Archief - Jobs na studie informatica?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jawadde001

Legacy Member
SysRq zei:
Ik ben gaan werken in een distributiecentrum na mijn graduaat TI. Had problemen met zelfvertrouwen en motivatie, onder andere. Vond mezelf niet geschikt voor iets anders dan het simpelste magazijnwerk. Mijn 8 uurtjes doen zonder initiatief te moeten tonen of veel mijn mond open te doen tegen wie dan ook.

Nu is mijn CV natuurlijk compleet verneukt na veel te lang mij daar te verstoppen. Ik spreek over jaren hier, niet maanden. Zet daar nog een periode van langdurige werkloosheid bij en ik kan het helemaal vergeten ooit nog serieus genomen te worden, tenzij ik echt een andere (betere) persoon word, wat dringend nodig is vrees ik.

Wat doe je nu van job?

jawadde001

Legacy Member
SysRq zei:
Ik heb nu geen job. Ik ben werkloos.

Nja, dat is minder. Maar je hebt (vermoed ik toch) een uitkering en het is mooi weer, dat verzacht de pijn. ;)

Ga je nu eigenlijk opnieuw proberen de deuren van de it-sector open te breken of blijf je echt voorgoed weg uit deze sector? Dat zou jammer zijn met jouw diploma én het feit dat "IT-er" een knelpuntberoep is.

Je kan eventueel iets proberen als "administratief bediende". Je hebt niet echt een relevant diploma, maar dat heb ik evenmin. Meestal vraagt men iemand op het "denkniveau" van een bachelor, maar maakt het verder niet zo heel veel uit wat je precies gedaan hebt.

Aap

Legacy Member
jawadde001 zei:
én het feit dat "IT-er" een knelpuntberoep is.

Dat betekent niets. Voor de VDAB betekent het immers wel iets, ze krijgen namelijk meer subsidies voor opleidingen die ze bestempelen als "knelpuntberoep". Er is een overschot aan informatici. Iedereen die niet weet wat gestudeerd, volgt dat omdat men denkt dat daar veel werk is.

Je kan eventueel iets proberen als "administratief bediende".

Dat gaat zomaar niet hoor. Ik denk dat het veel gemakkelijk gezegd is dan gedaan.

Prior

Legacy Member
Aap zei:
Er is een overschot aan informatici. Iedereen die niet weet wat gestudeerd, volgt dat omdat men denkt dat daar veel werk is.

Op heden prijken er dan wel +- 5200 vacatures voor "ICT" sector op de VDAB-site ...

Wat is eigenlijk nu het meest gezocht beroep in de IT sector momenteel?

Aap

Legacy Member
Prior zei:
Op heden prijken er dan wel +- 5200 vacatures voor "ICT" sector op de VDAB-site ...

Een interessant cijfer maar toch leert mijn ervaring dat er geen tekort is. Ik solliciteer iedere week. Ik heb namelijk geen werk.

Tycho91

Legacy Member
Aap zei:
Een interessant cijfer maar toch leert mijn ervaring dat er geen tekort is. Ik solliciteer iedere week. Ik heb namelijk geen werk.

En ik ben nog niet afgestudeerd en krijg nu al aanbiedingen

fluffster71

Legacy Member
Als je eenmaal werk gevonden hebt, ben je weer vertrokken. Ik ben ook een jaar werkloos geweest. Het was moeilijk om daarna werk te vinden. Maar eens je een jaartje of zo gewerkt hebt, ben je plots weer overal welkom. Dus gewoon blijven solliciteren tot je iets vindt. Eventueel iets dat je minder interessant vindt (maar wel in de juiste sector). Daarna probeer je het er uit te houden tot je iets vindt dat je echt aanstaat.

PHPFreak1977

Legacy Member
Prior zei:
Op heden prijken er dan wel +- 5200 vacatures voor "ICT" sector op de VDAB-site ...

Wat is eigenlijk nu het meest gezocht beroep in de IT sector momenteel?

Met een serieuze korrel zout nemen...

Trek er al maar 2500 vacatures van af: meerdere interim-vacatures voor dezelfde job.

Komt daarbij ook nog dat de meeste bedrijven op zoek zijn naar een IT'er met veel ervaring, een enorme talenkennis, de zogezegde witte raaf. Ik zie veel vacatures staan die al bijna een jaar open staan, ook vacatures waar ikzelf voor solliciteerde maar die niet ingevuld raken. Meestal zijn dit bedrijven die veel vragen van een sollicitant maar weinig geven (qua loon). Het wordt tijd dat men de werkgevers ook eens aanspoort om meer mensen aan te nemen, ook met minder ervaring...

Wynand

Legacy Member
PHPFreak1977 zei:
Komt daarbij ook nog dat de meeste bedrijven op zoek zijn naar een IT'er met veel ervaring, een enorme talenkennis, de zogezegde witte raaf. Ik zie veel vacatures staan die al bijna een jaar open staan, ook vacatures waar ikzelf voor solliciteerde maar die niet ingevuld raken. Meestal zijn dit bedrijven die veel vragen van een sollicitant maar weinig geven (qua loon). Het wordt tijd dat men de werkgevers ook eens aanspoort om meer mensen aan te nemen, ook met minder ervaring...
De helft van de informatici die zichzelf dat label geven, zijn dat label niet waard...
Of ze kunnen niet logisch nadenken, of ze zijn te vol van zichzelf, of ze kunnen niet om met klanten/collega's, of ze kunnen niks, of ze verwachten 2500 netto plus auto/tankkaart/laptop wanneer ze van school afkomen.

Een werkloze informaticus kan intussen behoorlijk wat doen met freelance jobkes. Een werkloze informaticus die ondertussen wat freelance jobkes doet is in no time freelancer met een meer dan vol rooster. Uitgaande dat wat ik eerder zei niet op hen van toepassing is...

Gray

Legacy Member
Er is een overschot aan IT'ers maar een tekort aan "goede" IT'ers, ziet ge ook aan de populariteit hier op het forum.

PHPFreak1977

Legacy Member
Gray zei:
Er is een overschot aan IT'ers maar een tekort aan "goede" IT'ers, ziet ge ook aan de populariteit hier op het forum.

Wat is een goede IT'er? Iemand die 60 uren per week presteert en elke programmeertaal kent, elke type van design pattern, elk type van version control, ...?

Deze zijn inderdaad niet dik gezaaid...

passero

Legacy Member
PHPFreak1977 zei:
Wat is een goede IT'er? Iemand die 60 uren per week presteert en elke programmeertaal kent, elke type van design pattern, elk type van version control, ...?

Deze zijn inderdaad niet dik gezaaid...

Het is simpel om een taal als PHP of java en zelf c# op te pikken. Daarom kan je het nog niet productief gebruiken.
Het is niet omdat je een simpel boekhoudprogramma kan schrijven dat je daarom goed in team kan werken, andermans code kan lezen, bugs vinden,...

Een goeie IT'er is niet iemand die 60+/week doet. Als je 60u moet doen om je werk te doen dan heb je 1) slecht ingeschat of 2) meer tijd nodig en ben je slecht.

Een IT'er is meer dan code schrijven. Iedereen kan code schrijven maar goeie code schrijven is weinig gegeven.

Goeie IT'ers gaan ook maar een paar keer in hun carriere echt op de markt zijn. Die gaan meestal veranderen van job door te netwerken en intern te groeien. Het is maar het "uitschot" dat op de markt blijft.
Een goeie IT'er gaat bijna nooit nood hebben om de website van de VDAB, monder of whatever uit te pluizen naar een leuke job. Hij gaat genoeg opportuniteiten krijgen zonder zelf te zoeken.
Het zijn de slechte die moeten zoeken en naar de VDAB, monster enzo kijken.

Ik heb bij ons een tijd ingestaan voor de aanwerving van nieuwe mensen in onze branche en de mensen die ik gezien hebben die gereageerd hebben op onze advertentie op jobsites of via recruiters waren 9/10 slecht. Die andere was middelmatig.

Ik heb ook een advertentie op mijn blog geplaatst en de mensen die daarop gereageerd hebben, dat waren de goeie mensen omdat die proactief bezig zijn met hun job. (of mensen die mijn blog lezen zijn gewoon goeie IT'ers :evil: ).
Die mensen leerde ik dan ook kennen op conferenties en projecten waar meerdere bedrijven actief op waren.
Dit is de manier waar goeie IT'ers hun carriere mee maken. Niet door jobwebsite's af te schuimen...

Aap

Legacy Member
passero zei:
Een goeie IT'er is niet iemand die 60+/week doet. Als je 60u moet doen om je werk te doen dan heb je 1) slecht ingeschat of 2) meer tijd nodig en ben je slecht.

Of 3) Je baas is manager maar heeft geen kaas gegeten van IT. 4) Plotseling moet het tegen morgen klaar zijn

Een goeie IT'er gaat bijna nooit nood hebben om de website van de VDAB, monder of whatever uit te pluizen naar een leuke job. Hij gaat genoeg opportuniteiten krijgen zonder zelf te zoeken.
Het zijn de slechte die moeten zoeken en naar de VDAB, monster enzo kijken.

Ah prachtig! Dan ben ik een van die "slechte". Dank u wel voor de pep talk!

|nfected

Legacy Member
Wat passero klopt wel grotendeels. Als je beetje in het wereldje zit, Moet je uw markt kennen en weet je welke projecten er aan komen en wie dat wint. Dan kan je wel slimme moves maken zonder dat je van die websites moet controleren. Dat zijn trouwens ook de moves dat je een stuk meer loon kan vragen, natuurlijk moet je het dan ook wel waarmaken.

Trouwens wat naam bekendheid maken/hebben in uw community is ook altijd handig, leer je veel meer de juiste mensen kennen.

PHPFreak1977

Legacy Member
passero zei:
Het is simpel om een taal als PHP of java en zelf c# op te pikken. Daarom kan je het nog niet productief gebruiken.
Het is niet omdat je een simpel boekhoudprogramma kan schrijven dat je daarom goed in team kan werken, andermans code kan lezen, bugs vinden,...

Een goeie IT'er is niet iemand die 60+/week doet. Als je 60u moet doen om je werk te doen dan heb je 1) slecht ingeschat of 2) meer tijd nodig en ben je slecht.

Een IT'er is meer dan code schrijven. Iedereen kan code schrijven maar goeie code schrijven is weinig gegeven.

Goeie IT'ers gaan ook maar een paar keer in hun carriere echt op de markt zijn. Die gaan meestal veranderen van job door te netwerken en intern te groeien. Het is maar het "uitschot" dat op de markt blijft.
Een goeie IT'er gaat bijna nooit nood hebben om de website van de VDAB, monder of whatever uit te pluizen naar een leuke job. Hij gaat genoeg opportuniteiten krijgen zonder zelf te zoeken.
Het zijn de slechte die moeten zoeken en naar de VDAB, monster enzo kijken.

Ik heb bij ons een tijd ingestaan voor de aanwerving van nieuwe mensen in onze branche en de mensen die ik gezien hebben die gereageerd hebben op onze advertentie op jobsites of via recruiters waren 9/10 slecht. Die andere was middelmatig.

Ik heb ook een advertentie op mijn blog geplaatst en de mensen die daarop gereageerd hebben, dat waren de goeie mensen omdat die proactief bezig zijn met hun job. (of mensen die mijn blog lezen zijn gewoon goeie IT'ers :evil: ).
Die mensen leerde ik dan ook kennen op conferenties en projecten waar meerdere bedrijven actief op waren.
Dit is de manier waar goeie IT'ers hun carriere mee maken. Niet door jobwebsite's af te schuimen...

Bedankt om iedereen inclusief mijzelf "uitschot" en niet bekwaam genoeg te noemen. Waarom zetten de bedrijven dan vacatures op websites zoals die van de VDAB en Monster? Om uitschot aan te trekken? Rare redenering... :eek:

Wynand

Legacy Member
PHPFreak1977 zei:
Bedankt om iedereen inclusief mijzelf "uitschot" en niet bekwaam genoeg te noemen. Waarom zetten de bedrijven dan vacatures op websites zoals die van de VDAB en Monster? Om uitschot aan te trekken? Rare redenering... :eek:
Goh.. Gaat toch op voor zowat alle jobs daar waar geen 'senior' voor staat... Echt niet dat het uitschot moet zijn, maar goede jobs in de middennoot voor een gemiddeld-'luie' IT'er, nee..

Tuurlijk kan het altijd interessant zijn rond te kijken wat daar staat, maar wat ik van mensen gehoord heb die gewoon is wat anders wilden proberen zijn de mensen die er standaard op afkomen minstens even maf als de rekruteerders.

PHPFreak1977

Legacy Member
Eén van de problemen is dat bedrijven gewoon het onderste uit de kan willen halen, vooral op loongebied. Ze willen zo weinig mogelijk betalen voor het beste. Een heel foute werkwijze want de IT'ers die als witte raaf worden beschouwd, hebben meestal al een dikbetaalde job en gaan zeker hun werk niet opgeven voor minder. De rest (afgestudeerden, de modale IT'er) is niet genoeg of heeft te weinig ervaring. Met als resultaat: duizenden vacatures die niet ingevuld geraken en duizenden werklozen/afgestudeerden die gefrustreerd geraken omdat ze iedere keer weer de deur worden gewezen...

passero

Legacy Member
Aap zei:
Of 3) Je baas is manager maar heeft geen kaas gegeten van IT. 4) Plotseling moet het tegen morgen klaar zijn



Ah prachtig! Dan ben ik een van die "slechte". Dank u wel voor de pep talk!

3) Dan moet jij de assertiviteit hebben om de zeggen dat het gewoon niet lukt.
4) idem als 3. Ik heb al verschillende keren de klant gezegd dat ze onrealistische eisen stellen en uiteindelijk zijn ze contenter dat het later klaar is maar goed gedaan is dan vlug vlug maar slecht. Je moet ze gewoon weten te overtuigen...

En ja, soms, heel soms moet het morgen echt klaar zijn maar dan moet je er hun op wijzen en zijn ze op de hoogte van de problemen die ermee gepaard gaan.

PHPFreak1977 zei:
Bedankt om iedereen inclusief mijzelf "uitschot" en niet bekwaam genoeg te noemen. Waarom zetten de bedrijven dan vacatures op websites zoals die van de VDAB en Monster? Om uitschot aan te trekken? Rare redenering... :eek:


Sorry als het zo over komt maar het is nu eenmaal realiteit.
De kans dat een echt goeie reageert op een vacature bij de vdab of monster is gigantisch klein. Het is meestal de middenmoot of slechter die op zo jobs reageert.
Ik heb in mijn leven nog nooit echt moeten solliciteren. Telkens werd ik gevraagd door een ander bedrijf. Dit zie je enorm veel in de IT. De mensen die niet gevraagd worden zijn hoogstwaarschijnlijk minder goed.

PHPFreak1977 zei:
Eén van de problemen is dat bedrijven gewoon het onderste uit de kan willen halen, vooral op loongebied. Ze willen zo weinig mogelijk betalen voor het beste. Een heel foute werkwijze want de IT'ers die als witte raaf worden beschouwd, hebben meestal al een dikbetaalde job en gaan zeker hun werk niet opgeven voor minder. De rest (afgestudeerden, de modale IT'er) is niet genoeg of heeft te weinig ervaring. Met als resultaat: duizenden vacatures die niet ingevuld geraken en duizenden werklozen/afgestudeerden die gefrustreerd geraken omdat ze iedere keer weer de deur worden gewezen...


Ook weer iets wat opgaat voor de middenmoot tot slechter maar dat gaat niet op voor de goeie IT'er.

De zeldzame goeie IT'er worden echt wel in de watten gelegd hoor.
En trouwens, de meeste goeie IT'ers zijn passioneel. Een loon alleen gaat niet de doorslag geven. Intressante projecten, laptop, doorgroeimogelijkheden, omgeving, erkenning,... zijn soms veel belangrijker.

Toen ik van Belgie naar London ben gaan werken heeft mijn WG zelf niet geproberd om te onderhandelen omdat mijn beslissing puur passioneel was en totaal niet met loon te maken.

Er zijn 13 in een dozijn developers die niet veel meer te bieden hebben dan code schrijven aan de lopende band (niet mis mee en dat kan goeie kwaliteit code zijn) en net doordat er zoveel zijn gaan de bedrijven die ook geen overdreven loon geven. Als jij niet wil werken voor dat loon, wel dan staan er nog elvendertig in de rij die wel willen.

Mensen die veel meer bieden dan dat, de echt goeie IT'er, die worden beter betaald omdat bedrijven weten dat hun markwaarde groter is en die mensen kennen hun wereld meestal ook dus de bedrijven doen meer moeite om die binnen te halen/houden.

Ik wil niet denigrerend doen ofzo maar je moet beseffen dat dit toch de realiteit is.

Misschien ben jij wel zo iemand en moet je gewoon de kans krijgen om je te bewijzen.

Wynand

Legacy Member
passero zei:
Er zijn 13 in een dozijn developers die niet veel meer te bieden hebben dan code schrijven aan de lopende band (niet mis mee en dat kan goeie kwaliteit code zijn) en net doordat er zoveel zijn gaan de bedrijven die ook geen overdreven loon geven. Als jij niet wil werken voor dat loon, wel dan staan er nog elvendertig in de rij die wel willen.
Om die laatste zin nog wat leuker te maken, ik snap mensen niet die zich in dit land volledig focussen op programmeren. Als je het keer op keer wilt houden op kleine tooltjes of een website voor de zoveelste kleine vereniging/KMO, sure... Maar voor de 'grotere' projecten is hier volgend decenium waarschijnlijk nog maar weinig vraag voor programmeurs; die indiers doen het op de helft van de tijd, voor minder dan de helft van jou (netto? :))loon en niet onwaarschijnlijk aan het dubbele van jou snelheid. Zolang je ze maar heel exact kunt verwoorden wat ze moeten schrijven dan toch.. (Maak een media speler die ... kan afspelen. Maar verwacht niet dat dat ding een pauze knop zal hebben als 't niet in de feature list stond)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan