Prior zei:
Kan je voor de leken onder ons, eens uitleggen wat goede code inhoudt?
Geen spaghetti code. MVC correct implementeren (als uw taal dat ondersteund ten minste).
Business logic schrijven waar het hoort, niet 10 maal hetzelfde schrijven, correct naamgeving,...
Je moet niet alles tot op de details OO gericht gaan doen. Een portie gezond verstand is altijd welkom natuurlijk.
IT'ers die je blog niet kennen, zijn niet per sé slecht. Je hebt toch een hoge dunk van uzelf. Het is niet omdat ze niet op dit (sub)forum vertoeven zodoende om je signature te kunnen lezen, dat iedereen 'slecht' is, bij wijze van spreken.
Ok, daar moet wat meer uitleg bij
Niet iedereen moet mijn blog lezen, bij lange niet. De meeste hier zijn daar ook niet geintresseerd in en gaan nooit met die technologie moeten werken.
Ik heb het dan over mensen die effectief met die technologie werken. Mensen die in dezelfde niche zitten.
Het is niet een kwestie van een hoge dunk hebben maar als ik een interview doe en de persoon kent mij of mijn blog niet heeft die al een heel stuk afgedaan omdat ik weet dat die niet actief bezig is met de technologie.
Waar zijn de grotere projecten te vinden? Persoonlijk vind ik dat pas afgestudeerden of mensen die nog bezig zijn hun opleiding uit de boot vallen om te mogen mee te dingen in 'grote' projecten.
Juist niet. Grote projecten geven net meer kans om een junior/stagair in te schakelen. Bij grote projecten ga je meestal een lead developer, senior developer hebben en enkele gewone developers en juniors die meelopen om te leren. Bij kleinere projecten is dat veel moeilijker.
Als zelfstandige ga je NOOIT grote projecten krijgen (tenzij in onderaanneming van een consulting bedrijf) omdat grote projecten veel resources vragen en die willen ze dan bij 1 bedrijf halen.
'Grotere' projecten, dat is voor mij bedrijfstaal. Misschien dat je daar op kans maakt in de bachelor-school overdag als stage in je 3de jaar. Er is natuurlijk op de avondschool dat ene eindwerk voor een 'echt' bedrijf, maar daar blijft het bij. Verder zijn het kleinere app's dat voor examen/huiswerken telt.
Grote projecten ga je dan ook enkel in de professionele wereld tegenkomen en niet in een opleiding.
Grote projecten komen ook met hun problemen die je jammer genoeg niet op de hogeschool/unief/avondschool leert. En soms zijn dat wel afknappers als bedrijven aanwervingen doen. Ze vragen ervaring in grote projecten van begin tot einde.
Het is ook moeilijk om dat op een hogeschool aan te leren omdat de lifecycle van zo projecten over jaren kan lopen.
Wij hebben onze stagairs dit jaar een deel laten meehelpen aan een gigantisch groot project. Zij moesten het deel op hun nemen die de daily builds en sourcesafe gingen doen. dit was iets wat ze niet geleerd hebben op school en dat zal nu schoon op hun cv staan.
Ook hebben wij hun aan een certificaat geholpen van een technologie die ze nog nooit gezien hebben.
Daardoor is hun marktwaarde gigantisch gestegen en konden ze in belgie direct aan de slag.
Wij als bedrijf (en ik als mentor) wist van die problematiek en daarom heb ik besloten om onze stagairs op die manier te helpen.
Er zijn nog zo bedrijven die die problematiek kennen en de stagairs zoveel mogelijk helpen.
Rest voor mij nog zelfstudie, op msdn c# forums vertoeven en apps ontwikkelen met data die je kan vinden op sites zoals openbelgium.be en data.gov.be en (interessante) API's die ik vind door op Google te zoeken.
dat is een goeie attitude. Een je op weg bent komt het wel. Als je zelf wat apps hebt gemaakt kan je die op je CV zetten en uiteindelijk komt er wel een bedrijf dat uw passie en talent zal erkennen en u een job zal aanbieden.
Ik zou wel eens aan een groot project in C# willen meedoen, maar ik weet niet waar te beginnen om me aan te melden ...

(Codeplex.com heeft niet echt veel projecten met Belgische community)
Waarom Belgisch blijven? Je kan toch meewerken aan een internationaal project?
Er zijn genoeg open source projecten waar je kan aan meewerken.
Een simpel voorbeeld. Neem nu Drupal (van Belgische makelij). Gigantische community. Schrijf daar een goeie module voor, krijg wat naambekendheid daardoor en je kan op 1 2 3 een mooie job krijgen in een consulting bedrijf dat drupal doet.