Het is simpel om een taal als PHP of java en zelf c# op te pikken. Daarom kan je het nog niet productief gebruiken.
Het is niet omdat je een simpel boekhoudprogramma kan schrijven dat je daarom goed in team kan werken, andermans code kan lezen, bugs vinden,...
Een goeie IT'er is niet iemand die 60+/week doet. Als je 60u moet doen om je werk te doen dan heb je 1) slecht ingeschat of 2) meer tijd nodig en ben je slecht.
Een IT'er is meer dan code schrijven. Iedereen kan code schrijven maar goeie code schrijven is weinig gegeven.
Goeie IT'ers gaan ook maar een paar keer in hun carriere echt op de markt zijn. Die gaan meestal veranderen van job door te netwerken en intern te groeien. Het is maar het "uitschot" dat op de markt blijft.
Een goeie IT'er gaat bijna nooit nood hebben om de website van de VDAB, monder of whatever uit te pluizen naar een leuke job. Hij gaat genoeg opportuniteiten krijgen zonder zelf te zoeken.
Het zijn de slechte die moeten zoeken en naar de VDAB, monster enzo kijken.
Ik heb bij ons een tijd ingestaan voor de aanwerving van nieuwe mensen in onze branche en de mensen die ik gezien hebben die gereageerd hebben op onze advertentie op jobsites of via recruiters waren 9/10 slecht. Die andere was middelmatig.
Ik heb ook een advertentie op mijn blog geplaatst en de mensen die daarop gereageerd hebben, dat waren de goeie mensen omdat die proactief bezig zijn met hun job. (of mensen die mijn blog lezen zijn gewoon goeie IT'ers

).
Die mensen leerde ik dan ook kennen op conferenties en projecten waar meerdere bedrijven actief op waren.
Dit is de manier waar goeie IT'ers hun carriere mee maken. Niet door jobwebsite's af te schuimen...