rebensmans zei:
Zo'n generaliserende uitspraak getuigt niet echt van een goed opleidingsniveau.
------
haha, gij zijt zeker een halve Hollander? Het lijkt alsof ge da onderwijs hier wilt verdedigen. Geloof mij, ik ken zeer veel Hollanders en daaruit kan ik afleiden dat discipline daar ver te zoeken is.
Ik ben een hele Nederlander (geboren en opgegroeid), ik heb in beide landen onderwijs genoten en ik ken dientengevolge zeer goed de verschillen tussen het Vlaamse en het Nederlandse onderwijs. Als je een beetje zorgvuldig leest dan zie je dat ik in mijn reactie hier als geen ander kritisch ben over het Nederlandse onderwijs, vooral omdat ik met pijn in mijn hart zie hoe het Nederlandse onderwijs is afgegleden van het beste onderwijs in de wereld naar het huidige niveau. Hoe verder je teruggaat tot aan de jaren '30 van de 20ste eeuw hoe beter het was en mogelijk was het in de 19de eeuw zelfs nog beter getuige de vele nobelprijzen die Nederland won en de belangrijke wetenschappelijke bijdrages die Nederland sinds de Gouden Eeuw heeft geleverd tot ergens in de 20ste eeuw.
Ik doe echter niet aan oversimplistische en generaliserende uitspraken.
Zoals jij je uitlaat lijkt het alsof elke opleiding in Vlaanderen een hoger niveau heeft, dat is voor mij net een brug te ver. Zo denk ik niet dat de exacte (= wiskundige) en echt technische studierichtingen (werktuigkunde, elektrotechniek en informatica) in Nederland een lager niveau hebben, het niveauverschil voor de meeste gammastudierichtingen (economie, psychologie, pedagogie, communicatie) zal ook niet zo gek veel verschillen. In Nederland kan je verder nog twee goede studierichtingen volgen die in Vlaanderen niet worden aangeboden: aerospace engineering en econometrie (hier een soort van specialisatie van economie maar geen zelfstandige studie). Ik maak me wel zorgen dat het goede niveau van die laatste elitaire opleidingen ook onder vuur ligt want met die ´langstudeerboete` en het nog groter maken van de perverse prikkels (grotere financiële beloning voor groter aantal studenten, grotere financiële beloning voor ´goede` studierendementen) vrees ik dat nu ook de kwaliteit van de laatste echt goede opleidingen wordt bedreigd. Van de studie lucht- en ruimtevaarttechniek in Delft is het bekend het niveau de laatste jaren al fors is gedaald maar dit zou mogelijk ook verklaard kunnen worden door het wel heel erg lang uitlopen, of door het niet correct aanpassen van de nominale studieduur aan de werkelijkheid. Het is maar hoe je het wil bekijken.
Kort samengevat stel ik dat we in Nederland een grote groep matig gemotiveerde en gedisciplineerde leerlingen en studenten hebben die slecht of matig onderwijs krijgen en een klein groep zeer gemotiveerde leerlingen en studenten die goed tot uitstekend onderwijs krijgen.