Archief - ICT/Informatica gerichte opleiding

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jochemke

Legacy Member
Hey allemaal,

ik ben op zoek naar een opleiding informatica of iets dergelijks. Mijn interesses zijn vooral pc's repareren, assembleren; Websites maken en beheren; een beetje programmeren.

Het werk dat ik graag zou doen is voor een school of een bedrijf de ict verzorgen en onderhouden, websites maken of pc's repareren iets in die zin. Alleen weet ik niet zo goed wat ik daarvoor moet kunnen en welke richtingen ik uit kan of welke opleidingen ik kan volgen.

Ik zag op de website van Syntra dat er volgend jaar in Mechelen een voltijdse dagopleiding is van Pc-Technicus, ik vond deze wel interessant maar ben nog niet zo zeker of dit wel werkzekerheid bied.

Weet iemand of deze goed is of heeft er iemand een mooi alternatief (liefst regio Heist, Herentals, Mechelen)

Dragonix

Legacy Member
repareren, assembleren; Websites maken en beheren; een beetje programmeren.

Ik denk niet dat je dit allemaal in 1 job ga kunnen vinden?
Probeer uit te zoeken wat je het liefste van al doet

Websites maken en beheren is wel een leuke job, maar weinig vraag achter
Als je programmeur wilt worden, vragen de bedrijven meestal naar hoger opgeleiden (niet allemaal)

En pc's repareren of assembleren, dan denk ik meteen aan de lokale multimediawinkel. Ik denk dat dit eerder wel opties kan bieden voor jou

Hiapoe

Legacy Member
Een bachelor toegepaste informatica moet voldoende zijn voor dat soort job.
Een master is overkill en te theoretisch voor het uiteindelijke praktische werk dat je blijkbaar later wil doen.

Succes ermee.

Gray

Legacy Member
een bachelor is uiteraard ook overkill.
Die syntraopleiding past perfect bij wat je wil, een praktijkgerichte opleiding.;)

Genious

Legacy Member
Dragonix zei:
Ik denk niet dat je dit allemaal in 1 job ga kunnen vinden?
Ik denk dat zoiets in scholen misschien wel mogelijk is.
Dat moet allemaal onderhouden worden en liefst beetje de misbruiken van leerlingen weerstaan. Maar die kunnen meestal geen gans departement daarvoor uitbouwen.

Dragonix

Legacy Member
Genious zei:
Ik denk dat zoiets in scholen misschien wel mogelijk is.
Dat moet allemaal onderhouden worden en liefst beetje de misbruiken van leerlingen weerstaan. Maar die kunnen meestal geen gans departement daarvoor uitbouwen.

Op school (hogeschool dan) heb ik inderdaad al die aspecten 'geleerd' of gevolgd, maar de OT sprak over syntra dus ik neem aan dat hij niet hogeschool/universteit wil doen.
Vandaar dat ik aanraad om 1 ding te kiezen en daar gewoon te gaan.
De rest kan hij doen als hobby/zelfstandige in bijberoep?

Mooncat

Legacy Member
Syntra zou ik persoonlijk toch afraden. Op de arbeidsmarkt ben je er weinig of niks mee. PC-technicus bij de VDAB is goed om Cisco te leren, maar de uitwegen zijn erg beperkt. Als je iets anders wil doen dan PC's assembleren en aanverwanten, ben je met dat certificaat weinig. Als hogeschool of unief geen optie is, dan is een CVO-opleiding misschien een alternatief, hoewel het niet direct aan je noden voldoet.

th43ns

Legacy Member
Startend? Als programmeur; 1350-1600 netto, al dan niet met extra legale voordelen (bedrijfswagen, groepsverzekering, hospitalisatie, ...)

LaBuenaVida

Legacy Member
th43ns zei:
Startend? Als programmeur; 1350-1600 netto, al dan niet met extra legale voordelen (bedrijfswagen, groepsverzekering, hospitalisatie, ...)

Danku :)

jochemke

Legacy Member
Dus jullie raden eerder aan om een hogeschool te kiezen en daarin de richting Bachelor Toegepaste Informatica te volgen? Zijn er geen alternatieven die de moeite waard zijn? Waar je dan dus leert voor pc's te reparen en te assembleren of een opleiding voor programmeur/designer?

Lord Kveldulv

Legacy Member
Zoals al gezegd, om pc's te assembleren en repareren moet je geen opleiding volgen. Veel 16-jarigen kennen daar al ruim voldoende van. Misschien hooguit de opleiding pc-technieker bij de vdab maar dat is imho puur tijdsverlies. Werkzekerheid? Ge zult altijd wel op de helpdesk van Belgacom of Telenet mogen beginnen.

Voor programmeur kan je een graduaat TI doen in avondschool (is niet hetzelfde als bachelor). Niet te onderschatten omdat het een zware inspanning van u eist.
En ideaal natuurlijk een bachelor aan een hogeschool.
Daar zie je niks of zeer weinig van pc's en imho hoeft dat ook niet. Als je de interesse hebt dan kan je dat gewoon al.

jochemke

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Zoals al gezegd, om pc's te assembleren en repareren moet je geen opleiding volgen. Veel 16-jarigen kennen daar al ruim voldoende van. Misschien hooguit de opleiding pc-technieker bij de vdab maar dat is imho puur tijdsverlies. Werkzekerheid? Ge zult altijd wel op de helpdesk van Belgacom of Telenet mogen beginnen.

Voor programmeur kan je een graduaat TI doen in avondschool (is niet hetzelfde als bachelor). Niet te onderschatten omdat het een zware inspanning van u eist.
En ideaal natuurlijk een bachelor aan een hogeschool.
Daar zie je niks of zeer weinig van pc's en imho hoeft dat ook niet. Als je de interesse hebt dan kan je dat gewoon al.

Wat verwachten ze dan dat je kan? ze zullen toch wel enkele eisen stellen niet?

Lord Kveldulv

Legacy Member
Om een graduaat of bachelor te beginnen? Dan moet je enkel een middelbaar diploma hebben. Er wordt niets of niet veel verwacht qua voorkennis. Maar de goeie zijn er naast de lessen ook mee bezig. Interesse...
Je hebt er natuurlijk altijd die met onderscheiding in TI afstuderen en zelf geen RAM kunnen bijsteken in hun pc. Als uw doel is pc's te herstellen moet je dat gewoon al kunnen. Daar moet je geen cursus of hogeschool voor gaan volgen. Diploma helpt natuurlijk altijd als je werk gaat zoeken. Maar met een bachelor papierke moet je niet gaan zwaaien als je in de pc winkel om de hoek gaat solliciteren.

Zoek gewoon eens een paar vacatures van jobs die je zou willen doen? En kijk welke eisen ze stellen. Solliciteer misschien al eens.

Gray

Legacy Member
Ik ken enkele ict-coordinators in scholen en ook enkele pc-verkopers/herstellers in winkels. Geen enkele heeft een hoge school diploma.

Dat is ook niet nodig als je het daar niet wilt 'overnemen' ;)

clubje

Legacy Member
Gray zei:
Ik ken enkele ict-coordinators in scholen en ook enkele pc-verkopers/herstellers in winkels. Geen enkele heeft een hoge school diploma.

Dat is ook niet nodig als je het daar niet wilt 'overnemen' ;)

Maar ik ken ook een bachelor TI die dat doet, en die wordt dan natuurlijk wel beter betaald.
Droomjob trouwens voor die kerel: wat klooien met pc's, contact met de leerlingen wat hem jong houdt, 0 % stress, 100 % werkzekerheid, en 100 dagen verlof per jaar :doh:

jochemke

Legacy Member
Heb ff wat opgezocht en bij lij in de buurt (herentals) geven ze graduaat Inforlatica in cvo hbo. Ook hier kan je na x aantal tijd kiezen tussen programmeur analist of netwerkbeheerder. Zou iemand mij kunnen vertellen wat de toekomstmogelijkheden van elk van deze keuzes zijn?

fluffster71

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Zoals al gezegd, om pc's te assembleren en repareren moet je geen opleiding volgen. Veel 16-jarigen kennen daar al ruim voldoende van. Misschien hooguit de opleiding pc-technieker bij de vdab maar dat is imho puur tijdsverlies. Werkzekerheid? Ge zult altijd wel op de helpdesk van Belgacom of Telenet mogen beginnen.

Voor programmeur kan je een graduaat TI doen in avondschool (is niet hetzelfde als bachelor). Niet te onderschatten omdat het een zware inspanning van u eist.
En ideaal natuurlijk een bachelor aan een hogeschool.
Daar zie je niks of zeer weinig van pc's en imho hoeft dat ook niet. Als je de interesse hebt dan kan je dat gewoon al.

Inderdaad, voor pc's te herstellen hoef je echt niet gestudeerd te hebben. Daarvoor neemt men ook eerder jobstudenten en zo aan. Het loon zal ook geen vette zijn. Reken op een 1.800 à 2.000 Euro bruto.

Aap

Legacy Member
jochemke zei:
Ook hier kan je na x aantal tijd kiezen tussen programmeur analist of netwerkbeheerder. Zou iemand mij kunnen vertellen wat de toekomstmogelijkheden van elk van deze keuzes zijn?

Je zal eerst een helpdeskfunctie hebben en wat geluk later een programmeursfunctie of netwerkfunctie. Ik heb ondertussen m'n graduaat netwerkbeheer een aantal jaren en heb nog nooit een vaste functie gehad. M'n functie is altijd tijdelijk als helpdesk en ben ik steeds verplicht om op zoek te gaan naar ander werk. Heb ook enkele certificaten op zak van microsoft en cisco maar dat helpt niet. Hopelijk heb je meer geluk dat ik.

jochemke

Legacy Member
Zijn er graduaten of opleidingen in verband met informatica(graduaat/bachelor)
liefst geen hoge school maar die wel overdag doorgaan ipv avondonderwijs
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan