Archief - In Nederlandse middelbaar onderwijs studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mally007

Legacy Member
Hallo
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om in Nederland middelbaar onderwijs te volgen. Ik leef wel in België maar ben bereid voor 1 jaar ( mijn laatste jaar ) op internaat te gaan. Ik vroeg mij ook af of ik in een soort zelfde richting als ik nu volg ( Economie-Wiskunde) kan blijven. Ik zit dus in Aso wat volgens mij overeenkomt met VWO van Nederland?

Zijn er mensen die mij dringend wat meer info kunnen geven want op internet vind je er niet zo veel over !!:)

souldoubt

Legacy Member
Waarom wil je je laatste jaar in Nederland studeren?
Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar een goeie 10 jaar geleden stond het onderwijs in Nederland enorm slecht aangeschreven, waardoor dat als je het laatste jaar daar zou gaan studeren de waarde van je diploma enorm naar beneden gehaald wordt.

Benjamin

Legacy Member
1. Je kan ASO niet zomaar gelijkstellen aan VWO. Nederland heeft een heel ander onderwijsstelsel, waar je in België één praktijkvorm, één theoretische vorm en één gemengde vorm hebt heb je in Nederland één mengvorm en twee theoretische vormen.
Afhankelijk van de gekozen richting zal het VWO een lager, gelijk of hoger (wiskunde) niveau hebben.

2. Het gaat inderdaad niet best met het Nederlandse onderwijs, dit is te wjiten aan tal van slechte politieke beslissingen, onderwijsvernieuwingen en culturerele veranderingen.
Ik denk dat het onderwijs langzaam aan wel weer gaat verbeteren maar het zal nog een moeizaam proces worden. Dat wil niet zeggen dat het met alle Nederlandse opleidingen slecht maar in de breedte is er veel mis, op alle niveaus.
Het laatste voorbeeld van een dieptepunt: GeenStijl : HBO Tandheelkunde InHolland: zo spel je LOL
In het algemeen kan je rustig stellen dat de technische HBO-leerlingen tegenwoordig niet meer zouden slagen voor de MTS-examens van 15-20 jaar geleden, dat de economische HBO-leerlingen niet meer zouden slagen voor MEAO-examens van 15-20 jaar geleden enz.

Mally007

Legacy Member
Ik wil mijn laatste jaar gewoon in een ander land afmaken en daar een diploma halen. Ik wil gewoon wat ervaring opdoen en nieuwe mensen leren kennen. Ik kan toch nog steeds verder studeren in België en " de waarde van je middelbaar onderwijs en diploma " doet er niet echt toe in hoger onderwijs?

Racing_Genk

Legacy Member
Lol, het onderwijs van Nederland is echt van een bijzonder laag niveau. In geen enkel opzicht zal dit je goed doen

coldplayke

Legacy Member
Je zegt nu wel dat de waarde van je diploma er in het hoger onderwijs niet toe doet, maar jij loopt misschien wel een achterstand op voor later. Is het niet slimmer om gewoon een tijdje op uitwisseling te gaan? Als het dan tegenvalt, zit je er tenminste niet een heel jaar aan vast.

Mally007

Legacy Member
Nee uitwisseling zie ik niet echt als een optie.
Ik zou gewoon 1 jaar in Nederland willen studeren en dat is nu toevallig mijn laatste jaar maar ik zou liever meer informatie daarover willen want mijn besluit staat al vast.
Kan ik bijvoorbeeld in Nederland-- Vwo-- Economie en Maatschappij studeren?

scel

Legacy Member
Mally007 zei:
Nee uitwisseling zie ik niet echt als een optie.
Ik zou gewoon 1 jaar in Nederland willen studeren en dat is nu toevallig mijn laatste jaar maar ik zou liever meer informatie daarover willen want mijn besluit staat al vast.
Kan ik bijvoorbeeld in Nederland-- Vwo-- Economie en Maatschappij studeren?

Ik denk dat je het best contact op kan nemen met een school waar je heen zou willen en die kunnen je waarschijnlijk wel vertellen hoe het zit. Dat het onderwijs in Nederland zo superslecht is valt wel mee, maar het is wel zo dat het Belgische middelbaar natuurlijk beter aansluit bij het Belgische universiteitssysteem dan een Nederlands VWO-diploma. Het is wel belangrijk om te bedenken wat je precies hierna wil gaan doen aangezien je sowieso veel minder wiskunde gaat krijgen als je Economie & Maatschappij gaat doen denk ik.

DogFacedGod

Legacy Member
Er zijn naar mijn weten organisaties waar je als het ware je 6de middelbaar kan herdoen in het buitenland.

WEP

Ik snap wel niet de meerwaarde van Nederland te kiezen buiten het kostenplaatje misschien.

Mally007

Legacy Member
Maar ik wil mijn 6de niet herdoen.

--- Ik denk ook wel dat het best is om aan een school zelf te vragen---Maar ik mis maar 1 jaar van het Belgisch onderwijssysteem ik zit er al heel mijn leven in dus ik weet zeker wat het inhoudt. Ik vroeg mij ook af hoe dit zit met de wetgeving? :)

AmandaH

Legacy Member
als je onderwijs van laag niveau wilt, by all means, ga dan je laatste jaar in nederland doen.

Benjamin

Legacy Member
DogFacedGod zei:
Er zijn naar mijn weten organisaties waar je als het ware je 6de middelbaar kan herdoen in het buitenland.

WEP

Ik snap wel niet de meerwaarde van Nederland te kiezen buiten het kostenplaatje misschien.
Waarom niet en waar dan wel?

rebensmans zei:
Lol, het onderwijs van Nederland is echt van een bijzonder laag niveau. In geen enkel opzicht zal dit je goed doen
Zo'n generaliserende uitspraak getuigt niet echt van een goed opleidingsniveau.

Mally007 zei:
Ik wil mijn laatste jaar gewoon in een ander land afmaken en daar een diploma halen. Ik wil gewoon wat ervaring opdoen en nieuwe mensen leren kennen. Ik kan toch nog steeds verder studeren in België en " de waarde van je middelbaar onderwijs en diploma " doet er niet echt toe in hoger onderwijs?
Wat wil je gaan studeren?
Ik raad je aan om in ieder geval de vakken wiskunde B en wiskunde D te volgen.

DogFacedGod

Legacy Member
Benjamin zei:
Waarom niet en waar dan wel?
Zoiets lijkt mij alleen maar meerwaarde te hebben als het in een andere taal en cultuur is.

Aan TS: Ik verwacht ook wat administratieve problemen sinds veranderen van richting midden in de derde graad zoal niet graag toegelaten wordt. Je krijgt immers alleen maar attesten na het afleggen van de graad.

Racing_Genk

Legacy Member
Zo'n generaliserende uitspraak getuigt niet echt van een goed opleidingsniveau.
------

haha, gij zijt zeker een halve Hollander? Het lijkt alsof ge da onderwijs hier wilt verdedigen. Geloof mij, ik ken zeer veel Hollanders en daaruit kan ik afleiden dat discipline daar ver te zoeken is.

DogFacedGod

Legacy Member
rebensmans zei:
Zo'n generaliserende uitspraak getuigt niet echt van een goed opleidingsniveau.
------

haha, gij zijt zeker een halve Hollander? Het lijkt alsof ge da onderwijs hier wilt verdedigen. Geloof mij, ik ken zeer veel Hollanders en daaruit kan ik afleiden dat discipline daar ver te zoeken is.

ah natuurlijk, anekdotisch bewijs is de beste manier om conclusies te trekken en bewijst zeker van een goed opleidingsniveau. :p

scel

Legacy Member
rebensmans zei:
Zo'n generaliserende uitspraak getuigt niet echt van een goed opleidingsniveau.
------

haha, gij zijt zeker een halve Hollander? Het lijkt alsof ge da onderwijs hier wilt verdedigen. Geloof mij, ik ken zeer veel Hollanders en daaruit kan ik afleiden dat discipline daar ver te zoeken is.

Een Belg zegt misschien van de Nederlandse studenten dat ze geen discipline hebben om veel uit het hoofd te leren, en een Nederlander kan zeggen dat een Belgische student geen zelfstandigheid kent in het studeren. Het gaat op twee manieren, ik sla het Belgische onderwijs iets hoger aan dan het Nederlandse maar dat moet ook niet overdreven worden. Als het onderwijs echt zo slecht was in Nederland dan zou je dat ook zien in andere zaken zoals succesvolle bedrijven/ondernemers, universiteitsrankings, etc.

Benjamin

Legacy Member
rebensmans zei:
Zo'n generaliserende uitspraak getuigt niet echt van een goed opleidingsniveau.
------

haha, gij zijt zeker een halve Hollander? Het lijkt alsof ge da onderwijs hier wilt verdedigen. Geloof mij, ik ken zeer veel Hollanders en daaruit kan ik afleiden dat discipline daar ver te zoeken is.
Ik ben een hele Nederlander (geboren en opgegroeid), ik heb in beide landen onderwijs genoten en ik ken dientengevolge zeer goed de verschillen tussen het Vlaamse en het Nederlandse onderwijs. Als je een beetje zorgvuldig leest dan zie je dat ik in mijn reactie hier als geen ander kritisch ben over het Nederlandse onderwijs, vooral omdat ik met pijn in mijn hart zie hoe het Nederlandse onderwijs is afgegleden van het beste onderwijs in de wereld naar het huidige niveau. Hoe verder je teruggaat tot aan de jaren '30 van de 20ste eeuw hoe beter het was en mogelijk was het in de 19de eeuw zelfs nog beter getuige de vele nobelprijzen die Nederland won en de belangrijke wetenschappelijke bijdrages die Nederland sinds de Gouden Eeuw heeft geleverd tot ergens in de 20ste eeuw.
Ik doe echter niet aan oversimplistische en generaliserende uitspraken.
Zoals jij je uitlaat lijkt het alsof elke opleiding in Vlaanderen een hoger niveau heeft, dat is voor mij net een brug te ver. Zo denk ik niet dat de exacte (= wiskundige) en echt technische studierichtingen (werktuigkunde, elektrotechniek en informatica) in Nederland een lager niveau hebben, het niveauverschil voor de meeste gammastudierichtingen (economie, psychologie, pedagogie, communicatie) zal ook niet zo gek veel verschillen. In Nederland kan je verder nog twee goede studierichtingen volgen die in Vlaanderen niet worden aangeboden: aerospace engineering en econometrie (hier een soort van specialisatie van economie maar geen zelfstandige studie). Ik maak me wel zorgen dat het goede niveau van die laatste elitaire opleidingen ook onder vuur ligt want met die ´langstudeerboete` en het nog groter maken van de perverse prikkels (grotere financiële beloning voor groter aantal studenten, grotere financiële beloning voor ´goede` studierendementen) vrees ik dat nu ook de kwaliteit van de laatste echt goede opleidingen wordt bedreigd. Van de studie lucht- en ruimtevaarttechniek in Delft is het bekend het niveau de laatste jaren al fors is gedaald maar dit zou mogelijk ook verklaard kunnen worden door het wel heel erg lang uitlopen, of door het niet correct aanpassen van de nominale studieduur aan de werkelijkheid. Het is maar hoe je het wil bekijken.
Kort samengevat stel ik dat we in Nederland een grote groep matig gemotiveerde en gedisciplineerde leerlingen en studenten hebben die slecht of matig onderwijs krijgen en een klein groep zeer gemotiveerde leerlingen en studenten die goed tot uitstekend onderwijs krijgen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan