Archief - Kan ik nog procesoperator worden?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wouter27

Legacy Member
Hey iedereen,

Nu ik mijn werk verloren ben, was ik er terug aan het denken om een oude " droom" te gaan doen. Ik heb een 5,5 jaar geleden mijn bachelor in de elektromechanica gehaald, optie onderhoudstechnieken. Toen heb ik gesolliciteerd om procesoperator te worden o.a bij BP. Het profiel was toen heel goed, maar wegens mijn toenmalige vriendin heb ik het niet gedaan. Zij zag het niet zitten dat ik in een volcontinu systeem zou werken. Ik heb toen voor mijn vriendin gekozen en ben begonnen als electromecanicien in een kmo waar ik storingen aan machines opmoste en onderhoudsplannen voor machines opstelde. Na een jaartje ben ik doorgegroeid als productieleider en erna als aankoper.... Het procesoperator gebeuren was ver van mijn bed en daarom dat ik 2 jaar geleden een job heb aangenomen als aankoper bij een energiecentrale. Zo stond ik toch nog wat in het gebeuren en kocht ik zaken voor de operatoren en technici aan.


Denken jullie dat ik nog kans maak om operator te worden ? Of zouden die 4,5 jaar bureauwerk me nekken ? Ik vrees een beetje dat ik op de ingangstesten niet meer zou slagen, omdat de "kennis" niet meer zo actueel is dan vroeger.

Bedankt alvast

xxxracexxx

Legacy Member
Wie niet waagt niet wint?
Je hebt nog steeds je technische achtergrond, pak nogeens paar oude boeken onder het stof uit en fris je kennis wat op...
Ze hebben er hopen tekort, dus je kan altijd proberen.

Wouter27

Legacy Member
Ja,

Inderdaad wie niet waagt, niet wint.
Maar het is toch niet simpel , ik kan moeilijk al mijn leerstof terug doornemen van die 3 jaren...

Kandul

Legacy Member
Waarom procesoperator? Dan word je in zo'n volcontinubedrijf toch beter mechanieker? Die worden nog beter betaald...

Zoals al gezegd, sowieso jouw kennis opfrissen. Gaat perfect, je hebt het al eens gekund en dan zal je het ook veel sneller terug snappen.

PineMangoes

Legacy Member
Idd, mechanieker is ook een veel uitdagendere job. Operator is uiteindelijk veredeld bandwerk.

Wouter27

Legacy Member
Ja, maar het is maar waar je interesses liggen... Bij mij is dat procesoperator.
Cursussen zijn helaas door een brand geen optie meer... Iemand een idee hoe ik dat akn oplossen ? Met oude klasgenoten heb ik ook geen contact meer...

djemz

Legacy Member
operator is toch saai? Ik ben smd operator in de electronica en zou direct tekenen voor wat jij had.. Sommige dagen als je veel korte reeksen hebt is het nog tof doordat je de machines terug moet instellen enzo, maar als je zo een reeks hebt als je toekomt en je weet dat het 8u hetzelfde zal zijn, dan is het een lange dag, vooral als je de late hebt.. En het ergste vanal is dan nog dat je dan de hele tijd je moet concentreren dat er geen fouten op die pcb staan, dus je ziet soms 500 keer dezelfde pcb dat je dan helemaal goed moet bekijken. Fuck my life :D

Wouter27

Legacy Member
Ja, maar in een elketriciteitscentrale is dat toch anders vind ik, mij lijkt het echt boeiend. Morgen eens bellen op enkele interimkantoren wat zij ervan vinden. ( zou het eerst via interim willen doen, als hetbme dan niet bevalt heb ik nog leefloon moest ik stoppen) maar jullie denken dat het zou lukken met een bachelo EM ? Ook al heb ik 4,5 jaar iets anders gedaan?

MrKend54l

Legacy Member
Als procesoperator je droomjob is dan ben je toch verkeerd bezig vrees ik...

xxxracexxx

Legacy Member
MrKend54l zei:
Als procesoperator je droomjob is dan ben je toch verkeerd bezig vrees ik...

Expert? :wtf: Zou niet weten waarom dit geen droomjob zou kunnen zijn?

GMotha

Legacy Member
Het kantoorwerk zal je niet per sé nekken, als je elektromechanica volgde, zal je wel een zekere feeling hebben en als je voor operator gaat, geven ze je sowieso een opleiding daarin.
Je zal er waarschijnlijk snel mee weg zijn :) Gewoon doen dus.

Silence

Legacy Member
Wouter27 zei:
Ja, maar in een elketriciteitscentrale is dat toch anders vind ik, mij lijkt het echt boeiend. Morgen eens bellen op enkele interimkantoren wat zij ervan vinden. ( zou het eerst via interim willen doen, als hetbme dan niet bevalt heb ik nog leefloon moest ik stoppen) maar jullie denken dat het zou lukken met een bachelo EM ? Ook al heb ik 4,5 jaar iets anders gedaan?

Met een Bachlor EM zal je er wel komen als operator
Ik had boekhouden gedaan en heb als operator in een chemiebedrijf gewerkt :lol:
Zou het ook graag terug willen doen maar echt veel vind ik er hier in Limburg ook weer niet

DBK

Legacy Member
Kandul zei:
Waarom procesoperator? Dan word je in zo'n volcontinubedrijf toch beter mechanieker? Die worden nog beter betaald...
Vertel, jij weet precies meer :)

MrKend54l

Legacy Member
xxxracexxx zei:
Expert? :wtf: Zou niet weten waarom dit geen droomjob zou kunnen zijn?

Proces operator is eigenlijk bandwerker. Met veel geluk zit je in een chemisch process en moet je dat process controleren.
Met weinig geluk sta je bij basf aan bij de glasvezel een hele dag zakken dicht te naaien.
Ooit al eens naar een opendeurdag geweest?
Ik wel want ik ben gaan kijken voor meet en regeltechnieker bij basf.

Weet je trouwens dat techniekers daar evenveel verdienen als operators, maar techniekers kloppen een dag shift en de andere een vol continue.
De keuze is bij mij snel gemaakt dan.

DBK

Legacy Member
De threadstarter heeft een bachelor EM, dan ga je echt geen zakken toenaaien hoor :) Dan moet je solliciteren bij Exxon Mobil of Total, daar zoeken ze veel geschoold volk voor operatorfuncties en dat is geen saai werk vind ik. ( en goed betaald :) )

MrKend54l

Legacy Member
DBK zei:
De threadstarter heeft een bachelor EM, dan ga je echt geen zakken toenaaien hoor :) Dan moet je solliciteren bij Exxon Mobil of Total, daar zoeken ze veel geschoold volk voor operatorfuncties en dat is geen saai werk vind ik. ( en goed betaald :) )

Zoals ik dus al zei heb je ook operators die effectief met een proces bezig zijn.
Maar met Bach. EM kan je gewoon technieker worden en evenveel betaald worden voor een dag shift. De keuze is rap gemaakt lijkt me.

xxxracexxx

Legacy Member
MrKend54l zei:
Proces operator is eigenlijk bandwerker. Met veel geluk zit je in een chemisch process en moet je dat process controleren.
Met weinig geluk sta je bij basf aan bij de glasvezel een hele dag zakken dicht te naaien.
Ooit al eens naar een opendeurdag geweest?
Ik wel want ik ben gaan kijken voor meet en regeltechnieker bij basf.

Weet je trouwens dat techniekers daar evenveel verdienen als operators, maar techniekers kloppen een dag shift en de andere een vol continue.
De keuze is bij mij snel gemaakt dan.
Ik denk dat je procesoperator verwart met een gewone "operator" van machines...
Een procesoperator die vult geen zakken af ofzo...

Ben nu zelf al 7j procesoperator en al 2 verschillende bedrijven gestaan en nog geen procesoperatorwerk tegengekomen zoals jij zegt.

Loon tussen dagdient en shiften scheelt zoizo 40%! En in shift ongeveer 20dagen extra verlof tov dagdient.

Eerst weten waarover je iets zegt en dan pas posten...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan