één aanvulling wel: de werknemer kan niet ontslaan worden indien hij in beperkte mate privé-communicatie uitvoert. De "beperkte mate" hangt af van het werk dat er gedaan wordt, maar een ontslag omdat iemand bvb mailt naar z'n dochter om te vragen hoe het examen geweest is, is willekeurig ontslag/misbruik van ontslagrecht en dus strafbaar

sandervdw

Legacy Member
SusieQ zei:
Vooral wreed overdrijven, dat helpt je mening te ondersteunen...


Spionage.... nu moet jij eens vertellen wat er aan je privacy gebeurd als je op je job je werk doet?
(of toch zou moeten doen).
Trouwens als je personeel op voorhand weet dat je cameras hebt dan is het ineens geen schending van de privacy, want zowel ikzelf als miljoenen andere mensen op deze planeet werken in winkels, banken, nutsvoorzieningen,casino's, etc, die cameras hangen hebben die de klanten en personeel 24/24 filmen.

Wat is dan het verschil?

Het verschil is dat de winkelier die data ook moet wegdoen, en niet mag bekijken zonder grondige verdenking (diefstal).

the_fox

Legacy Member
sandervdw zei:
Het verschil is dat de winkelier die data ook moet wegdoen, en niet mag bekijken zonder grondige verdenking (diefstal).

En het principe is hier hetzelfde (enkel de uitvoering is waarschijnlijk niet correct gebeurd). Een keylogger logt inderdaad alles, maar dit wilt niet zeggen dat het daarom constant gecontroleerd wordt. Het is enkel een mogelijkheid om dingen na te kijken als er zich eens iets voorvalt.

JPV

Legacy Member
het verschil is dat e-mail geen beeld is en dat je met keylogger op zich geen diefstal kan verhinderen. Het principe is dus volledig anders. Probeer trouwens maar eens systematisch al je personeel te filmen terwijl ze werken...

sandervdw

Legacy Member
Een bestand van een keylogger is echt makkelijk te analyseren zonder echt manuele interventie, dit is bij video wel iets anders. Dit is echt vergelijkbaar met een camera die continu op het bakje van de bancontact gericht staat om zo codes te ontfutselen. Er zijn echt verschillende manieren om ervoor te zorgen dat personeel niet constant prive zaken doet (blokkeer bvb facebook, gmail, ... tijdens de werkuren en bouw een knopje in om voor korte tijd te deblokkeren.)

Anoniem09

Legacy Member
Ik heb hier een aantal reacties gelezen van 'gebruik u computer alleen voor werk gerelateerde zaken', dikke zever. Bij ons laten ze alles toe, gewoon omdat iedereen dan een pak vrijer is en dat alleen maar voor een betere werkomgeving zorgt. Uiteraard moet je je doelstellingen behalen, maar als ik 2u lang in een code van 1000'den lijnen lig te zoeken naar een fout, die uiteindelijk vind en de klant tevreden is, surf ik even naar wat nieuws websites en facebook om even mijn 'mind te clearen' als ontspanning. Na een kwartiertje begin ik dan weer fris aan de volgende opdracht.

Amintah

Legacy Member
koenpje zei:
Ik heb hier een aantal reacties gelezen van 'gebruik u computer alleen voor werk gerelateerde zaken', dikke zever. Bij ons laten ze alles toe, gewoon omdat iedereen dan een pak vrijer is en dat alleen maar voor een betere werkomgeving zorgt. Uiteraard moet je je doelstellingen behalen, maar als ik 2u lang in een code van 1000'den lijnen lig te zoeken naar een fout, die uiteindelijk vind en de klant tevreden is, surf ik even naar wat nieuws websites en facebook om even mijn 'mind te clearen' als ontspanning. Na een kwartiertje begin ik dan weer fris aan de volgende opdracht.

²
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan