Archief - Leerlingen verplicht om iPad te kopen/huren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The Dictator

Legacy Member
Leerlingen verplicht om iPad aan te schaffen - Binnenland - De Morgen



Pff, Ik snap het feit dat ze jongeren op deze manier
meer kunnen betrekken bij de les.

Maar moeten ouders nu NOG MEER betalen om hun kinderen les te laten krijgen.

Een school moet alle kansen geven en bieden aan leerlingen;
ze zouden gratis van deze gelegenheid moeten kunnen profiteren.

In plaats van dat, worden ouders noodgedwongen om deze spullen te kopen, voor hun kind
omdat ze anders geen lessen zouden kunnen volgen.

lantaarnpaal

Legacy Member
Schandalig, is ethisch gezien echt niet correct.

Er zou altijd een open-source alternatief moeten zijn imo.

SysRq

Legacy Member
Dat hoort bij het nieuwe onderwijsparadigma "Bring your own device".:D

Komt uit de mond van een expert ter zake, een tijdje geleden op de radio.

Suicide Monkey

Legacy Member
Van de middag op de radio een interview gehoord van een leerling. Die vond dat goed omdat je met een boek geen films kunt bezien en met dien ipad kon ge dat wel :ironic:

Eens zien hoelang het zal duren voordat ze allemaal angry birds liggen te spelen tijdens de les of dat ze ze van elkaar beginnen af te pakken.

Oldskooler

Legacy Member
Ik ben blij dat ik het klassieke onderwijs nog heb meegemaakt.

Geen tralala, gewoon uw papieren, en alles rechttoe rechtaan.

Een stylo + rekenmachine die 6 jaar meeging, meer had je niet nodig.

Die kinderen kunnen er toch beter mee werken dan de leerkracht.
Als het niet werkt is het miserie.
Iedereen wordt constant verwacht zijn mails na te lezen op elk moment van de dag.
Je leert je te hard focussen op 1 apparaat zonder dat je de werkelijke logica leert kennen.
....
Dat brengt veel meer stress mee dan je op het eerste zich zou denken al die moderne middeltjes.

Om nog maar te zwijgen als het kapot gaat, of kinderen die gepest worden... smak de Ipad tegen de grond.

Dennoman

Legacy Member
Ik snap niet waarom het niet wil doordringen dat zulke initiatieven nooit tot iets goeds leiden. In de UK heeft Labour met iets gelijkaardigs de verkiezingen verloren.

Rage

Legacy Member
Waarom zo een achterlijk apparaat als een iPad?

Een gewone laptop is veel nuttiger? Een iPad is een apparaat voor domme huisvrouwen die niet beter weten.

Recipe4hate

Legacy Member
Niks iPad en niks laptop, gewoon pen en papier!
Ik zou bijna durven vrezen voor onze toekomst... Wie weet wat voor een bende ongeschoolden binnen zoveel jaar van school komen...

LSDsmurf

Legacy Member
Leuk speeltje voor de leerlingen maar of dat echt zo'n grote meerwaarde is betwijfel ik. Ik zie vooral veel nadelen in vergelijking met handboeken: hoge aanschafprijs, korte levensduur, niet zo robust en minder handig om met te leren.

Tonerider

Legacy Member
Oldskooler zei:
Ik ben blij dat ik het klassieke onderwijs nog heb meegemaakt.

Geen tralala, gewoon uw papieren, en alles rechttoe rechtaan.

Een stylo + rekenmachine die 6 jaar meeging, meer had je niet nodig.

Die kinderen kunnen er toch beter mee werken dan de leerkracht.
Als het niet werkt is het miserie.
Iedereen wordt constant verwacht zijn mails na te lezen op elk moment van de dag.
Je leert je te hard focussen op 1 apparaat zonder dat je de werkelijke logica leert kennen.
....
Dat brengt veel meer stress mee dan je op het eerste zich zou denken al die moderne middeltjes.

Om nog maar te zwijgen als het kapot gaat, of kinderen die gepest worden... smak de Ipad tegen de grond.
Ik weet nog dat ik in het middelbaar speciaal een Texas TI30 moesten kopen. We hebben dat ding misschien 3x gebruikt en het moest toen ook dat type zijn. Alternatieven waren ook niet goed. Nu ja, een ipad is natuurlijk stukken duurder, maar ik begrijpe het principe wel. Als iedereen zijn eigen toestel mee heeft dan zit bij de ene die functie er wel op en bij de andere niet. Voor de leraar is het simpeler.
Maar het blijft erg voor de mensen die niet zo kapitaalkrachtig zijn.

dJeez

Legacy Member
SysRq zei:
Dat hoort bij het nieuwe onderwijsparadigma "Bring your own device".:D

Komt uit de mond van een expert ter zake, een tijdje geleden op de radio.
Was dat Bart De Waele van Netlash per toeval?

Maar ik snap ook niet goed waarom het persé een verplichte iPad moet zijn. Die toestellen zijn gewoon veel te duur... Dan kan de overheid beter investeren in wat R&D voor een standaard toestel, gebaseerd op een Arm CPU, met HD video en waarop een (desnoods op maat gemaakte) Linux distributie draait. Als je ziet dat een basisboard (in casu de Strawberry Pi) amper 35 USD kost, dan moet een volledig toestel met LCD/TFT/Amoled display op de form factor van de iPad à 200-250 EUR mogelijk zijn (in die niche zou je ook al bestaande Android tablets/Eee PCs moeten vinden trouwens). Open standaarden, open hardware, open source software, dat is de enige juiste keuze wat mij betreft... Dat alvast veel liever dan te opteren voor een vendor lock-in met proprietary formaten...

EvilTwin

Legacy Member
Zou bij mij een dikke njet zijn hoor. We krijgen nu al gezever van de school en mijn oudste zit nog maar in de kleuterklas.

Allemaal goed om de ouders op kosten te jagen ja. Hoe lang gaat zo'n ding mee? Intussen spreken ze alweer van de iPad 3 ... Dan nog één van de duurste tablets op de markt. Goed bezig.

kakature

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Leuk speeltje voor de leerlingen maar of dat echt zo'n grote meerwaarde is betwijfel ik. Ik zie vooral veel nadelen in vergelijking met handboeken: hoge aanschafprijs, korte levensduur, niet zo robust en minder handig om met te leren.

Jaarlijks schoolboeken aankopen kost ook geld hé. Het is nu wel al een tijdje geleden, maar volgens mij was dat toch ook vrij duur :p

Het is niet dat de iPad jaarlijks vervangen moet worden. Zo'n toestel gaat jarenlang mee voor de basistaken. Het gevaar is -zoals iemand al zei- dat ze die laten vallen of weet ik veel. Misschien kan het een les zijn om wat meer respect te hebben voor hun materiaal :p

Muscleduck

Legacy Member
Als ik ouder was van een kind op zo een school zou ik mijn veto stellen ze, kust een mijn kloten met die dure zever die voor niks nodig is. Een iPad op school, ze vangen echt compleet. Een paar uur per week in de computerklas is niet genoeg of zo? En dan nog een iPad allez, ipv een netbook of laptop te kiezen. De meesten hebben dat al, en ' is veel gemakkelijker.

Sowieso kunnen ze ook beter een Android tabletje nemen. Die zijn er al vanaf geen 100 USD, en dat is ook snel genoeg voor een grafiekje te plotten.

Klopgeest

Legacy Member
kakature zei:
Jaarlijks schoolboeken aankopen kost ook geld hé. Het is nu wel al een tijdje geleden, maar volgens mij was dat toch ook vrij duur :p

En denk je dat je die eBooks nu voor niets gaat krijgen?

Carrion

Legacy Member
kakature zei:
Jaarlijks schoolboeken aankopen kost ook geld hé. Het is nu wel al een tijdje geleden, maar volgens mij was dat toch ook vrij duur :p

Het is niet dat de iPad jaarlijks vervangen moet worden. Zo'n toestel gaat jarenlang mee voor de basistaken. Het gevaar is -zoals iemand al zei- dat ze die laten vallen of weet ik veel. Misschien kan het een les zijn om wat meer respect te hebben voor hun materiaal :p

Heb er zo maar eens 2-3 rondlopen in het middelbaar eh, dan is da wel een serieus grapke. Niet te vergeten hoe enorm groot de verleiding gaat zijn om spellekes te beginnen spelen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren).

En dat gaat niet lang duren voor de eerste meldingen van een gestolen iPad gaan binnenkomen daar. In alle reglementen staat dat de school wilt dat ge dure spullen thuis laat zoals gsm of mp3 speler thuis te laten, maar wel eens iedereen met een iPad laten rondlopen.

PureFun

Legacy Member
Duidelijk scholen met falend budgetbeheer, niet-functionele ICT lessen en een gebrek aan school-ouder overleg.

Notities maken is één van de belangrijkste manieren om leerstof te structureren en te "leren leren", een passend buzzword. Het kiezen voor tablets jaren nadat tablets op de markt gebracht werden en dan nog voor gesloten hardware kiezen, bribe much?

SysRq

Legacy Member
dJeez zei:
Was dat Bart De Waele van Netlash per toeval?

Mogelijk, het was een jong iemand die op een pedagogische studiedag de zogezegde deugden van de iPad voor het onderwijs kwam aanprijzen. Ik moest nog denken, die arme jongen heeft bij het slapengaan vroeger ongetwijfeld marketingtijdschriften voorgelezen gekregen, in plaats van sprookjes, zo sprak hij.

kakature zei:
Zo'n toestel gaat jarenlang mee voor de basistaken.

Denk je? We leven in een tijdperk van planned obsolescence, met andere woorden: blijven verkopen.

LSDsmurf

Legacy Member
kakature zei:
Jaarlijks schoolboeken aankopen kost ook geld hé. Het is nu wel al een tijdje geleden, maar volgens mij was dat toch ook vrij duur :p
Dat hangt van school tot school af denk ik, op mijn middelbare school kocht de school alle boeken aan en werden die daarna aan de leerlingen verhuurd. Veel van die boeken gingen 5-7 jaar mee, in één extreem geval zelfs meer dan 20 jaar (handboek biologie in 6de middelbaar) :p

Bovendien gaan eBooks ook niet gratis zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan