Archief - Ingenieursstudies via examencontract

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mysician

Legacy Member
antonioreho zei:
Even iets over burg ir, je moet daar vaak bewijzen leveren en heb ook gehoord dat je daar de geschiedenis van allerlei formules ziet, zie je dan bv. waarom je bij (-b±√(b²-4ac)) / 2a uitkomt tot de nulpunten van een 2e graadsfunctie? Lijkt me moeilijk maar interessant!

Jullie moesten nogal denken: en hij gaat Burg Ir doen :p ...
In mijn boek van TSO 3e graad staat dit niet iig daarmee ik dacht: zie je dat dan bij Burg ofzo :p

Benjamin

Legacy Member
antonioreho zei:
Examencommissie ASO WeWi: inschrijven voor alle Wiskunde, Fysica en Chemie onderdelen en kijken hoeveel ik scoor. Examenperiode begint vanaf 12 maart.

Even iets over burg ir, je moet daar vaak bewijzen leveren en heb ook gehoord dat je daar de geschiedenis van allerlei formules ziet, zie je dan bv. waarom je bij (-b±√(b²-4ac)) / 2a uitkomt tot de nulpunten van een 2e graadsfunctie? Lijkt me moeilijk maar interessant!
Je ziet daar wel bewijzen maar niet zoiets.
Dit is volgens mij geen bewijs, hier kan je zien hoe je die afleiding doet: Kwadraatsplitsen - Wikipedia

mdconcept zei:
niveau 3e/4e middelbaar...
In Vlaanderen misschien, in Nederland is het al enkele decennia zo dat ze gewoon de formule geven zonder de afleiding te laten zien. :doh:
Gelukkig kan je dankzij het internet nog wat hiaten opvullen.

MisterX334 zei:
Als je de leerstof van WEWI volledig beheerst en goed beheerst zie ik geen reden om niet te gaan voor burgerlijk ingenieur. Of jij tegen dan die leerstof volledig zal beheersen kan ik natuurlijk niet zeggen.
Ik ben daar niet van overtuigd. Mijn ervaring met wiskunde is dat je weliswaar redelijk snel de truucjes kan leren maar dat je enkele jaren (2-3?) goede oefening nodig hebt alvorens het bij wijze van spreken een tweede natuur wordt om wiskundig te denken. Ik denk dus dat het mogelijk is dat je in een relatief korte tijd de stof van de middelbare school leert te beheersen maar dat je dan toch nog een achterstand hebt t.o.v. iemand die 4 jaar goed wiskunde-onderwijs heeft gehad.

freakykiller

Legacy Member
mac-bc zei:
Zowel burgerlijk als industrieel zijn onmogelijk voor jou.

En waarom reageren zoveel mensen nu plots serieus? Meestal schieten jullie mensen al af als ze één maal bleven zitten in het middelbaar of als ze niet de juiste vooropleiding hadden. Hier weten we niets van de vooropleiding behalve dat het wiskundig of wetenschappelijk niet veel voorstelde, heeft hij 4 maal blijven zitten en nu wil hij eventjes zelfstandig voor ingenieur studeren. Ik weet niet of ik daarbij moet lachen of huilen eerlijk gezegd. :help:

Dude, gewoon belachelijk hé. Onmogelijk is industrieel doen echt niet in zijn situatie.


antonioreho zei:
Vooropleiding: Boekhouden-Informatica, hoeveel uren Wiskunde dat zijn weet ik niet want ben vanaf het 4de direct naar de TKO/EC-toestanden gegaan.
Heb 2e graads, exponentiële en logaritmische functies, basis van afgeleiden, kleine basis van integralen en minieme basis van matrices en statistiek moeten leren voor de EC.

Ondertussen bezig met wiskunde bij te werken: limieten, asymptoten, goniometrische, cyclometrische en hyperbolische functies, integralen, poolcoördinaten: dit zijn dingen die nu al ken/bija ken. Kennis van deze net opgenoemde zaken is -als ik juist ben- wel al of toch bijna genoeg basis voor Ind Ing.
Nu weet ik wel dat er nog oa ruimtemeetkunde, complexe getallen, analytische meetkunde, differentiaalvgl, ... gaan komen en dit nog héél veel studeerwerk zal vergen en die denkelijk toch wel basis zijn voor Burg Ir.

Het schoentje wringt hem waarschijnlijk/precies vooral in 'het zelfstandig' proberen.
Ik denk te weten ik gewoon niet ga houden van naar de lessen gaan (het ontbreken van sociaal contact is dan wel erg jammer, dat wel). Ik heb gemerkt: les interessant of niet, ik dwaal constant af met m'n gedachten, wil constant praten met medestudenten, ... kortom: voortdurend afleiding (endogeen en exogeen) + I just don't like it. Lijkt misschien raar maar ik zou veel liever vroeg opstaan en doorleren tot de namiddag dan tijd te steken in verplaatsing en daar dan 'liggen luisteren' en dan thuisgekomen pas beginnen met studeren. Hiernaast af en toe werken lijkt me echt quasi uitgesloten. (Merk wel dat -vooral bij Burg, zo'n vol uurrooster dat het heeft- de vele uren kwijt aan school (fysiek) iets is wat me niet aanstaat. Je kan het ook luiheid noemen. Wellicht wekt dit niet het idee dat ik genoeg inzet ga kunnen opbrengen maar ik zeg het gewoon graag zoals het is. Wel zie ik het zitten om bepaalde lessen bij te wonen.
Als ik nu eens de vraag opnieuw vorm en stel dat ik Burg (of Ind) wil doen en gewoon veel lessen skip maar wel de lessen bijwoon van bv de 2 moeilijkste vakken (indien er zo'n indeling te maken valt).
Uiteindelijk zijn theorielessen niet zooo van belang en is het individueel leren goed genoeg. Maar voor oefeningen moet je er wel altijd zijn.

k'zou realistisch blijven en gewoon industrieel proberen. Dat lijkt me nog een redelijke kans te hebben

^ mdconcept, er zijn genoeg kerels die dat allemaal zelf/alleen kunnen. Het overleggen is zelfs meer vereist voor de mensen die een eerder 'gemiddeld' inzicht hebben.

Benjamin zei:
Ik ben daar niet van overtuigd. Mijn ervaring met wiskunde is dat je weliswaar redelijk snel de truucjes kan leren maar dat je enkele jaren (2-3?) goede oefening nodig hebt alvorens het bij wijze van spreken een tweede natuur wordt om wiskundig te denken. Ik denk dus dat het mogelijk is dat je in een relatief korte tijd de stof van de middelbare school leert te beheersen maar dat je dan toch nog een achterstand hebt t.o.v. iemand die 4 jaar goed wiskunde-onderwijs heeft gehad.
K'zou daar geen jaren op plakken, het groeit idd met de tijd. Maar als hij een jaarke intensief wiskunde doet zal dat genoeg gegroeid zijn

Insano

Legacy Member
Ik stel me wel serieuze vragen bij welke ervaring de mensen hebben die hier advies geven. Uiteindelijk zijn het mensen die de richting zelf hebben gedaan die het het best kunnen inschatten.

BenneB

Legacy Member
Bespaar uzelf veel tijd en overbodige teleurstelling en ga voor een studie die haalbaar is.

Ingenieursstudies zijn voor mensen die hun studiecarrière in één trek doorkomen en dan nog de motivatie kunnen opbrengen om nog eens 4-5 jaar keihard ertegenaan te gaan. Niet voor mensen die zomaar wat hebben liggen aanmodderen.
En zo'n studies zijn al zeker niet te combineren met full-time werk.

mdconcept

Legacy Member
BenneB zei:
Bespaar uzelf veel tijd en overbodige teleurstelling en ga voor een studie die haalbaar is.

Ingenieursstudies zijn voor mensen die hun studiecarrière in één trek doorkomen en dan nog de motivatie kunnen opbrengen om nog eens 4-5 jaar keihard ertegenaan te gaan. Niet voor mensen die zomaar wat hebben liggen aanmodderen.
En zo'n studies zijn al zeker niet te combineren met full-time werk.

mooi geformuleerd en uiteindelijk de essentie!

joshetei

Legacy Member
BenneB zei:
Bespaar uzelf veel tijd en overbodige teleurstelling en ga voor een studie die haalbaar is.

Ingenieursstudies zijn voor mensen die hun studiecarrière in één trek doorkomen en dan nog de motivatie kunnen opbrengen om nog eens 4-5 jaar keihard ertegenaan te gaan. Niet voor mensen die zomaar wat hebben liggen aanmodderen.
En zo'n studies zijn al zeker niet te combineren met full-time werk.

Niet overdrijven e, ik heb in het middelbaar ook nogal wat 'aangemodderd', 6de opnieuw gedaan, maar nu zit ik in de master ing. BK zonder noemenswaardige problemen (ok 2de zit, maar dat noem ik examenspreiding :D ) Vorig jaar in het 3de zelfs geen 2de zit meer gehad. Als hij het inzicht heeft kan het zeker, er zijn er inderdaad ook in mijn richting die er 'keihard tegenaan' moeten gaan omdat ze van nature niet zoveel inzicht hebben, maar ik heb toch wel een vrij chill leven nu.. En ik werk regelmatig wel 2-3 keer per schoolweek in een 3ploegen systeem.
Burgerlijk is inderdaad iets anders, maar industrieel kan hij zeker proberen, daarvoor moet je geen voorbeeldstudent zijn

Benjamin

Legacy Member
freakykiller zei:
K'zou daar geen jaren op plakken, het groeit idd met de tijd. Maar als hij een jaarke intensief wiskunde doet zal dat genoeg gegroeid zijn
Een half jaar is erg kort hoor, onderschat de invloed van 4 jaar lang ASO-onderwijs niet, hij heeft 0 jaar wiskunde op niveau gehad. Voor de duidelijkheid, ik had het over het niveau wat je nodig hebt wanneer je aan burgelijk start, dan moet het wiskundige denken toch een beetje een tweede natuur zijn als je voldoende snel alles wil oppikken.
Ik schat dat een getalenteerd iemand 1-2 jaar nodig heeft als hij bij 0 start om een gelijk niveau te halen als wat iemand aan het einde van 6-ASO (6 lesuur per week wiskunde) heeft. Ik betwijfel eerlijk gezegd dat TS getalenteerd is gezien zijn studieverleden dus in zijn geval lijkt het mij een mission impossible om burgelijk te doen, in ieder geval op de middenlange termijn. Je weet natuurlijk nooit wat er mogelijk is in de toekomst wanneer hij nu start met industrieel.

freakykiller

Legacy Member
Benjamin zei:
Een half jaar is erg kort hoor, onderschat de invloed van 4 jaar lang ASO-onderwijs niet, hij heeft 0 jaar wiskunde op niveau gehad. Voor de duidelijkheid, ik had het over het niveau wat je nodig hebt wanneer je aan burgelijk start, dan moet het wiskundige denken toch een beetje een tweede natuur zijn als je voldoende snel alles wil oppikken.
Ik schat dat een getalenteerd iemand 1-2 jaar nodig heeft als hij bij 0 start om een gelijk niveau te halen als wat iemand aan het einde van 6-ASO (6 lesuur per week wiskunde) heeft. Ik betwijfel eerlijk gezegd dat TS getalenteerd is gezien zijn studieverleden dus in zijn geval lijkt het mij een mission impossible om burgelijk te doen, in ieder geval op de middenlange termijn. Je weet natuurlijk nooit wat er mogelijk is in de toekomst wanneer hij nu start met industrieel.

Het niveau voor industrieel moet imo wel mogelijk zijn

BenneB zei:
Bespaar uzelf veel tijd en overbodige teleurstelling en ga voor een studie die haalbaar is.

Ingenieursstudies zijn voor mensen die hun studiecarrière in één trek doorkomen en dan nog de motivatie kunnen opbrengen om nog eens 4-5 jaar keihard ertegenaan te gaan. Niet voor mensen die zomaar wat hebben liggen aanmodderen.
En zo'n studies zijn al zeker niet te combineren met full-time werk.
Sommigen hier zijn volgens mij veel te pessimistisch.
Als hij het echt wil en zich herpakt is industrieel mogelijk.

Benjamin

Legacy Member
Industrieel lijkt mij inderdaad mogelijk als hij een beetje intelligent en voldoende gemotiveerd is, in combinatie met een baan wordt het echter wel loodzwaar en moet hij rekenen op een beduidend langere studietijd. Een nadeel van industrieel is dat je erg veel practica en projecten hebt.

tommie314 zei:
De meerderheid die gereageerd heeft is industrieel of burgerlijk ingenieur.
Inderdaad, bijna iedereen die hier advies geeft heeft het gestudeerd of studeert het.
Het is voor mij een raadsel waarom Insano zich vragen stelt. :s

Mysician

Legacy Member
Kortom: industrieel haalbaar, burgerlijk niet.

Als 'k nu zoals MisterX334 zei de leerstof van ASO We-Wi volledig en goed beheers tegen einde dit schooljaar? Burg still no go?
In maart-april kan ik al een test doen bij de examencommissie.

Heb eigenlijk wel wiskunde op niveau gekregen, nl. in het 1e, 2e en 3e middelbaar, daarna afgezakt naar TSO, maar dit zal niets uitmaken.

Is het IQ een goede indicator?
Of kan ik daar maar beter geen besluit op nahouden en geen geld verkwisten aan zo'n test?

mdconcept

Legacy Member
iq test heeft niets te maken met slagen of niet op hoger onderwijs.

Je hebt géniale mensen die niet werken en zwaar buizen.
Je hebt veel zwakkere die superhard werken (cfr. sociaal leven naar de kloten) en wel slagen...

moehaa!

Legacy Member
mdconcept zei:
iq test heeft niets te maken met slagen of niet op hoger onderwijs.

Je hebt géniale mensen die niet werken en zwaar buizen.
Je hebt veel zwakkere die superhard werken (cfr. sociaal leven naar de kloten) en wel slagen...

Sociaal leven naar de kloten is ook overdreven. Gewoon efficiënt kunnen werken en een planning volgen voldoet al voor ing.

joshetei

Legacy Member
Je hebt ook geniale mensen die amper werken en er gewoon door zijn.

Mysician

Legacy Member
tommie314 zei:
Neen, fout. De conclusie is: burgerlijk sowieso onhaalbaar, industrieel MISSCHIEN.

Als 'k nu de leerstof van ASO We-Wi volledig en goed beheers tegen einde dit schooljaar?
Waarom zou burgerlijk dan nog onhaalbaar zijn?

Tweak37

Legacy Member
tommie314 zei:
Neen, fout. De conclusie is: burgerlijk sowieso onhaalbaar, industrieel MISSCHIEN.

Ik zou eerder zeggen: burgie hoogst onwaarschijnlijk, ing onwaarschijnlijk. :p Maar niet onmogelijk. Het komt wel vaker voor dat mensen op latere leeftijd (20+ bedoel ik) pas hun draai vinden in het onderwijs, zeker bij jongens.

Mysician

Legacy Member
mdconcept zei:
iq test heeft niets te maken met slagen of niet op hoger onderwijs.

Je hebt géniale mensen die niet werken en zwaar buizen.
Je hebt veel zwakkere die superhard werken (cfr. sociaal leven naar de kloten) en wel slagen...
Hmm, je IQ maakt toch wel uit hoor, het middelbaar is gemaakt om iedereen te laten slagen, hoge school en zeker universiteit is niet gemaakt voor iedereen hé... Burg Ir studerende met IQ 100, die komt er nooit uit.

Werken > intelligentie, uiteraard.

FreshPrince

Legacy Member
Motivatie en zelfdiscipline is het enige dat telt. Dit is geen motivatie-coach bullshit ofzo.
Focus je op jouw doel en doe het gewoon.

Succes man!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan