gumball4000 zei:
Mijn broer zit in zijn 2de jaar geneeskunde in Leuven. Die zit echt constant te blokken, maar dan ook echt constant... Die heeft zelfs onder het jaar examens Ö
Tijdens de grote vakantie (VAKANTIE!!!!) moet hij zelfs VERPLICHT een maand stage volgen..
Thin Liz zei:
LOL, klopt, daar komen plots beelden in me op

. We moeten nu ook niet overdrijven: het is geen makkelijke richting, met behoorlijk wat leerstof (zoals er in feite nog zijn), maar je opsluiten hoort er in principe niet bij. Zoals elke universitaire richting is een gezonde dosis verstand en geregeld bijstuderen tijdens de week het belangrijkste om er te geraken.
ik spreek voor geneeskunde aan de ugent:
- zelfde examenregeling als alle andere richtingen (maw 2 examenperiodes, nooit examens tijdens het jaar)
- je hebt
elk jaar 3 maand grote vakantie. Uitzondering: na het 5e jaar heb je maar 2 maand. In het 6e en 7e jaar hangt het er vanaf welke specialisatie je kiest.
- de vakken zitten samen in een systeem van blokken. Komt erop neer dat je altijd 3-4-5 vakken samen moet leren, en er 1 examen van krijgt. Het komt dus vaak voor dat je de helft van 1 semester moet leren voor 1 examen... Dit is wssl de grote moeilijkheid van geneeskunde aan de Ugent
- de werkdruk tijdens het jaar kan je vergelijken met alle andere richtingen. Je kan
perfect het hele semester het zwijn uithangen op café, en dan 2 weken voor de blok uw eerste cursus openslaan.
-
weinig verplichte lessen of andere rotzooi. Als er dan toch iets verplicht is, is het meestal nog redelijk intressant ook (bv. bloed leren prikken, ...)
- 6e en 7e jaar zijn volledig stage, waarin je de kans hebt om op
erasmus (3 maand) en
stage in afrika/azie/centraal en zuid amerika te gaan (3maand)
In het vet de belangrijke zaken. Imo is geneeskunde toch wel een uitstekende keuze als ge wilt profiteren van uw studentenjaren. Ik heb samen met mijn kameraden een pak afgefeest en gezopen. Ik onderlijnde altijd mijn cursussen tijdens het jaar (niet veel werk), en ging naar ongeveer 60-70% van de lessen. Resultaat: altijd geslaagd met mooie punten, nooit tweede zit, en ik ben niet uitzonderlijk slim. Kheb mij wel elke blok te pletter gestudeerd (= van 9u sochtends tot 12u savonds aan mijn bureau zitten)
Tijdens de blok zien we wel veel harder af dan de gemiddelde student. Maar hey, of ge nu 6u blokt per dag of 10u, de blok is voor niemand wijs.
Er zijn ook vele voordelen natuurlijk na uw studies (100% werkzekerheid, makkelijk om een doctoraat te fixen als je geen dokter wilt zijn, zeer makkelijk om naar't buitenland te gaan, intressante job, carriere/doorgroei mogelijkheden, werken in team, uw 'product' is een levende mens, €€, ...).
Moest ik de afgelopen 6 jaar in 1 zin moeten samenvatten: work hard, party hard