Archief - Jobs na studie informatica?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

passero

Legacy Member
Wynand zei:
Om die laatste zin nog wat leuker te maken, ik snap mensen niet die zich in dit land volledig focussen op programmeren. Als je het keer op keer wilt houden op kleine tooltjes of een website voor de zoveelste kleine vereniging/KMO, sure... Maar voor de 'grotere' projecten is hier volgend decenium waarschijnlijk nog maar weinig vraag voor programmeurs; die indiers doen het op de helft van de tijd, voor minder dan de helft van jou (netto? :))loon en niet onwaarschijnlijk aan het dubbele van jou snelheid. Zolang je ze maar heel exact kunt verwoorden wat ze moeten schrijven dan toch.. (Maak een media speler die ... kan afspelen. Maar verwacht niet dat dat ding een pauze knop zal hebben als 't niet in de feature list stond)

QFT

Hetgeen we hier veel zien bij grote projecten is dat wij instaan voor prototyping en documentatie en dan wordt het naar een offshore/nearshore firma gestuurd die het voor geen geld gaat ontwikkelen.

Nu, aan de andere kant van het spectrum, krijgen wij ook regelmatig projecten om volledig te (her)ontwikkelen omdat de Indiers het zodanig om zeep hebben geholpen en de maintenance kost zodanig hoog is dat het goedkoper is om te refactoren en door ons te laten doen (en een consulting firma in London is niet bepaald de goedkoopste :D).

we hebben onlangs nog een groot project voor McDonalds UK gewonnen. Vorig jaar hadden we dat verloren aan een groot bedrijf (Hitachi) en die hebben dat in Indie ontwikkeld. Een tijdje geleden komt McDonalds terug bij ons voor te vragen of we het niet willen overnemen omdat de kwaliteit op niets trekt van Hitachi.
Dat komt er dan van om een bedrijfskritish process door hen te laten ontwikkelen :)

Offshoring is goed voor dingen die af zijn maar bedrijfskritische processen die constant veranderen moet je echt niet door zo bedrijven laten ontwikkelen.

SysRq

Legacy Member
jawadde001 zei:
Nja, dat is minder. Maar je hebt (vermoed ik toch) een uitkering en het is mooi weer, dat verzacht de pijn. ;)

Ga je nu eigenlijk opnieuw proberen de deuren van de it-sector open te breken of blijf je echt voorgoed weg uit deze sector? Dat zou jammer zijn met jouw diploma én het feit dat "IT-er" een knelpuntberoep is.

Je kan eventueel iets proberen als "administratief bediende". Je hebt niet echt een relevant diploma, maar dat heb ik evenmin. Meestal vraagt men iemand op het "denkniveau" van een bachelor, maar maakt het verder niet zo heel veel uit wat je precies gedaan hebt.

Ik weet het nog niet goed wat ik ga doen om eerlijk te zijn. IT lijkt te veraf om op relatief korte termijn terug in te kunnen beginnen. Ik heb het allemaal niet erg bijgehouden ook al die 'nieuwigheden'.

Nu zou ik meer dan tevreden zijn moest ik een rustige 9-to-5 bureaujob vinden ergens. Als ik het maar niet zover laat komen dat ik uit noodzaak weer palletten moet verslepen, dat is belangrijk.

PHPFreak1977

Legacy Member
passero zei:
3) Dan moet jij de assertiviteit hebben om de zeggen dat het gewoon niet lukt.
4) idem als 3. Ik heb al verschillende keren de klant gezegd dat ze onrealistische eisen stellen en uiteindelijk zijn ze contenter dat het later klaar is maar goed gedaan is dan vlug vlug maar slecht. Je moet ze gewoon weten te overtuigen...

En ja, soms, heel soms moet het morgen echt klaar zijn maar dan moet je er hun op wijzen en zijn ze op de hoogte van de problemen die ermee gepaard gaan.




Sorry als het zo over komt maar het is nu eenmaal realiteit.
De kans dat een echt goeie reageert op een vacature bij de vdab of monster is gigantisch klein. Het is meestal de middenmoot of slechter die op zo jobs reageert.
Ik heb in mijn leven nog nooit echt moeten solliciteren. Telkens werd ik gevraagd door een ander bedrijf. Dit zie je enorm veel in de IT. De mensen die niet gevraagd worden zijn hoogstwaarschijnlijk minder goed.




Ook weer iets wat opgaat voor de middenmoot tot slechter maar dat gaat niet op voor de goeie IT'er.

De zeldzame goeie IT'er worden echt wel in de watten gelegd hoor.
En trouwens, de meeste goeie IT'ers zijn passioneel. Een loon alleen gaat niet de doorslag geven. Intressante projecten, laptop, doorgroeimogelijkheden, omgeving, erkenning,... zijn soms veel belangrijker.

Toen ik van Belgie naar London ben gaan werken heeft mijn WG zelf niet geproberd om te onderhandelen omdat mijn beslissing puur passioneel was en totaal niet met loon te maken.

Er zijn 13 in een dozijn developers die niet veel meer te bieden hebben dan code schrijven aan de lopende band (niet mis mee en dat kan goeie kwaliteit code zijn) en net doordat er zoveel zijn gaan de bedrijven die ook geen overdreven loon geven. Als jij niet wil werken voor dat loon, wel dan staan er nog elvendertig in de rij die wel willen.

Mensen die veel meer bieden dan dat, de echt goeie IT'er, die worden beter betaald omdat bedrijven weten dat hun markwaarde groter is en die mensen kennen hun wereld meestal ook dus de bedrijven doen meer moeite om die binnen te halen/houden.

Ik wil niet denigrerend doen ofzo maar je moet beseffen dat dit toch de realiteit is.

Misschien ben jij wel zo iemand en moet je gewoon de kans krijgen om je te bewijzen.

Passionele IT'ers zijn inderdaad dun gezaaid maar dat lijkt me normaal. Niet iedereen blijft eeuwig jong en begint ooit aan een gezin zodat de prioriteiten enigszins anders komen te liggen. Als je een kind in huis hebt, dan wordt het werk net iets minder belangrijk en eerder een 'tool' om brood op de plank te brengen. Je hebt ook minder tijd (lees: geen tijd) om 's avonds achter je pc te kruipen en nieuwe dingen te bestuderen. Je mag al blij zijn als je je emails kan checken...

Ik spreek uit ervaring :)

Prior

Legacy Member
passero zei:
Een IT'er is meer dan code schrijven. Iedereen kan code schrijven maar goeie code schrijven is weinig gegeven.

Kan je voor de leken onder ons, eens uitleggen wat goede code inhoudt?

passero zei:
mensen die mijn blog lezen zijn gewoon goeie IT'ers)

IT'ers die je blog niet kennen, zijn niet per sé slecht. Je hebt toch een hoge dunk van uzelf. Het is niet omdat ze niet op dit (sub)forum vertoeven zodoende om je signature te kunnen lezen, dat iedereen 'slecht' is, bij wijze van spreken.

Wynand zei:
Om die laatste zin nog wat leuker te maken, ik snap mensen niet die zich in dit land volledig focussen op programmeren. Als je het keer op keer wilt houden op kleine tooltjes of een website voor de zoveelste kleine vereniging/KMO, sure... Maar voor de 'grotere' projecten is hier volgend decenium waarschijnlijk nog maar weinig vraag voor programmeurs ...

Waar zijn de grotere projecten te vinden? Persoonlijk vind ik dat pas afgestudeerden of mensen die nog bezig zijn hun opleiding uit de boot vallen om te mogen mee te dingen in 'grote' projecten.

'Grotere' projecten, dat is voor mij bedrijfstaal. Misschien dat je daar op kans maakt in de bachelor-school overdag als stage in je 3de jaar. Er is natuurlijk op de avondschool dat ene eindwerk voor een 'echt' bedrijf, maar daar blijft het bij. Verder zijn het kleinere app's dat voor examen/huiswerken telt.

Rest voor mij nog zelfstudie, op msdn c# forums vertoeven en apps ontwikkelen met data die je kan vinden op sites zoals openbelgium.be en data.gov.be en (interessante) API's die ik vind door op Google te zoeken.

Ik zou wel eens aan een groot project in C# willen meedoen, maar ik weet niet waar te beginnen om me aan te melden ... :s (Codeplex.com heeft niet echt veel projecten met Belgische community)

passero

Legacy Member
Prior zei:
Kan je voor de leken onder ons, eens uitleggen wat goede code inhoudt?

Geen spaghetti code. MVC correct implementeren (als uw taal dat ondersteund ten minste).
Business logic schrijven waar het hoort, niet 10 maal hetzelfde schrijven, correct naamgeving,...
Je moet niet alles tot op de details OO gericht gaan doen. Een portie gezond verstand is altijd welkom natuurlijk.

IT'ers die je blog niet kennen, zijn niet per sé slecht. Je hebt toch een hoge dunk van uzelf. Het is niet omdat ze niet op dit (sub)forum vertoeven zodoende om je signature te kunnen lezen, dat iedereen 'slecht' is, bij wijze van spreken.

Ok, daar moet wat meer uitleg bij :)
Niet iedereen moet mijn blog lezen, bij lange niet. De meeste hier zijn daar ook niet geintresseerd in en gaan nooit met die technologie moeten werken.
Ik heb het dan over mensen die effectief met die technologie werken. Mensen die in dezelfde niche zitten.
Het is niet een kwestie van een hoge dunk hebben maar als ik een interview doe en de persoon kent mij of mijn blog niet heeft die al een heel stuk afgedaan omdat ik weet dat die niet actief bezig is met de technologie.


Waar zijn de grotere projecten te vinden? Persoonlijk vind ik dat pas afgestudeerden of mensen die nog bezig zijn hun opleiding uit de boot vallen om te mogen mee te dingen in 'grote' projecten.

Juist niet. Grote projecten geven net meer kans om een junior/stagair in te schakelen. Bij grote projecten ga je meestal een lead developer, senior developer hebben en enkele gewone developers en juniors die meelopen om te leren. Bij kleinere projecten is dat veel moeilijker.

Als zelfstandige ga je NOOIT grote projecten krijgen (tenzij in onderaanneming van een consulting bedrijf) omdat grote projecten veel resources vragen en die willen ze dan bij 1 bedrijf halen.

'Grotere' projecten, dat is voor mij bedrijfstaal. Misschien dat je daar op kans maakt in de bachelor-school overdag als stage in je 3de jaar. Er is natuurlijk op de avondschool dat ene eindwerk voor een 'echt' bedrijf, maar daar blijft het bij. Verder zijn het kleinere app's dat voor examen/huiswerken telt.

Grote projecten ga je dan ook enkel in de professionele wereld tegenkomen en niet in een opleiding.
Grote projecten komen ook met hun problemen die je jammer genoeg niet op de hogeschool/unief/avondschool leert. En soms zijn dat wel afknappers als bedrijven aanwervingen doen. Ze vragen ervaring in grote projecten van begin tot einde.
Het is ook moeilijk om dat op een hogeschool aan te leren omdat de lifecycle van zo projecten over jaren kan lopen.

Wij hebben onze stagairs dit jaar een deel laten meehelpen aan een gigantisch groot project. Zij moesten het deel op hun nemen die de daily builds en sourcesafe gingen doen. dit was iets wat ze niet geleerd hebben op school en dat zal nu schoon op hun cv staan.
Ook hebben wij hun aan een certificaat geholpen van een technologie die ze nog nooit gezien hebben.
Daardoor is hun marktwaarde gigantisch gestegen en konden ze in belgie direct aan de slag.
Wij als bedrijf (en ik als mentor) wist van die problematiek en daarom heb ik besloten om onze stagairs op die manier te helpen.
Er zijn nog zo bedrijven die die problematiek kennen en de stagairs zoveel mogelijk helpen.

Rest voor mij nog zelfstudie, op msdn c# forums vertoeven en apps ontwikkelen met data die je kan vinden op sites zoals openbelgium.be en data.gov.be en (interessante) API's die ik vind door op Google te zoeken.

dat is een goeie attitude. Een je op weg bent komt het wel. Als je zelf wat apps hebt gemaakt kan je die op je CV zetten en uiteindelijk komt er wel een bedrijf dat uw passie en talent zal erkennen en u een job zal aanbieden.

Ik zou wel eens aan een groot project in C# willen meedoen, maar ik weet niet waar te beginnen om me aan te melden ... :s (Codeplex.com heeft niet echt veel projecten met Belgische community)

Waarom Belgisch blijven? Je kan toch meewerken aan een internationaal project?
Er zijn genoeg open source projecten waar je kan aan meewerken.

Een simpel voorbeeld. Neem nu Drupal (van Belgische makelij). Gigantische community. Schrijf daar een goeie module voor, krijg wat naambekendheid daardoor en je kan op 1 2 3 een mooie job krijgen in een consulting bedrijf dat drupal doet.

passero

Legacy Member
tommie314 zei:
Aanvulling: mensen die aan de top van een bepaald vak/niche whatever staan zijn echt niet meer geslaagd in het leven dan anderen. Niet iedereen wil de opofferingen die daarvoor nodig zijn maken; de zaterdagmiddag met je zoon voetballen vind ik meer waard dan alweer een nieuwe feature ontdekken.

Waarom is het dit of dat? Waarom niet beide? Ik ken mensen die aan de top staan van een niche en tegelijkertijd goede ouder zijn. Ze gaan naar optredens van hun kinderen op school, doen uitstappen in het weekend,...
Maar dan schrijven ze ook nog redelijk veel blogpost, helpen andere mensen, steken veel tijd in community, presentaties enzo.

Het kan echt wel en ze sluiten elkaar echt niet uit. Het is wel moeilijk om te combineren maar ik ken genoeg mensen die daar succesvol in zijn.

PHPFreak1977

Legacy Member
passero zei:
Waarom is het dit of dat? Waarom niet beide? Ik ken mensen die aan de top staan van een niche en tegelijkertijd goede ouder zijn. Ze gaan naar optredens van hun kinderen op school, doen uitstappen in het weekend,...
Maar dan schrijven ze ook nog redelijk veel blogpost, helpen andere mensen, steken veel tijd in community, presentaties enzo.

Het kan echt wel en ze sluiten elkaar echt niet uit. Het is wel moeilijk om te combineren maar ik ken genoeg mensen die daar succesvol in zijn.

En na tien jaar zijn de meesten opgebrand of hebben ze een depressie.

Neen, dank u, daar pas ik voor. De balans helt op dit moment voor mij over naar het gezinsleven en genieten van het leven. Carrière maken en mij krom werken is absoluut geen prioriteit voor mij.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan